Onze winkel is open

Menu
a

BLACK FRIDAY de grootste sale van het jaar!

a
a

BLACK FRIDAY de grootste sale van het jaar!

a

Met een E-bike testcenter, professionele werkplaats en een voorraad van ruim 8000 fietsen ben jij bij 12GO Biking aan het juiste adres voor een flinke dosis fietsplezier!

12GO's Keuzehulp: Racefietsen onder de €1000

Datum:
27 september 2019
Door:
Steven L

Je hebt besloten te gaan wielrennen, het enige wat nog ontbreekt is een mooie racefiets. Er is keuze genoeg maar welke fiets sluit er nu het beste aan op jouw wensen? Om je hier mee te helpen hebben we drie categorieën gemaakt om een beter overzicht te creëren. De drie categorieën gemaakt op basis van versnellingsgroepen, dit omdat hier het grootste verschil inzit in het segment tot €1000. Er is gekozen voor een bedrag tot €1000 omdat fietsen boven de €1000 in het middensegment vallen. Benieuwd geworden welke fiets het beste bij jouw wensen past, lees dan snel verder!

Wat kan je verwachten voor een fiets van maximaal €1000?

In de prijsklasse tot €1000 zit echt wel een aanzienlijk verschil en daarom zal je binnen deze prijsklasse een keuze moeten maken. Daarom hebben we de racefietsen opgedeeld in drie categorieën, per categorie is uitgelegd wat je kan verwachten van deze fietsen en hoe duur de fietsen ongeveer zijn. Door de drie categorieën goed te bekijken kom je erachter wat bij jou past en kan je makkelijker een keuze maken tussen de vele modellen. Om dit duidelijk te maken leggen we je stap voor stap uit waar de verschillen in zitten en wat je kunt verwachten.

Framemateriaal

Bij een instapfiets kan je er eigenlijk altijd van uit gaan dat het om een aluminium frame gaat. Aluminium is sterk materiaal en is er in verschillende soorten. Zo zit er binnen aluminium frames verschil in gewicht en stijfheid. Een lichter en stijver frame is dan ook vaak kostbaarder.

Een frame kan, naast het verschil in gewicht, ook verschillen in mate van stijfheid. Een fiets met een stijf frame ligt strakker op de weg. Dat merk je wanneer je kracht zet op het pedaal, bij een fiets met een stijf frame voel je dat de fiets meteen onder je vandaan wil. De kracht die in je fiets stopt haal je er meteen uit en gaat niet zitten in een frame dat heen en weer beweegt. Bij een stijf frame kan de kracht dus beter overgebracht worden. Naast aluminium frames bestaan er ook nog carbon frames, deze frames zijn vaak nog lichter en stijver dan aluminium frames.

Daarnaast kan een carbon frame in allerlei vormen gemaakt worden om stijfheid en aerodynamica te verbeteren. Aan een carbon frame hangt echter wel een hoger prijskaartje en een racefiets met carbon frame zal je in het instapsegment niet vinden. Voor de meeste fietsers voldoet een aluminium fiets ook uitstekend en er zijn ook genoeg wedstrijdrenners die ook met een aluminium fiets rijden. Samenvattend: je kan beter een goed stijf aluminium frame hebben dan een instap carbon frame.

Versnellingsgroep

Het is van belang om de versnellingsgroep mee te nemen in je keuze, want deze versnellingsgroep bepaalt voor een groot deel hoe soepel de fiets schakelt, hoe groot de stappen tussen de versnellingen zijn en of je ook bergop lekker kunt fietsen. Een versnellingsgroep bepaalt dus ook deels het fietsplezier, want als je niet lekker schakelt dan kan je ook niet lekker fietsen. 

De kwaliteit van een schakelgroep (in fietsjargon de ‘groepset’) is dus erg bepalend voor jouw fietsplezier. Als je voor het eerst een racefiets wil kopen zullen de verschillende groepen, met namen als Shimano Tiagra of Shimano Claris, je nog niet veel zeggen. Daarom zetten we de verschillen voor je op een rij. In dit segment is de versnellingsgroep namelijk het belangrijkste onderdeel in het prijsverschil.

Als de term groep gebruikt wordt, gaat het over alle onderdelen die in verband staan met het schakelwerk en de aandrijving van de fiets. We hebben het dan over:

Deze onderdelen bij elkaar worden een groep of groepset genoemd en worden gebruikt bij de afmontage van fietsen. Meer informatie over de race groepen kan je hier vinden:

Shimano groepen en versnellingen

Drie categorieën: Shimano Claris, Sora en Tiagra

Om de keuze makkelijker te maken zijn de racefietsen ingedeeld in drie verschillende groepen. Dit is op basis van de versnellingsgroep gedaan omdat in het segment tot €1000 hier de grootste verschillen inzitten.

*Onder intensief gebruik scharen we: Het rijden in de bergen, lange tochten, wedstrijden, Gran Fondo's, toertochten, heuvels. 

Shimano Claris: ideaal om af en toe een rondje mee te fietsen (€649-€899)

Shimano Claris is ideaal om af en toe een rondje in het weekend te fietsen. Een groot voordeel aan Shimano Claris is dat de groep, en dus de fiets in verhouding goedkoper is dan fietsen met Sora en Tiagra. Dit komt omdat een fiets met Claris niet zo soepel schakelt als een duurdere groep, maar prima om af en toe een rondje te maken.

Ook is het aluminium frame en dus de fiets iets zwaarder, maar hier merk je verder niets van tijdens het rijden. De 16 versnellingen zijn genoeg om in de polder mee te rijden, of om snel thuis mee te zijn na werk of school. 

- Bekijk hier alle fietsen met Claris

Claris is minder geschikt voor intensief gebruik. Dit is omdat de groepen boven Claris meer gericht zijn op het maken van veel kilometers en lichter en duurzamer zijn dan de Claris groep. Ook heb je maar 16 versnellingen met grote stappen, waardoor de groep voor heuvelachtig terrein wat minder geschikt is. 

+ Voordelig
+ Geschikt voor af en toe een rondje
-  Minder voor intensief gebruik 

Shimano Sora: de groep om kennis met het wielrennen te maken(€799-€899)

Shimano Sora is de ideale groep om kennis met het wielrennen te maken. Shimano Sora schakelt soepel, er zijn 18 versnellingen en het is net iets lichter en duurzamer dan Claris. Met Sora kan je Limburg prima opzoeken, maar zal je in de bergen merken dat de versnellingsgroep wat minder soepel schakelt. Dat wil niet zeggen dat je een fiets met Sora niet gewoon mee kan nemen op je zomervakantie naar de Alpen, want bovenkomen zal je met Sora ook echt wel lukken - als je zelf fit genoeg bent natuurlijk. 

- Bekijk hier alle fietsen met Sora

Sora is minder geschikt voor in de bergen omdat het systeem minder soepel schakelt als je veel druk op de pedalen houdt, zoals bergop het geval is. Ook zijn de stappen tussen de versnellingen vrij groot. Aan de andere kant, als je op je gemak op het kleinste versnellinkje naar boven peddelt is er niets aan de hand en voldoet Sora uitstekend. Ben je van plan de fiets intensief te gaan gebruiken, voor bijvoorbeeld toertochten met lange afstanden of fietsen in de bergen? Dan is het aan te raden minimaal een Tiagra groep te nemen. Het is dan wel iets duurder maar dit betaald zich uit in meer versnellingen, duurzamer materiaal en soepeler schakelen.

+ Ideale groep om kennis te maken met het wielrennen
+ Goede prijs/kwaliteit verhouding
- Minder voor intensief gebruik
- Minder geschikt om de bergen mee in te trekken  

Shimano Tiagra: jaren fietsplezier (€949-€999)

Met Shimano Tiagra heb je de beste groep voor deze prijsklasse. Je schakelt soepel, hebt 20 versnellingen en de groep is voor zowel het vlakke als in de bergen prima geschikt. Met Tiagra zal je dan ook echt jaren plezier hebben. Met Tiagra kan je zonder problemen kilometers gaan maken, en heb je voor elk terrein de juiste versnelling.

- Bekijk hier alle fietsen met Tiagra

Tiagra is voor het veel wielertoeristen een ideale groep. Alleen wanneer je grote fietsplannen hebt en meerdere keren per week wilt fietsen of bijvoorbeeld Gran Fondo’s of clubwedstrijden denkt te gaan rijden adviseren we je om naar een fiets uit het iets duurdere middensegment met een Shimano 105 groep te kijken. Een onderdeel laten vervangen bij een Tiagra groep is een stuk betaalbaarder dan bij een duurdere groep. 

+ Groep voor jaren fietsplezier
+ Hiermee kan je de bergen of heuvels in
- Minder voor grote fietsplannen als lange tochten of wedstrijden
- Een stuk duurder dan Claris of Sora 

Onderhoud

Belangrijk om te weten is dat de duurzaamheid van de onderdelen mede zal worden bepaald door hoe jij de fiets onderhoudt. Onderhoudsbeurten zijn hier uiteraard van belang; zeker de eerste beurt is heel belangrijk, omdat onderdelen zich zetten en kabels etc. uitrekken door het gebruik. Meer hierover lees je in ons blog: Onderhoud aan je racefiets.

Welke fiets past bij mij?

Om de keuze uit de meer dan vijftig fietsen iets makkelijker te maken hebben we een aantal heren-en damesfietsen geselecteerd per type fietser.

De populairste racefietsen tot €1000:

Als er mensen binnenkomen voor een racefiets is een aantal modellen erg populair. Daarom hebben we de populairste fietsen voor je op een rijtje gezet.

Voor heren:

Voor dames:

 

Lichtgewicht racefietsen:

Natuurlijk is je eigen gewicht erg bepalend, maar als je gaat klimmen in de bergen dan is het wel zo prettig als je naast jezelf zo min mogelijk gewicht meeneemt. Als je doel is om de bergen in te gaan om die ene berg op je bucketlist te rijden dan kan je het gewicht van de fiets alvast meenemen in je keuze. Om het makkelijk te maken hebben we de lichtste instapfietsen voor je op een rijte gezet.

Voor heren:

Voor dames:

Hiermee zit je extra comfortabel:

Bij deze fietsen zit je een stuk comfortabeler dan een bij een gewone racefiets. Dit komt door de zogenoemde endurance geometrie. Bij deze fietsen zit je veel rechterop dan bij een racefiets met een 'normale' race geometrie, dit zorgt dat je veel comfortabeler zit, ook na lange tochten.

Voor heren:

Voor dames:

Benieuwd geworden naar al onze racefietsen onder de €1000? Klik dan snel op de link hieronder:
Bekijk hier alle racefietsen onder de €1000

Meer weten? 

Heb jij naar aanleiding van deze blog vragen? Stel ze gerust!
Mail: [email protected]  / Bel: 0182-621850  

Volg ons ook op social media.
Facebook: @12gobikingbv 
Instagram: @12go_biking 
Strava: @12GO Biking