a >Meer informatie< a
a >Meer informatie< a
Datum:
23 september 2017
Door:
Tim
Delen

Nieuwe racefiets: carbon of aluminium frame?

De laatste jaren zijn er veel ontwikkelingen geweest in de fietswereld, maar de grootste is toch wel de opkomst van carbon. Ondanks dat er steeds meer carbon gebruikt wordt in de fietswereld blijft de meest gestelde vraag of er nu gekozen moet worden voor een racefiets  met een carbon of aluminium frame. Het antwoord op deze vraag is niet zo eenvoudig, maar in deze blog zullen we proberen hier een antwoord op te geven. Dit doen we door de voor –en nadelen van beide materialen te bespreken, maar eerst gaan we wat dieper in op het productieproces van carbon frames.

Ga direct naar: Racefietsen met carbon frame / Racefietsen met aluminium frame

Fiets met Carbon Frame

Carbon frames: het productieproces

De eerste carbon frames waren in vergelijking met de toen al bestaande aluminium frames een stuk duurder, maar de productie van dit materiaal is steeds voordeliger geworden. Hierdoor wordt er tegenwoordig steeds meer gebruik van gemaakt naast de productie van frames. Denk bijvoorbeeld aan fietsschoenen, maar ook bij sturen, stuurpennen en wielen is dit materiaal niet meer weg te denken.

Tijdens het productieproces kunnen de eigenschappen van carbon bepaald worden. Tijdens dit proces kan de sterkte, stijfheid en het gewicht van het frame op verschillende manieren beïnvloed worden. Het productieproces van een carbon frame is onder te verdelen in 3 stappen: het selecteren en weven van de vezels, het creëren van een composiet materiaal en het maken van het frame.

Het selecteren en weven van de vezels

Carbon is een samengesteld materiaal dat bestaat uit carbonvezels en hars. De gebruikte carbonvezels zijn van invloed op de eigenschappen van het frame, omdat deze de stijfheid en sterkte van het frame bepalen. Maar met alleen losse vezels is nog geen frame te maken. Hiervoor moeten de vezels eerst geweven worden in een bepaald patroon (zie afbeelding hieronder) om zo een sterk geheel te kunnen vormen. De keuze voor de gebruikte vezels en het patroon zijn bepalend voor de uiteindelijke prijs van het frame, omdat stijve en sterke vezels nu eenmaal duurder zijn en er in bepaalde structuren meer vezels gebruikt worden.

carbon 1k
De verschillende weefstructuren van carbon waarbij van links naar rechts steeds meer carbonvezels gebruikt worden.

Het creëren van een composiet materiaal

Met de geweven vezels wordt vervolgens een composiet materiaal gecreëerd. Dit klinkt redelijk technisch, maar dit is niets meer dan dat de ruimtes tussen de geweven vezels worden opgevuld met hars. Als er een patroon gekozen is waarbij veel vezels gebruikt zijn (zie patronen hierboven), is er ook minder hars nodig om deze ruimtes op te vullen. Deze frames zijn dan ook duurder, omdat de hars goedkoper is dan carbon vezels. Wanneer de hars is uitgehard wordt het materiaal in vellen gesneden die gebruikt kunnen worden tijdens de volgende stap; het maken van het frame.

Het maken van het carbon frame

Dit is de belangrijkste stap tijdens het productieproces. Niet alleen omdat het uiteindelijke product gemaakt wordt, maar ook omdat juist hier de specifieke rijeigenschappen bepaald kunnen worden. Om een frame te maken worden verschillende lagen van het eerder gemaakte composiet materiaal om een latex mal gelegd. Daarbij kan voor ieder gedeelte van het frame een ander soort composiet materiaal gebruikt worden. Zo kan bijvoorbeeld meer stijfheid gecreëerd worden bij het balhoofd en de trapas, terwijl andere delen van het frame, bijvoorbeeld de achterbrug, juist minder stijf worden gemaakt. Hierdoor blijft het comfort behouden maar worden je krachten wel direct overgebracht. Een frame waarbij alleen maar de meest sterke en stijve vezels gebruikt worden zal dus heel erg oncomfortabel rijden. 

Cube Racefiets van Carbon

Een aantal voorbeelden 

Ondanks al deze informatie kan het nog best lastig zijn om de verschillen tussen carbon frames op het blote oog te zien. Aan de hand van een aantal voorbeelden zullen we dit proberen duidelijker te maken. Hieronder hebben we een onderscheid gemaakt tussen fietsen met een carbon frame van het hogere segment, het middensegment en het instapsegment. 

Hoge segment

Dit zijn de echte racers, enorm stijf en laag in gewicht. Doordat deze frames zo licht en stijf zijn zul je wel iets inleveren wat betreft comfort. Voor deze frames zijn de meest stijve en sterke carbonvezels gebruikt en zo min mogelijk hars. Daarnaast is er een weefpatroon gebruikt waarbij de vezels zo dicht mogelijk tegen elkaar aan liggen. 

Zero.7 Dura Ace 2018

Wilier Zero.7 Dura Ace 2018

<p>De Wilier Zero.7 is &eacute;&eacute;n van de lichtste raceframes ooit gebouwd.&nbsp;</p>

Framemateriaal
Carbon
Versnellingsgroep
Shimano Dura Ace
Versnellingen
22
Crankstel
(Semi) Compact
Type rem
Velgremmen
Type racefiets
Normaal

€ 7.400,00

€ 4.799,00
OUTLET
Litening C:68 SLT Disc 2018

Cube Litening C:68 SLT Disc 2018

<p>Wat een fiets... De Cube Litening C:68 SLT heeft &eacute;&eacute;n van de meest stijve en lichtste frames op de markt. Met de Shimano Dura-Ace Di2 afmontage, de hydraulische schijfremmen en de full carbon velgen laat je zien dat je alleen genoegen neemt met het beste. Deze fietst help jou bij het behalen van topprestaties.</p>

Framemateriaal
Carbon
Versnellingsgroep
Shimano Dura Ace Di2
Versnellingen
22
Crankstel
(Semi) Compact
Type rem
Hydraulische schijfremmen
Type racefiets
Aero
€ 5.999,00
Madone 9.9 2018

Trek Madone 9.9 2018

<p>Deze fiets is het einde van jouw zoektocht naar die ene topbike. De Trek Madone 9.9 maakt zich onoverwinnelijk door uit te bllinken op drie vlakken: aerodynamica, laag gewicht en rijkwaliteit.&nbsp;</p>

Framemateriaal
Carbon
Versnellingsgroep
Shimano Dura Ace Di2
Versnellingen
22
Crankstel
(Semi) Compact
Type rem
Velgremmen
Type racefiets
Aero

€ 10.999,00

€ 9.999,00

Middensegment

De frames uit het middensegment zijn iets zwaarder dan de frames uit het hogere segment, maar bieden hierdoor ook wat meer comfort. De weefstructuur die gebruikt is laat bij deze frames iets meer ruimte tussen de vezels en deze vezels zijn ook iets minder stijf. 

Agree C:62 Pro 2018

Cube Agree C:62 Pro 2018

<p>De Agree C:62 Pro is het 'instapmodel' in de serie, met een gewicht netjes onder de 8 kg, volledige Shimano Ultegra groepset, en een afmontage met Cube onderdelen. Het is hiermee een luxe maar betaalbare endurance fiets voor serieuze fietsers die niet alleen cyclo's wil rijden, maar ze ook hard wil rijden. Vanwege het hoge comfort en de aerodynamische details ook een uitstekende keus voor tochtjes door de polder.</p>

Framemateriaal
Carbon
Versnellingsgroep
Shimano Ultegra
Versnellingen
22
Crankstel
(Semi) Compact
Type rem
Velgremmen
Type racefiets
Normaal

€ 2.299,00

€ 1.599,00
OUTLET
Domane SL 6 2018

Trek Domane SL 6 2018

(1)

<p>Kwaliteit, comfort en snelheid. De Domane is superlicht en bestand voor meerdaagse ritten. De IsoSpeed bij de zadelpen en het stuur geven dat extra stukje comfort om langer in het zadel te blijven. Elke kilometervreter zou voor deze echte endurancetopper moeten gaan.</p>

Framemateriaal
Carbon
Versnellingsgroep
Shimano Ultegra
Versnellingen
22
Crankstel
(Semi) Compact
Type rem
Velgremmen
Type racefiets
Endurance

€ 2.999,00

€ 2.499,00
OUTLET

Instapsegment 

Dit zijn de meest betaalbare carbon frames. Deze frames hebben minder stijve carbonvezels en een grotere hoeveelheid hars. Hierdoor is het een stuk voordeliger om deze frames te produceren, maar rijden ze ook comfortabeler dan frames uit het hoogste segment. Dit komt omdat ze minder stijf zijn en hierdoor trillingen beter opvangen. Kwalitatief gezien doen ze zeker niet onder voor de frames uit de hogere segmenten, maar ze zijn wel iets zwaarder.

Attain GTC Pro 2018

Cube Attain GTC Pro 2018

<!-- generated description --><p>De Attain GTC Pro 2018 van het merk Cube heeft de volgende positieve kenmerken:</p><ul><li>Volledig Shimano 105 afgemonteerd</li><li>Mavic Aksium wielen zijn prima in orde</li><li>Het carbon frame zorgt voor een laag gewicht</li><li>Standaard geleverd met bergverzet</li></ul><p>Onze testers hebben de volgende negatieve punten ontdekt:</p><ul><li>De 11-32 cassette is perfect voor in de bergen maar voor op het vlakke zijn de stapjes vrij groot</li></ul>

Framemateriaal
Carbon
Versnellingsgroep
Shimano 105
Versnellingen
22
Crankstel
(Semi) Compact
Type rem
Velgremmen
Type racefiets
Endurance

€ 1.599,00

€ 1.399,00
CUBE SALE
GTR Team Ultegra 2018

Wilier GTR Team Ultegra 2018

<p>De Wilier GTR Team is een ideale fiets voor verschillende doeleinden. Of je hard wil racen of comfortabel wil touren, de GTR Team is een heerlijke veelzijdige carbon racer.</p>

Framemateriaal
Carbon
Versnellingsgroep
Shimano Ultegra
Versnellingen
22
Crankstel
(Semi) Compact
Type rem
Velgremmen
Type racefiets
Normaal, Aero

€ 2.499,00

Vanaf € 2.199,00
Emonda SL 4 2018

Trek Emonda SL 4 2018

<p>De Trek Emonda SL 4 is een carbon racefiets uit de Emonda serie. Het Emonda model is ontworpen als een lichtgewicht allrounder die zich met name als klimfiets onderscheidt en zo het midden zoekt tussen de extra comfortabele Domane (endurance) en Madone (aero) modellen. De fiets is afgemonteerd met de betrouwbare Shimano Tiagra groep en onderdelen van Trek's eigen merk Bontrager.</p>

Framemateriaal
Carbon
Versnellingsgroep
Shimano Tiagra
Versnellingen
20
Crankstel
(Semi) Compact
Type rem
Velgremmen
Type racefiets
Normaal

€ 1.699,00

€ 1.499,00

Carbon vs. Aluminium Frame

Zowel een carbon frame als een aluminium frame heeft zijn voor -en nadelen. Hieronder zullen wij dan ook kort toelichten wat de grootste voor -en nadelen zijn van beide soorten frames. 

Voordelen carbon

  • De rijeigenschappen van een carbon frame kunnen specifiek voor ieder soort rijder (lengte, gewicht) en doeleinde (comfort, race) gemaakt worden 
  • Een carbon frame kan (bijna) iedere gewenste vorm aannemen. Hierdoor kunnen aerodynamische frames gemaakt worden en de kabels netjes worden weggewerkt

Nadelen carbon

  • Carbon frames zijn over het algemeen duurder, maar omdat de productiekosten de afgelopen jaren gedaald zijn is dit verschil steeds kleiner geworden 
  • Een carbon frame kan bij een val of harde klap breken en/of scheuren. Dit komt niet vaak voor en er zijn tegenwoordig ook mogelijkheden om een gescheurd frame te laten repareren. 

Voordelen aluminium

  • Aluminium frames zijn over het algemeen goedkoper dan carbon frames
  • Aluminium buizen kunnen tegenwoordig dikker gemaakt worden aan de uiteinden en dunner in het midden. Hierdoor neemt de stijfheid toe, maar het gewicht (bijna) niet

Nadelen aluminium

  • Na verloop van tijd kan metaalmoeheid optreden waardoor het frame zijn stijfheid verliest
  • Aluminium buizen kunnen geen verschillende vormen aannemen, waardoor de frames altijd een traditioneel design zullen behouden

Naast de keuze voor een carbon of aluminium frame zijn er nog veel meer dingen om rekening mee te houden bij de aanschaf van een nieuwe racefiets. Ben je benieuwd waar je precies rekening mee moet houden? Bekijk dan ook eens onze blog over Racefietsen voor beginners.

sfeer

Meer tips nodig bij kopen van een racefiets?

Om je te helpen bij de aanschaf van een racefiets hebben wij de meest voorkomende vragen voor je op een rijtje gezet. Een overzicht vindt je in onze koopgids voor racefietsen.

Meer weten? 

Heb jij naar aanleiding van deze blog vragen? Stel ze gerust!
Mail: info@12gobiking.nl  / Bel: 0182-621850 

Volg ons ook op social media.
Facebook: @12gobikingbv / Instagram: @12go_biking / Strava: @12GO Biking