Onze winkel is open

Menu

Met een E-bike testcenter, professionele werkplaats en een voorraad van ruim 8000 fietsen ben jij bij 12GO Biking aan het juiste adres voor een flinke dosis fietsplezier!

Koopgids: Welke buitenbanden heb je nodig voor de Mountainbike?

Datum:
14 mei 2019
Door:
Thomas

Buitenbanden spelen een grote rol bij het plezier dat je hebt in het mountainbiken. Met de verkeerde band heb je onvoldoende grip, waardoor je met pijn en moeite door de bochten heen komt, of heb je juist een te hoge rolweerstand. Er zit dan ook veel variatie tussen verschillende mountainbikebanden. Op ieder type terrein excelleert een andere band. Je kan je banden dus zien als gereedschap, waarbij je voor iedere klus ander type gereedschap nodig hebt. In dit blog helpen wij jou, bij het vinden van de perfecte band voor jouw mountainbike!

Mountainbikebanden verschillen dus op enkele essentiële vlakken van elkaar. Banden hebben verschillende compounds en profielen, die ervoor zorgen dat niet iedere band voor elk gebruik geschikt is.

Opbouw van de band

De opbouw van banden is echter wel altijd hetzelfde. Mountainbikebanden zijn opgebouwd uit verschillende lagen. De eerste laag is het loopvlak, dit is het stuk dat contact maakt met de grond. De zijkant van de band is de wang, of sidewall. Onder het oppervlak zit het karkas, wat per band weer verschilt. Dit karkas bevat vaak ook een extra anti-leklaag zodat je minder kans hebt op lekrijden.

De hiel is het laatste stuk van de band. Dit is het gedeelte dat zorgt dat je band netjes aan de velg klem blijft zitten. De hiel kan echter per band verschillen. Sommige banden hebben een stevige stalen draad door de hiel lopen, in dat geval heb je een zogenaamde draadband. De hiel kan echter ook bestaan uit kleinere draden of vezels, waardoor de band opvouwbaar is. In dat geval spreken we van vouwbanden. Vouwbanden zijn lichter dan draadbanden, maar wel iets duurder.

doorsnede buitenband

Compounds

Het loopvlak van de banden bestaat uit verschillende soorten rubber. Deze verschillende soorten rubber worden compounds genoemd. De meeste merken passen hun rubber aan, op de gewenste eigenschappen van een band. Zo heeft een band die veel grip biedt vaak zachter rubber en hebben slijtvastere banden harder rubber. 

Eenvoudig gezegd, hebben hardere banden dus minder grip en zachtere banden meer, maar slijten deze sneller. Hier hebben de fabrikanten echter een slimme oplossing op bedacht. De meeste banden bestaan tegenwoordig namelijk uit meerder soorten rubber. Het loopvlak, wat meestal meer slijt, bestaat uit ander rubber dan de wangen. De uiteindelijke verhouding wordt bepaald aan de hand van het gebruiksdoel van de banden.

Threads Per Inch

Threads Per Inch (TPI) staat heel simpel gezegd voor hoeveel draden er zijn gewoven in elke inch van het karkas. Deze draden zijn gemaakt van Nylon. Echter verschilt per band hoe dik deze draden zijn en hoe dicht ze op elkaar zitten. Een band met een lage TPI heeft vrij dikke nylon draden, terwijl een band met een hoge TPI bestaat uit dunne draden dit dicht op elkaar zitten.



Schematische weergave van TPI.

Banden met een hogere TPI zijn hierdoor gevoeliger voor lekrijden, omdat de draden relatief dun zijn. Hier is echter een slimme oplossing op bedacht. Vaak zijn er namelijk twee lagen Nylon over elkaar heen gelegd in het karkas, met daar tussen een anti-leklaag.

Verder geldt, dat hoe hoger je TPI is, hoe soepeler de band en hoe lager de rolweerstand is. TPI speelt dus ook weer een grote rol bij het type band dat je nodig hebt. Zo gebruiken downhill mountainbikers vaak banden met een lage TPI, omdat deze banden een relatief hoge rolweerstand hebben en vrij stug zijn, terwijl wedstrijdrijders een band kiezen met een zo hoog mogelijke TPI voor de pure snelheid.

Tubeless rijden

Tubeless rijden heeft sinds haar introductie de harten van mountainbikers in een hoog tempo veroverd. Dit is ook niet verrassend. Je rijdt met tubeless banden namelijk zonder binnenband, door een luchtdichte sluiting tussen de band en de velg. Dit brengt voor mountainbikers bijna alleen maar voordelen met zich mee.

Je rijdt dus zonder binnenband, hierdoor zal het je dus ook niet meer overkomen dat je de binnenband klemt tegen je velg waardoor je hem lek rijdt. Verder heb je minder rolweerstand doordat er geen wrijving meer is tussen de binnen en buitenband: meer snelheid dus! Verder kan je met een lagere bandenspanning rijden, waardoor je ook meer grip hebt. Wil je alles weten over tubeless banden, lees dan hier ons blog!

Bandenprofielen

Tot slot wellicht het belangrijkste aspect van mountainbikebanden: het profiel. Je ontkomt er niet aan dat je enorm veel verschillende vormen van profiel op de banden ziet, die allemaal hun eigen kwaliteiten hebben. Je stemt daarom ook je band af op de ondergrond waarop je wilt gaan rijden.

De belangrijkste verschillen in het profiel komen voort uit hoe de noppen zijn geplaatst. Sommige banden hebben relatie korte noppen, die dicht op elkaar staan. Deze hebben een lagere rolweerstand, maar ook minder grip. Andere banden hebben relatief veel ruimte tussen de noppen, waardoor je meer grip hebt maar wel een hogere rolweerstand. Verder zijn er ook nog banden waarbij de noppen op de zijkant extra groot zijn gemaakt, zodat je meer grip en controle hebt in bochten. De vuistregel voor mountainbikebanden luidt dus: “Een grover profiel geeft betere grip, maar wel een hogere rolweerstand.”


Mountainbikebanden verschillen in profiel, waardoor elke band op een ander type terrein excelleert.

Wat veel gebeurt is dat er op het voorwiel een andere band wordt gemonteerd als op het achterwiel. Dit is om een optimale balans te creëren tussen snelheid en grip. Je ziet vaak dat op het voorwiel banden met grovere noppen worden gemonteerd, zodat je met het voorwiel altijd voldoende grip hebt bij het insturen van bochten. Op het achtwiel zie je dan vaak banden met een minder grof profiel en een lagere rolweerstand, waardoor je nog wel veel snelheid kunt houden op de trails. Een populaire combinatie is de Schwalbe Rocket Ron op het voorwiel en Racing Ralph op het achterwiel.

Welke band voor welk terrein?

Nu is het alleen nog een kwestie van de juiste band kiezen voor jouw favoriete trails. Je moet dus goed nagaan of je een allround band wilt die voor alle omstandigheden geschikt is, of juist één die afgestemd is op specifieke situaties.

Allround banden

Als je een echte alleskunner wilt, kies je voor een band met noppen die relatief dicht op elkaar zitten en variëren in hoe grof ze zijn. Verder wil je dat de noppen op de zijkant iets hoger zijn, zodat je wel goede grip houdt in de bochten. Voor de allround mountainbiker zijn dit onze aanraders:

Harde en droge paden

Als je over relatief harde en droge paden gaat rijden, wil je een zo laag mogelijke rolweerstand met voldoende grip in de bochten. De noppen zijn dan vaak wat korter en ook op de zijkant zitten geen gigantische noppen. Het nadeel van deze banden is dat ze snel grip verliezen bij nattere omstandigheden. Houd jij het liever bij de zonnige dagen raden wij deze banden aan:

Natte en redelijk zachte paden

Wanneer het recent geregend heeft of de paden van zichzelf vrij zacht zijn wil je wat extra grip hebben, omdat je anders makkelijk de controle verliest in de bochten. Je wilt in zulke gevallen banden met grove noppen, die nog wel relatief dicht op elkaar staan voor een lage rolweerstand. Voornamelijk de noppen op de zijkanten wil je wat groter hebben, voor betere controle. Met de volgende banden behoud je grip op natte en zachte paden, waardoor je wel met het volste vertrouwen de trails aan kunt vallen:

Modder en lossen stenen

Als je door de modder of over losse stenen fietst wil je banden met grote, grove noppen met veel ruimte er tussen. Deze banden die zoeken echt een weg door de ondergrond en bieden optimale grip. Deze types banden zijn niet alleen een goede keus bij slecht weer, maar ook voor Enduro en Downhill rijders door de extreem goede grip. Als jij je door niets tegen laat houden raden wij deze banden aan:

Meer weten? 

Heb jij naar aanleiding van deze blog vragen? Stel ze gerust!
Mail: [email protected]  / Bel: 0182-621850  

Volg ons ook op social media.
Facebook: @12gobikingbv 

Instagram: @12go_biking 

Strava: @12GO Biking