Advies van een expert?
Bel 0182-621850, whatsapp of stel je vraag via e-mail
Voor iedereen die op zoek is naar een veelzijdige en hardwerkende mountainbike, is een enduro mountainbike een geweldige optie. Enduro mtb's zijn gebouwd om zwaar terrein en ruwe omstandigheden aan te kunnen, waardoor ze ideaal zijn voor zowel serieuze rijders als weekendrijders. Ze zijn doorgaans ook lichter dan andere mountainbikes, waardoor ze gemakkelijker te manoeuvreren zijn op het parcours. Bovendien zijn enduro mountainbikes vaak uitgerust met functies als volledige vering en bredere banden, die helpen om soepeler te rijden.
Bekijk direct: Mountainbike keuzehulp | Trail mountainbikes | Cross Country mountainbikes | Blog: Verschil enduro, trail en cross country | Mountainbike aanbiedingen
Lees verder...Als je een echte waaghals bent die de grenzen van zichzelf en zijn fiets op wil zoeken, dan is een enduro mountainbike op je lijf geschreven. Met hun lange veerweg op de voorvork en achterdemper kunnen deze fully's de meest technische en ruige afdalingen aan. Enduro mountainbikes zijn dan ook niet ontworpen om te klimmen. Ze beschikken wel over een groot schakelbereik, maar door de lange veerweg en het relatief hoge gewicht zijn het niet de prettigste klimfietsen.
Enduro mountainbikes hebben een lange geometrie en kleine hoek van de voorvork. Hierdoor zijn enduro mountainbikes geoptimaliseerd voor afdalingen en geven ze je alle stabiliteit en het vertrouwen dat je nodig hebt om keihard de berg af te dalen.
In Nederland zien we bijna geen enduro mountainbikes, simpelweg omdat het voor de Nederlandse trails een enorme overkill is. In ons land is een trail of cross country mountainbike geschikter. Ga je echter regelmatig naar bijvoorbeeld Winterberg of andere MTB oorden, dan is een enduro mountainbike het perfecte wapen om de afdalingen te tackelen.
Een enduro MTB is gemaakt voor de technische afdalingen en moet dus ook beschikken over een hoge kwaliteit aan onderdelen. Zo zit er altijd een kwalitatieve versnellingsgroep van Shimano XT, Deore of SRAM GX, X0 op, die je voorziet van makkelijk en soepel schakelen. Bij het frame heb je de keuze tussen aluminium of carbon. Carbon is lichter van gewicht en stijver, terwijl aluminium juist robuuster en duurzamer is. Je komt zeker niet te kort in kwaliteit, wat je ook kiest.
Om de beste keuze te maken voor jouw nieuwe enduro fiets, is het handig om eerst te bedenken waar je de fiets voor wil gebruiken en wat je daarbij nodig hebt. Zo kun je vervolgens tot een keuze komen. Weet je nu niet precies wat je moet kiezen, misschien kan onze mountainbike keuzehulp je helpen. En anders ben je natuurlijk van harte welkom bij de klantenservice voor advies.
Type mountainbike
Hardtail: heeft alleen vering in de voorvork. Dit type is lichter en stijver dan een fully, maar biedt wel minder controle op ruiger terrein.
Full Suspension: naast geveerde voorvork ook vering voor het achterwiel. Met een "fully" heb je meer controle over de mountainbike, al is dit type wel iets zwaarder dan een hardtail.
Fatbike: Een nieuw type mountainbike. Geschikt voor de avonturier die het strand, een dik pak sneeuw of grote modderpoel opzoekt.
Mountainbike gebruik
Cross Country
Cross Country (XC) fietsen zijn gericht op pure snelheid en efficiëntie. XC-parcours bestaan uit singletracks van niet meer dan 60 cm breedte en hebben relatief weinig hoogteverschil.
Trail
Trail rijden is iets avontuurlijker dan Cross country. Je komt iets grotere obstakels tegen en je bent niet vies van een klimmetje, zolang de afdaling maar voldoende spanning met zich meebrengt.
Enduro
Enduro ritten gaan voornamelijk bergaf. De fietsen zijn een stuk minder gericht op trapefficiëntie door de lange veerweg, maar blinken uit in de technische en uitdagende afdalingen. Enduro rijden gebeurt veel in hiervoor ingerichte bikeparks met gave sprongen en enorm snelle bochten.
Downhill
De fiets is speciaal ontworpen voor de meest gevaarlijke en steile afdalingen.
Aantal versnellingen
Aanduiding hoeveel versnellingen er op de fiets zitten.
Naafversnelling: De versnellingen zitten alleen in de achternaaf, er wordt één getal gebruikt om het aantal versnellingen aan te duiden.
Derailleurversnelling: Je schakelt over verschillende tandwielen. Er wordt gebruik gemaakt van een 'x' aanduiding. Het getal voor de x is het aantal tandwielen bij de crank, het getal achter de x het aantal versnellingen dat je op de cassette hebt.
Versnellingsgroep
Het verschil tussen de verschillende versnellingsgroepen zit in duurzaamheid, kwaliteit en gewicht. Duurdere versnellingsgroepen zijn lichter, duurzamer en schakelen beter onder belasting.
In onze blogs vind je alles over de verschillende merken en groepen.
Shimano racefietsgroepen
Shimano MTB groepen
Sram racefietsgroepen
Sram MTB groepen
Shimano naafversnellingen
Framemateriaal
Aluminium: Het meest gebruikte materiaal. Er zijn verschillende soorten aluminium, het ene frame is daardoor lichter dan het ander.
Carbon: Lichter en stijver dan aluminium. Verkrijgbaar in veel verschillende soorten die zorgen voor andere rijeigenschappen. Zo zijn er vrij harde carbon frames maar er zijn ook modellen die juiste gericht zijn op meer comfort. Wil je meer weten over Carbon frames? Zie onze blog over carbon frames.
Mountainbike veerweg in mm
Mountainbikes met meer veerweg zijn beter geschikt voor het rijden van ruige trails en nemen van grotere drops en sprongen. Meer veerweg betekent wel dat de fiets minder snel is op klimmetjes.
100-110 mm: Meest gebruikte en gekozen veerweg. Ruim voldoende voor Nederlandse parcoursen.
120 tot 150mm: Erg veelzijdig in de Benelux. Uitstekend om hard naar beneden te knallen terwijl ook klimmetjes nog goed te doen zijn.
150 tot 190mm: Voor MTBs waar klimmen minder belangrijk is dan dalen. Geschikt voor zeer ruig terrein en extreme parcoursen.
Meer dan 190mm: Gemaakt voor de meest extreme afdalingen.
Type voorvork
Coilvering wordt gebruikt bij de instapfietsen. Hierbij wordt gebruik gemaakt van een springveer
Luchtvering werkt op lucht en is af te stellen op het gewicht of voorkeuren van de berijder. Door het ontbreken van de springveer is de voorvork ook een stuk lichter.
Bij de Vaste vork is er geen sprake van vering.
Lees hier alles over voorvorken op de fiets.
Lock out voorvork
Met een lock-out kan de voorvork worden vastgezet waardoor de vork niet of nauwelijks meer veert. Dit is handig op verharde wegen of tijdens het klimmen.
Door gebruik van de lock-out gaat er minder kracht verloren in de vering.
De lock-out vanaf het stuur heeft als voordeel dat je je handen aan het stuur kunt houden.
Lock out achterdemper
Met de lock-out kun je de achterdemper vastzetten waardoor deze niet of nauwelijks meer veert. Hierdoor gaat er minder kracht verloren, waardoor je makkelijker kunt klimmen en over verharde paden kunt rijden.
Bediening vanaf het stuur heeft als voordeel dat je je handen aan het stuur kunt houden tijdens het in- en uitschakelen van de lock-out.