Advies van een expert?
Bel 0182-621850, whatsapp of stel je vraag via e-mail
Of je nu nieuwe paden wilt verkennen of gewoon een andere omgeving wilt, een cross country mountainbike brengt je op plaatsen waar je nog niet bent geweest. Met bredere banden en verende vorken zijn deze mountainbikes ontworpen voor ruw terrein, waardoor ze ideaal zijn voor off-road rijden. En omdat ze gebouwd zijn voor snelheid, kunnen cross country mountainbikes ook worden gebruikt om te racen of gewoon om te cruisen op je favoriete trails. Als je op zoek bent naar avontuur, is een cross country mountainbike de perfecte manier om te beginnen.
Bekijk direct: Mountainbike keuzehulp | Trail mountainbikes | Blog: Verschil enduro, trail en cross country | Mountainbike aanbiedingen
Lees verder...Dit is het type mountainbike dat je veel in Nederland zult zien. De cross country mountainbike is een lichtgewicht fiets die gericht is op snelheid en wendbaarheid door de korte geometrie. Met een cross country mountainbike, ook wel XC mountainbike genoemd, heb je keuze uit hardtail of full-suspension. Beiden hebben hun eigen voor- en nadelen. Zo is een hardtail vaak lichter van gewicht, omdat deze geen achterdemper heeft. Met een fully heb je juist door die achterdemper weer meer controle over de fiets tijdens iets ruigere ritten. Een cross country is een absolute allrouder met een kleine veerweg, zodat je goed snelheid kan maken.
Beide fietsen zijn een goede keuze voor mountainbikers die kiezen voor snelheid en comfort. Het is belangrijk om te bepalen wat jouw doel is met de fiets. Bij een cross country MTB hebben een kortere veerweg en zijn gemaakt voor snelheid op vlakke of heuvelachtige paden. Bij een trail MTB is de veerweg iets langer en gaat het vooral om comfort en controle. Door meer vering kun je deze fiets ook gebruiken voor hobbelige en rotsachtige terreinen. Bedenk dus goed op wat voor soort terreinen je wil gaan fietsen.
Bij een XC mountainbike kun je kiezen voor een aluminium of een carbon frame. Aluminium staat bekend om zijn robuustheid en duurzaamheid. Carbon is juist lichter van gewicht en is wat stijver waardoor je kracht beter wordt omgezet naar snelheid. Carbon is wel prijziger dan aluminium, dus je moet je afvragen wat jij nu nodig hebt en wat daar het best bij past.
In onze collectie kun je alles vinden van comfortabele instap MTB's tot agressieve, wedstrijd gerichte XC mountainbikes en alles daar tussenin. Je vindt bij ons alles wat je te wensen hebt op het gebied van cross country mountainbikes. Bij 12GO Biking bieden we een ruim assortiment en hebben we altijd de nieuwste modellen voor je klaar staan. Of maak gebruik van onze keuzehulp voor mountainbikes om te kijken welke bij jouw wensen past.
Model
Herenfiets: Fietsen met hoge stang. Opstappen op deze fietsen doe je door een been over het zadel te zwaaien
Damesfiets: Fietsen zonder hoge stang. Ze worden ook veel door heren gekozen, door de makkelijke in- en uitstap.
Lage instap: Vergelijkbaar met damesfietsen, maar dan extra lage instap.
Trapeze frame: Deze fietsen worden ook wel trapezemodellen genoemd. Ze hebben een extra diagonale stang in het frame.
Uitgelicht
Tijdelijke actie: De beste acties die binnenkort aflopen.
Duurzaam: Deze producten zijn duurzaam geproduceerd.
Outlet: De laatste stuks voor een voordelige prijs.
Nieuwe collectie: Deze producten zijn recent aan ons assortiment toegevoegd.
Tweedekans: Deze producten zijn reeds gebruikt maar zijn goed bevonden om aan te bieden. Ze zijn dus 100% in orde en je hebt er de volledige garantie op.
Type mountainbike
Hardtail: heeft alleen vering in de voorvork. Dit type is lichter en stijver dan een fully, maar biedt wel minder controle op ruiger terrein.
Full Suspension: naast geveerde voorvork ook vering voor het achterwiel. Met een "fully" heb je meer controle over de mountainbike, al is dit type wel iets zwaarder dan een hardtail.
Fatbike: Een nieuw type mountainbike. Geschikt voor de avonturier die het strand, een dik pak sneeuw of grote modderpoel opzoekt.
Maat wielen
Framemateriaal
Aluminium: Het meest gebruikte materiaal. Er zijn verschillende soorten aluminium, het ene frame is daardoor lichter dan het ander.
Carbon: Lichter en stijver dan aluminium. Verkrijgbaar in veel verschillende soorten die zorgen voor andere rijeigenschappen. Zo zijn er vrij harde carbon frames maar er zijn ook modellen die juiste gericht zijn op meer comfort. Wil je meer weten over Carbon frames? Zie onze blog over carbon frames.
Versnellingen
Aanduiding hoeveel versnellingen er op de fiets zitten.
Naafversnelling: De versnellingen zitten alleen in de achternaaf, er wordt één getal gebruikt om het aantal versnellingen aan te duiden.
Derailleurversnelling: Je schakelt over verschillende tandwielen. Er wordt gebruik gemaakt van een 'x' aanduiding. Het getal voor de x is het aantal tandwielen bij de crank, het getal achter de x het aantal versnellingen dat je op de cassette hebt.
Versnellingsgroep
Het verschil tussen de verschillende versnellingsgroepen zit in duurzaamheid, kwaliteit en gewicht. Duurdere versnellingsgroepen zijn lichter, duurzamer en schakelen beter onder belasting.
In onze blogs vind je alles over de verschillende merken en groepen.
Shimano racefietsgroepen
Shimano MTB groepen
Sram racefietsgroepen
Sram MTB groepen
Shimano naafversnellingen
Type voorvork
Coilvering wordt gebruikt bij de instapfietsen. Hierbij wordt gebruik gemaakt van een springveer
Luchtvering werkt op lucht en is af te stellen op het gewicht of voorkeuren van de berijder. Door het ontbreken van de springveer is de voorvork ook een stuk lichter.
Bij de Vaste vork is er geen sprake van vering.
Lees hier alles over voorvorken op de fiets.
Veerweg mountainbike
Mountainbikes met meer veerweg zijn beter geschikt voor het rijden van ruige trails en nemen van grotere drops en sprongen. Meer veerweg betekent wel dat de fiets minder snel is op klimmetjes.
100-110 mm: Meest gebruikte en gekozen veerweg. Ruim voldoende voor Nederlandse parcoursen.
120 tot 150mm: Erg veelzijdig in de Benelux. Uitstekend om hard naar beneden te knallen terwijl ook klimmetjes nog goed te doen zijn.
150 tot 190mm: Voor MTBs waar klimmen minder belangrijk is dan dalen. Geschikt voor zeer ruig terrein en extreme parcoursen.
Meer dan 190mm: Gemaakt voor de meest extreme afdalingen.
Lock-out voorvork
Met een lock-out kan de voorvork worden vastgezet waardoor de vork niet of nauwelijks meer veert. Dit is handig op verharde wegen of tijdens het klimmen.
Door gebruik van de lock-out gaat er minder kracht verloren in de vering.
De lock-out vanaf het stuur heeft als voordeel dat je je handen aan het stuur kunt houden.
Lock-out achterdemper
Met de lock-out kun je de achterdemper vastzetten waardoor deze niet of nauwelijks meer veert. Hierdoor gaat er minder kracht verloren, waardoor je makkelijker kunt klimmen en over verharde paden kunt rijden.
Bediening vanaf het stuur heeft als voordeel dat je je handen aan het stuur kunt houden tijdens het in- en uitschakelen van de lock-out.
As voorwiel
As achterwiel