Advies van een expert?
Bel 0182-621850, whatsapp of stel je vraag via e-mail
Elektrische racefietsen worden elke dag populairder, en het is gemakkelijk te zien waarom. Ze bieden alle voordelen van een gewone racefiets, zoals lichtgewicht en gemakkelijk te manoeuvreren, maar met de extra bonus van een elektrische motor. Dit maakt het beklimmen van heuvels veel gemakkelijker en tegenwind een makkie om doorheen te trappen. Bovendien zijn ze gewoon leuk om op te rijden!
Bekijk direct: E-bike keuzehulp | Elektrische Fietsen | Elektrische Mountainbikes | Sportieve Elektrische Fietsen
Lees verder...Naast elektrische mountainbikes zijn er ook elektrische racefietsen verkrijgbaar. Een elektrische racefiets is ideaal als je een extra steuntje in de rug kunt gebruiken bij tegenwind of in heuvelachtig gebied. De fietsen zijn vaak voorzien van lichte onderdelen en een carbon frame waardoor het geen probleem is om zonder ondersteuning te fietsen. Als je ondersteuning nodig hebt, bijvoorbeeld bij tegenwind of in heuvelachtig gebied, kun je het inschakelen om met een extra steuntje in de rug je rit te vervolgen. De elektrische racefietsen ondersteunen tot 25 kilometer per uur.
Daarnaast kan een elektrische racefiets voor jou van pas komen als je niet meer de hoogste snelheden hoeft te behalen, maar toch graag blijft wielrennen. 25 kilometer per uur is voor jou hard genoeg en wat extra ondersteuning kan geen kwaad. Als je niet per se op een wielrenfiets wil fietsen maar wel een sportieve fiets wilt, is een sportieve e-bike wellicht ook wat voor jou.
Elektrische racefietsen zijn voorzien van een middenmotor of achterwielmotor. Een middenmotor ligt centraal en laag in de fiets waardoor die fietsen een stabiele wegligging hebben. Daarnaast valt het in combinatie met een geïntegreerde accu bijna niet op dat je op een e-bike fietst. De achterwielmotor geeft daarentegen het gevoel alsof je echt een steuntje in de rug krijgt. Daarnaast biedt het een directe aandrijving op het achterwiel voor een directe ondersteuning. Achterwielmotoren zijn over het algemeen ook efficiënter dan middenmotoren.
De accu is vrijwel altijd geïntegreerd in het frame. De accu’s zijn vaak wat kleiner dan je gewend bent van normale e-bikes, maar dat betekent niet dat je over minder actieradius beschikt. Elektrische racefietsen zijn namelijk veel lichter dan e-bikes waardoor kleinere accu’s net zo veel actieradius opleveren. De motor hoeft immers minder vermogen te leveren om een lichte fiets te ondersteunen.
De accu’s van voordelige elektrische racefietsen beschikken over 200-300 Wh en de duurdere over 300 Wh of meer. Dat komt neer op een actieradius van 35-75 km voor de 200-300 Wh accu’s en 40-100 km voor de 300+ Wh accu’s, beide afhankelijk van de omstandigheden.
Bijna alle elektrische racefietsen zijn voorzien van een carbon frame. Het uitgangspunt van een elektrische racefiets is namelijk dat je er ook zonder elektrische ondersteuning zonder problemen mee kan fietsen. Door gebruik van een carbon frame en andere lichte materialen is dat mogelijk. Daarnaast heeft een carbon frame het voordeel dat hij een stijver is dan een aluminium frame waardoor je kracht beter om wordt gezet in snelheid.
Binnen de elektrische racefietsen heb je de keuze uit dezelfde groepsets als normale racefietsen. Shimano en SRAM leveren dus beide groepsets voor elektrische racefietsen. Het is belangrijk om te bedenken hoe intensief je de racefiets gaat gebruiken om te bepalen welke groepset je nodig hebt. Ga je de elektrische racefiets intensief gebruiken of wil je simpelweg de beste onderdelen? Ga dan voor een hoogwaardige groepset die duurzaam is. Elektronisch schakelen is dan ook een optie. Elektronisch schakelen is preciezer en sneller dan mechanisch schakelen en daarnaast is het een stukje gebruiksvriendelijker. Ben je van plan om minder fanatiek te fietsen of ben je tevreden met mindere kwaliteit? Dan kan je genoegen nemen met een goedkopere groepset zonder de allerbeste prestaties te hoeven verwachten.
Plaats motor
De positie van de motor in de fiets bepaalt voor het grootste deel de rijeigenschappen van de fiets.
Voorwielmotor: Deze motor trekt je als het ware vooruit. De ondersteuning voelt hierdoor niet heel natuurlijk.
Middenmotor: De ondersteuning wordt geleverd in de trapas. Hierdoor voelt het natuurlijk aan en is de e-bike erg stabiel.
Achterwielmotor: Geeft je letterlijk een steuntje in de rug. Dit type motor wordt echter weinig meer gebruikt. Je vind het met name nog terug op enkele sportieve e-bikes.
Framemateriaal
Aluminium: Het meest gebruikte materiaal. Er zijn verschillende soorten aluminium, het ene frame is daardoor lichter dan het ander.
Carbon: Lichter en stijver dan aluminium. Verkrijgbaar in veel verschillende soorten die zorgen voor andere rijeigenschappen. Zo zijn er vrij harde carbon frames maar er zijn ook modellen die juiste gericht zijn op meer comfort. Wil je meer weten over Carbon frames? Zie onze blog over carbon frames.
Motor type
Motoren bieden een lichte tot sterke trapondersteuning. Hoe hoger het aantal NM, hoe sterker de ondersteuning van de motor. Elektrische stadsfietsen zijn vaak uitgerust met een geruisloze motor die een lichte ondersteuning biedt (t/m 50 NM). Op sportieve fietsen zit vaak een sterke motor met een hoog piekvermogen (50 tot 95 NM).
Actieradius
De stelregel hierbij is dat je per 100 wattuur gemiddeld zo'n 15-25 kilometer kan fietsen, afhankelijk van motorstand en andere externe factoren.
De vuistregel die je kunt aanhouden is:
300 Wh: 35 - 60 km
400 Wh: 45 - 75 km
500 Wh: 60 - 120 km
600+ Wh: 75 - 150 km.
Kijk voor een uitgebreide uitleg over de actieradius van e-bikes in dit blog.
Aantal Wh accu
Het aantal Wh, ofwel Wattuur, geeft een indicatie van hoeveel inhoud de accu heeft. Met een groter aantal Watturen kun je langer doorfietsen. De grootte van de accu's verschilt per type motor en vaak heb je keuze uit verschillende accugroottes.
Een grotere accu geeft, zoals genoemd, een grotere actieradius, waardoor je er verder mee kunt fietsen. Het is echter wel zo, dat een grotere accu iets zwaarder is dan een kleinere.
Versnellingen
Aanduiding hoeveel versnellingen er op de fiets zitten.
Naafversnelling: De versnellingen zitten alleen in de achternaaf, er wordt één getal gebruikt om het aantal versnellingen aan te duiden.
Derailleurversnelling: Je schakelt over verschillende tandwielen. Er wordt gebruik gemaakt van een 'x' aanduiding. Het getal voor de x is het aantal tandwielen bij de crank, het getal achter de x het aantal versnellingen dat je op de cassette hebt.
Versnellingsgroep
Het verschil tussen de verschillende versnellingsgroepen zit in duurzaamheid, kwaliteit en gewicht. Duurdere versnellingsgroepen zijn lichter, duurzamer en schakelen beter onder belasting.
In onze blogs vind je alles over de verschillende merken en groepen.
Shimano racefietsgroepen
Shimano MTB groepen
Sram racefietsgroepen
Sram MTB groepen
Shimano naafversnellingen