Advies van een expert?
Bel 0182-621850, whatsapp of stel je vraag via e-mail
Er zijn een paar redenen waarom je misschien een hardtail e-mtb zou willen kopen. Hardtails zijn over het algemeen efficiënter op glad terrein en eenvoudigere trails. Het hardtail ontwerp is eenvoudiger dan volledig geveerde fietsen, dus ze zijn gemakkelijker te onderhouden en gaan minder snel stuk. Bovendien zijn ze door het ontbreken van vering zowel lichter als goedkoper. Dus als je een elektrische mountainbike zoekt, is een hardtail een prima optie. Zoek je een E-MTB met het meeste comfort en de beste schokdemping, kun je beter voor een elektrische full suspension mountainbike gaan.
Bekijk direct: e-MTB keuzehulp | Elektrische full suspension mountainbikes
Lees verder...Gebruik mountainbike
Cross Country
Cross Country (XC) fietsen zijn gericht op pure snelheid en efficiëntie. XC-parcours bestaan uit singletracks van niet meer dan 60 cm breedte en hebben relatief weinig hoogteverschil.
Trail
Trail rijden is iets avontuurlijker dan Cross country. Je komt iets grotere obstakels tegen en je bent niet vies van een klimmetje, zolang de afdaling maar voldoende spanning met zich meebrengt.
Enduro
Enduro ritten gaan voornamelijk bergaf. De fietsen zijn een stuk minder gericht op trapefficiëntie door de lange veerweg, maar blinken uit in de technische en uitdagende afdalingen. Enduro rijden gebeurt veel in hiervoor ingerichte bikeparks met gave sprongen en enorm snelle bochten.
Downhill
De fiets is speciaal ontworpen voor de meest gevaarlijke en steile afdalingen.
Maat wielen
Motor type
Motoren bieden een lichte tot sterke trapondersteuning. Hoe hoger het aantal NM, hoe sterker de ondersteuning van de motor. Elektrische stadsfietsen zijn vaak uitgerust met een geruisloze motor die een lichte ondersteuning biedt (t/m 50 NM). Op sportieve fietsen zit vaak een sterke motor met een hoog piekvermogen (50 tot 95 NM).
Aantal Wh accu
Het aantal Wh, ofwel Wattuur, geeft een indicatie van hoeveel inhoud de accu heeft. Met een groter aantal Watturen kun je langer doorfietsen. De grootte van de accu's verschilt per type motor en vaak heb je keuze uit verschillende accugroottes.
Een grotere accu geeft, zoals genoemd, een grotere actieradius, waardoor je er verder mee kunt fietsen. Het is echter wel zo, dat een grotere accu iets zwaarder is dan een kleinere.
Versnellingen
Aanduiding hoeveel versnellingen er op de fiets zitten.
Naafversnelling: De versnellingen zitten alleen in de achternaaf, er wordt één getal gebruikt om het aantal versnellingen aan te duiden.
Derailleurversnelling: Je schakelt over verschillende tandwielen. Er wordt gebruik gemaakt van een 'x' aanduiding. Het getal voor de x is het aantal tandwielen bij de crank, het getal achter de x het aantal versnellingen dat je op de cassette hebt.
Versnellingsgroep
Het verschil tussen de verschillende versnellingsgroepen zit in duurzaamheid, kwaliteit en gewicht. Duurdere versnellingsgroepen zijn lichter, duurzamer en schakelen beter onder belasting.
In onze blogs vind je alles over de verschillende merken en groepen.
Shimano racefietsgroepen
Shimano MTB groepen
Sram racefietsgroepen
Sram MTB groepen
Shimano naafversnellingen
Veerweg mountainbike
Mountainbikes met meer veerweg zijn beter geschikt voor het rijden van ruige trails en nemen van grotere drops en sprongen. Meer veerweg betekent wel dat de fiets minder snel is op klimmetjes.
100-110 mm: Meest gebruikte en gekozen veerweg. Ruim voldoende voor Nederlandse parcoursen.
120 tot 150mm: Erg veelzijdig in de Benelux. Uitstekend om hard naar beneden te knallen terwijl ook klimmetjes nog goed te doen zijn.
150 tot 190mm: Voor MTBs waar klimmen minder belangrijk is dan dalen. Geschikt voor zeer ruig terrein en extreme parcoursen.
Meer dan 190mm: Gemaakt voor de meest extreme afdalingen.