Advies van een expert?
Balhoofdlagers bepalen hoe soepel het stuur draait en dus de mate van controle die jij hebt over je fiets. Omdat er vele verschillende soorten en maten balhoofdlagers zijn, is het vaak moelijk te weten welk type lager je nodig hebt. Daarom raden wij aan om onze handleiding te lezen: balhoofdlagers opmeten.
Balhoofdlagers zijn misschien wel het meest onderschatte onderdeel van je fiets. Het is typisch zo'n onderdeel waar je niets van merkt als het doet wat het moet doen, maar als je balhoofdlagers zijn versleten ga je merken dat je fiets een stuk minder soepel stuurt. Op tijd de lagers vervangen kan dus zeker geen kwaad.
Weet je niet zeker welk lager je nodig hebt? Lees onze handleiding: balhoofdlagers opmeten.

Type balhoofd
- Traditioneel systeem(EC): de cups voorzien van lagers worden in het frame geperst met een speciale tool.
- Semi -geïntegreerd systeem (ZS): de cups worden in het frame geperst waarna er eenvoudig industrielagers ingelegd kunnen worden.
- Geïntegreerd systeem(IS): een industrielager kan direct in het frame gelegd worden
Bovenmaat vorkbuis
De buitendiameter van de bovenkant van de vorkbuis.
S.H.I.S. Boven
S.H.I.S. is de standaard om het type en de maat van een balhoofd aan te geven.
De twee letters staan voor het type balhoofd:
- EC = Traditioneel syteem
- ZS = Semi geïntegreerd systeem
- IS = Geintegreerd systeem
Het eerste getal staat voor de binnendiameter van het balhoofd.
Het tweede getal staat voor de buitendiameter van de vorkbuis
S.H.I.S. Onder
S.H.I.S. is de standaard om het type en de maat van een balhoofd aan te geven.
De twee letters staan voor het type balhoofd:
- EC = Traditioneel syteem
- ZS = Semi geïntegreerd systeem
- IS = Geintegreerd systeem
Het eerste getal staat voor de binnendiameter van het balhoofd.
Het tweede getal staat voor de buitendiameter van de vorkbuis