a >Meer informatie< a
a >Meer informatie< a
Filter

Bikefitting: voorkom blessures en fiets harder!

Door een goede bikefit voorkom je blessures, verhoog je het comfort op de fiets en verbeter je je prestaties. De juiste houding, zadelhoogte, positie van de schoenplaatjes, een stuur dat bij je past en een zadel dat niet ten koste gaat van je erfgenamen; het draagt allemaal bij aan een betere en leukere fietservaring.



Afspraak maken

Een Bikefitting vind plaats op afspraak in onze speciale Bikefit Studio in Moordrecht. Voor het maken van een afspraak kan je contact opnemen via info@12gobiking.nl of 0182-621850.

Vergeet voor de Bikefitting niet je eigen fiets, pedalen en fietskleding (inclusief handschoentjes) mee te nemen. Controleer ook of je schoenplaatjes en zadelpen niet vastgeroest zitten, zodat deze te verstellen zijn.


Onze bikefitter

Wij maken gebruik van de allerbeste apparatuur, geen enkel fit-systeem combineert zoveel aspecten van de fietsergonomie als het systeem in onze winkel. Geen detail blijft onopgemerkt. Maar nog belangrijker dan het systeem en de onderdelen is de man die aan de knoppen draait. Alle metingen bij 12GO Biking worden uitgevoerd door onze bikefitter Eric Schulte.

Eric is sinds 2005 actief als bikefitter en heeft dus meer dan 10 jaar praktijkervaring. Met het grootste oog voor detail zet Eric ook jou perfect op je fiets!



Hoe verloopt een bikefit?

Intakegesprek

Pro, Pro+ & Premium

Doelen en verwachtingen afstemmen
Bij binnenkomst bespreken we eerst samen je verwachtingen, je doel en de vooraf ingevulde vragenlijst onder het genot van een goede kop koffie (taart zelf meenemen). Daarbij bespreken we je achtergrond, fysieke klachten, eventuele blessures, je sportgeschiedenis en waar je naartoe wilt. Belangrijk om met elkaar af te stemmen:

  • +Welk type fietser ben je?
  • +Zit je goed op je zadel? Geen irritatie?
  • +Wat vind je belangrijk en wat is je doelstelling?
  • +Gaat het voor jou om prestatie, plezier, afstand of techniek?


Fiets inmeten

Pro, Pro+ & Premium

0-meting: Waar kom je vandaan?
Voordat we de fietser gaan onderzoeken, meten we kort na hoe de fiets nu staat. Handig voor de vergelijking met het eindresultaat en interessant om te weten hoeveel er nu verandert. Want misschien zat je al bijna perfect. Die gegevens gebruiken we ook om uit te rekenen wat er moet veranderen aan je fiets, of de maat optimaal is, en hoe we de fiets aan kunnen passen.

  • +Zadelhoogte en zadelterugstand
  • +Zadeltype en stand
  • +Stuurhoogte en afstand
  • +Cranklengte
  • +Pedaal- en schoentype


Statische lichaamsmeting

Pro, Pro+ & Premium

Fietser opmeten: lange armen, korte benen, kleine voeten?
We meten je op: Hoe lang zijn je benen, armen, voeten, romp, schouders? Ben je lenig of een houten klaas? We kijken naar knieën, enkels, heupen, rug en functionele asymmetrie. Die gegevens gebruiken we voor een statisch advies: Hoe hoog zou je zadel en dergelijke theoretisch moeten staan op basis van je beenlengte, schoenmaat en dergelijke. Dit is voor veel fietsmetingen het eindresultaat, maar voor ons begint de bikefitting hier pas!

  • +Persoonlijke anatomie opmeten
  • +Verhouding tot statistisch gemiddelde
  • +Flexibiliteit, motoriek, kracht
  • +Resultaat: theoretische adviespositie, startpunt van de bikefitting


Assessment: Zwiften op eigen fiets op Kickr

Pro, Pro+ & Premium

Analyse van de huidige bewegingen, houding en gedrag
We zetten je zo snel mogelijk op de fiets, want daar kom je voor. Als je met je eigen fiets komt, laten we je eerst op de Kickr met Zwift rondrijden. Terwijl je daar je warming up doet, kijken we hoe je zit, hoe je knieën bewegen en hoe je je gedraagt op de fiets. Het belangrijkste: wat moet er beter en waar beginnen we mee?

  • +Knie-analyse
  • +Schouders, ellebogen ontspannen
  • +Polsen en handen neutraal
  • +Enkeltechniek
  • +Passend zadel


Fitbike instellen

Pro, Pro+ & Premium

De startpositie simuleren op de pasfiets
Onze fitbike is traploos verstelbaar in alle richtingen tijdens het fietsen. In deze stap zetten we je op de geadviseerde positie, alvorens we aan de analyse beginnen.

  • +De juiste stuurbreedte
  • +Aangepaste cranklengte
  • +Eigen zadel en pedalen
  • +Traploos verstelbaar met grote laserprecisie


Voeten en pedalen

Pro, Pro+ & Premium

Schoenplaatjes optimaliseren en voetanalyse
Een goede bikefit begint altijd met de voeten, want de basis moet eerst kloppen. In deze stap kijken we naar je voeten, schoenen, zolen, pedalen en schoenplaatjes. Daarbij zetten we de as van het pedaal perfect onder de krachtlijn in je voet en gebruiken we gepersonaliseerde zolen, wigs en shims om de kniebewegingen ze recht mogelijk te krijgen.

  • +Schoenplaatjes perfecte plek en hoek
  • +Passende binnenzolen voorkomen tintelende of branderige voeten
  • +Persoonlijke voetboogondersteuning voor betere knielijn
  • +Wigs en shims voor asymmetrische correctie


360º Dynamische analyse

Pro+ & Premium

3D-analyse van de bewegingen op de pasfiets
In deze stap ga je fietsen op de fitbike met sensoren op alle ledematen en gewrichten. De 3D-camera legt je bewegingen vast vanaf alle zijden. Dus niet alleen van de zijkant, maar ook de bovenkant en de voorkant zijn onderdeel van de analyse. Zo kunnen we bijvoorbeeld zien of je knie slingert, of je heupen stil zitten en of je je kuitspieren en enkels gebruikt.

  • +3D-analyse van alle bewegingen
  • +Sensoren op alle gewrichten
  • +Aanpassingen en effecten live zichtbaar op scherm
  • +Inbegrepen bij Pro+ en Premium


Zadelhoogte

Pro, Pro+ & Premium

Het bepalen van de optimale zadelhoogte
De correcte zadelhoogte laat zich niet in een formule vangen; het is beter die individueel te bepalen. We streven ernaar het zadel zo hoog mogelijk te zetten om zoveel mogelijk spiergroepen te kunnen gebruiken, maar wel laag genoeg om in alle fasen van de trapbeweging voldoende motorische kracht te hebben in de juiste richting.

  • +Te laag is slecht voor knieën
  • +Hoog genoeg om hamstrings en bilspieren goed te benutten
  • +Laag genoeg om motorisch mooi rond te trappen
  • +Geen excessieve enkelbeweging
  • +Hoek tussen boven en onderbeen is slechts een indicatie
  • +Flexibiliteit knieën en bekkenrotatie is relevant
  • +Bij Pro+ en Premium bikefitting op basis van 3D-analyse


Zadelterugstand

Pro, Pro+ & Premium

Hoe ver staat het zadel naar achteren?
De terugstand van het zadel bepaalt veel: de krachten op de knieën, de balans van de romp, de druk op de handen, de gewichtsverdeling op de fiets. Het omvat daarom meer dan alleen maar het aloude fictieve stelregeltje dat de knie recht boven het pedaal moet zitten (KNOPS).

  • +Te ver voorwaarts: onbalans (voorovervallen)
  • +Te ver achterwaarts: lage rugklachten, dichtgedrukte heuphoek, slechte doorbloeding
  • +Optimale stand: rijder in balans, krachtig en klaar voor de aanval
  • +Bij Pro+ en Premium bikefitting op basis van 3D-analyse


Zadelhoek

Pro, Pro+ & Premium

Op gevoel: glij je eraf of zit je lekker?
Sommige mensen rijden met de punt omhoog, andere hebben het zadel in duikvlucht naar beneden staan. Maar wat is nou correct? Het antwoord is simpel: dat is persoonlijk. Een goed zadel sluit perfect aan bij de vorm van je zitbotten, bekken en schaambeen en hetzelfde geldt voor de stand ervan. Zolang het voor jou maar neutraal aanvoelt, mag alles.

  • +Voorover helpt met bekkenkanteling
  • +Achterover helpt met ‘blijven zitten’
  • +Teveel voorover: je glijdt eraf en spant je rugspieren aan ter compensatie
  • +Teveel achterover: bekkenkanteling is extreem en het is slecht voor je relatie
  • +Compenseer een slecht zadel niet met een rare stand
  • +Tip: Morgaw-app als geheugensteuntje


Stuurpositie

Pro, Pro+ & Premium

Afstand stuur en stuurdiepte
Waar in de ‘slam that stem’-kringen de langste stuurpen in de laagste stand de mode is, denken wij er hier iets beter over na. Het stuur moet op een natuurlijke afstand staan. Schouders, polsen en armen mogen niet overstrekken om neutraal op de remgrepen te landen.

  • +Elleboog tegen zadel en middelvinger op stuur? Onzin!
  • +Slam that stem? Als je beter bent in yoga dan in fietsen, ja.
  • +Schouders laag en ontspannen
  • +Ellebogen niet op slot
  • +Polsen rechtdoor en neutraal
  • +Niet teveel spanning op onderrug en nek


Het stuur

Pro, Pro+ & Premium

De juiste stuurbreedte, stuurvorm en stand
De breedte van het stuur sluit aan bij jouw persoonlijke schouderbreedte. Dat wil zeggen: de breedte van de schoudergewrichten. Of je er dikke spieren op gekweekt hebt, doet niet ter zake. Dat is van belang om de armen neutraal op de remgrepen te kunnen zetten. Dus niet zoals op deze foto! Met goede stuurbreedte bereik je dit:

  • +Schouders niet op slot (nekpijn)
  • +Ellebogen niet op slot (geen schokdemping)
  • +Polsen niet geknikt ter compensatie
  • +Geen rugklachten wegens gebrek aan steun
  • +Ook de vorm, drop en reach van het stuur zijn belangrijk


Het zadel: zadeldrukanalyse

Pro+ & Premium

Het intiemste onderdeel: je eigen zadel
De zoektocht naar het juiste zadel kan soms jaren in beslag nemen, maar met behulp van een goede zadelanalyse gaat het een stuk sneller. Een zadel moet goed passen. Om vlot te achterhalen welke vorm bij jou past, gebruiken we een drukmetingsmat die de druk op het zadel haarfijn in beeld brengt op het scherm voor je. Dankzij de zadelwisselaar kun je in een half uur veel verschillende zadels proberen en de drukbeelden met elkaar vergelijken.

  • +Gebiomized drukmeting
  • +Zadelwisselaar
  • +Vlak of gewelfd, plat of rond, open of dicht, breed of smal?
  • +Inbegrepen bij Pro+ of Premium, maar ook los verkrijgbaar


Finetuning

Pro, Pro+ & Premium

De puntjes op de i: de hele positie samen doornemen en perfectioneren
Nu we alle stappen doorlopen hebben, is het nuttig om met enige afstand het eindresultaat samen te bekijken: Welke veranderingen zijn er geweest? En zijn de klachten uit de intake en assessment verholpen? Welke nice to haves liggen er nog voor de toekomst? En welk huiswerk krijg je mee om je houding en gedrag te optimaliseren?

  • +Eindresultaat vergelijken
  • +Terugblik op verwachtingen en klachten
  • +Assessment erbij halen
  • +Wat ligt er nog open?
  • +Wat kun je zelf nog doen?


Eindresultaat op de fiets zetten

Pro, Pro+ & Premium

De daadwerkelijke ombouw van je eigen fiets naar de ideale positie
Uiteindelijk kom je natuurlijk niet voor een plaatje van de juiste positie, maar voor de real thing: je fiets in de juiste afstelling. Of als je nog geen fiets hebt: voor het perfecte maat- en modeladvies. In deze stap stellen we alles in het werk om de fiets perfect op maat te krijgen.

  • +Projectie op de eigen fiets
  • +Projectie op de ideale fiets
  • +Koopadvies
  • +Ombouw van fiets


Pedaalanalyse

Premium

Optimaliseer je trapbeweging, je pedaaldruk en je techniek
In het Premium-pakket zit als extra onder andere de pedaalanalyse: Met een geavanceerde powermeter zien we precies waar je welke kracht zet en in welke richting. Zit de druk mooi in het midden van het pedaal? Trek je wel genoeg aan de pedalen? Zwabberen je benen niet teveel heen en weer? Een geavanceerde analyse voor de prestatiegerichte fietser, waar je onmiddellijk van profiteert!

  • +Huiswerkoefeningen
  • +Trainingstips
  • +Aanpassing van pedalen
  • +Cranklengte-test
  • +Exclusief in het Premium-pakket, ook los verkrijgbaar


Fietsen!

Premium

The proof of the pudding…
En nu de weg op! Want pas als we echt gaan rijden, merk je wat er veranderd is. Vergeet niet dat je tijdens de bikefit zelf al aardig aan de bak moet; meestal zit je al 1,5 uur te trappen voordat we klaar zijn. En voor de Premium-fietsers begint het dan pas, want dan doen onze bikefitters ook hun pak aan een gaan er met je op uit in het Groene Hart!

  • +Buiten rijden
  • +Fietstips
  • +Finetuning achteraf
  • +Exclusief in het Premium-pakket