Direct contact met een bike expert?
Bel naar 0182-621850 of je stuur je vraag via e-mail
Waar we bij auto’s niet beter weten, is het voor sommige mensen op de fiets nog even wennen: schijfremmen. Ook op mountainbikes kunnen we de schijfremmen niet meer wegdenken. Maar heb ik schijfremmen ook nodig op mijn racefiets, hybride fiets of zelfs e-bike? Wat zijn de voor- en nadelen van schijfremmen op de fiets? In dit blog zetten we alles omtrent schijfremmen op fietsen op een rijtje.
Waarschijnlijk heb je er al heel vaak over gehoord, of misschien ben je wel compleet nieuw in de fietswereld en heb je geen idee waar iedereen het over heeft als als het over schijfremmen gaat. Eigenlijk zijn schijfremmen heel eenvoudig. Op de as van je wielen zit een schijf bevestigd. Deze schijf draait gewoon met je wiel mee. Aan de voorkvork of achterbrug zit een soort 'klauw' bevestigd, hier draait de schijf tussendoor. Als je de remgreep inkijpt gaan de blokjes die in de klauw zitten verder naar binnen staan. Dit zorgt voor wrijving tussen de remschijf en blokjes, waardoor je afremt.
Schijfremmen zijn al langere tijd niet meer weg te denken van de mountainbikes. Dit waren de eerste fietsen waar massaal schijfremmen op gemonteerd werden. Schijfremmen blijven presteren als ze onder de modder zitten en bieden altijd maximale remprestaties waardoor je op de mountainbikes het meeste voordeel hebt van schijfremmen. Logischerwijs volgden de cyclocrossers snel na de mountainbikes. Racefietsen waren pas later aan de beurt. Door een kleine toename in gewicht ten opzichte van velgremmen bleven de wegwielrenners wat langer hangen bij de vertrouwde velgremmen. De regels van de UCI zeggen dat een racefiets minstens 6,8 kg moet wegen. Schijfremmen zouden de lichtste racefietsen weer zwaarder maken. Dankzij de recente ontwikkelingen in carbon frames is er nu wel de mogelijkheid om ook met schijfremmen het minimale gewicht van 6,8 kg te benaderen. Inmiddels zijn ook sportieve stads- en hybride fietsen van schijfremmen voorzien en zien we ze ook meer en meer op elektrische fietsen. Dankzij de verhoogde remkracht en daardoor de hogere mate van veiligheid worden ze steeds populairder.
Mechanische schrijfremmen maken gebruik van de bekende remblokjes. Door middel van kabels worden de remblokjes naar binnen geduwd zodra jij in de remmen knijpt. De remblokjes schuren eigenlijk langs de schijf, zodat je snelheid minder wordt. Bij een mechanische schijfrem komt het dus wel vaker voor dat je de remblokjes opnieuw moet instellen of mogelijk zelfs vervangen in de loop van de tijd. Ook moet je er voor zorgen dat ze systemen niet te vies worden, anders gaat dat ten koste van je remprestaties. Dit kan gevaarlijke situaties opleveren, dus is regelmatig onderhoud zeker nodig. De prijs van mechanische schrijfremmen is wel goedkoper dan de nieuwere hydraulische schijfremmen.
Bij hydraulische schrijfremmen wordt er geremd door middel van remolie. Zodra jij in je remmen knijpt wordt er door de vloeistof een bepaalde druk gecreëerd op de schijven. Hiermee kun je heel gedoseerd remmen en kom je altijd tot een zachte stop. Doordat alles intern loopt kan er geen vuil bij komen en zullen deze dus zelfs bij slechtere weersomstandigheden goed presteren. Bovendien is een hydraulische schrijfrem krachtiger dan een mechanische schrijfrem. De prijs is wel iets duurder, maar tegelijkertijd gaan hydraulische schrijfremmen langer mee en is er minder onderhoud nodig.
Het hebben van schijfremmen heeft vele voordelen. Dit zijn de voordelen van het gebruik van schijfremmen:
Een remschijf kan op twee verschillende manieren gemonteerd worden, via een 6-gaats (ook wel 6-bolts) of een centerlock bevestiging. Deze bevestiging kan per wielset en dus ook per fiets verschillen. Er is geen standaard manier van bevestiging. Zit er een bevestiging met 6 gaten aan de zijkant van je wielset? Dan heb je een remschijf nodig met een 6-gaats bevestiging. Wanneer je een ring met tandjes aan de zijkant van je wiel ziet zitten, kan er een centerlock remschijf op bevestigd worden. Je kunt dus prima een nieuw wielset voor je racefiets of mountainbike aanschaffen met een ander bevestigingssysteem, je dient dan alleen een nieuwe remschijf te monteren met het overeenkomstige bevestigingssysteem.
Grotere remschijven bieden meer remkracht dan kleine remschijven. Het voordeel van kleinere remschijven is natuurlijk dat ze lichter zijn. Moet ik hier dan op letten bij de aanschaf van mijn nieuwe fiets? Natuurlijk is het fijn als de fiets die je aanschaft al de maat remschijven heeft die je voorkeur betreft. Bind je hier echter niet op vast, de verschillende maten remschijven zijn uitwisselbaar en kun je altijd nog aanpassen.
Remschijven zijn er in verschillende maten, veelal van 140 mm tot 203 mm. Op racefietsen en cyclocrossers zie je vaak remschijven rond de 160 mm. Deze bieden meer dan genoeg remkracht en het gewicht van deze schijven is relatief laag. Op mountainbikes zijn de schijven vaak groter, omdat je tijdens het fietsen vaker extremere situaties tegenkomt, waaar meer remkracht vereist is. Omdat je tijdens het remmen je gewicht meer naar voren plaatst, is het aan te raden om voor een grotere remschijf te monteren dan achter.
Let er wel op dat je een bijbehorende schijfremadapter aanschaft voor de juiste maat.
Zowel voor de racefiets als mountainbikes worden meerdere remschijven gemaakt. De persoonlijke voorkeur ligt voornamelijk bij de maat, voor zowel de racefiets als mountainbike zien we toch een duidelijke voorkeur voor bepaalde remschijven vanwege het materiaal, de kwaliteit en de prestaties.
De Shimano XT SM-RT-MT800 remschijf is populair vanwege de uitstekende remprestaties voor de mountainbike. De schijf maakt gebruik van Shimano's ICE TECHNOLOGY. Deze koeltechnologie voorkomt oververhitting en zorgt voor consistente remprestatie onder de zwaarste omstandigheden. Deze remschijf is geslepen en daardoor voor zowel resin als metalen remblokken geschikt.
Voor de racefiets is de Shimano Ultegra RT-CL900 remschijf het meest populair. De combinatie van het lage gewicht en de uitstekende remprestaties maken de remschijf tot een uitstekend presterende remschijf voor de racefiets. Shimano heeft bij de productie van deze remschijf Ice Technology toegevoegd om ervoor te zorgen dat de remschijf niet snel oververhit raakt, waardoor de uitstekende remprestaties behouden blijven. De remschijf is geslepen en geschikt voor zowel resin als metalen remblokken.
Bij schijfremmen heb je dus te maken met drie factoren: de diameter van de remschijf, de bevestiging van de remschijf en het wiel en het materiaal van zowel de remschijf als de remblokken. Wat betreft de diameter is het simpel: je hebt een vrije keuze wat betreft de diameter van de remschijf. Dan moet je natuurlijk niet vergeten om de juiste adapter te monteren, anders gaat de remschijf echt niet passen.
Welke remschijf bevestigd kan worden op je wiel is afhankelijk van het bevestigingssysteem. Remschijven zijn niet uitwisselbaar tussen de verschillende bevestigingssystemen. Als je toch een 6-bouts remschijf op een centerlock naaf wilt monteren heb je een adapterset nodig:
Het maakt niet uit welke fiets je hebt wat betreft de opties voor de twee verschillende remschijfmaterialen. Het is alleen belangrijk dat je het juiste materiaal remblok gebruikt bij het juiste materiaal remschijf.
Er zijn verschillende vormen en maten remblokjes verkrijgbaar van verschillende merken. Welke maat en vorm past is afhankelijk van je remklauw. Binnen deze remblokken bestaan twee verschillende types: remblokjes van organisch materiaal, ook wel resin genoemd, en metalen remblokjes. Je kunt vanwege het materiaal van de remschijf niet altijd kiezen welk materiaal remblokjes jij wilt gebruiken. Er bestaan namelijk twee typen remschijven: geperste- en geslepen remschijven.
Resin remblokken zijn goed doseerbaar, grijpen goed aan en maken weinig geluid. Het nadeel is dat ze sneller warm worden dan metalen blokjes, waardoor ze minder geschikt zijn in lange afdalingen. Resin remblokken zijn voor zowel geslepen als geperste remschijven te gebruiken.
De metalen blokjes maken dus iets meer geluid, maar gaan lang mee en komen beter uit de voeten bij lange afdalingen. De metalen remblokken zijn alleen te gebruiken in combinatie met geslepen remschijven. Kijk dus bij aanschaf goed of je wel metalen blokken kunt gebruiken op je huidge remschijven. Dit staat altijd netjes op de verpakking aangegeven.
Wanneer je een nieuwe fiets hebt gekocht sta je te popelen om op je fiets te stappen. Maar vergeet niet eerst je schijfremmen goed in te remmen. Dit is belangrijk door het materiaal van de remblokken. Bij een velgrem is dit van rubber terwijl bij schijfremmen dit van hars is. Tijdens het inremmen smelt deze hars, dit laat een dun laagje achter op de schijfremmen. Dit laagje zorgt voor een betere werking en levensduur van je remmen.
Inremmen is heel eenvoudig. Probeer je remmen goed warm te laten worden waardoor het hars smelt. Versnel tot 30 kilometer per uur en rem stevig af totdat je weer stapvoets rijdt. Dit doe je 20 keer achter elkaar. Zo voorkom je piepende remmen en presteren je schijfremmen optimaal!
De grootste fietsenwinkel van Nederland
12GO Biking is de grootste fietsenwinkel van Nederland en België. Alles voor jouw fietsplezier, zoals fietsen, accessoires en kleding zijn in de winkel. Jouw nieuwe fiets kun je testen op de grootste indoor testbaan van de Benelux. En er is een service center met topmonteurs en je kunt een broodje eten in het lunchcafé.
Bikes4Africa wordt gesteund door gedoneerde fietsen van klanten op te knappen en te verkopen. Wil je werken bij de grootste fietsenwinkel van Nederland en België? Kijk dan op werkenbij.12gobiking.nl
Volg ons ook op social media.