Advies van een expert?
Bel 0182-621850, whatsapp of stel je vraag via e-mail
Een hardtail mountainbike is te herkennen aan de enkele vering die in de voorvork zit. Omdat we in Nederland geen hele ruwe trails hebben is een hardtail vaak al genoeg om hard te kunnen rijden. Daarnaast is een hardtail ook heel speels vergeleken met de zwaardere fully MTB's. En doordat je alleen demping hebt in je voorvork heb je minder weerstand op verharde wegen dan op een fully, waarbij je ook een achterdemper hebt.
Bekijk direct: Mountainbike keuzehulp | Full Suspension Mountainbikes | Mountainbike aanbiedingen
Lees verder...Een hardtail MTB kenmerkt zich door één vering, in de voorvork, in tegenstelling tot een full-suspension MTB die ook een achtervering heeft. Met een hardtail MTB kun je vol vertrouwen op technische trails rijden. De stijve achterkant geeft je de nodige controle bij het nemen van scherpe bochten en het overwinnen van obstakels. Een hardtail is wel minder geschikt voor grote hoogteverschillen en ruig terrein. Op vlakke tot heuvelachtige trails kom je uitstekend uit de voeten ,et een hardtail MTB.
Doordat een hardtail alleen vering in de voorvork heeft, en dus geen achterdemper, accelereert een hardtail een stuk sneller dan een full suspension. Daarnaast behoud je door de hogere stijfheid makkelijke je snelheid over relatief effen terrein. Het nadeel aan een hardtail is echter wel dat schokken die op het achterwiel komen direct door de rijder worden opgevangen, wat bij lange ritten oncomfortabel kan worden.
Hardtail mountainbikes zijn voornamelijk geschikt voor trails in Nederland. Veel trails zijn namelijk niet heel ruw waardoor een hardtail 9 van de 10 keer de klus wel kan klaren. Verder zijn hardtails beter geschikt voor gebruik op verharde wegen. Doordat je alleen demping hebt in je voorvork heb je minder weerstand op verharde wegen dan op een fully. Lees alles over de keuze tussen een hardtail of full-suspension.
Hardtails hebben vaak ook een speelser rijgedrag dan full suspension mountainbikes. Ook zit er een grote variatie in de geometrieën. Sommige hardtails hebben een geometrie die volledig gericht is op comfort, terwijl andere hardtails een agressieve geometrie hebben die gericht is op het neerzetten van toptijden. Daarnaast worden hardtail mountainbikes met verschillende framematerialen gemaakt, namelijk zowel carbon als aluminium. Carbon is lichter en stijver, maar aluminium mountainbikes zijn goedkoper.
Als je zeker weet welke mountainbike je wilt hebben kun je die online kopen en dan brengen we hem 100% rijklaar aan je huis. Als je het nog niet zeker weet kun je langskomen in onze winkel. Daar staan onze specialisten klaar om je advies te geven en daarnaast heb je de mogelijkheid om verschillende mountainbikes uit te testen.
Model
Herenfiets: Fietsen met hoge stang. Opstappen op deze fietsen doe je door een been over het zadel te zwaaien
Damesfiets: Fietsen zonder hoge stang. Ze worden ook veel door heren gekozen, door de makkelijke in- en uitstap.
Lage instap: Vergelijkbaar met damesfietsen, maar dan extra lage instap.
Trapeze frame: Deze fietsen worden ook wel trapezemodellen genoemd. Ze hebben een extra diagonale stang in het frame.
Uitgelicht
Tijdelijke actie: De beste acties die binnenkort aflopen.
Duurzaam: Deze producten zijn duurzaam geproduceerd.
Outlet: De laatste stuks voor een voordelige prijs.
Nieuwe collectie: Deze producten zijn recent aan ons assortiment toegevoegd.
Tweedekans: Deze producten zijn reeds gebruikt maar zijn goed bevonden om aan te bieden. Ze zijn dus 100% in orde en je hebt er de volledige garantie op.
Gebruik mountainbike
Cross Country
Cross Country (XC) fietsen zijn gericht op pure snelheid en efficiëntie. XC-parcours bestaan uit singletracks van niet meer dan 60 cm breedte en hebben relatief weinig hoogteverschil.
Trail
Trail rijden is iets avontuurlijker dan Cross country. Je komt iets grotere obstakels tegen en je bent niet vies van een klimmetje, zolang de afdaling maar voldoende spanning met zich meebrengt.
Enduro
Enduro ritten gaan voornamelijk bergaf. De fietsen zijn een stuk minder gericht op trapefficiëntie door de lange veerweg, maar blinken uit in de technische en uitdagende afdalingen. Enduro rijden gebeurt veel in hiervoor ingerichte bikeparks met gave sprongen en enorm snelle bochten.
Downhill
De fiets is speciaal ontworpen voor de meest gevaarlijke en steile afdalingen.
Maat wielen
Framemateriaal
Aluminium: Het meest gebruikte materiaal. Er zijn verschillende soorten aluminium, het ene frame is daardoor lichter dan het ander.
Carbon: Lichter en stijver dan aluminium. Verkrijgbaar in veel verschillende soorten die zorgen voor andere rijeigenschappen. Zo zijn er vrij harde carbon frames maar er zijn ook modellen die juiste gericht zijn op meer comfort. Wil je meer weten over Carbon frames? Zie onze blog over carbon frames.
Versnellingen
Aanduiding hoeveel versnellingen er op de fiets zitten.
Naafversnelling: De versnellingen zitten alleen in de achternaaf, er wordt één getal gebruikt om het aantal versnellingen aan te duiden.
Derailleurversnelling: Je schakelt over verschillende tandwielen. Er wordt gebruik gemaakt van een 'x' aanduiding. Het getal voor de x is het aantal tandwielen bij de crank, het getal achter de x het aantal versnellingen dat je op de cassette hebt.
Versnellingsgroep
Het verschil tussen de verschillende versnellingsgroepen zit in duurzaamheid, kwaliteit en gewicht. Duurdere versnellingsgroepen zijn lichter, duurzamer en schakelen beter onder belasting.
In onze blogs vind je alles over de verschillende merken en groepen.
Shimano racefietsgroepen
Shimano MTB groepen
Sram racefietsgroepen
Sram MTB groepen
Shimano naafversnellingen
Type rem
Velgremmen worden voornamelijk gebruikt op racefietsen en op (elektrische) stads- en hybride fietsen.
Mechanische schijfremmen hebben meer remvermogen in slechte omstandigheden dan velgremmen. Ze zijn niet zo goed te doseren als hydraulische schijfremmen.
Hydraulische schijfremmen hebben de meeste remkracht en zijn het best te doseren. Deze remmen presteren goed onder alle omstandigheden.
Nog niet zeker welke remmen je wil op je nieuwe racefiets? Lees er alles over in ons blog Kies je racefiets: Schijfrem of velgrem!
Type voorvork
Coilvering wordt gebruikt bij de instapfietsen. Hierbij wordt gebruik gemaakt van een springveer
Luchtvering werkt op lucht en is af te stellen op het gewicht of voorkeuren van de berijder. Door het ontbreken van de springveer is de voorvork ook een stuk lichter.
Bij de Vaste vork is er geen sprake van vering.
Lees hier alles over voorvorken op de fiets.
Veerweg mountainbike
Mountainbikes met meer veerweg zijn beter geschikt voor het rijden van ruige trails en nemen van grotere drops en sprongen. Meer veerweg betekent wel dat de fiets minder snel is op klimmetjes.
100-110 mm: Meest gebruikte en gekozen veerweg. Ruim voldoende voor Nederlandse parcoursen.
120 tot 150mm: Erg veelzijdig in de Benelux. Uitstekend om hard naar beneden te knallen terwijl ook klimmetjes nog goed te doen zijn.
150 tot 190mm: Voor MTBs waar klimmen minder belangrijk is dan dalen. Geschikt voor zeer ruig terrein en extreme parcoursen.
Meer dan 190mm: Gemaakt voor de meest extreme afdalingen.
Lock-out voorvork
Met een lock-out kan de voorvork worden vastgezet waardoor de vork niet of nauwelijks meer veert. Dit is handig op verharde wegen of tijdens het klimmen.
Door gebruik van de lock-out gaat er minder kracht verloren in de vering.
De lock-out vanaf het stuur heeft als voordeel dat je je handen aan het stuur kunt houden.
As voorwiel
As achterwiel