Feedback

Klopt er iets niet of heb je een verbeterpunt voor deze pagina, dan kun je dat hier aan ons doorgeven.

Als we nog vragen hebben kunnen wij je hierop bereiken

Toggle Nav
Winkelwagen

Racefiets afmontage: SRAM groepsets

Racefiets afmontage: SRAM groepsets

Om de juiste keuze te maken bij de aanschaf van een nieuwe racefiets is het natuurlijk handig om te weten wat je nu precies koopt. In productomschrijvingen wordt de term ‘groepset’ geregeld genoemd. Dit is dan ook iets waar je zeker rekening mee moet houden, aangezien deze groep voor een groot gedeelte bepalend is voor het remmen en schakelen van je nieuwe racefiets. Ben je benieuwd waar een groep uit bestaat en wil je meer weten over de verschillende SRAM groepsets? Lees dan zeker even verder!

Wat is een groepset?

De term ‘groepset’ staat voor het totale pakket aan onderdelen die in verband staan met de aandrijving, het remmen en het schakelen op een fiets. In deze blog lichten wij de groepsets van SRAM voor de racefiets toe. Om je een duidelijk beeld te geven uit welke onderdelen deze groepsets bestaan, hebben we deze overzichtelijk op een rij gezet:

Groepset SRAM

De remmen op sportfietsen zijn tegenwoordig bijna altijd schijfremmen, maar er zijn ook nog groepsets met velgremmen. Alle onderdelen bij elkaar worden een groep of groepset genoemd.

Wanneer je enkel een frame hebt gekocht of je huidige racefiets een upgrade wilt geven kun je een groepset los aanschaffen. Het is tevens mogelijk om de onderdelen los te kopen en te combineren. Dat doen fabrikanten van racefietsen ook wel eens. Er zitten dan onderdelen van diverse groepsets op de fiets om de gehele prijs van de fiets lager te kunnen houden. Over het algemeen worden er dan wel onderdelen van hetzelfde merk gekozen. Let – wanneer je zelf wilt gaan combineren of een onderdeel wilt vervangen – goed  op dat je niet zomaar alles kunt combineren, check dit goed!

Hoe verschilt SRAM van Shimano en Campagnolo?

De drie belangrijkste fabrikanten van racegroepen zijn Shimano, SRAM en Campagnolo. Het Amerikaanse SRAM, het merk dat we in deze blog uitlichten, introduceerde in 1987 voor het eerst het schakelen via het stuur, in plaats van via een hendeltje op het frame. Met de Grip Shift konden fietsers nu met een draaiknop op het stuur wisselen van versnelling. Sindsdien is SRAM altijd een van de koplopers geweest op het gebied van nieuwe ontwikkelingen in de fietsentechnologie van zowel racefietsen als mountainbikes. 

In ons eerdere blog kun je tot in detail over de verschillen tussen SRAM en Shimano versnellingen lezen. In dit blog lichten we de verschillen tussen alle drie de merken in grote lijnen uit. Belangrijk om te weten is dat we op dit moment alleen Campagnolo groepsets op custom fietsen verkopen. Deze groepsets kun je dus niet vinden in onze winkel of op de website.

De manier van schakelen
Alle drie de groepen schakelen op een andere manier. Sommige mensen hebben een duidelijke voorkeur voor een van de manieren, maar over het algemeen went het wisselen tussen de groepsets snel. Bij Shimano schakel je naar een lichtere versnelling door de handrem en de kleinere hendel erachter samen naar binnen te duwen. Je schakelt zwaarder door enkel te kleine hendel te gebruiken.

Bij SRAM gebruik je slechts de kleinere hendels. Bij een zachte druk schakel je naar een kleiner kransje (zwaarder), en wanneer je verder drukt schakel je juist lichter.

Campagnolo pakt het weer anders aan door gebruik te maken van de kleinere hendel en een aparte duimschakelaar.

sram red

Bijzonderheden SRAM groepsets

SRAM is uniek in het gebruik van de zelf ontwikkelde technologieën DoubleTap en Yaw.

Double Tap
Double Tap hebben we eigenlijk net al besproken. Dit betreft namelijk de manier van schakelen van SRAM. Deze technologie zorgt ervoor dat je kunt op- en afschakelen met één hendel en niet met twee aparte, zoals bijvoorbeeld bij Shimano het geval is. Wanneer je de hendel kort indrukt zorgt dit ervoor dat je opschakelt, en wanneer je hem verder indrukt schakel je terug. Het maakt hierbij niet uit of je de hendel voor het schakelen naar je toe trekt, want zelfs dan is het nog steeds mogelijk om te schakelen.

Yaw
Deze technologie zorgt ervoor dat de voorderailleur roteert wanneer je schakelt. Hierdoor komt het voorderailleur automatisch beter in lijn te liggen met de ketting, waardoor deze niet tegen elkaar aan zullen lopen. Yaw is enkel terug te vinden op groepsets vanaf SRAM Rival en zit dus niet op de instap groepset SRAM Apex.

AXS app
Je kunt de AXS (draadloos elektronisch schakelen) groepsets personaliseren met behulp van de AXS app op je smartphone. Hiermee kun je verschillende functies instellen:
- Personaliseer met welke shifter (links of rechts) je wilt op- of afschakelen.
- Enhanced mode: met de compensatie modus van deze functie kun je het achter derailleur zelf laten nadenken. Wanneer je met twee voorbladen rijdt en schakelt tussen deze bladen, zal je achter derailleur zelf lichter of zwaarder schakelen om te zorgen dat de ketting niet te schuin komt te liggen. Zo verloopt het schakelen soepeler en zorg je ook nog eens dat je materiaal minder snel slijt.
- Sequential shift: deze functie lijkt op de Enhanced mode, maar dan denkt in dit geval de voorderailleur zelf na over de beste keuze tussen het binnen- of buitenblad. Schakel jij naar het grootste of kleinste blad van je cassette, dan schakel je vanzelf naar de beste keuze voor het voorblad. Ook dit voorkomt weer dat de ketting te schuin gaat liggen. De achter derailleur zal automatisch iets zwaarder schakelen wanneer de de shifter automatisch naar het kleine voorblad schakelt, zodat je dezelfde cadans behoudt.
- Multishift: met deze functie kun je meerdere schakels tegelijk op- of afschakelen wanneer je de shifter langer ingedrukt houdt.

De app geeft tevens inzicht in tal van interessante gegevens. Bekijk bijvoorbeeld in welke versnelling je het meeste fietst, in welke vermogenszones je fietst (bij gebruik van vermogensmeter) en hoe vaak je schakelt. Uit deze gegevens kun je bijvoorbeeld aflezen of jouw cassette of de grootte van je kettingblad wel passen bij jouw niveau en voorkeuren.

Geïntegreerde Quarq-powermeter (optie)
Voor de liefhebbers is er de optie om een geïntegreerde Quarq-powermeter aan te schaffen bij de groepsets. Deze zit mooi verborgen in de as. Deze is alleen beschikbaar voor de laatste modellen SRAM groepsets met DUB-as.

Waarin verschillen de diverse SRAM racefiets groepsets?

SRAM heeft vier groepsets voor de racefiets. Het is te makkelijk gezegd dat deze enkel in kwaliteit verschillen. Alle vier de groepsets zijn kwalitatief namelijk erg goed en met het juiste onderhoud kun je lang met deze onderdelen doen. De verschillen zitten vooral in de snelheid en soepelheid van het schakelen en het gewicht van de onderdelen. Zo kan het verschil in gewicht tussen een instap groepset en een geavanceerde groep ongeveer een kilo bedragen. De duurdere groepsets zijn over het algemeen wel duurzamer, maar het nadeel is dat deze onderdelen natuurlijk meer kosten wanneer ze aan vervanging toe zijn. Dat is iets belangrijks om rekening mee te houden bij de aanschaf van een nieuwe fiets.

Beginnend wielrenners zullen niet veel verschil merken tussen de groepsets. Daarom kun je voor je eerste of tweede fiets, of wanneer je gewoon lekker wilt toeren, het beste kiezen voor een groepset uit het lagere segment. Dat zijn goede degelijke groepsets met een lagere aanschafprijs. Zeker wanneer er eens iets vervangen moet worden bespaar je flink geld met deze goedkopere onderdelen.
Ben je een meer gevorderde fietser? Dan zullen de verschillen tussen de diverse groepen je meer op gaan vallen. De schakelprestaties en het gewicht worden dan echt belangrijk om alles uit je ritten te kunnen halen. Het kan het dan zeker waard zijn om te investeren in een meer hoogwaardige groepset.

sfeer

De SRAM groepsets op volgorde

Hieronder vind je de verschillende groepen van SRAM voor de racefiets in volgorde van instapklassement naar meest hoogwaardige groepset. We vertellen je meer over:

SRAM Apex (eTap)

SRAM Rival (eTap)

SRAM Force (eTap)

SRAM Red (eTap)

€ - SRAM Apex

Met deze 1x12 schakelgroep die er zowel in AXS (draadloos elektronisch schakelen) variant of mechanische variant is, zal menig fietser zijn of haar eerste kilometers maken. Toch is deze groepset niet enkel geschikt voor de beginner. Ook personen die al langer fietsen en graag gewoon een prima, degelijke groepset willen die niet te veel kost wanneer er iets vervangen moet worden, kunnen jaren heerlijk fietsen met SRAM Apex.
Deze groepset beschikt als enige niet over de eerder besproken Yaw technologie.

In vergelijking met de duurdere groepen van SRAM is het schakelwerk iets minder snel en zijn de onderdelen wat zwaarder. Als enkel recreatieve fietser zal je daar echter weinig van merken. Deze groepset is prima geschikt om mee de bergen in te gaan en komt momenteel vooral voor op gravelbikes.

Momenteel verkopen we enkel gravelbikes met SRAM Apex.

NIEUW
2.499,99
Waardering:
97%
KICK-OFF DEAL
NIEUW

€€ - SRAM Rival eTap

De Rival groepset van SRAM is dé groepset als je op zoek bent naar de beste prijs/kwaliteitsverhouding. Ondanks dat de Rival groepset vooral voor de racefiets geschikt is, kan deze groepset ook prima gebruikt worden voor gravel en cross. Extra geschikt hiervoor is het Rival WIDE crankstel welke een iets grotere afstand heeft tussen de armen en kettingbladen. Daardoor komt er meer ruimte vrij voor bredere banden. De WIDE variant is ook bij Sram Force en Sram Red beschikbaar.
Voor gravel is er tevens de Rival XPLR (Explore) groep. Deze 1x12 groep heeft een extra groot bereik op de casette.

De nieuwe Rival eTap is uitgerust met een 12-speed aandrijving waarbij je kunt kiezen voor zowel een enkel als dubbel voorblad. Door de 12-speed aandrijving zijn de verhoudingen van de tandwielen veranderd. Zo heb je bij een dubbel voorblad de keuze uit 43/30, 46/33 of 48/35 tanden. Bij een enkel voorblad zijn dit 38, 40 of 42 tanden. 

Wanneer je je racefiets voor normaal sportief gebruik in gaat zetten en nog niet van plan bent wedstrijden te gaan rijden, is deze groepset een uiterst goede keuze.

Bekijk hier onze racefietsen afgemonteerd met SRAM Rival eTap

4.999,99
KICK-OFF DEAL
Waardering:
93%
Waardering:
94.6667%
4.699,99
30% korting

€€€ - SRAM Force eTap

De SRAM Force eTap AXS is een uitermate goede groepset. Deze 12-speed groepset is zowel met enkel of dubbel voorblad beschikbaar. Bij een dubbel voorblad kun je kiezen uit een 48/35 of 46/33 systeem en bij een elke voorblad kan je kiezen uit 36, 38, 40, 42, 44, 46, 48, 50 of 52 tanden. Een verschil met de Sram Red groepset is dat je daar voor het dubbele voorblad ook de keuze hebt uit een 50/37 systeem. 

De SRAM Force eTap AXS schakelt nog soepeler en betrouwbaarder dan de Rival groepset. Deze groepset komt zelfs zeer dicht in de buurt van de meest hoogwaardige Sram groepset Red. Het verschil is dat Force gemaakt is van andere materialen waardoor deze groepset iets zwaarder is. Voordeel; de prijs is een stuk leuker. Deze groep is perfect voor de wielrenner die veeleisend is over het materiaal en veel van de fiets vraagt, maar die niet de hoofdprijs wilt betalen. Force zal je ongetwijfeld naar een hoger niveau brengen.

Bekijk hier al de racefietsen afgemonteerd met SRAM Force eTap.

5.499,99
9% korting
6.999,99
Waardering:
96.5000%
KICK-OFF DEAL
7.299,99
25% korting
6.799,99
29% korting

€€€€ - SRAM Red eTap

De Red eTap AXS is uitgerust met een 12-speed aandrijving waarbij je kunt kiezen uit een enkel of dubbel voorblad. Bij het dubbele voorblad heb je de keuze uit een 46/33, 48/35 of een 50/37 systeem. Bij het enkele voorblad kan je kiezen uit 36, 38, 40, 42, 44, 46, 48, 50 of 52 tanden. Genoeg keuze dus! 

De snelheid en de precisie van het schakelen is subliem en daarnaast is het ook nog eens de lichtste elektronische groepset op de markt. De Sram Red groep is ongeveer 300 gram lichter dan Sram Force. Oftewel een groep voor de echte liefhebber of topwielrenner voor wie alleen het beste goed genoeg is. 

Bekijk hier alle racefietsen afgemonteerd met SRAM Red eTap

12.900,99
30% korting
15.699,99
16% korting
13.999,99
18% korting
12.999,99
19% korting

Meer tips nodig bij de aankoop van een racefiets?

Om je te helpen bij de aanschaf van een racefiets hebben wij de meest voorkomende vragen voor je op een rijtje gezet. Een overzicht vindt je in onze koopgids voor racefietsen.

De grootste fietsenwinkel van Nederland

12GO Biking is de grootste fietsenwinkel van Nederland en België. Alles voor jouw fietsplezier, zoals fietsen, accessoires en kleding zijn in de winkel. Jouw nieuwe fiets kun je testen op de grootste indoor testbaan van de Benelux. En er is een service center met topmonteurs en je kunt een broodje eten in het lunchcafé.

Bikes4Africa wordt gesteund door gedoneerde fietsen van klanten op te knappen en te verkopen. Wil je werken bij de grootste fietsenwinkel van Nederland en België? Kijk dan op werkenbij.12gobiking.nl

Volg ons ook op social media.

   

Gerelateerde berichten

Top 5 winterbanden voor op de racefiets Top 5 winterbanden voor op de racefiets
In 6 stappen zelf je achterderailleur afstellen! In 6 stappen zelf je achterderailleur afstellen!
Mountainbike afmontage: Shimano groepen en versnellingen voor de MTB Mountainbike afmontage: Shimano groepen en versnellingen voor de MTB
De beste fietsverlichting voor de racefiets of MTB De beste fietsverlichting voor de racefiets of MTB

De fietslampen van merken zoals Bontrager, BBB en Lezyne bieden allemaal uitstekende verlichting waarmee je moeiteloos in de donkere dagen je buitentrainingen voort kan zetten. Door de laatste technologische ontwikkelingen op het gebied van LED en accu's zijn er steeds meer krachtige en felle lampen op de markt voor een zeer schappelijke prijs.