Direct contact met een bike expert?
Bel naar 0182-621850 of je stuur je vraag via e-mail
De ‘groepset’ (ook wel schakelgroep of groep genoemd) is belangrijk om rekening mee te houden bij de aankoop van een racefiets, het is namelijk voor een groot gedeelte bepalend voor het remmen en schakelen van je nieuwe racefiets. Het Amerikaanse merk SRAM maakt groepsets voor een brede variatie aan racefietsmerken, maar welke groepen zijn er allemaal en welke is geschikt voor jou? Dat leggen we je uit in deze blog.
Navigeer direct naar:
De term groepset staat voor het totale pakket aan onderdelen die in verband staan met de aandrijving, het remmen en het schakelen op een fiets. De samenwerking en kwaliteit van deze onderdelen bepaalt dan ook de schakel- en remprestaties van je racefiets. Om je een duidelijk beeld te geven uit welke onderdelen deze groepsets bestaan, hebben we deze groepen van SRAM overzichtelijk op een rij gezet:
SRAM is altijd de voorloper geweest op gebied van innovatieve technologie. SRAM ontwikkelde bijvoorbeeld als eerst het schakelen via het stuur en kwam ook als eerste met een elektronische en draadloze groepset op de markt.
Dit betreft de manier van schakelen van SRAM. Deze technologie zorgt ervoor dat je kunt op- en afschakelen met één hendel en niet met twee aparte, zoals bijvoorbeeld bij Shimano het geval is. Wanneer je de hendel kort indrukt zorgt dit ervoor dat je opschakelt, en wanneer je hem verder indrukt schakel je terug. Het maakt hierbij niet uit of je de hendel voor het schakelen naar je toe trekt, want zelfs dan is het nog steeds mogelijk om te schakelen. Double Tap vind je terug op alle racefiets groepen van SRAM. Lees hier meer over de verschillen tussen SRAM en Shimano groepsets.
Deze technologie zorgt ervoor dat de voorderailleur roteert wanneer je schakelt. Hierdoor komt de voorderailleur automatisch beter in lijn te liggen met de ketting, waardoor deze niet tegen elkaar aan zullen lopen. Yaw is enkel terug te vinden op groepsets vanaf SRAM Rival en zit dus niet op de instap schakelgroep SRAM Apex.
Voor de liefhebbers is er de optie om een geïntegreerde Quarq-powermeter aan te schaffen bij de groepsets. Deze zit mooi verborgen in de as. Deze is alleen beschikbaar voor de nieuwste modellen SRAM groepsets met DUB-as.
De elektronische racefietsgroepen van SRAM herken je aan ‘eTap’ of ‘AXS’ in de benaming. AXS is de nieuwste, meest geavanceerde en veelzijdige aandrijftechnologie en eTap is de (oudere) kerntechnologie van elektronisch schakelen van SRAM is. AXS is dus als het ware een evaluatie van de eTap technologie en daarom vind je ‘eTap’ ook niet altijd meer terug in de benaming van schakelgroepen vanaf 2023.
AXS heeft als voordeel ten opzichte van de eTap groepen dat er meer mogelijkheden zijn om je groepset te personaliseren. Dat kan zowel via software als hardware. Je kunt de AXS groepen namelijk personaliseren via je telefoon (hierover later meer) en er zijn meer cassetteopties.
ETap onderdelen of groepen die voor 2023 zijn uitgebracht zijn niet altijd compatibel met de AXS-voordelen, zoals de personalisatiemogelijkheden via de app. Sommige onderdelen zijn dat echter wel, in dat geval staat zowel eTap als AXS in de benaming.
Je kunt de AXS (draadloos elektronisch schakelen) groepsets personaliseren met behulp van de AXS app op je smartphone. Hiermee kun je verschillende functies instellen:
De app geeft tevens inzicht in tal van interessante gegevens. Bekijk bijvoorbeeld in welke versnelling je het meeste fietst, in welke vermogenszones je fietst (bij gebruik van vermogensmeter) en hoe vaak je schakelt. Uit deze gegevens kun je bijvoorbeeld aflezen of jouw cassette of de grootte van je kettingblad wel passen bij jouw niveau en voorkeuren.
Hieronder vind je de verschillende groepen van SRAM voor de racefiets in volgorde van instapklassement naar meest hoogwaardige groepset. De verschillen zitten vooral in de snelheid en soepelheid van het schakelen en het gewicht van de onderdelen. Zo kan het verschil in gewicht tussen een instap groepset en een geavanceerde groep ongeveer een kilo bedragen. De duurdere schakelgroepen zijn over het algemeen wel duurzamer, maar het nadeel is dat deze onderdelen natuurlijk meer kosten wanneer ze aan vervanging toe zijn.
De SRAM Apex XPLR is een groep exclusief voor gravelbike. XPLR staat voor 'Explore' en dat gebruikt SRAM om alle gravel-georiënteerde onderdelen en groepen aan te geven. Met deze 1x12 schakelgroep, die er zowel in AXS variant als mechanische variant is, zal menig gravelbiker zijn of haar eerste kilometers maken. Toch is deze groepset niet enkel geschikt voor de beginner. Ook wanneer je al langer fietst en een degelijke groepset zoekt die niet te veel kost, kun je jarenlang vooruit met SRAM Apex XPLR.
In vergelijking met de duurdere groepen van SRAM is het schakelwerk iets minder snel en zijn de onderdelen wat zwaarder. Als enkel recreatieve fietser zal je daar echter weinig van merken. Deze groepset is prima geschikt om mee de bergen in te gaan, door het grote schakelbereik van de de XPLR cassettes.
Momenteel verkopen we enkel gravelbikes met SRAM Apex (AXS).
De SRAM Rival AXS groepset is een populaire keuze voor wielrenners die draadloos schakelen willen zonder de hoofdprijs te betalen. De vorige generatie bood al een 12-speed aandrijving met soepele en betrouwbare schakelprestaties. En de nieuwe generatie Rival AXS bouwt hierop voort met kleine upgrades zoals een verfijndere ergonomie en een vernieuwd ontwerp van de onderdelen. Qua prestaties zijn de verschillen niet enorm, maar de afwerking voelt net wat moderner en luxer aan. Zo zijn de shifters van carbon en hebben deze dezelfde vormgeving van de high-end SRAM Red groep, dit maakt de nieuwe generatie SRAM Rival AXS 70 gram lichter dan zijn voorganger. Deze groepset is dan ook perfect voor sportieve rijders die AXS willen ervaren tegen een scherpe prijs.
De Rival XPLR AXS is speciaal ontwikkeld voor gravelgebruik en verschilt op meerdere punten van de wegversie. Zo is hij uitgerust met een 1x13-aandrijving, die zorgt voor eenvoud en betrouwbare schakelprestaties op ruig terrein. De groep is ontworpen voor een groter cassettebereik tot 46T. Hierdoor heb je altijd de juiste versnelling bij beklimmingen of mul zand. Ook is er gebruik gemaakt van X-SYNC technologie op de kettingbladen die ervoor zorgt dat de ketting te allen tijde stevig op z'n plek blijft. Deze groepset is ideaal voor wie graag de gebaande paden verlaat en zoekt naar snelle schakelprestaties en betrouwbaarheid op ruige routes.
Bekijk hier onze racefietsen afgemonteerd met SRAM Rival AXS en gravelbikes met SRAM Rival XPLR AXS.
De nieuwe SRAM Force AXS groepset, inmiddels in de derde generatie en nu aangeduid als Force E1, is technisch nagenoeg gelijk aan de topgroep Red AXS, maar dan met andere materialen. De shifters zijn volledig vernieuwd en bieden nu een lichtere bediening, zo heb je nu verbeterde remkracht die zelfs met één vinger te doseren is. Ook het crankstel is onder handen genomen: breder voor meer stijfheid, 30 gram lichter en een powermeter die niet meer verwerkt is in de kettingbladen. Zo hoef je niet meer je hele powermeter te vervangen als je jouw bladen vervangt. Zowel de voor- als achterderailleur zijn sneller en preciezer geworden. Waar de oude derailleur soms nog wat traag was bij een voorbladwissel, schakelt deze nieuwe versie merkbaar directer en soepeler. Ook de achterderailleur heeft een flinke stap vooruit gezet: hij is lichter dan voorheen, heeft een carbon kooi en grotere derailleurwieltjes voor een betere kettinggeleiding. Deze groep is daarmee ideaal voor fanatieke wielrenners die topniveau technologie willen zonder de prijs van het allerhoogste segment te betalen.
De Force XPLR AXS groepset is speciaal ontwikkeld voor gravel en gebruikt een 1x13-aandrijving met een 10-46 cassette voor maximale bandbreedte in heuvelachtig terrein. De achterderailleur is stevig en eenvoudig te monteren dankzij de UDH-interface, al moet je frame daar wel compatibel voor zijn, oudere modellen gravelbikes vallen dus af. De shifters en remklauwen zijn identiek aan de wegversie en bieden ook op ruige ondergrond eenvoudige bediening. De crank is licht, stijf en uitgerust met een direct mount kettingblad, verkrijgbaar in uiteenlopende tandwielcombinaties waarbij je ook kan kiezen voor een dicht aerodynamisch kettingblad. Deze groep is daarmee ontworpen voor de serieuze gravel-liefhebber die een lichte groep zoekt met snelle schakelprestaties, ook op de ruigste gravelstroken.
Bekijk hier alle racefietsen afgemonteerd met SRAM Force AXS en gravelbikes met SRAM Force XPLR AXS.
De SRAM Red AXS groepset is het toppunt van technologie en prestaties binnen het racefietsen-segment. Alles is gericht op snelheid, gewicht en efficiëntie: van het draadloze schakelen tot de lichtgewicht carbon onderdelen. De groepset schakelt razendsnel, zelfs onder hoge belasting. De shifters zijn daarnaast ergonomisch ontworpen, volledig instelbaar en voorzien van slimme functies zoals extra bedieningsknoppen bovenop de grepen. Red AXS is dan ook bedoeld voor rijders die alleen het allerbeste willen, of ze nu wedstrijden rijden of simpelweg geen genoegen nemen met minder. Ideaal voor wie topprestaties zoekt op de weg zonder compromissen.
Bekijk hier alle racefietsen afgemonteerd met SRAM Red AXS.
Hulp nodig bij het vinden van de juiste racefiets? Wellicht helpt onze koopgids voor racefietsen je een stukje op weg.
De grootste fietsenwinkel van Nederland
12GO Biking is de grootste fietsenwinkel van Nederland en België. Alles voor jouw fietsplezier, zoals fietsen, accessoires en kleding zijn in de winkel. Jouw nieuwe fiets kun je testen op de grootste indoor testbaan van de Benelux. En er is een service center met topmonteurs en je kunt een broodje eten in het lunchcafé.
Bikes4Africa wordt gesteund door gedoneerde fietsen van klanten op te knappen en te verkopen. Wil je werken bij de grootste fietsenwinkel van Nederland en België? Kijk dan op werkenbij.12gobiking.nl
Volg ons ook op social media.