Advies van een expert?
Bel 0182-621850, whatsapp of stel je vraag via e-mail
Elektrische damesfietsen zijn elektrische fietsen zonder bovenbuis. Dit zorgt ervoor dat je als het ware door het frame heen kunt stappen om op te stappen. Hoewel deze e-bikes dus damesfietsen worden genoemd, betekent het niet dat ze exclusief voor dames zijn. De lage instap biedt iedereen extra gebruiksgemak.
Bekijk direct: E-bike keuzehulp | Elektrische fietsen | Elektrische fiets aanbiedingen
Lees verder...Een elektrische fiets voor dames is makkelijk te herkennen aan de vorm van het frame. Vanaf het stuur loopt er één buis schuin naar beneden. Deze wordt bij de trapas verbonden aan de buis waar de zadelpen in wordt geplaatst. Hier zit verder geen horizontale buis meer tussen, zo krijgt het frame een V-vorm.
Elektrische fietsen zijn zeer populair, zo ook elektrische damesfietsen. Sterker nog: dames elektrische fietsen zijn alleen maar populairder geworden de afgelopen jaren. Dit komt doordat juist mannen steeds vaker kiezen voor een dames e-bike. Door ontwikkelingen aan de kwaliteit van frames wegen de voordelen van een elektrische herenfiets niet meer zo zwaar als aantal jaar geleden. Dit zorgt ervoor dat steeds meer mensen kiezen voor het comfort en gemak van een elektrische damesfiets.
Elektrische fietsen voor dames worden al gekenmerkt door hun comfortabele lage instap. Door het ontbreken van een bovenbuis kun je als het ware door het frame heen stappen. Een elektrische damesfiets is daamee eigenlijk hetzelfde als een lage instap e-bike. Voor mensen die minder goed ter been zijn of moeite hebben met opstappen zijn er ook nog elektrische fietsen met een extra lage instap.
Dat hangt af van je wensen en budget. Vraag jezelf af: waar ga ik de fiets voor gebruiken? Als het alleen voor korte ritjes door stedelijk gebied is, past een elektrische stadsfiets het best bij jou. Ben je van plan om de fiets ook voor langere stukken of woon-werkverkeer te gebruiken? Dan past een sportieve elektrische hybride fiets beter bij jou. Ook is het belangrijk om na te denken over onderhoud. Hoe duurder fietsen zijn, hoe minder onderhoud je er meestal aan kwijt bent. Een goed voorbeeld is een elektrische fiets met riemaandrijving, die tot wel vier keer langer meegaat dan een ketting, maar ook duurder is.
Uitgelicht
Tijdelijke actie: De beste acties die binnenkort aflopen.
Duurzaam: Deze producten zijn duurzaam geproduceerd.
Outlet: De laatste stuks voor een voordelige prijs.
Nieuwe collectie: Deze producten zijn recent aan ons assortiment toegevoegd.
Tweedekans: Deze producten zijn reeds gebruikt maar zijn goed bevonden om aan te bieden. Ze zijn dus 100% in orde en je hebt er de volledige garantie op.
Plaats motor
De positie van de motor in de fiets bepaalt voor het grootste deel de rijeigenschappen van de fiets.
Voorwielmotor: Deze motor trekt je als het ware vooruit. De ondersteuning voelt hierdoor niet heel natuurlijk.
Middenmotor: De ondersteuning wordt geleverd in de trapas. Hierdoor voelt het natuurlijk aan en is de e-bike erg stabiel.
Achterwielmotor: Geeft je letterlijk een steuntje in de rug. Dit type motor wordt echter weinig meer gebruikt. Je vind het met name nog terug op enkele sportieve e-bikes.
Plaats accu
De accu kan op drie verschillende manieren gepositioneerd worden op de e-bike.
In de bagagedrager: De voordeligste en bekendste optie. De accu zit onder de bagagedrager. Het zwaartepunt ligt wel iets hoger, wat de e-bike iets minder stabiel maakt.
Aan het frame: De accu zit zichtbaar aan het frame bevestigd. Het zwaartepunt is hierdoor lager dan met een drageraccu.
Geïntegreerd in het frame: De accu zit vrijwel onzichtbaar in het frame weggewerkt. Hierdoor is je accu goed beschermd en ziet de fiets er fraai uit.
Motor type
Motoren bieden een lichte tot sterke trapondersteuning. Hoe hoger het aantal NM, hoe sterker de ondersteuning van de motor. Elektrische stadsfietsen zijn vaak uitgerust met een geruisloze motor die een lichte ondersteuning biedt (t/m 50 NM). Op sportieve fietsen zit vaak een sterke motor met een hoog piekvermogen (50 tot 95 NM).
Actieradius
De stelregel hierbij is dat je per 100 wattuur gemiddeld zo'n 15-25 kilometer kan fietsen, afhankelijk van motorstand en andere externe factoren.
De vuistregel die je kunt aanhouden is:
300 Wh: 35 - 60 km
400 Wh: 45 - 75 km
500 Wh: 60 - 120 km
600+ Wh: 75 - 150 km.
Kijk voor een uitgebreide uitleg over de actieradius van e-bikes in dit blog.
Aantal Wh accu
Het aantal Wh, ofwel Wattuur, geeft een indicatie van hoeveel inhoud de accu heeft. Met een groter aantal Watturen kun je langer doorfietsen. De grootte van de accu's verschilt per type motor en vaak heb je keuze uit verschillende accugroottes.
Een grotere accu geeft, zoals genoemd, een grotere actieradius, waardoor je er verder mee kunt fietsen. Het is echter wel zo, dat een grotere accu iets zwaarder is dan een kleinere.
Type zithouding
Rechte zithouding: Perfect voor de alledaagse ritjes, waarbij je geen uren op de fiets zit.
Gebogen zithouding: Een goede zithouding voor de middellange ritten. Denk aan woon-werkverkeer of een recreatieve rit.
Sportieve Zithouding: De ideale zithouding op de lange afstanden. In deze houding houd je het makkelijk een paar uur uit op de fiets.
Type aandrijving
Ketting: De klassieke aandrijving die we kennen op fietsen.
Riemaandrijving: Je fiets wordt aangedreven door middel van een riem. Een riem heeft als grootste voordeel dat je hem nauwelijks hoeft te onderhouden. In ons blog vind je alles over riemaandrijving.
Type versnelling
Derailleurversnelling: geschikt voor een lichte fiets met veel versnellingen.
Naafversnelling: Minder onderhoud nodig en robuuster dan een derailleur.
Enviolo: Traploze versnellingsnaven waarmee je altijd de juiste weestand vindt om comfortabel te fietsen.
Versnellingen
Aanduiding hoeveel versnellingen er op de fiets zitten.
Naafversnelling: De versnellingen zitten alleen in de achternaaf, er wordt één getal gebruikt om het aantal versnellingen aan te duiden.
Derailleurversnelling: Je schakelt over verschillende tandwielen. Er wordt gebruik gemaakt van een 'x' aanduiding. Het getal voor de x is het aantal tandwielen bij de crank, het getal achter de x het aantal versnellingen dat je op de cassette hebt.
Versnellingsgroep
Het verschil tussen de verschillende versnellingsgroepen zit in duurzaamheid, kwaliteit en gewicht. Duurdere versnellingsgroepen zijn lichter, duurzamer en schakelen beter onder belasting.
In onze blogs vind je alles over de verschillende merken en groepen.
Shimano racefietsgroepen
Shimano MTB groepen
Sram racefietsgroepen
Sram MTB groepen
Shimano naafversnellingen
Type rem
Velgremmen worden voornamelijk gebruikt op racefietsen en op (elektrische) stads- en hybride fietsen.
Mechanische schijfremmen hebben meer remvermogen in slechte omstandigheden dan velgremmen. Ze zijn niet zo goed te doseren als hydraulische schijfremmen.
Hydraulische schijfremmen hebben de meeste remkracht en zijn het best te doseren. Deze remmen presteren goed onder alle omstandigheden.
Nog niet zeker welke remmen je wil op je nieuwe racefiets? Lees er alles over in ons blog Kies je racefiets: Schijfrem of velgrem!