Advies van een expert?
Bel 0182-621850, whatsapp of stel je vraag via e-mail
Een elektrische fiets met een lage instap is een uitkomst voor iedereen die wel eens moeite heeft met opstappen. Dankzij de lage instap is er meer ruimte om veilig en stabiel op de fiets te stappen. Sommige elektrische fietsen met lage instap hebben kleine banen, zodat je ook tijdens het stilstaan moeiteloos met je voeten bij de grond kunt.
Bekijk direct: E-bike keuzehulp | Elektrische Fietsen | E-Bikes met Middenmotoren
Lees verder...Bij reguliere e-bikes kan het soms moeilijker zijn om op te stappen omdat er een middenmotor in de weg zit. Een e-bike met lage instap heeft, zoals de naam al zegt, een lage of bredere instap zodat het makkelijker wordt om op- en af te stappen. Soms hebben fietsen met een lage instap ook kleinere wielen van een normale fiets. Dat maakt het makkelijker om bij bijvoorbeeld een stoplicht je benen op de grond te zetten en balans te houden. De lage instap e-bikes zijn verder hetzelfde als normale e-bikes. Meestal zijn de fietsen uitgerust met gebruiks- en onderhoudsvriendelijke naafversnellingen. Bekijk elektrische fietsen met lage instap van Sparta of Batavus.
De e-bike met lage instap kan een ideale oplossing zijn voor ouderen die moeite hebben met op-en afstappen of fietsen in het algemeen. Dankzij de lage instap is het op- en afstappen veiliger en dankzij elektrische ondersteuning fiets je makkelijker weg uit stilstand, heb je minder last van tegenwind en is geen heuvel te gek meer.
Een e-bike voor senioren komt op hetzelfde neer. Een elektrische seniorenfiets is niet direct een fiets die speciaal is gemaakt voor senioren. Elektrische seniorenfietsen zijn vaak een enigszins aangepaste variant van een reguliere elektrische stadsfiets. Dankzij deze aanpassingen ervaar je meer comfort en veiligheid tijdens het fietsen.
De lage instap elektrische fietsen zijn voorzien van een voorwielmotor of middenmotor. Het voordeel van een middenmotor is dat hij een natuurlijkere ondersteuning biedt dan een voorwielmotor en dat het zwaartepunt van de fiets lager zit en in het midden van de fiets is. Een nadeel van de middenmotor is dat hij op de plek zit waar je op- en afstapt waardoor de instap wat minder laag is dan bij een voorwielmotor. Je moet dus afwegen voor jezelf wat je belangrijker vindt: een soepelere ondersteuning of meer ruimte om op- en af te stappen. Daarnaast is een middenmotor iets duurder.
Uitgelicht
Tijdelijke actie: De beste acties die binnenkort aflopen.
Duurzaam: Deze producten zijn duurzaam geproduceerd.
Outlet: De laatste stuks voor een voordelige prijs.
Nieuwe collectie: Deze producten zijn recent aan ons assortiment toegevoegd.
Tweedekans: Deze producten zijn reeds gebruikt maar zijn goed bevonden om aan te bieden. Ze zijn dus 100% in orde en je hebt er de volledige garantie op.
Plaats motor
De positie van de motor in de fiets bepaalt voor het grootste deel de rijeigenschappen van de fiets.
Voorwielmotor: Deze motor trekt je als het ware vooruit. De ondersteuning voelt hierdoor niet heel natuurlijk.
Middenmotor: De ondersteuning wordt geleverd in de trapas. Hierdoor voelt het natuurlijk aan en is de e-bike erg stabiel.
Achterwielmotor: Geeft je letterlijk een steuntje in de rug. Dit type motor wordt echter weinig meer gebruikt. Je vind het met name nog terug op enkele sportieve e-bikes.
Plaats accu
De accu kan op drie verschillende manieren gepositioneerd worden op de e-bike.
In de bagagedrager: De voordeligste en bekendste optie. De accu zit onder de bagagedrager. Het zwaartepunt ligt wel iets hoger, wat de e-bike iets minder stabiel maakt.
Aan het frame: De accu zit zichtbaar aan het frame bevestigd. Het zwaartepunt is hierdoor lager dan met een drageraccu.
Geïntegreerd in het frame: De accu zit vrijwel onzichtbaar in het frame weggewerkt. Hierdoor is je accu goed beschermd en ziet de fiets er fraai uit.
Kracht motor
De kracht van de motor wordt uitgedrukt in Newtonmeters (Nm). Dit geeft een indicatie van hoe snel je elektrische fiets optrekt. Een krachtigere e-bike trekt sneller op.
Normaal: Dit zijn de motoren die gewoon doen wat ze moeten doen. Onder normaal verstaan we motoren tot 45 Nm.
Krachtig: Deze motoren trekken al een stukje sneller op dan normale motoren en bieden wat meer power op hellingen. Krachtige motoren hebben tussen de 45 en 75 Nm koppel.
Zeer krachtig: De aller sterkste motoren. Deze zorgen dat je iedere helling op kunt en ook met gemak over onverharde wegen kunt rijden. Alle motoren met meer dan 75 Nm vallen onder "zeer krachtig"
Motor type
Motoren bieden een lichte tot sterke trapondersteuning. Hoe hoger het aantal NM, hoe sterker de ondersteuning van de motor. Elektrische stadsfietsen zijn vaak uitgerust met een geruisloze motor die een lichte ondersteuning biedt (t/m 50 NM). Op sportieve fietsen zit vaak een sterke motor met een hoog piekvermogen (50 tot 95 NM).
Actieradius
De stelregel hierbij is dat je per 100 wattuur gemiddeld zo'n 15-25 kilometer kan fietsen, afhankelijk van motorstand en andere externe factoren.
De vuistregel die je kunt aanhouden is:
300 Wh: 35 - 60 km
400 Wh: 45 - 75 km
500 Wh: 60 - 120 km
600+ Wh: 75 - 150 km.
Kijk voor een uitgebreide uitleg over de actieradius van e-bikes in dit blog.
Aantal Wh accu
Het aantal Wh, ofwel Wattuur, geeft een indicatie van hoeveel inhoud de accu heeft. Met een groter aantal Watturen kun je langer doorfietsen. De grootte van de accu's verschilt per type motor en vaak heb je keuze uit verschillende accugroottes.
Een grotere accu geeft, zoals genoemd, een grotere actieradius, waardoor je er verder mee kunt fietsen. Het is echter wel zo, dat een grotere accu iets zwaarder is dan een kleinere.
Type aandrijving
Ketting: De klassieke aandrijving die we kennen op fietsen.
Riemaandrijving: Je fiets wordt aangedreven door middel van een riem. Een riem heeft als grootste voordeel dat je hem nauwelijks hoeft te onderhouden. In ons blog vind je alles over riemaandrijving.
Type versnelling
Derailleurversnelling: geschikt voor een lichte fiets met veel versnellingen.
Naafversnelling: Minder onderhoud nodig en robuuster dan een derailleur.
Enviolo: Traploze versnellingsnaven waarmee je altijd de juiste weestand vindt om comfortabel te fietsen.
Versnellingen
Aanduiding hoeveel versnellingen er op de fiets zitten.
Naafversnelling: De versnellingen zitten alleen in de achternaaf, er wordt één getal gebruikt om het aantal versnellingen aan te duiden.
Derailleurversnelling: Je schakelt over verschillende tandwielen. Er wordt gebruik gemaakt van een 'x' aanduiding. Het getal voor de x is het aantal tandwielen bij de crank, het getal achter de x het aantal versnellingen dat je op de cassette hebt.
Versnellingsgroep
Het verschil tussen de verschillende versnellingsgroepen zit in duurzaamheid, kwaliteit en gewicht. Duurdere versnellingsgroepen zijn lichter, duurzamer en schakelen beter onder belasting.
In onze blogs vind je alles over de verschillende merken en groepen.
Shimano racefietsgroepen
Shimano MTB groepen
Sram racefietsgroepen
Sram MTB groepen
Shimano naafversnellingen
Type rem
Velgremmen worden voornamelijk gebruikt op racefietsen en op (elektrische) stads- en hybride fietsen.
Mechanische schijfremmen hebben meer remvermogen in slechte omstandigheden dan velgremmen. Ze zijn niet zo goed te doseren als hydraulische schijfremmen.
Hydraulische schijfremmen hebben de meeste remkracht en zijn het best te doseren. Deze remmen presteren goed onder alle omstandigheden.
Nog niet zeker welke remmen je wil op je nieuwe racefiets? Lees er alles over in ons blog Kies je racefiets: Schijfrem of velgrem!