Home  Elektrische Fietsen 

Keuzewijzer

Het kopen van een elektrische fiets kan een hoop vragen met zich meebrengen. Welke motor is het beste, hoe ver kan ik rijden met dit systeem en hoe betrouwbaar in de software?

De keuzewijzer voor elektrische fietsen maakt duidelijk wat de voor- en nadelen zijn per systeem. Uiteraard bent u ook in onze winkel, per mail en per telefoon van harte welkom om uw vragen te stellen.

We noemen hier de systemen die bij 12GO Biking het meest verkocht worden. We willen u meegeven dat de keuze van een elektrische fiets persoonlijk blijft. Het grootste verschil tussen de systemen zit met name in rijeigenschappen. Wat u het prettigste vindt fietsen is heel erg persoonlijk. Daarom hebben we bij 12GO Biking een indoor testbaan waarop u alle systemen zo lang als u wilt kunt uitproberen.

Systeem: Bosch
Plaatsing motor: Midden
Capaciteit accu: 300Wh of 400Wh
Kopelmotor: Active 48Nm / Performance 58Nm

Pluspunten

  • Bedieningsgemak
  • Afwerking
  • Betrouwbaarheid


Nadelen

  • Relatief duur
  • Motor is hoorbaar

 

Systeem: Impulse
Plaatsing motor: Midden
Capaciteit accu: 312Wh / 416Wh / 482Wh
Koppel motor: 70nM

Pluspunten

  • Krachtige motor
  • Voordeliger dan andere middenmotoren
  • 2.0 technologie, ketting wordt ontzien tijdens schakelen


Nadelen

  • Klein display
  • Motor hoorbaar

 

Systeem: Shimano Steps
Plaatsing motor: Midden
Capaciteit accu: 418Wh

Pluspunten

  • Volledig Shimano afgewerkt
  • Licht van gewicht, slechts 3.2kg
  • Ook te gebruik i.c.m. Alfine Di2 versnellingsnaven

Nadelen

  • Klein display
  • Motor hoorbaar

 

Systeem: Yamaha
Plaatsing motor: Midden
Capacteit accu: 500Wh
Koppel motor: 80Nm

Pluspunten

  • Krachtigste motor in de markt
  • Grotere accu capaciteit
  • Afwerking display


Nadelen

  • Accu is vrij zwaar
  • Motor is hoorbaar

 

 

Systeem: Panasonic
Plaatsing motor: Voorwiel
Capaciteit accu: 317 Wh / 396 Wh / 486 Wh
Koppel motor: 30 Nm

Pluspunten

  • Zeer stil, vrijwel onhoorbaar
  • Stijlvol design met 'looks' van een normale fiets
  • Lagere aanschafprijs


Minpunten

  • Minder krachtig
  • Gewichtsverdeling minder goed als bij middenmotor

 

 

Systeem: ION
Plaatsing motor: Voorwiel / achterwiel
Capaciteit accu: 317 Wh / 400 Wh / 522 Wh / 600 Wh
Koppel motor: voorwiel 25Nm / achterwiel 40 Nm

Pluspunten

  • Nauwkeurige ondersteuning
  • Jarenlange ervaring
     

Minpunten

  • Druppellader, moet altijd onder stroom
  • Relatief duur

 

 

 

Systeem: E-motion
Plaatsing motor: Voorwiel / middenmotor (alleen sparta C5)
Capaciteit accu: 317 Wh / 400 Wh / 522 Wh

Pluspunten

  • Scherp geprijsd
  • Degelijk display
  • Gashendel


Nadelen

  • Ondersteund minder nauwkeurig
  • Geen krachtsensor

_________________________________________________________________________________

Keuze is reuze!
In grote lijnen hebben we hier de verschillende systemen uitgelegd zodat u de juiste keuze kunt maken.

De plek van de motor:


Om de juiste fiets te kiezen zult u waarschijnlijk eerst een keuze moeten maken over de plaatsing van de motor. Er zijn namelijk drie mogelijkheden;

  1. Voorwiel aandrijving:
    • De voorwiel aandrijving is perfect voor Nederland. De voorwiel aandrijving heeft als voordeel dat er met een dichte kettingkast gewerkt kan worden, dat betekent minder onderhoud en de mogelijkheid ten alle tijden te kunnen schakelen, ook bij stilstand.

Over het algemeen kan gezegd worden dat dit systeem ook het meest voordelig is en dat deze motor over het algemeen vrij stil zijn.

  1. Middenmotor:
  • De middenmotor bied meer mogelijkheden dan de voorwiel aandrijving omdat de motor meer kracht heeft. Wat betekent dat hij ook voor heuvelachtig terrein goed is te gebruiken.

De middenmotoren hebben tevens een stabiel rijgedrag vanwege het lage zwaartepunt. Omdat de middenmotoren geen elektronica bevat in de wielen kan er makkelijker door u zelf een bandje worden vervangen. De middenmotoren worden uitgevoerd met zowel een gesloten kettingkast als ook met derailleur.

  1. Achterwiel aandrijving:
  • Achterwiel aandrijving biedt "het duwtje in de rug". Perfect voor heuvelachtig terrein, niet alleen door de kracht van de motor maar ook door het feit dat dit altijd gecombineerd word met een derailleur. 

Dit is niet alleen lichter in gewicht maar biedt ook genoeg schakel momenten voor elk terrein. Vaak zijn deze fietsen vrij nauwkeurig aangedreven waardoor ze heel natuurlijk fietsen. Tevens zijn deze motoren nauwelijks hoorbaar. 


Rotatiesensor of krachtsensor?

Een minstens net zo belangrijke keuze is de manier van aandrijven. Er zijn namelijk twee systemen op de markt.

Rotatiesensor
Deze fietsen ondersteunen enkel op de rotatie van de pedalen en de door u gekozen instellingen via het display. Deze systemen zijn doorgaans genomen het meest voordelig omdat er weinig techniek voor nodig is. In de praktijk zullen deze fietsen weinig tot geen rekening houden met de omstandigheden die u onderweg tegenkomt.

Deze systemen zijn erg effectief voor mensen die "kracht" missen of voor mensen die minder willen uitgeven aan een fiets.

Dit systeem zien we voornamelijk bij de voorwiel aangedreven fietsen zoals de E-motion fietsen van Sparta en Batavus en de meeste Panasonic modellen van Gazelle.

Krachtsensor
De motoren met kracht sensor hebben ook een rotatiesensor maar kijken daarnaast ook naar de kracht die u zelf levert. In praktijk fietsen deze fietsen natuurlijker. Bij wisselende omstandigheden word de ondersteuning dus automatisch aangepast.

Vanzelfsprekend heeft u hier zelf ook invloed op door een ondersteuningstand te kiezen via het display. Dit systeem zit op alle middenmotoren maar ook de de achterwiel aangedreven systemen. 

De accu:

Misschien nog wel het allerbelangrijkste voor uw e-bike, de accukeuze. De accu bepaald voor een groot gedeelde de prijs van uw fiets. Onze tip; bezuinig hier niet op! Niet alleen bepaald het uw actieradius, oftewel hoever kunt u fietsen met de accu.

Maar het bepaald tevens de levensduur van uw fiets, stelregel; hoe groter de accu des te langer doet u met de fiets. Iedereen weet dat accu's na verloop van tijd minder worden, daarom kan nu beter een ruimere accu nemen. Daar heeft u op lange termijn meer aan.

Graag vermelden wij hier ook nog even de de actieradius sterk afhankelijk is van de omstandigheden. Wist u bijvoorbeeld dat de verkeerde bandendruk 50% minder actieradius kan betekenen?
Bij veel fietsen kan er dan ook gekozen worden voor een accu. Bij een aantal fietsen is die keuze er niet, vaak omdat er dan al een grote accu inzit.

De details
In grote lijnen hebben we het meeste behandeld, dan zijn er natuurlijk nog altijd de "details". Welke versnellingen zijn voor u het meest prettig, welk remsysteem is voor u wenselijk. Natuurlijk ook de zithouding, het display of de kleur van de fiets zijn belangrijk. Hiervoor nodigen wij u graag uit voor een proefritje op onze indoor testbaan.
Het beste is namelijk altijd; proefrijden!

We zien u graag tegemoet!

Lastig om het juiste systeem voor uw elektrische fiets te kiezen? Onze verkoopadviseurs helpen u graag verder! Van harte welkom bij 12GO Biking