Advies van een expert?
Bel 0182-621850, whatsapp of stel je vraag via e-mail
Bij de meeste elektrische fietsen in ons assortiment is de accu volledig geïntegreerd in het frame. Hierdoor valt het niet meteen op dat je op een e-bike fietst en wordt je accu goed beschermd tegen de elementen. Een geïntegreerde frameaccu zorgt voor stabiel rijgedrag dankzij het centrale zwaartepunt, waardoor je altijd comfortabel kunt fietsen. Zo goed als alle elektrische hybride fietsen zijn voorzien van een geïntegreerde frameaccu, maar ook steeds meer elektrische stadsfietsen maken gebruik van deze accu.
Bekijk direct: E-bike keuzehulp | Elektrische Fietsen | Elektrische Fiets Aanbiedingen
Lees verder...Accu’s worden geplaatst in de bagagedrager, aan het frame of in het frame. Het voordeel van een accu in het frame ligt met name in de positie, vooral in vergelijking met elektrische fietsen waarbij de accu in de bagagedrager is geplaatst. Tegenwoordig zijn de meeste elektrische fietsen uitgerust met een geïntegreerde accu. Aangezien de accu bijna in het midden van de fiets zit, en tevens lager ligt dan een accu in de bagagedrager, ligt het zwaartepunt van de fiets ook in het midden. In combinatie met een middenmotor hebben e-bikes met een ingebouwde accu daardoor een uitstekende gewichtsverdeling. Dit zorgt niet alleen voor stabiliteit tijdens het fietsen, maar ook voor gemak bij handelingen buiten het fietsen om, zoals het verplaatsen ervan.
Ben je op zoek naar een gestroomlijnde fiets, of wil je juist onopvallend genieten van de voordelen van een e-bike? Dan biedt de e-bike met een accu in het frame de perfecte oplossing. Dan is de e-bike met een accu in het frame de oplossing. Accu’s zijn tegenwoordig uitstekend in het frame verwerkt waardoor je soms niet eens meer ziet dat het een e-bike is. Daarnaast ziet een accu in de bagagedrager van je fiets of aan het frame er net iets minder strak uit dan mooi weggewerkte accu in het frame. Een geïntegreerde accu heeft dus ook een stijlvol voordeel.
Een accu is gevoelig voor viezigheid en kou. Als een accu in het frame zit is hij beschermd tegen de viezigheid die op kan spatten tijdens het fietsen. Tegenwoordig zijn de meeste geïntegreerde accu’s ook te verwijderen uit het frame zodat je hem kan beschermen tegen wisselende temperaturen in de schuur. Als het ’s nachts heel koud wordt kan dat namelijk negatieve gevolgen hebben voor de actieradius op de lange termijn. Een uitneembare accu kun je in de nacht uit de fiets halen en op een warmere plek opladen zodat de kwaliteit behouden blijft.
Geïntegreerde accu’s vind je terug in alle segmenten en op elk type e-bike. In de goedkopere segmenten komt het echter wel vaker voor dat de accu’s niet uitneembaar zijn, dan valt het bovenstaande voordeel dus weg. Verder vind je bij elektrische stadsfietsen, elektrische hybride fietsen en vrijwel alle andere segmenten accu’s in het frame terug.
Kom langs in onze winkel en probeer elektrische fietsen met een accu in het frame uit op onze testbaan. Onze e-bike specialisten staan om je te voorzien van advies zodat jij met de beste elektrische fiets voor jou de deur uit stapt.
Model
Herenfiets: Fietsen met hoge stang. Opstappen op deze fietsen doe je door een been over het zadel te zwaaien
Damesfiets: Fietsen zonder hoge stang. Ze worden ook veel door heren gekozen, door de makkelijke in- en uitstap.
Lage instap: Vergelijkbaar met damesfietsen, maar dan extra lage instap.
Trapeze frame: Deze fietsen worden ook wel trapezemodellen genoemd. Ze hebben een extra diagonale stang in het frame.
Uitgelicht
Tijdelijke actie: De beste acties die binnenkort aflopen.
Duurzaam: Deze producten zijn duurzaam geproduceerd.
Outlet: De laatste stuks voor een voordelige prijs.
Nieuwe collectie: Deze producten zijn recent aan ons assortiment toegevoegd.
Tweedekans: Deze producten zijn reeds gebruikt maar zijn goed bevonden om aan te bieden. Ze zijn dus 100% in orde en je hebt er de volledige garantie op.
Plaats motor
De positie van de motor in de fiets bepaalt voor het grootste deel de rijeigenschappen van de fiets.
Voorwielmotor: Deze motor trekt je als het ware vooruit. De ondersteuning voelt hierdoor niet heel natuurlijk.
Middenmotor: De ondersteuning wordt geleverd in de trapas. Hierdoor voelt het natuurlijk aan en is de e-bike erg stabiel.
Achterwielmotor: Geeft je letterlijk een steuntje in de rug. Dit type motor wordt echter weinig meer gebruikt. Je vind het met name nog terug op enkele sportieve e-bikes.
Kracht motor
De kracht van de motor wordt uitgedrukt in Newtonmeters (Nm). Dit geeft een indicatie van hoe snel je elektrische fiets optrekt. Een krachtigere e-bike trekt sneller op.
Normaal: Dit zijn de motoren die gewoon doen wat ze moeten doen. Onder normaal verstaan we motoren tot 45 Nm.
Krachtig: Deze motoren trekken al een stukje sneller op dan normale motoren en bieden wat meer power op hellingen. Krachtige motoren hebben tussen de 45 en 75 Nm koppel.
Zeer krachtig: De aller sterkste motoren. Deze zorgen dat je iedere helling op kunt en ook met gemak over onverharde wegen kunt rijden. Alle motoren met meer dan 75 Nm vallen onder "zeer krachtig"
Motor type
Motoren bieden een lichte tot sterke trapondersteuning. Hoe hoger het aantal NM, hoe sterker de ondersteuning van de motor. Elektrische stadsfietsen zijn vaak uitgerust met een geruisloze motor die een lichte ondersteuning biedt (t/m 50 NM). Op sportieve fietsen zit vaak een sterke motor met een hoog piekvermogen (50 tot 95 NM).
Actieradius
De stelregel hierbij is dat je per 100 wattuur gemiddeld zo'n 15-25 kilometer kan fietsen, afhankelijk van motorstand en andere externe factoren.
De vuistregel die je kunt aanhouden is:
300 Wh: 35 - 60 km
400 Wh: 45 - 75 km
500 Wh: 60 - 120 km
600+ Wh: 75 - 150 km.
Kijk voor een uitgebreide uitleg over de actieradius van e-bikes in dit blog.
Aantal Wh accu
Het aantal Wh, ofwel Wattuur, geeft een indicatie van hoeveel inhoud de accu heeft. Met een groter aantal Watturen kun je langer doorfietsen. De grootte van de accu's verschilt per type motor en vaak heb je keuze uit verschillende accugroottes.
Een grotere accu geeft, zoals genoemd, een grotere actieradius, waardoor je er verder mee kunt fietsen. Het is echter wel zo, dat een grotere accu iets zwaarder is dan een kleinere.
Type zithouding
Rechte zithouding: Perfect voor de alledaagse ritjes, waarbij je geen uren op de fiets zit.
Gebogen zithouding: Een goede zithouding voor de middellange ritten. Denk aan woon-werkverkeer of een recreatieve rit.
Sportieve Zithouding: De ideale zithouding op de lange afstanden. In deze houding houd je het makkelijk een paar uur uit op de fiets.
Type aandrijving
Ketting: De klassieke aandrijving die we kennen op fietsen.
Riemaandrijving: Je fiets wordt aangedreven door middel van een riem. Een riem heeft als grootste voordeel dat je hem nauwelijks hoeft te onderhouden. In ons blog vind je alles over riemaandrijving.
Type versnelling
Derailleurversnelling: geschikt voor een lichte fiets met veel versnellingen.
Naafversnelling: Minder onderhoud nodig en robuuster dan een derailleur.
Enviolo: Traploze versnellingsnaven waarmee je altijd de juiste weestand vindt om comfortabel te fietsen.
Versnellingen
Aanduiding hoeveel versnellingen er op de fiets zitten.
Naafversnelling: De versnellingen zitten alleen in de achternaaf, er wordt één getal gebruikt om het aantal versnellingen aan te duiden.
Derailleurversnelling: Je schakelt over verschillende tandwielen. Er wordt gebruik gemaakt van een 'x' aanduiding. Het getal voor de x is het aantal tandwielen bij de crank, het getal achter de x het aantal versnellingen dat je op de cassette hebt.
Versnellingsgroep
Het verschil tussen de verschillende versnellingsgroepen zit in duurzaamheid, kwaliteit en gewicht. Duurdere versnellingsgroepen zijn lichter, duurzamer en schakelen beter onder belasting.
In onze blogs vind je alles over de verschillende merken en groepen.
Shimano racefietsgroepen
Shimano MTB groepen
Sram racefietsgroepen
Sram MTB groepen
Shimano naafversnellingen
Type rem
Velgremmen worden voornamelijk gebruikt op racefietsen en op (elektrische) stads- en hybride fietsen.
Mechanische schijfremmen hebben meer remvermogen in slechte omstandigheden dan velgremmen. Ze zijn niet zo goed te doseren als hydraulische schijfremmen.
Hydraulische schijfremmen hebben de meeste remkracht en zijn het best te doseren. Deze remmen presteren goed onder alle omstandigheden.
Nog niet zeker welke remmen je wil op je nieuwe racefiets? Lees er alles over in ons blog Kies je racefiets: Schijfrem of velgrem!