Advies van een expert?
Bel 0182-621850, whatsapp of stel je vraag via e-mail
Een voorlicht is essentiële fietsuitrusting, vooral als je bij weinig licht fietst. Een goede koplamp helpt je de weg voor je te zien en maakt je ook beter zichtbaar voor andere weggebruikers. De belangrijkste factor is de helderheid van het licht. Hoe meer lumen, hoe meer zichtbaarheid.
Lees verder...Het is in Nederland verplicht om bij slecht licht een goed functionerende koplamp of voorlicht te hebben op de fiets. Met een voorlicht op de fiets ben je namelijk goed zichtbaar voor tegenliggers en wordt de weg beter zichtbaar voor jezelf. Fietsverlichting is daarom echt een must-have wanneer je in het donker op de fiets stapt.
Er zijn een aantal eigenschappen waar je op moet letten bij het kopen van een voorlicht: de belangrijkste zijn de lichtsterkte en bevestiging. De lichtsterkte wordt uitgedrukt in lumen, voor een normale stadsfiets heb je genoeg aan tot ongeveer 500 lumen om zichtbaar te zijn. Als je de weg wil zien raden we wel een sterke lamp van minimaal 500 lumen aan. Daarnaast moet je altijd controleren of de bevestiging op jouw fiets past. De meeste verlichting past op alle stadsfietsen.
Voor racefietsers gelden er specifiekere eisen aan een voorlicht of koplamp. Zo raden we voor een racefiets voorlicht aan om een lichtsterkte van minimaal 500 lumen te kiezen. Dan word je goed gezien, maar wordt je omgeving ook verlicht. Een fietslamp van 1000 lumen of meer is nog beter, daarmee wordt de weg voor je ook goed verlicht, wel zo handig met 30 km/u op een donkere weg.
Voor mountainbikers geldt hetzelfde als racefietsers: een mountainbike voorlicht moet een minimale lichtsterkte van 1000 lumen hebben. Daarmee heb je ook ’s avonds genoeg licht op de weg en obstakels op tijd te zien in donkere bossen. Als je de mountainbike (of MTB) niet vaak in donkere bossen gebruikt maar alleen op verlichte wegen, dan is verlichting tot 500 lumen ook goed.
Met het juiste voorlicht ben jij goed zichtbaar en met een sterke koplamp kan jij zelf ook zien waar jij rijdt. Veel koplampen zijn tegenwoordig eenvoudig oplaadbaar, waardoor ze lang meegaan. Je bent dan bovendien geen gedoe met het vervangen van batterijden.
Om jouw fietsverlichting helemaal compleet te hebben kun je jouw voorlicht combineren met een achterlicht voor op de fiets. Je kunt een los achterlicht aanschaffen, of direct een matchende verlichtingsset voor de fiets.
Energiebron
Verlichting voor op de fiets heeft stroom nodig. Er zijn verschillende manieren waarop een licht aan stroom kan komen.
USB-oplaadbare accu:
Deze accu is geïntegreerd in het licht. Je kunt de accu van het licht gemakkelijk opladen met een oplader. Na een aantal uur gebruik is de accu weer leeg en moet deze opnieuw opgeladen worden.
Accu van elektrische fiets:
Sommige verlichting kan via kabels worden aangesloten op de accu van je elektrische fiets. Wanneer je het licht nodig hebt, kun je gebruik maken van de stroom in de accu van je fiets om het licht te voeden. Je hoeft bij deze verlichting niet na te denken over batterijen of opladen.
Losse batterijen:Bij deze verlichting wordt de stroom voorzien door batterij(en). Het verschilt per licht welke batterijen ze nodig hebben en hoe veel. Vaak worden de eerste batterijen meegeleverd. Als deze leeg zijn kun je ze gemakkelijk weer vervangen.
Dynamo:
Door je fietsverlichting aan te sluiten op de (naaf)dynamo van je fiets, wek je de benodigde stroom op door te fietsen.
Lichtsterkte
Gezien worden:
Verlichting tot 100 Lumen wordt gebruikt om gezien te worden, je kunt hier geen wegdek mee verlichten. Deze verlichting is vooral handig voor overdag of in de regen. Ook als je door goed verlichte gebieden fietst zijn deze lichten toereikend.
Wegdek verlichten:
Verlichting met 100 tot 500 Lumen. Met dit type verlichting weet je zeker dat je het wegdek goed kunt verlichten als je rijdt in een minder goed verlichte omgeving.
Omgeving verlichten:
500 tot 1000 Lumen. Dit type verlichting is ideaal voor de onverlichte wegen waar je geen of af en toe een lantaarnpaal vindt.
Alles verlichten:
1000+ Lumen. Als je op onverlichte plekken rijdt en ondertussen goed wilt zien kan je ook kiezen voor verlichting van 1000 of meer Lumen. Wordt veel gebruikt om in het donker door bossen te fietsen.
Bevestiging
Elastische band
Veel fietsverlichting wordt geleverd met een siliconen band die genoeg elasticiteit heeft om op veel verschillende plekken gemonteerd te kunnen worden. Denk daarbij aan je stuur(pen) of zadel(pen)
Schroeven
Vaste fietsverlichting moet op je fiets gemonteerd worden met schroeven. Vaak worden de schroeven meegeleverd en kun je de verlichting gemakkelijk monteren met een schroevendraaier.
Klemband
Anders dan een elastische band, is een klemband niet rekbaar. Een klemband klemt om een buis heen en kan stevig worden aangedraaid via een draaiknopje of door middel van één of meerdere schroeven.
Kliksysteem
Enkele verlichting kan worden vastgezet met een kliksysteem. Dit kan alleen als je een daarvoor geschikte fiets of houder hebt.
Afneembaar
Verlichting die je met een siliconen band aan je fiets kunt monteren, is gemakkelijk afneembaar. Zo kun je dezelfde verlichting gemakkelijk van de ene fiets naar de andere overzetten en kun je de verlichting demonteren wanneer het buiten gewoon licht is. Op die manier bespaar je een beetje gewicht en ziet je fiets er strakker uit.