Advies van een expert?
Bel 0182-621850, whatsapp of stel je vraag via e-mail
Elektrische hybride fietsen hebben een actieve zithouding voor de échte forens. Typische kenmerken van een hybride e-bike zijn een grote actieradius en sterke motor, zodat je heuvels en bergen kunt trotseren. De meeste hybride elektrische fietsen hebben een derailleur, echter zijn er ook genoeg onderhoudsarme hybride e-bikes. Deze zijn voorzien van een riemaandrijving. Elektrische hybride fietsen moeten zeer betrouwbaar zijn, wat ze vaak wel iets duurder maakt.
Bekijk direct: E-bike keuzehulp| Elektrische fietsen
Lees verder...Waar elektrische stadsfietsen voornamelijk gericht zijn op kortere afstanden, is de elektrische hybride fiets meer gericht op langere afstanden. De hybride e-bikes zijn het meest gericht op comfort van alle elektrische fietsen, ze zijn immers niet voor niets populair voor woon-werkverkeer en recreatieve tochten. De elektrische hybride fiets is echter een stuk veelzijdiger dan alleen lange afstanden. Zo kun je de fiets ook uitstekend gebruiken voor boodschappen, stadsverkenning en om fit te blijven. Het biedt een goede balans tussen comfort en snelheid en is tevens praktisch.
Het frame- en geometrieontwerp is over het algemeen sportiever dan stadsfietsen. De zithouding is iets meer naar voren gebogen voor een efficiëntere krachtsoverbrenging waardoor het makkelijker vol te houden is op de lange afstand. Daarnaast is het frame vaak steviger en robuuster waardoor zwaardere belasting mogelijk is.
Naast het frame hebben elektrische hybride fietsen ook een grotere accu en een krachtigere elektrische ondersteuning. Dankzij de grote accu kun je langere afstanden fietsen en daarnaast vraagt een krachtige elektrische ondersteuning ook meer vermogen van de accu. Het vermogen ligt vaak tussen de 50 en 70 Nm voor reguliere hybride e-bikes en voor heuvelachtig gebied ga je al snel richting de 75+ Nm.
De hybride e-bike is verder vaak voorzien van derailleurversnellingen met een breed schakelbereik. Het brede bereik brengt meer fietscomfort op lange afstanden en maakt het ook mogelijk om door bergachtig gebied te fietsen. Derailleurversnellingen schakelen tevens wat sportiever dan naafversnellingen. Naafversnellingen zijn onderhoudsvriendelijker maar wel minder geschikt voor heuvelachtig gebied. Kies je voor luxe en comfort? Dan zijn elektrische fietsen met automatische versnellingen de beste keuze.
Tot slot zijn de banden vaak beter, elektrische fietsen met brede banden zijn dan ook vrijwel altijd hybride e-bikes. Dat wil niet zeggen dat hybride fietsen altijd brede banden hebben, maar ze zijn wel vaak breder dan bij elektrische stadsfietsen. Bredere banden bieden naast meer comfort ook grip en stabiliteit op verschillende terreinen. Dat maakt sommige hybride e-bikes ook geschikt voor off-road terreinen, vooral in combinatie met een verende voorvork
Een verende voorvork is niet standaard op hybride e-bikes maar het komt wel vaak voor. Elektrische fietsen met een verende voorvork vangen oneffenheden uit het wegdek op waardoor je armen en handen minder vermoeid raken tijdens het fietsen. Daarnaast wordt het mogelijk om off-road te fietsen.
De elektrische hybride fiets is ideaal voor woon-werkverkeer dankzij het hoge comfort en het gebruiksgemak. Zo maken de verschillende eigenschappen zoals de grote accu, het frameontwerp en de versnellingen het mogelijk om langere afstanden comfortabel te fietsen. De elektrische ondersteuning zorgt er tevens voor dat je niet bezweet aankomt op het werk.
De verende voorvork, bredere banden, krachtige ondersteuning en grote accu maken een geschikte elektrische toerfiets. Het comfort is hoog en je kunt grote afstanden afleggen met elektrische ondersteuning. Daarnaast zijn de elektrische hybride fietsen stevig en geschikt om zware bagage te dragen. Lange recreatieve tochten of fietsvakanties, door vlak of bergachtig gebied, zijn daardoor geen enkel probleem.
Wil je een elektrische hybride fiets kopen? Kom langs in de winkel en laat je adviseren door onze e-bike experts en test verschillende e-bikes op de testbaan.
Model
Herenfiets: Fietsen met hoge stang. Opstappen op deze fietsen doe je door een been over het zadel te zwaaien
Damesfiets: Fietsen zonder hoge stang. Ze worden ook veel door heren gekozen, door de makkelijke in- en uitstap.
Lage instap: Vergelijkbaar met damesfietsen, maar dan extra lage instap.
Trapeze frame: Deze fietsen worden ook wel trapezemodellen genoemd. Ze hebben een extra diagonale stang in het frame.
Uitgelicht
Tijdelijke actie: De beste acties die binnenkort aflopen.
Duurzaam: Deze producten zijn duurzaam geproduceerd.
Outlet: De laatste stuks voor een voordelige prijs.
Nieuwe collectie: Deze producten zijn recent aan ons assortiment toegevoegd.
Tweedekans: Deze producten zijn reeds gebruikt maar zijn goed bevonden om aan te bieden. Ze zijn dus 100% in orde en je hebt er de volledige garantie op.
Plaats motor
De positie van de motor in de fiets bepaalt voor het grootste deel de rijeigenschappen van de fiets.
Voorwielmotor: Deze motor trekt je als het ware vooruit. De ondersteuning voelt hierdoor niet heel natuurlijk.
Middenmotor: De ondersteuning wordt geleverd in de trapas. Hierdoor voelt het natuurlijk aan en is de e-bike erg stabiel.
Achterwielmotor: Geeft je letterlijk een steuntje in de rug. Dit type motor wordt echter weinig meer gebruikt. Je vind het met name nog terug op enkele sportieve e-bikes.
Plaats accu
De accu kan op drie verschillende manieren gepositioneerd worden op de e-bike.
In de bagagedrager: De voordeligste en bekendste optie. De accu zit onder de bagagedrager. Het zwaartepunt ligt wel iets hoger, wat de e-bike iets minder stabiel maakt.
Aan het frame: De accu zit zichtbaar aan het frame bevestigd. Het zwaartepunt is hierdoor lager dan met een drageraccu.
Geïntegreerd in het frame: De accu zit vrijwel onzichtbaar in het frame weggewerkt. Hierdoor is je accu goed beschermd en ziet de fiets er fraai uit.
Kracht motor
De kracht van de motor wordt uitgedrukt in Newtonmeters (Nm). Dit geeft een indicatie van hoe snel je elektrische fiets optrekt. Een krachtigere e-bike trekt sneller op.
Normaal: Dit zijn de motoren die gewoon doen wat ze moeten doen. Onder normaal verstaan we motoren tot 45 Nm.
Krachtig: Deze motoren trekken al een stukje sneller op dan normale motoren en bieden wat meer power op hellingen. Krachtige motoren hebben tussen de 45 en 75 Nm koppel.
Zeer krachtig: De aller sterkste motoren. Deze zorgen dat je iedere helling op kunt en ook met gemak over onverharde wegen kunt rijden. Alle motoren met meer dan 75 Nm vallen onder "zeer krachtig"
Motor type
Motoren bieden een lichte tot sterke trapondersteuning. Hoe hoger het aantal NM, hoe sterker de ondersteuning van de motor. Elektrische stadsfietsen zijn vaak uitgerust met een geruisloze motor die een lichte ondersteuning biedt (t/m 50 NM). Op sportieve fietsen zit vaak een sterke motor met een hoog piekvermogen (50 tot 95 NM).
Actieradius
De stelregel hierbij is dat je per 100 wattuur gemiddeld zo'n 15-25 kilometer kan fietsen, afhankelijk van motorstand en andere externe factoren.
De vuistregel die je kunt aanhouden is:
300 Wh: 35 - 60 km
400 Wh: 45 - 75 km
500 Wh: 60 - 120 km
600+ Wh: 75 - 150 km.
Kijk voor een uitgebreide uitleg over de actieradius van e-bikes in dit blog.
Aantal Wh accu
Het aantal Wh, ofwel Wattuur, geeft een indicatie van hoeveel inhoud de accu heeft. Met een groter aantal Watturen kun je langer doorfietsen. De grootte van de accu's verschilt per type motor en vaak heb je keuze uit verschillende accugroottes.
Een grotere accu geeft, zoals genoemd, een grotere actieradius, waardoor je er verder mee kunt fietsen. Het is echter wel zo, dat een grotere accu iets zwaarder is dan een kleinere.
Type zithouding
Rechte zithouding: Perfect voor de alledaagse ritjes, waarbij je geen uren op de fiets zit.
Gebogen zithouding: Een goede zithouding voor de middellange ritten. Denk aan woon-werkverkeer of een recreatieve rit.
Sportieve Zithouding: De ideale zithouding op de lange afstanden. In deze houding houd je het makkelijk een paar uur uit op de fiets.
Type aandrijving
Ketting: De klassieke aandrijving die we kennen op fietsen.
Riemaandrijving: Je fiets wordt aangedreven door middel van een riem. Een riem heeft als grootste voordeel dat je hem nauwelijks hoeft te onderhouden. In ons blog vind je alles over riemaandrijving.
Type versnelling
Derailleurversnelling: geschikt voor een lichte fiets met veel versnellingen.
Naafversnelling: Minder onderhoud nodig en robuuster dan een derailleur.
Enviolo: Traploze versnellingsnaven waarmee je altijd de juiste weestand vindt om comfortabel te fietsen.
Versnellingen
Aanduiding hoeveel versnellingen er op de fiets zitten.
Naafversnelling: De versnellingen zitten alleen in de achternaaf, er wordt één getal gebruikt om het aantal versnellingen aan te duiden.
Derailleurversnelling: Je schakelt over verschillende tandwielen. Er wordt gebruik gemaakt van een 'x' aanduiding. Het getal voor de x is het aantal tandwielen bij de crank, het getal achter de x het aantal versnellingen dat je op de cassette hebt.
Versnellingsgroep
Het verschil tussen de verschillende versnellingsgroepen zit in duurzaamheid, kwaliteit en gewicht. Duurdere versnellingsgroepen zijn lichter, duurzamer en schakelen beter onder belasting.
In onze blogs vind je alles over de verschillende merken en groepen.
Shimano racefietsgroepen
Shimano MTB groepen
Sram racefietsgroepen
Sram MTB groepen
Shimano naafversnellingen
Type riemaandrijving
Gates CDN: CDN is een instapniveau riemaandrijving. Deze riemaandrijving wordt voornamelijk gebruikt op stadsfietsen.
Gates CDX: CDX is een zeer duurzame en efficiënte aandrijving. Deze riem kan meer druk aan dan de CDN riem. Daarom is dit de standaard riem op e-bikes.
Mocht je in één oogopslag het verschil willen zien, hoef je alleen naar de bovenkant van de riem te kijken. De CDN riem heeft namelijk een gladde bovenkant, terwijl de CDX geribbeld is.
Lees hier alles over riemaandrijving
Type rem
Velgremmen worden voornamelijk gebruikt op racefietsen en op (elektrische) stads- en hybride fietsen.
Mechanische schijfremmen hebben meer remvermogen in slechte omstandigheden dan velgremmen. Ze zijn niet zo goed te doseren als hydraulische schijfremmen.
Hydraulische schijfremmen hebben de meeste remkracht en zijn het best te doseren. Deze remmen presteren goed onder alle omstandigheden.
Nog niet zeker welke remmen je wil op je nieuwe racefiets? Lees er alles over in ons blog Kies je racefiets: Schijfrem of velgrem!