Advies van een expert?
Een traditionele voorvork heeft een veersysteem dat helpt schokken te absorberen. Een lock-out kan worden toegevoegd aan een voorvork, zodat de vering kan worden vergrendeld. Deze lock-outs worden vaak gebruikt op cross-country mountainbikes. Om te voorkomen dat de as van je mountainbike beschadigt kun je een glijlager gebruiken. De glijlager zorgt ervoor dat de belasting met een draaiende of rechte beweging opgevangen wordt en geen beschadiging aan je voorvork brengt.
Lees verder...
Type voorvork
Coilvering wordt gebruikt bij de instapfietsen. Hierbij wordt gebruik gemaakt van een springveer
Luchtvering werkt op lucht en is af te stellen op het gewicht of voorkeuren van de berijder. Door het ontbreken van de springveer is de voorvork ook een stuk lichter.
Bij de Vaste vork is er geen sprake van vering.
Lees hier alles over voorvorken op de fiets.
Lock-out voorvork
Met een lock-out kan de voorvork worden vastgezet waardoor de vork niet of nauwelijks meer veert. Dit is handig op verharde wegen of tijdens het klimmen.
Door gebruik van de lock-out gaat er minder kracht verloren in de vering.
De lock-out vanaf het stuur heeft als voordeel dat je je handen aan het stuur kunt houden.