Advies van een expert?
Bel 0182-621850, whatsapp of stel je vraag via e-mail
Voor een gravelbike zijn er ook speciale wielen ontwikkeld. Deze wielen kunnen vaak een grotere band dragen en zowel met binnenband als tubeless gereden worden. Een bredere band zorgt voor meer rijcomfort als je over gravelpaadjes rijdt, en met een tubeless band verklein je de kans om je band lek te rijden. Ideaal voor een gravelbike dus.
Lees verder...
Ben je toe aan een compleet nieuwe wielset of een vervanging van een los wiel? Kies of je een set zoekt of een los wiel.
Materiaal velg
Van welk materiaal de velg is gemaakt, is belangrijk voor de rijeigenschappen van het wiel. Carbon heeft een stijve structuur door de verschillende lagen en zorgt daarnaast voor een goede demping van de trillingen. Aluminium wielen zijn een stuk goedkoper dan carbon wielen, maar zijn vaak zwaarder en minder direct.
Om ervoor te zorgen dat je cassette op jouw nieuwe wielset past, heb je de juiste body nodig.
9/10/11-speed cassettes
Bij deze cassettes heb je een HG body nodig. Daar passen zowel SRAM als Shimano cassettes op. 2x12 GRX cassettes horen ook bij deze body.
12-speed Shimano cassette
Ook een 12-speed Shimano cassette past op een HG body. Als je een Dura-Ace 12-speed cassette hebt, kun je ook kiezen voor een HG L2 body.
12/13-speed SRAM cassette
Voor SRAM 12/13-speed cassettes heb je een XDR body nodig.
7/8/9/10/11-speed cassettes
Deze cassettes passen (bijna) allemaal op een HG MTB body, zowel SRAM als Shimano. Voor 11-speed cassettes met 10T als kleinste kransje heb je een XD body nodig.
12-speed Shimano cassette
Voor 12-speed heeft Shimano een MICRO SPLINE body. Hier passen ook alle 1x12 GRX cassettes op.
12-speed SRAM cassette
Bij SRAM is de XD body bedoeld voor 12-speed cassettes, maar ook 11-speed cassettes met 10T als kleinste kransje passen op deze body.
Soort velg
Clincher:
Bij Clincher wielen wordt gereden met binnenband. Voordeel is dat je altijd een bandje kan wisselen wanneer je lek rijdt.
Tubeless:
Tubeless (zonder binnenband) zorgt voor een lage rolweerstand en meer comfort door de mogelijkheid om met minder druk in de banden te rijden. Bij een tubeless band gebruik je tubeless ventielen, latex en soms tubeless velgtape om de band luchtdicht aan te sluiten op de velg.
Tube:
Bij tube wielen wordt de tube (band) op de velg gelijmd. Het gewicht van tube wielen is lager. Op het moment van lek rijden is dit niet tot zeer lastig te vervangen. Vandaar dat je Tubes eigenlijk alleen ziet tijdens wedstrijden.
Laag
Beter geschikte voor in de bergen vanwege het lichte gewicht. Bovendien heb je geen last van zijwind.
Allround
Deze wielen bieden de meest allround eigenschappen, omdat ze een beetje van alles hebben en daardoor op elk terrein gebruikt kunnen worden.
Hoog
Biedt het grootste aerodynamisch voordeel en bovendien de meeste stijfheid, ideaal voor sprinters.
Hooked
De meeste racefietswielen hebben hooked velgen, waarbij je buitenband onder twee kleine haakjes aan de binnenkant van de velg wordt geklemd. Hierdoor zit je band stabiel in de velg, ook bij een hogere bandenspanning.
Hookless
Daarnaast bestaan er ook hookless velgen, die dit haakje niet hebben. Dit zorgt voor een lager gewicht en een betere passing voor tubeless banden.
Het fietsen zonder binnenbanden, beter bekend als tubeless rijden, wordt steeds populairder. Veel wielen en wielsets worden tubeless ready geleverd. Voor sommige wielen geldt dat het tubeless velglint en de tubeless ventielen worden meegeleverd. Meestal wordt dit los meegeleverd, maar in enkele gevallen is het tubeless materiaal al voorgemonteerd. Bij andere wielen worden deze benodigdheden niet meegeleverd en kun je ze zelf los aanschaffen. Lees goed de beschrijving of neem contact op met de klantenservice als je niet precies weet wat je nodig hebt.
Alle wielsets die tubeless ready zijn, kunnen ook gewoon mét binnenbanden worden gebruikt. De keuze is dus aan jou.