Advies van een expert?
Bel 0182-621850, whatsapp of stel je vraag via e-mail
Een nieuw voorwiel kan het stuurgevoel van jouw fiets enorm laten veranderen. Een wiel met ruimte voor een brede band geeft je meer grip, terwijl een wiel met een smalle band minder rolweerstand heeft. Let bij de aanschaf van je nieuwe voorwiel op de inbouwbreedte van je voorvork, de grootte van het wiel en of het werkt met een schijf- of velgrem.
Lees verder...
Ben je toe aan een compleet nieuwe wielset of een vervanging van een los wiel? Kies of je een set zoekt of een los wiel.
Om ervoor te zorgen dat het wiel stevig in je fiets blijft zitten, zijn de naven van fietswielen voorzien van assen. Er zijn twee soorten: snelspanners (ook wel Quick Release genoemd) en steekassen.
Quick Release
Snelspanners worden door middel van een hendel vastgeklemd in het frame. Doordat ze niet geschroefd hoeven te worden, zijn snelspanners ideaal voor het wisselen van je wiel(en).
100x5mm: Standaard voor zowel racefiets als MTB voorwielen met snelspanners.
Steekassen
Steekassen worden wel volledig in het frame geschroefd. Ze zijn daardoor steviger en kunnen zwaarder belast worden.
100x12mm: Standaard voor op de racefiets.
100x15mm: Standaard voor (oudere) MTB's.
110x15mm: Standaard voor nieuwere MTB's. Iets langer dan de oudere standaard en daarom ook wel "Boost" genoemd.
Voor een passende wielset moet je letten op het type remmen dat op je fiets zit.
Centerlock schijfremmen
Worden bevestigd door middel van een ring in het midden van de remschijf. Bijna alle moderne racefietsen worden met centerlock schijfremmen geleverd.
6-gaats schijfremmen
Zoals de naam zegt, worden deze schijfremmen bevestigd met 6 bouten. Dit type rem vind je vaak op mountainbikes, omdat het systeem beter tegen een stootje kan.
Velgremmen
Je kunt velgremmen herkennen aan de remrand die op je velg ligt of aan de remhoeven die boven je wielset gemonteerd zijn.
Soort velg
Clincher:
Bij Clincher wielen wordt gereden met binnenband. Voordeel is dat je altijd een bandje kan wisselen wanneer je lek rijdt.
Tubeless:
Tubeless (zonder binnenband) zorgt voor een lage rolweerstand en meer comfort door de mogelijkheid om met minder druk in de banden te rijden. Bij een tubeless band gebruik je tubeless ventielen, latex en soms tubeless velgtape om de band luchtdicht aan te sluiten op de velg.
Tube:
Bij tube wielen wordt de tube (band) op de velg gelijmd. Het gewicht van tube wielen is lager. Op het moment van lek rijden is dit niet tot zeer lastig te vervangen. Vandaar dat je Tubes eigenlijk alleen ziet tijdens wedstrijden.
Laag
Beter geschikte voor in de bergen vanwege het lichte gewicht. Bovendien heb je geen last van zijwind.
Allround
Deze wielen bieden de meest allround eigenschappen, omdat ze een beetje van alles hebben en daardoor op elk terrein gebruikt kunnen worden.
Hoog
Biedt het grootste aerodynamisch voordeel en bovendien de meeste stijfheid, ideaal voor sprinters.
Het fietsen zonder binnenbanden, beter bekend als tubeless rijden, wordt steeds populairder. Veel wielen en wielsets worden tubeless ready geleverd. Voor sommige wielen geldt dat het tubeless velglint en de tubeless ventielen worden meegeleverd. Meestal wordt dit los meegeleverd, maar in enkele gevallen is het tubeless materiaal al voorgemonteerd. Bij andere wielen worden deze benodigdheden niet meegeleverd en kun je ze zelf los aanschaffen. Lees goed de beschrijving of neem contact op met de klantenservice als je niet precies weet wat je nodig hebt.
Alle wielsets die tubeless ready zijn, kunnen ook gewoon mét binnenbanden worden gebruikt. De keuze is dus aan jou.
Materiaal velg
Van welk materiaal de velg is gemaakt, is belangrijk voor de rijeigenschappen van het wiel. Carbon heeft een stijve structuur door de verschillende lagen en zorgt daarnaast voor een goede demping van de trillingen. Aluminium wielen zijn een stuk goedkoper dan carbon wielen, maar zijn vaak zwaarder en minder direct.