Toggle Nav
Winkelwagen
Fietsachterwielen

Fietsachterwielen

Voor de aanschaf van een nieuw achterwiel zijn er een aantal dingen waar je op moet letten. Welke cassette wil je op je achterwiel monteren? Niet alle achterwielen ondersteunen alle soorten cassettes. Wat is de inbouwbreedte van je achterbrug? Dit is de afstand tussen de twee uitvaleinden van het frame, waar je wiel het frame in gaat. Fiets je met een velg- of schijfrem? Zodra je dit weet kan je rustig gaan filteren op dingen zoals gewicht en prijs. Zo kom je vanzelf op het wiel dat perfect bij jou en jouw fiets past.

Lees verder...
Filters Filters
Tonen als Foto-tabel Lijst

Producten 1-24 van 33

Adviesprijs 999,99
Waardering:
98%
Vanaf
Waardering:
100%
NIEUW
Adviesprijs 999,99
Adviesprijs 239,99
NIEUW
Adviesprijs 119,99
NIEUW
Adviesprijs 999,99
Vanaf
Vanaf
Adviesprijs 749,00
Adviesprijs 1.499,99
Waardering:
93%
Adviesprijs 1.449,99
Adviesprijs 179,99
Adviesprijs 699,99
Adviesprijs 599,00
Adviesprijs 549,00
Adviesprijs 599,00
Pagina
per pagina
Lees verder...

Advies van een expert?

Bel 0182-621850, whatsapp of stel je vraag via e-mail


12GO Biking steunt Bikes4Africa

Bikes4Africa steunt fietsgerelateerde projecten in Afrika. Doneer je oude fiets en steun het goede doel.
Lees meer over Bikes4Africa.

loader
Filteren
Selectie verfijnen
Prijs

 

Ben je toe aan een compleet nieuwe wielset of een vervanging van een los wiel? Kies of je een set zoekt of een los wiel.

Remtype

Voor een passende wielset moet je letten op het type remmen dat op je fiets zit. 

 

Centerlock schijfremmen

Worden bevestigd door middel van een ring in het midden van de remschijf. Bijna alle moderne racefietsen worden met centerlock schijfremmen geleverd.

6-gaats schijfremmen

Zoals de naam zegt, worden deze schijfremmen bevestigd met 6 bouten. Dit type rem vind je vaak op mountainbikes, omdat het systeem beter tegen een stootje kan. 

Velgremmen

Je kunt velgremmen herkennen aan de remrand die op je velg ligt of aan de remhoeven die boven je wielset gemonteerd zijn. 

 

Van welk materiaal de velg is gemaakt, is belangrijk voor de rijeigenschappen van het wiel. Carbon heeft een stijve structuur door de verschillende lagen en zorgt daarnaast voor een goede demping van de trillingen. Aluminium wielen zijn een stuk goedkoper dan carbon wielen, maar zijn vaak zwaarder en minder direct. 

Clincher:

Bij Clincher wielen wordt gereden met binnenband. Voordeel is dat je altijd een bandje kan wisselen wanneer je lek rijdt.

Tubeless:

Tubeless (zonder binnenband) zorgt voor een lage rolweerstand en meer comfort door de mogelijkheid om met minder druk in de banden te rijden. Bij een tubeless band gebruik je tubeless ventielen, latex en soms tubeless velgtape om de band luchtdicht aan te sluiten op de velg.

Tube:

Bij tube wielen wordt de tube (band) op de velg gelijmd. Het gewicht van tube wielen is lager. Op het moment van lek rijden is dit niet tot zeer lastig te vervangen. Vandaar dat je Tubes eigenlijk alleen ziet tijdens wedstrijden.

 

Laag

Beter geschikte voor in de bergen vanwege het lichte gewicht. Bovendien heb je geen last van zijwind. 

Allround

Deze wielen bieden de meest allround eigenschappen, omdat ze een beetje van alles hebben en daardoor op elk terrein gebruikt kunnen worden.

Hoog

Biedt het grootste aerodynamisch voordeel en bovendien de meeste stijfheid, ideaal voor sprinters.

As achterwiel

 

Om ervoor te zorgen dat het wiel stevig in je fiets blijft zitten, zijn de naven van fietswielen voorzien van assen. Er zijn twee soorten: snelspanners (ook wel Quick Release genoemd) en steekassen.

Quick Release

Snelspanners worden door middel van een hendel vastgeklemd in het frame. Doordat ze niet geschroefd hoeven te worden, zijn snelspanners ideaal voor het wisselen van je wiel(en).

130x5mm: Standaard voor op de racefiets.

135x5mm: Standaard voor (oudere) MTB's. 

141x5mm: Standaard voor nieuwere MTB's. Iets langer dan de oudere standaard en wordt daarom ook wel "Boost" genoemd.

Steekassen

Steekassen worden wel volledig in het frame geschroefd. Ze zijn daardoor steviger en kunnen zwaarder belast worden.

142x12mm: Standaard voor op de racefiets en oudere MTB's.

148x12mm: Huidige standaard voor MTB's. Iets langer dan de oudere standaard en daarom ook wel "Boost" genoemd. 

Tubeless

 

Het fietsen zonder binnenbanden, beter bekend als tubeless rijden, wordt steeds populairder. Veel wielen en wielsets worden tubeless ready geleverd. Voor sommige wielen geldt dat het tubeless velglint en de tubeless ventielen worden meegeleverd. Meestal wordt dit los meegeleverd, maar in enkele gevallen is het tubeless materiaal al voorgemonteerd. Bij andere wielen worden deze benodigdheden niet meegeleverd en kun je ze zelf los aanschaffen. Lees goed de beschrijving of neem contact op met de klantenservice als je niet precies weet wat je nodig hebt. 

Alle wielsets die tubeless ready zijn, kunnen ook gewoon mét binnenbanden worden gebruikt. De keuze is dus aan jou. 

Geschikte cassettes

Om ervoor te zorgen dat je cassette op jouw nieuwe wielset past, heb je de juiste body nodig.

Racefiets cassettes

9/10/11-speed cassettes

Bij deze cassettes heb je een HG body nodig. Daar passen zowel SRAM als Shimano cassettes op. 2x12 GRX cassettes horen ook bij deze body. 

12-speed Shimano cassette

Ook een 12-speed Shimano cassette past op een HG body. Als je een Dura-Ace 12-speed cassette hebt, kun je ook kiezen voor een HG L2 body.

12/13-speed SRAM cassette

Voor SRAM 12/13-speed cassettes heb je een XDR body nodig.

MTB cassettes

7/8/9/10/11-speed cassettes

Deze cassettes passen (bijna) allemaal op een HG MTB body, zowel SRAM als Shimano. Voor 11-speed cassettes met 10T als kleinste kransje heb je een XD body nodig. 

12-speed Shimano cassette

Voor 12-speed heeft Shimano een MICRO SPLINE body. Hier passen ook alle 1x12 GRX cassettes op. 

12-speed SRAM cassette

Bij SRAM is de XD body bedoeld voor 12-speed cassettes, maar ook 11-speed cassettes met 10T als kleinste kransje passen op deze body.