Advies van een expert?
Bel 0182-621850, whatsapp of stel je vraag via e-mail
Bontrager maakt topkwaliteit fietsuitrusting, onderdelen, en accessoires zonder compromis, voor en door fietsers. Bontrager biedt een breed scala aan wielen voor elk type fiets, van lichtgewicht racewielen tot robuuste all-mountain modellen. Of je nu op zoek bent naar je eerste set racefietswielen of wilt upgraden naar een sneller paar, Bontrager heeft de perfecte wielen voor jou.
Lees verder...Ben je toe aan een compleet nieuwe wielset of een vervanging van een los wiel? Kies of je een set zoekt of een los wiel.
Materiaal velg
Van welk materiaal de velg is gemaakt, is belangrijk voor de rijeigenschappen van het wiel. Carbon heeft een stijve structuur door de verschillende lagen en zorgt daarnaast voor een goede demping van de trillingen. Aluminium wielen zijn een stuk goedkoper dan carbon wielen, maar zijn vaak zwaarder en minder direct.
Om ervoor te zorgen dat je cassette op jouw nieuwe wielset past, heb je de juiste body nodig.
9/10/11-speed cassettes
Bij deze cassettes heb je een HG body nodig. Daar passen zowel SRAM als Shimano cassettes op. 2x12 GRX cassettes horen ook bij deze body.
12-speed Shimano cassette
Ook een 12-speed Shimano cassette past op een HG body. Als je een Dura-Ace 12-speed cassette hebt, kun je ook kiezen voor een HG L2 body.
12/13-speed SRAM cassette
Voor SRAM 12/13-speed cassettes heb je een XDR body nodig.
7/8/9/10/11-speed cassettes
Deze cassettes passen allemaal op een HG MTB body, zowel SRAM als Shimano.
12-speed Shimano cassette
Voor 12-speed heeft Shimano een MICRO SPLINE body. Hier passen ook alle 1x12 GRX cassettes op.
12-speed SRAM cassette
Bij SRAM is de XD body bedoeld voor 12-speed cassettes.
Soort velg
Clincher:
Bij Clincher wielen wordt gereden met binnenband. Voordeel is dat je altijd een bandje kan wisselen wanneer je lek rijdt.
Tubeless:
Tubeless (zonder binnenband) zorgt voor een lage rolweerstand en meer comfort door de mogelijkheid om met minder druk in de banden te rijden. Bij een tubeless band gebruik je tubeless ventielen, latex en soms tubeless velgtape om de band luchtdicht aan te sluiten op de velg.
Tube:
Bij tube wielen wordt de tube (band) op de velg gelijmd. Het gewicht van tube wielen is lager. Op het moment van lek rijden is dit niet tot zeer lastig te vervangen. Vandaar dat je Tubes eigenlijk alleen ziet tijdens wedstrijden.
Laag
Beter geschikte voor in de bergen vanwege het lichte gewicht. Bovendien heb je geen last van zijwind.
Allround
Deze wielen bieden de meest allround eigenschappen, omdat ze een beetje van alles hebben en daardoor op elk terrein gebruikt kunnen worden.
Hoog
Biedt het grootste aerodynamisch voordeel en bovendien de meeste stijfheid, ideaal voor sprinters.
As achterwiel
Je as kan over verschillende maten beschikken. Vaak herken je jouw sluitsysteem al snel. Bij Quick release is de as een stuk smaller dan bij de steekassen. Wil je zeker weten dat je de goede sluiting/as kiest, dan kun je het beste even je as meten. Meet hierbij eerst de binnenmaat op van de voorvork. Meet vervolgens de dikte van de as. Voor voorwielen gelden de volgende regels: 100 x 5mm (QR), 100 x 15mm (steekas) of 110 x 15mm (Boost) is. En voor het achterwiel: 135 x 5mm (QR), 142 x 12mm (steekas), 148 x 12mm (Boost).
Voor een passende wielset moet je letten op het type remmen dat op je fiets zit.
Centerlock schijfremmen
Worden bevestigd door middel van een ring in het midden van de remschijf. Bijna alle moderne racefietsen worden met centerlock schijfremmen geleverd.
6-gaats schijfremmen
Zoals de naam zegt, worden deze schijfremmen bevestigd met 6 bouten. Dit type rem vind je vaak op mountainbikes, omdat het systeem beter tegen een stootje kan.
Velgremmen
Je kunt velgremmen herkennen aan de remrand die op je velg ligt of aan de remhoeven die boven je wielset gemonteerd zijn.
As voorwiel
Je as kan over verschillende maten beschikken. Vaak herken je jouw sluitsysteem al snel. Bij Quick release is de as een stuk smaller dan bij de steekassen. Wil je zeker weten dat je de goede sluiting/as kiest, dan kun je het beste even je as meten. Meet hierbij eerst de binnenmaat op van de voorvork. Meet vervolgens de dikte van de as. Voor voorwielen gelden de volgende regels: 100 x 5mm (QR), 100 x 15mm (steekas) of 110 x 15mm (Boost) is. En voor het achterwiel: 135 x 5mm (QR), 142 x 12mm (steekas), 148 x 12mm (Boost).