Feedback
Toggle Nav
Winkelwagen

Wij testten de ANWB testwinnaar: de Cube Kathmandu Hybrid One 750

Wij testten de ANWB testwinnaar: de Cube Kathmandu Hybrid One 750

De Cube Kathmandu Hybrid One 750 kwam met een 8,3 als winnaar uit de e-bike test 2024 van de ANWB. Mij werd gevraagd om deze test te bevestigen of ontkrachten. Alvast een voorproefje: de e-bike beviel me, net als het ANWB testpanel, heel goed.

De eerste indruk

Op het eerste gezicht ziet de Cube Kathmandu Hybrid One 750 eruit als een zeer degelijke en goed afgewerkte e-bike. De lasnaden zijn mooi afgewerkt, de grijze en blauwe kleuren zien er beide fantastisch uit en de kabels zijn netjes weggewerkt. Hij ziet er wel wat groot en zwaar uit door de grote onderbuis waar de accu in zit, maar het gewicht valt in werkelijkheid mee en tevens zorgt het dikke frame voor extra stabiliteit.

De specificaties kort op een rij

Zoals onze eerste indruk al deed vermoeden is de fiets voorzien van een stevig frame, die niet super zwaar is. Het frame is van aluminium en dankzij een speciale 'Gravity Casting' framevorming worden complexe framevormen gerealiseerd waardoor het frame stijver is zonder gewichtstoename. De Bosch Performance Line CX middenmotor voorziet de elektrische ondersteuning met een koppel van 85 Nm. De accu is geïntegreerd in het frame en uitneembaar. De Shimano Deore 1x10 derailleurversnellingen zijn veel meer dan prima en bieden je een groot schakelbereik. Verder bevat de fiets een geveerde voorvork en zadelpen. Heuvels, drempels en kuilen werden tijdens de ritten prima gedempt.

De Cube Kathmandu Hybrid One is verkrijgbaar in verschillende frametypes: dames, heren en trapeze er zijn twee verschillende kleuren: blauw en (zilver)grijs. Genoeg te kiezen dus. Het achterlicht is ook een pluspuntje. Die is namelijk geïntegreerd en gaat automatisch branden zodra je gaat fietsen.

750 Wh: dé eyecatcher van deze fiets

De Cube Kathmandu Hybrid One 750 is een toerfiets en moet daarom wel een eindje kunnen fietsen. Grotere accu's worden steeds normaler, maar een standaard accu van 750 Wh (voor deze prijs) is echt uniek te noemen. In normale omstandigheden haal je hiermee gemakkelijk 130 kilometer, afhankelijk van je rijstijl. De grote actieradius is een enorm pluspunt, vooral voor de mensen die willen fietsen naar het werk of langere tochten maken. Ook in de bergen is de grote accu ideaal. Door de steile hellingen gebruikt de motor immers meer vermogen en hoe positief we ook zijn over deze fiets: Fietsen zonder ondersteuning is op deze e-bike toch wel echt aan de zware kant.

Cube Kathmandu: stabiel en praktisch

Ik testte hem op onze testbaan én in de buitenlucht. Volgens Cube heeft het voorwiel van de Cube Kathmandu een bredere naaf, wat resulteert in meer stijfheid. Het sturen gaat geleidelijk, licht en soepel waardoor ik de volledige controle behoud over het stuur. Dit geeft veel vertrouwen tijdens het fietsen en biedt onbewust ook nog extra comfort. Het stuur is voorzien van een begrenzer, waardoor het stuur niet te ver door kan draaien. Dit biedt extra veiligheid en zorgt er ook voor dat het frame niet beschadigd raakt doordat het stuur doorslaat. Zoals eerder al vermeld draagt de fijne gewichtsverdeling van de middenmotor en geïntegreerde accu ook bij aan de stabiliteit. De hoge stabiliteit in combinatie met de krachtige ondersteuning zorgt ervoor dat de fiets totaal niet zwaar aanvoelt als je erop zit.  

Cube Kathmandu fietsend

In combinatie met een stevige bagagedrager kan je daarom ook prima de balans houden met veel bagage. Bij sommige andere e-bikes merk je dat de balans en stabiliteit met zware bagage wat minder wordt, maar ik merkte hier niets van bij de Cube. Bij het damesmodel maakt de lage en ruime instap het nog makkelijker om op- en af te stappen. Ook de standaard is getest: Die was goed genoeg om twee fietstassen gevuld met fietssloten te dragen en stabiel te blijven staan.

Tot slot is de accu gemakkelijk uitneembaar. Door op het knopje in het frame te drukken springt de accu deels naar buiten, waardoor je hem er makkelijk uit kunt halen. De accu zelf is wel erg groot en een beetje aan de onhandige kant, maar dat zie ik niet als een nadeel van de fiets.

Uitstekende elektrische ondersteuning met Smart System

De Bosch Performance Line CX is een zeer goede middenmotor, zeker als je kijkt naar prijs-kwaliteit. Dankzij een koppel van maar liefst 85 Nm is deze Cube e-bike uiterst geschikt voor harde tegenwind of steile (berg)hellingen. Die berghellingen heb ik helaas niet kunnen testen, maar door alle wind van de afgelopen weken heb ik een goed beeld gekregen van de kracht. ik fietste een aantal keer met flinke tegenwind door de weilanden van het Groene Hart en het kostte me geen moeite om vooruit te komen. De ondersteuning is niet alleen krachtig maar ook zeer soepel. Bij het vertrek vanuit stilstand voelt de ondersteuning natuurlijk aan en past hij zich direct aan wanneer je meer of minder trapkracht biedt. Benieuwd naar de Performance Line CX vergeleken met andere motoren? Lees dan ons blog over vergelijkingen tussen middenmotoren.

Cube Kathmandu Bosch Performance Line CX motor

Naast dat de Bosch Performance Line CX al uitstekende middenmotor is, is hij ook nog eens uitgerust met het Smart System. Het Smart System maak het mogelijk om ondersteuningsstanden aan te passen, gegevens in te zien en software updates te doen: allemaal vanaf je telefoon. Lees ons blog met alles over het Bosch Smart System om alle voordelen te ontdekken. Je switcht makkelijk tussen rijmodi en ritinformatie met de Bosch Purion 200. Daarnaast is het mogelijk om de Bosch Intuvia 100 display aan de uitrusting toe te voegen. Die is makkelijk te bedienen en goed afleesbaar.

Op lange afstanden is comfort gegarandeerd

Op het eerste oog ziet de Cube Kathmandu Hybrid One er niet uit als een toerfiets die uiterst geschikt is voor de lange afstanden. De zithouding is namelijk relatief rechtop en dat is minder gebruikelijk bij hybride fietsen. Ik merk echter dat dit geen invloed heeft op het comfort op de lange afstand. Zo is de fiets voorzien van een verende voorvork die oneffenheden uit het wegdek opvangt. Ik vloog bijvoorbeeld als een veertje over de hobbels van onze testbaan: de impact van het hoogteverschil ging geleidelijk in plaats van een klap. Verder is de fiets uitgerust met ergonomische drukpunten zoals het zadel en de handvatten. Voornamelijk de handvatten vallen in de smaak bij mij. Op lange afstanden kreeg ik geen last van pijntjes in mijn handen of armen.

Cube Kathmandu verende voorvork

Voor wie is de Cube Kathmandu Hybrid One 750 de juiste keuze?

De Cube Kathmandu werd als een echte avonturiersfiets in de markt gezet: voor degene die lange afstanden fietst door heuvel- of bergachtig gebied. Daar is deze fiets ook zeker geschikt voor. Zo heeft hij een enorme actieradius en een krachtige ondersteuning die daar een groot aandeel in hebben, evenals de Shimano Deore derailleurversnellingen. Wij denken echter dat de fiets ook zeer geschikt is voor de mensen die naast avonturen in het heuvelachtige buitenland ook lange afstanden fietsen in Nederland. Dit geldt vooral voor woon-werkverkeer of recreatieve fietstochten, waarbij comfort van essentieel belang is. De grote actieradius, stabiele rijgedrag, en verende onderdelen maken de Cube Kathmandu Hybrid One 750, naast avonturiers, ook ideaal voor recreatieve fietsers en forenzen.

Cube Kathmandu naast de fiets

E-bikes die in de buurt komen

We merken direct dat de interesse in de Cube is toegenomen door de testuitslag van de ANWB. Als grootste afnemer van Cube hebben we hiervan de meeste voorraad, maar is het ook goed om te kijken naar vergelijkbare modellen. In de Batavus Finez E-Go Power Sport Smart zie ik een mooi alternatief. Hij heeft een vergelijkbare geometrie, vergelijkbare specificaties en zit in dezelfde prijsklasse. Wel is deze fiets iets degelijker en komt hij net iets beter tot zijn recht als je wat meer door de stad fietst. Een ander alternatief is de Trek Verve+ 5 . Iets royaler geprijsd, wat vooral zit in het luxere Kiox display en de betrouwbare sterke wielen van Bontrager. Benieuwd hoe deze fietsen zich écht tot elkaar verhouden? Kom ze (en 150+ andere e-bikes) testrijden op onze testbaan in Moordrecht!

De grootste fietsenwinkel van Nederland

12GO Biking is de grootste fietsenwinkel van Nederland en België. Alles voor jouw fietsplezier, zoals fietsen, accessoires en kleding zijn in de winkel. Jouw nieuwe fiets kun je testen op de grootste indoor testbaan van de Benelux. En er is een service center met topmonteurs en je kunt een broodje eten in het lunchcafé.

Bikes4Africa wordt gesteund door gedoneerde fietsen van klanten op te knappen en te verkopen. Wil je werken bij de grootste fietsenwinkel van Nederland en België? Kijk dan op werkenbij.12gobiking.nl

Volg ons ook op social media.

   

Gerelateerde berichten

De 10 meestgestelde vragen over elektrische fietsen De 10 meestgestelde vragen over elektrische fietsen
Fiets met riemaandrijving: alles wat je moet weten Fiets met riemaandrijving: alles wat je moet weten

Je springt iedere keer weer op de fiets, of het nu regent, sneeuwt of als de zon schijnt. Maar als jij zo’n doorzetter bent, dan verwacht je toch op zijn minst dat je fiets deze eigenschap ook bezit? Een fiets die betrouwbaar is in alle weersomstandigheden, zonder al te veel onderhoud. Tegenwoordig vind je in ieder segment fietsen met riemaandrijving: van elektrische stadsfietsen tot trekking fietsen.

Actieradius: Hoeveel km haalt de accu van jouw elektrische fiets? Actieradius: Hoeveel km haalt de accu van jouw elektrische fiets?
Koopgids: De beste e-bikes met riemaandrijving Koopgids: De beste e-bikes met riemaandrijving

Je springt iedere keer weer op de fiets, of het nu regent, sneeuwt of als de zon schijnt. Maar als jij zo’n doorzetter bent, dan verwacht je toch op zijn minst dat je fiets deze eigenschap ook bezit? Een fiets die betrouwbaar is in alle weersomstandigheden, zonder al te veel onderhoud.