Direct contact met een bike expert?
Bel naar 0182-621850 of je stuur je vraag via e-mail
De longtail e-bike is nog niet zo bekend in Nederland, maar bij onze zuiderburen zie je vaker dan elektrische bakfietsen voorbijkomen. Dat is niet voor niets, het is namelijk een ‘normale’ elektrische fiets, maar dan met enorm veel bagagemogelijkheden. Het is dan ook een goed alternatief voor de elektrische bakfiets of moederfiets.
Bekijk hier alle longtail elektrische fietsen
De belangrijkste verschillen tussen een normale elektrische fiets en een longtail e-bike zijn de lengte van de fiets, de bagagemogelijkheden en de wielen. Een longtail, of lange staart, e-bike is langer dan de e-bike zoals we die kennen. Daardoor heeft het extra ruimte voor bagagemogelijkheden of kinderzitjes. De meeste longtail e-bikes hebben ruimte voor twee kinderzitjes, tassen, manden en/of kratten en een extra rek voor op de fiets waar je ook bagage kunt plaatsen.
Verder zie je kleinere wielen op longtail e-bikes. Sommige wielen zijn maar net kleiner dan de gebruikelijke wielen op een elektrische fiets en andere zijn een flink stuk kleiner. Fabrikanten doen dat zodat de fietsen wendbaar zijn en het biedt meer ruimte voor een groot en robuust frame wat op zijn beurt voor meer bagageruimte zorgt.
De longtail e-bike wordt gezien als een uitstekend alternatief voor de auto op korte tot middellange ritten. Je kunt er namelijk écht veel mee vervoeren. Neem achterop twee kinderen mee en je hebt nog genoeg bagageruimte om naar het strand te gaan, te kamperen of simpelweg van A naar B te komen. Een longtail e-bike is geschikt om ritten tot wel 30-40 kilometer mee te fietsen, nu heb je dus eindelijk een goed excuus om de auto wat vaker te laten staan.
Steeds meer mensen kiezen voor een longtail elektrische fiets in plaats van een elektrische bakfiets en voor die keuze valt zeker wat te zeggen. Dat heeft twee voornamelijke redenen: hij fietst een stuk fijner en hij is smaller. Hij fietst fijner om verschillende redenen. Zo is een longtail een stuk stabieler omdat de bagage achterop zit en er geen grote bak aan de voorzijde zit. Daarnaast is een longtail minder breed, wat zowel de balans als de grootte van de fiets ten goede komt. Door het smalle design kun je de fiets ook gemakkelijk kwijt in fietsenstallingen. Verder is de zithouding ook hoger en rechter dan op een bakfiets. In combinatie met de bagage die achterop zit in plaats van voor je, heb je beter overzicht op het verkeer.
Verder is de wendbaarheid misschien wel de belangrijkste reden voor mensen om een longtail te kiezen. De bakfiets is een grote en logge fiets met een flinke draaicirkel. De longtail is dan wel iets langer dan een normale e-bike, maar heeft wel een stuk kleinere draaicirkel dan een bakfiets. Dat is ook handig in kleine steegjes en als je bijvoorbeeld je (poort)deur van de tuin of schuur in moet komen. En over de schuur gesproken: doordat de longtail smaller is, neemt hij veel minder ruimte in beslag. Het laatste voordeel: de meeste longtails kunnen gewoon mee op de fietsendrager, dat is met een bakfiets tamelijk lastig.
Bieden longtails dan alleen maar voordelen? Bijna wel, maar niet helemaal. Zo moet je vrijwel alle accessoires zoals rekjes, bakken, tassen en manden los bestellen om het volledige potentieel uit de fietsen te halen. Standaardbakfietsen zijn over het algemeen rijker uitgerust met de benodigde accessoires.
Longtail e-bikes kunnen flink in prijs verschillen, dus het is belangrijk om te weten waarin de fietsen met elkaar verschillen. Je kunt grofweg een scheiding maken tussen longtails onder en boven de 5500 euro. Het verschil zit hem voornamelijk in de details zoals de ondersteuning, versnellingen/aandrijving en de gebruiksvriendelijkheid. Er zit weinig verschil in de grootte, wendbaarheid of stabiliteit.
Longtails onder de 5500 euro beschikken over kwalitatief ‘minder goede’ onderdelen, of beter gezegd: minder luxe onderdelen. Zo beschikken deze fietsen meestal over een motor die jouw kracht tot ongeveer 350% kan ondersteunen, terwijl luxere longtails tot wel 400% van jouw kracht kunnen ondersteunen. Dat verschil merk je wel met veel bagage en/of tegenwind, 400% vermogen is niet noodzakelijk. Daarnaast ben je iets meer tijd kwijt aan onderhoud voor de minder luxe longtails. Die zijn namelijk vaak uitgerust met derailleurversnellingen en een kettingaandrijving, terwijl de luxe varianten met traploze Enviolo versnellingen en riemaandrijving hebben. Die laatste twee zijn onderhoudsvriendelijker. Lees hier meer over versnellingen van e-bikes.
Tot slot zijn sommige luxere longtails wat gebruiksvriendelijker. Je kunt bijvoorbeeld het stuur of bagagerekken inklappen waardoor de fietsen nog minder ruimte in beslag nemen in de schuur.
Tot slot zijn er een aantal eigenschappen die belangrijk zijn om mee te nemen in je zoektocht naar een longtail e-bike: de hoogte, verstelbaarheid en het draagvermogen. De hoogte is belangrijk voor de gebruiksvriendelijkheid: je moet immers wel makkelijk je kinderen of bagage op het rek kunnen plaatsen. De verstelbaarheid van het zadel en stuur zijn ook belangrijk als je van plan bent om met twee mensen de fiets te gebruiken. Een makkelijk verstelbare fiets maakt het een stuk makkelijker om er met meerdere personen op te fietsen. Tot slot het draagvermogen. Als je meerdere kinderen wilt vervoeren op de fiets is het handig om naar het maximale draagvermogen te kijken, dat verschilt van ongeveer 50 tot zo’n 200 kg. 50 kilogram is bijvoorbeeld niet genoeg om je kinderen mee te vervoeren.
De populairste longtails in ons assortiment zijn de Trek Fetch+ 2, Gazelle Cabby C380 en de Centurio Vario R960i. De Trek Fetch+ 2 is een goede allrounder met veel bagageruimte, 80 kg draagvermogen en een compact ontwerp. De Gazelle Cabby C380 beschikt over vergelijkbare specificaties, maar heeft een betere gewichtsverdeling en lijkt meer op een reguliere e-bike. Daarnaast is hij onderhoudsvriendelijk dankzij de riemaandrijving. De Centurion Vario R960i is zeer wendbaar door het 24 inch achterwiel en 26 inch voorwiel, beschikt over de uitstekende Bosch Cargo Line middenmotor en fietst comfortabel dankzij de verende voorvork.
De grootste fietsenwinkel van Nederland
12GO Biking is de grootste fietsenwinkel van Nederland en België. Alles voor jouw fietsplezier, zoals fietsen, accessoires en kleding zijn in de winkel. Jouw nieuwe fiets kun je testen op de grootste indoor testbaan van de Benelux. En er is een service center met topmonteurs en je kunt een broodje eten in het lunchcafé.
Bikes4Africa wordt gesteund door gedoneerde fietsen van klanten op te knappen en te verkopen. Wil je werken bij de grootste fietsenwinkel van Nederland en België? Kijk dan op werkenbij.12gobiking.nl
Volg ons ook op social media.