a >Meer informatie< a
a >Meer informatie< a
Datum:
20 maart 2018
Door:
Hessel
Delen

Alles over de versnellingen van jouw e-bike

Wat voor jou uiteindelijk de ideale fiets is, wordt mede bepaald door het versnellingssysteem waarmee de fiets is uitgerust. Veel mensen komen bij ons de winkel binnen met het idee dat een stadsfiets een onderhoudsarme versnellingsnaaf hoort te hebben en een sportfiets een derailleurversnelling met een groot bereik. Dat is echter allang niet meer zo en zeker bij elektrische fietsen is er veel keuze.

Ook valt er een hoop te zeggen voor een derailleurversnelling. Een derailleurversnelling bij stadsfietsen en e-bikes heeft minder onderhoud nodig dan veel mensen denken en bovendien een aantal grote voordelen: omdat het systeem minder weerstand geeft dan een versnellingsnaaf heeft dezelfde accu in combinatie een derailleur vaak een grotere actieradius. De fiets trapt bovendien lichter als de motor is uitgeschakeld. 

De verschillende mogelijkheden op een rijtje:

Naafversnelling Nexus en Alfine

Bij een naafversnelling zitten de versnellingen in de naaf van het achterwiel. Het systeem vergt weinig onderhoud en wordt daarom veel gebruikt in stadsfietsen. Fietsen met een naafversnelling hebben meestal een gesloten kettingkast, de ketting en tandwielen komen minder in aanraking met vuil. Een 8-versnellingsnaaf is beter dan een 7-versnellingsnaaf. Niet vanwege die ene versnelling meer, maar vanwege de lagere weerstand die de versnellingsnaaf geeft. Door de lagere weerstand trapt een fiets met 8 versnellingen ook lichter. De motor hoeft bovendien minder vermogen te leveren waardoor de accu ook een net wat groter bereik heeft. De 8-versnellingsnaaf gaat door de lagere weerstand ook langer mee dan de 7-versnellingsnaaf. E-bikes met krachtige motoren hebben meestal geen versnellingsnaaf, omdat de naaf de kracht van de motor niet altijd aankan. Dit is ook een keerzijde van de combinatie van een sterke Brose motor met een naafversnelling.
Bekijk de elektrische stadsfietsen en elektrische hybride fietsen met een naafversnelling. 

Naast de Shimano Nexus naven met 3, 7, of 8 versnellingen zijn er fietsen met een Shimano Alfine 8- of 11-speed versnellingsnaaf. De Alfine 8 is net wat luxer afgewerkt, met betere lagers en een superieure afdichting, en loopt net wat soepeler en efficiënter dan de Nexus 8. De Alfine 11 heeft niet geheel verrassend 11 versnellingen. De 11-speed Alfine naaf is bovendien volledig afgedicht en gevuld met olie, waardoor deze nog weer wat soepeler loopt dan de Alfine 8 versnellingsnaaf.

Door het minimale onderhoud is een naafversnelling is ideaal voor dagelijks woon-werkverkeer.

Nuvinci traploze versnellingsnaaf

In plaats van 7 of 8 versnellingen schakelt het Nuvinci-systeem traploos, zonder stappen. Dit traploze naafsysteem is veel fijner af te stellen en schakelt zeer goed in combinatie met een middenmotor. Deze naaf kan de kracht van een sterkere motor goed aan. Het Nuvinci systeem kent een handmatige variant en een volautomaat, waarbij het systeem zelf schakelt. De volautomaat is ideaal op een e-bike, je fietst daardoor altijd in de juiste versnelling, dit is goed voor de motor en voor de actieradius van de fiets. De traploze versnellingsnaaf is uitermate geschikt voor dagelijks gebruik en recreatieve toertochten. Een klein nadeel is wel dat een naafversnelling zwaarder is dan andere versnellingssystemen en dat de nuvincinaaf net wat zwaarder trapt als de ondersteuning is uitgeschakeld. Hier kan je de e-bikes vinden met een Nuvinci traploze versnellingsnaaf.

Omdat het systeem traploos is heb je op ieder moment de juiste versnelling. Ook bergop of tijdens het wegrijden bij een stoplicht of kruising.

Elektrisch schakelen

Elektrisch schakelen komt steeds vaker voor op elektrische fietsen. Deze naven zijn hetzelfde als de gewone 7 of 8-versnellingsnaaf, alleen het schakelen gaat elektronisch. Met één druk op de knop schakel je op en af. Het voordeel hiervan is dat het systeem nauwkeuriger is, langer goed blijft schakelen en daardoor nog onderhoudsvriendelijker is dan een normale versnellingsnaaf. Je kan dit systeem handmatig bedienen of de fiets automatisch laten schakelen. De fiets schakelt dan zelf naar een volgende versnelling terwijl de motor een klein moment stopt met kracht geven.

Dit systeem is geschikt voor de dagelijkse fietser en een prima alternatief als je de Nuvincinaaf te prijzig vindt.

Derailleur

Sportieve elektrische fietsen worden uitgerust met een derailleurversnelling. De ketting en tandwielen zitten bij dit systeem aan de buitenkant van het wiel. Het voordeel is het grote schakelbereik. Hierdoor kan je lichter fietsen in de heuvels of bergen.

Fietsen met dit versnellingssysteem zijn doorgaans ook een stuk lichter in gewicht dan fietsen met een naafversnelling. Een e-bike met middenmotor, accu en derailleurversnellingen weegt tussen de 20 en 25 kilo, terwijl een variant met naafversnelling tussen de 25 en 30 kilo weegt. Omdat de ketting en tandwielen niet bedekt zijn, moeten de draaiende delen zo nu en dan gesmeerd worden. Goed onderhoud zorgt voor een langere levensduur van ketting en cassette.  
Bekijk elektrische fietsen met een derailleurversnelling.

Het extra onderhoud is een factor die veel mensen ervan weerhoudt om voor een derailleurversnelling te kiezen. Dat is echter niet helemaal terecht. Het versnellingssysteem op een e-bike wordt minder zwaar belast en is minder gevoelig dan op een mountainbike of racefiets, waarmee je ook bij vollle belasting bergop of in een sprint soepel moet kunnen schakelen. Het onderhoud aan een derailleurversnelling op een e-bike is daardoor relatief beperkt. Af en toe een paar druppels olie is vaak al voldoende. En als je ook dat niet doet is het eens per twee jaar vervangen van de ketting vaak al voldoende.

Tegelijk heeft een derailleurversnelling ook grote voordelen ten opzichte van een naafversnelling. Naast het al genoemde gewicht loopt een derailleurversnelling soepeler dan een naafversnelling. Zeker wanneer je de fiets ook zonder ondersteunt goed wilt kunnen gebruiken is dit een groot voordeel. Ook wanneer je de ondersteuning wel inschakeld is dit een voordeel. Doordat de aandrijving efficiënter is hoeft de motor minder hard te werken, waardoor je accu langer mee gaat.

Dit versnellingssysteem is geweldig voor het maken van toertochten, maar ook prima geschikt voor dagelijks woon-werkverkeer.

Meer tips nodig bij kopen van een elektrische fiets?

Om je te helpen bij de aanschaf van een e-bike hebben wij de meest voorkomende vragen voor je op een rijtje gezet. Een overzicht vindt je in onze koopgids voor elektrische fietsen.

Meer weten? 

Heb jij naar aanleiding van deze blog vragen? Stel ze gerust!
Mail: 
info@12gobiking.nl  / Bel: 0182-621850  

Volg ons ook op social media.
Facebook: 
@12gobikingbv / Instagram: @12go_biking / Strava: @12GO Biking