Feedback

Klopt er iets niet of heb je een verbeterpunt voor deze pagina, dan kun je dat hier aan ons doorgeven.

Als we nog vragen hebben kunnen wij je hierop bereiken

Toggle Nav
Winkelwagen

Technische tips: het vervangen van je ketting en cassette

Technische tips: het vervangen van je ketting en cassette

De ketting en cassette behoren, net als banden en remblokken, tot de grootste slijtagedelen van je fiets. Het tijdig vervangen van deze onderdelen zorgt ervoor dat je krachten zo efficiënt mogelijk worden overgebracht en snellere slijtage van je kettingbladen voorkomen wordt. In dit blog leggen wij aan je uit hoe je je ketting en cassette zelf kunt vervangen en waar je op dient te letten bij de aanschaf van deze onderdelen.

Wanneer moet ik mijn ketting of cassette vervangen?

Wanneer een ketting aan slijtage onderhevig is ontstaat er een grotere afstand tussen de verschillende kettingschakels. Hierdoor worden je krachten minder efficiënt  overgebracht en is de kans groter dat je ketting breekt tijdens een volgende fietstocht. Je ketting slijt harder wanneer je je fiets intensief en onder natte en vuile omstandigheden gebruikt. Door je ketting regelmatig goed schoon te maken en opnieuw in te vetten is het mogelijk om de levensduur iets te verlengen, maar uiteindelijk ontkom je er niet aan om deze alsnog na verloop van tijd te vervangen. De gemakkelijkste manier om erachter te komen wanneer dit het geval is, is met behulp van een kettingmeter. Hiermee controleer je gemakkelijk de afstand tussen de verschillende kettingschakels en weet je precies wanneer je ketting aan vervanging toe is. De levensduur van een ketting is iets dat je niet kunt vatten in een aantal kilometers. De levensduur van een ketting is afhankelijk van verschillende omstandigheden, zoals het weer, maar ook de hoeveelheid druk die op de ketting wordt uitgeoefend. Twijfel je of je ketting aan vervanging toe is en heb je al een kettingmeter gebruikt? Neem dan contact op met onze werkplaats.

Een versleten cassette heeft als gevolg dat de schakelprestaties verminderen en je ketting onvoldoende grip heeft wanneer je kracht op je pedalen zet. Deze slijtage is lastiger te bepalen dan bij een ketting, aangezien er geen gereedschap bestaat om de slijtage van een cassette te meten. Wanneer je cassette vervangen dient te worden is, net als bij je ketting, afhankelijk van het gebruik en de weersomstandigheden. Het tijdig vervangen van je ketting en het regelmatig schoonmaken van je aandrijflijn zorgt ervoor dat de levensduur van je ketting wordt verlengd. De cassette slijt niet altijd even hard als een ketting, maar de ketting slijt wel in de cassette, op het moment dat je dan alleen je ketting vervangt, rijd je rond met een nieuwe ketting, op een oude cassette. Omdat de oude cassette meer versleten is, zal je nieuwe ketting ook weer meer slijten. Dit geldt andersom net zo, een nieuwe cassette en een oude ketting zorgen ervoor dat je nieuwe cassette weer sneller slijt. Het is per situatie afhankelijk van een aantal aspecten of je ketting en/of cassette vervangen moet worden. Het kan dus soms zo zijn dat je je cassette niet 'hoeft' te vervangen, maar dat het wel aan te bevelen is met het oog op toekomstige slijtage. Ook als je er hier zelf niet uit komt willen wij jou adviseren om contact op te nemen met onze werkplaats, waar onze monteurs dit soort 'problemen' dagelijks tegenkomen, waardoor zij jou het beste kunnen helpen.

Aanschaf nieuwe ketting of cassette

Bij de aanschaf van een nieuwe ketting is het van belang om rekening te houden met je huidige versnellingsgroep. Wij raden aan om gebruik te maken van originele componenten wanneer deze aan vervanging toe zijn. Wanneer je bijvoorbeeld een Shimano versnellingsgroep hebt is het aan te raden om gebruik te maken van een Shimano ketting als deze aan vervanging toe is. Naast de originele kettingen zijn er ook een hoogwaardige alternatieven te verkrijgen voor deze versnellingsgroepen, waaronder de populaire ketiingen van KMC. Daarnaast is het van belang om rekening te houden met het aantal versnellingen van je huidige versnellingsgroep. Des te meer versnellingen een versnellingsgroep heeft, des te smaller de ketting zal zijn. Hierdoor is het bijvoorbeeld niet mogelijk om een 9-speed ketting te gebruiken in combinatie met een 11-speed versnellingsgroep.

Bekijk hier al onze kettingen

46,99
Waardering:
96%
26% korting
Waardering:
100%
36,99
Waardering:
94%
19% korting

Ook bij het aanschaffen van een nieuwe cassette dien je rekening te houden met je huidige versnellingsgroep en het aantal versnellingen. Dit is met name van belang vanwege de body van het achterwiel, aangezien de body’s van Shimano en SRAM een andere passing hebben dan de body van Campagnolo. Ook bij de aanschaf van een nieuwe cassette raden wij aan om gebruik te maken van originele componenten.

Bekijk hier al onze cassettes

89,99
Waardering:
94%
28% korting
69,99
Waardering:
99%
29% korting
25,99
31% korting
Waardering:
98%

Je ketting en cassette vervangen

Kosten: Ongeveer €75
Tijd: Ongeveer 20 minuten

Benodigdheden:

  • Optioneel: omgebogen spaak

Bekijk hier ons gereedschap assortiment

Onderhoud aan je fiets? Wij hebben deze producten speciaal voor jou geselecteerd!

41,99
17% korting
114,04
Waardering:
73%
12% korting
49,95
10% korting

De ketting vervangen

Stap 1

Ontspan de ketting. Aangezien de ketting door het achterderailleur onder spanning word gehouden is het verstandig om deze allereerst te ontspannen. Dit kan op twee manieren: door de ketting van het voorblad te verwijderen of door gebruik te maken van een omgebogen spaak

Stap 2

Pons de ketting óf verwijder de Quick-link. Wanneer de ketting niet meer onder spanning staat kan deze geponst worden met behulp van een kettingpons. Als er gebruik is gemaakt van een Quick-link bij het monteren van de ketting kan deze losgemaakt worden met behulp van een Missinglink tang. Plaats de tang hiervoor links en rechts naast de betreffende schakel en knijp deze vervolgens goed in

Stap 3

Verwijder de oude ketting.

Stap 4

Bepaal de lengte van de nieuwe ketting. De meest nauwkeurige manier om dit te doen is door het aantal schakels van de oude ketting te tellen en vervolgens de nieuwe ketting tot deze lengte in te korten. De oude ketting kan namelijk langer zijn geworden vanwege slijtage, waardoor het naast elkaar leggen van de oude en nieuwe ketting niet altijd resulteert in de juiste lengte.
Opmerking: wanneer de nieuwe ketting gemonteerd dient te worden met een breekpen dien je een binnen- en buitenschakel over te houden, terwijl bij montage met behulp van een Quick-link 2 binnenschakels benodigd zijn.

Stap 5

Geleid de nieuwe ketting door de aandrijving.

Stap 6

Monteer de nieuwe ketting met behulp van een breekpen óf Quick-link. Om het monteren gemakkelijker te maken kun je de ketting van het voorblad verwijderen zodat er geen spanning op de ketting komt te staan.

monteren ketting breekpen

De cassette vervangen

Stap 1

Om de cassette te kunnen vervangen dient allereerst het achterwiel gedemonteerd te worden. Schakel hiervoor het achterderailleur naar de zwaarste versnelling en zet je achterrem iets verder open. Haal vervolgens de snelspanner of steekas los en verwijder het achterwiel uit het frame.
Opmerking: Forceer het wiel niet wanneer deze niet direct uit het frame komt. Controleer eerst of je rem voldoende open staat en trek vervolgens de derailleurkooi voorzichtig iets naar achter.

Stap 2

Verwijder de volledige snelspanner of steekas uit het wiel. Let er bij een snelspanner goed op hoe de veertjes zijn geplaatst. Deze dienen namelijk op exact dezelfde manier te worden teruggeplaatst.

Stap 3

Draai de sluitring van de cassette los. Plaats hiervoor de cassettesleutel in de sluitring van de cassette en leg de kettingzweep in tegengestelde richting op een willekeurig tandwiel. Draai vervolgens de twee sleutels tegen elkaar in om de sluitring van de cassette los te draaien.

Stap 4

Verwijder de oude cassette. Wanneer de sluitring is verwijderd kunnen de andere tandwielen van de body worden verwijderd.
Opmerking:  wanneer de tandwielen zich niet gemakkelijk laten verwijderen kan het zijn dat de tandwielen in de body zijn gesleten. In dit geval kun je gebruik maken van een platte schroevendraaier om de tandwielen los te wrikken.

Stap 5

Monteer de nieuwe cassette. De tandwielen kunnen slechts op één manier op de body worden gemonteerd. Wanneer alle tandwielen en bijgeleverde ringen zijn gemonteerd kan de sluitring worden aangebracht.

monteren cassette

Stap 6

Draai deze vervolgens goed strak aan met behulp van de cassettesleutel.

vastdraaien cassette

Stap 7

Monteer het achterwiel met behulp van de snelspanner of steekas terug in het frame. Wanneer dit moeizaam gaat kun je in dit geval ook weer de derailleurkooi iets naar achter verplaatsen.

terugplaatsen achterwiel

54,99
Waardering:
96%
36% korting
Waardering:
92%

De grootste fietsenwinkel van Nederland

12GO Biking is de grootste fietsenwinkel van Nederland en België. Alles voor jouw fietsplezier, zoals fietsen, accessoires en kleding zijn in de winkel. Jouw nieuwe fiets kun je testen op de grootste indoor testbaan van de Benelux. En er is een service center met topmonteurs en je kunt een broodje eten in het lunchcafé.

Bikes4Africa wordt gesteund door gedoneerde fietsen van klanten op te knappen en te verkopen. Wil je werken bij de grootste fietsenwinkel van Nederland en België? Kijk dan op werkenbij.12gobiking.nl

Volg ons ook op social media.

   

Gerelateerde berichten

Top 5 winterbanden voor op de racefiets Top 5 winterbanden voor op de racefiets
In 6 stappen zelf je achterderailleur afstellen! In 6 stappen zelf je achterderailleur afstellen!
In 7 stappen zelf je voorderailleur afstellen! In 7 stappen zelf je voorderailleur afstellen!

In dit blog wordt in 7 stappen uitgelegd hoe je zelf een voorderailleur kan afstellen. Het is verstandig om eerst de achterderailleur af te stellen en daarna de voorderailleur.

Balhoofdlagers vervangen: welke lagers heb ik nodig? Balhoofdlagers vervangen: welke lagers heb ik nodig?