Direct contact met een bike expert?
Bel naar 0182-621850 of je stuur je vraag via e-mail
Ben je op zoek naar een e-bike onder de 3000 euro met een uitstekende prijs-kwaliteitverhouding? Dan kan je stoppen met zoeken, want dit is misschien wel de beste fiets in dit prijssegment. Ik testte de Stevens E-Brione en vertel je hieronder waarom dit naar mijn mening de beste elektrische fiets in deze prijsklasse.
Bekijk snel:
Stevens is een Duits fietsmerk dat in 1990 is opgericht en bekendstaat om hun hoogwaardige e-bikes, fietsen, mountainbikes en racefietsen. De fietsen van Stevens worden tot vandaag de dag in Hamburg ontwikkeld en samengesteld met A-merk onderdelen vanuit de hele wereld. Stevens houdt zich veel bezig met duurzaamheid en maakt daarom gebruik van duurzame materialen voor de productie van hun fietsen. Daarnaast innoveert Stevens constant hun fietsen waardoor ze kwalitatief gezien een grote speler zijn in de huidige fietsmarkt. Tot slot biedt Stevens een groot aanbod aan verschillende fietsen aan waardoor er voor iedereen een geschikte Stevens van Duitse kwaliteit is.
Het eerste dat opvalt aan deze e-bike zijn de specificaties. Zo is de fiets voorzien van riemaandrijving, Shimano Nexus 5 versnellingen, een Bosch middenmotor en een 500 Wh accu (!) die stuk voor stuk opvallend zijn voor een e-bike in deze prijsklasse, laat staan een combinatie van. Specificaties zoals de 500 Wh accu en riemaandrijving zie je weinig terug voor deze prijs, al helemaal niet op één fiets.
Iets anders dat opvalt aan deze fiets is de terugtraprem. Dat zie je eigenlijk nooit meer op elektrische fietsen dus hier ga ik later in dit blog dieper op in.
Verder ziet de e-bike er simpelweg mooi uit. Er is goed nagedacht over de samenstelling van kleuren en componenten om een tot een samenhangend geheel te komen. De mooie donkerblauwe kleur werkt goed samen met zwarte onderdelen zoals het stuur, de voorvork en de bagagedrager. En hoewel de accu niet geïntegreerd is in het frame, ligt hij wel mooi in lijn met de onderbuis en valt hij niet op dankzij de andere zwarte onderdelen op de fiets. Dat is niet altijd het geval bij e-bikes met accu’s aan het frame.
Voor een relatief lage prijs beschikt deze e-bike over ongekende specificaties waardoor de prijs-kwaliteitverhouding uitstekend is. Naar mijn mening is dit de e-bike met de beste prijs-kwaliteitverhouding op dit moment.
De CDX riemaandrijving gaat bijvoorbeeld tot wel 4 keer langer mee dan een ketting, die je veel terugziet op andere e-bikes in dit segment. Ook de Shimano Nexus 5 versnellingsnaaf zie je niet altijd terug op andere e-bikes. Deze naaf gaat lange tijd mee omdat hij extra stevig is, speciaal ontwikkeld voor e-bikes. Tijdens het fietsen en schakelen meek je weinig verschil met andere naafversnellingen, maar je zult langer plezier hebben van de Nexus 5 versnellingen. Tot slot zijn de verende voorvork en 500 Wh accu ook uniek voor dit prijssegment.
Deze specificaties bieden niet alleen een fijne rijervaring op de fiets, maar ze maken de fiets ook hufterproef. De onderdelen zijn duurzaam en dankzij het stevige frame kan de fiets een stootje hebben. Dit maakt de e-bike zeer geschikt voor school waar hij vaak buiten staat met veel andere fietsen kort op elkaar die voor beschadiging kunnen zorgen. Daarnaast staat hij elke dag klaar en heeft hij weinig onderhoud nodig.
De 500 Wh accu, die goed is voor een actieradius van 60 tot 125 kilometer, zie je vrijwel niet terug in dit prijssegment. Door de grote actieradius kan deze fiets voor veel meer ritjes gebruikt worden dan alleen korte ritjes in de buurt. Je kunt gemakkelijk met deze fiets naar je werk of naar school fietsen zonder de accu elke dag op te hoeven laden.
De accu levert energie aan de Bosch Active Line Plus motor aan die een koppel van 50 Nm heeft. Het is daarmee niet de krachtigste e-bike in ons assortiment, maar de E-Brione is ook niet gemaakt om door de bergen te fietsen. Ik merkte tijdens mijn proefrit dat ik geen enkel probleem ervaar om mee te komen in het verkeer. De motor biedt genoeg ondersteuning om snel op te trekken bij een stoplicht en hij geeft direct extra ondersteuning als je je trapkracht verhoogd. Daardoor voelt de ondersteuning natuurlijk aan. Een nadeel aan deze motor is echter wel dat hij net niet krachtig genoeg is om je tot 25 km/u te ondersteunen bij forse tegenwind.
Verder is het niet de stilste motor op de markt, maar daar hecht ik persoonlijk niet veel waarde aan. Vooral niet door de riemaandrijving, die een stuk stiller is dan een kettingaandrijving waardoor het geluid van de fiets reuze meevalt.
Het stuurgedrag van de E-Brione kan naar mijn mening beter. Zo is het stuur af en toe wat wiebelig en merk je dat het niet de stabielste e-bike is in de bochten. Dat kan deels verholpen worden door de stuurpen te verzetten naar een rechtere positie, maar je merkt hier en daar nog steeds wat instabiliteit.
Fietst deze e-bike dan helemaal niet lekker? Nee, dat ook weer niet. Dit zijn kleine smetjes op de algehele fietservaring met de E-Brione. Zo fietst hij op rechte stukken uitstekend, mede doordat oneffenheden opgevangen worden door de verende voorvork en het stevige en stabiele frame.
Verder is de zithouding is aan de sportieve kant, maar daar heb ik zelf geen problemen mee. Je merkt dat je daardoor iets actiever op de fiets zit en dat ervaar ik zelf altijd als positief, maar dat ligt ook aan persoonlijke voorkeur. Op de langere afstanden merkte ik echter geen verschil in comfort met vergelijkbare e-bikes die een rechte zithouding hebben.
De meeste fietsers hebben liever geen terugtraprem dan wel een terugtraprem. Je hebt namelijk al handremmen, dus waarom zijn terugtrapremmen nodig? Die mensen hebben wel een punt. Dankzij de terugtraprem is het niet mogelijk om je pedalen te draaien zodat je makkelijker vertrekt vanuit stilstand. Daarnaast hebben hydraulische schijfremmen meer remkracht en is de kracht makkelijker te doseren.
Wat zijn dan de voordelen van een terugtraprem? Dat is simpelweg dat ze eenvoudig in gebruik zijn en je je handen volledig vrij kan laten als je met de pedalen remt. Daar merkte ik enigszins voordeel van in bochten of in druk verkeer omdat je dan beter je focus kunt houden op het verkeer. Verder zie ik echter niet veel meerwaarde van de terugtraprem in dus hadden ze die wat mij betreft achterwegen kunnen laten.
+ Uitstekende prijs-kwaliteitverhouding
+ Onderhoudsarme fiets dankzij riemaandrijving en Shimano Nexus 5 versnellingen
+ Grote accu (500 Wh) waardoor hij geschikt is voor school- of woon-werkverkeer
+ Volledig uitgerust met A-merk onderdelen
- Terugtraprem
- Minder stabiel stuurgedrag, vooral in bochten
Er is bijna geen e-bike te vinden met een betere prijs-kwaliteitverhouding dan deze fiets. De specificaties zoals de riemaandrijving, Shimano Nexus 5 versnellingen en een 500 Wh accu zijn écht uniek. Ondanks de goede specificaties kan het stuurgedrag van deze e-bike wel beter. Voornamelijk in de bochten merk je wat instabiliteit. Verder is het wel een hufterproef e-bike die comfortabel fietst, ook op langere afstanden tot 20 kilometer. Dat maakt hem zeer geschikt om mee naar school of werk te fietsen.
De grootste fietsenwinkel van Nederland
12GO Biking is de grootste fietsenwinkel van Nederland en België. Alles voor jouw fietsplezier, zoals fietsen, accessoires en kleding zijn in de winkel. Jouw nieuwe fiets kun je testen op de grootste indoor testbaan van de Benelux. En er is een service center met topmonteurs en je kunt een broodje eten in het lunchcafé.
Bikes4Africa wordt gesteund door gedoneerde fietsen van klanten op te knappen en te verkopen. Wil je werken bij de grootste fietsenwinkel van Nederland en België? Kijk dan op werkenbij.12gobiking.nl
Volg ons ook op social media.
Je springt iedere keer weer op de fiets, of het nu regent, sneeuwt of als de zon schijnt. Maar als jij zo’n doorzetter bent, dan verwacht je toch op zijn minst dat je fiets deze eigenschap ook bezit? Een fiets die betrouwbaar is in alle weersomstandigheden, zonder al te veel onderhoud. Tegenwoordig vind je in ieder segment fietsen met riemaandrijving: van elektrische stadsfietsen tot trekking fietsen.
Je springt iedere keer weer op de fiets, of het nu regent, sneeuwt of als de zon schijnt. Maar als jij zo’n doorzetter bent, dan verwacht je toch op zijn minst dat je fiets deze eigenschap ook bezit? Een fiets die betrouwbaar is in alle weersomstandigheden, zonder al te veel onderhoud.