Meer items toegevoegd aan kledingoutlet ›

Toggle Nav
Winkelwagen

Waar let je op bij het testen en kopen van een e-bike?

Elektrische fietsen worden met de dag populairder. Steeds meer mensen besluiten om een elektrische fiets aan te schaffen om ontspannen ritjes in de natuur te maken of om wat tijd te winnen tijdens het forenzen. Een e-bike is een grote investering, het is daarom belangrijk dat je de juiste keuze maakt. Niet alleen de technische details zijn van belang, het testen van de e-bike is minstens net zo belangrijk. En er is geen betere plek om een e-bike te testen dan bij ons op de testbaan! In dit blog leggen we stap voor stap uit waar je op moet letten bij het testen en kopen van een e-bike.

Testbaan bij 12GO Biking

Bij 12GO Biking hebben we een grote testbaan waar jij onbeperkt fietsen kunt testen zodat jij je droomfiets kunt vinden. De indoor testbaan is voorzien van een aantal handige obstakels om jou nog beter bij je keuze te kunnen helpen. De testbaan bevat een strook met stoeptegels, een steil bruggetje, verkeersdrempels en een fietstunnel.

12gobiking testbaan

Waar let je op bij het testen van een e-bike?

Voordat je een fiets test is het belangrijk dat je een aantal technische begrippen begrijpt. Als je voorbereid naar de winkel toe komt is het maken van een keuze minder ingewikkeld. Elektrische fietsen hebben veel verschillende specificaties en voor je het weet hoor je tien nieuwe termen zoals: Koppel, accucapaciteit en actieradius. Als je voorbereid op pad gaat kan je doelgerichter kiezen en testen uit fietsen die bij je passen. Uiteraard is het ook handig om te weten naar wat voor soort elektrische fiets je op zoek bent.

Ons assortiment elektrische fietsen bestaat uit:

Bij het testen van een e-bike moet je letten op een aantal belangrijke punten, waaronder de juiste zithouding, het comfort, het type versnelling, het type sensor, de koppel en de plaats van de motor.

De juiste zithouding

Het is van belang dat je de juiste zithouding hebt. Er zijn 3 soorten zithoudingen: sportief, rechtop en gebogen. Als jij de voorkeur hebt voor een wat sportievere zithouding is niet elke fiets voor jou geschikt. De Trek Allant+ 2021 zal dan bijvoorbeeld eerder jouw voorkeur hebben dan de Batavus Finez E-go N7 FF, waar je wat rechterop zit. Een zithouding waarbij je rechtop zit is zeer comfortabel voor je bovenlichaam, je kunt goed rondkijken en het is bovendien gezelliger als je met zijn tweeën fietst. Fietsen met een sportieve zithouding zorgen voor minder luchtweerstand en minder gewicht op het zadel, waardoor je wat makkelijker uit het zadel kan komen bij een hobbel of obstakel. De gebogen zithouding, ofwel racehouding, zorgt ervoor dat je nog minder luchtweerstand ervaart. Vind je snelheid belangrijk? Dan is een fiets met een gebogen zithouding wat voor jou. 

Daarnaast zul je eerder voor een fiets met een sportieve of gebogen zithouding kiezen wanneer je langere tochten maakt. Als je de fiets vooral gebruikt voor kleine afstanden in de stad is een comfortabele zithouding juist perfect.

fietshouding op de e-bike

Comfort 

Uiteraard is de mate van comfort erg belangrijk op de fiets. Naast de zithouding kun je daarom ook testen of je het fijn vindt om met een verende voorvork of een verende zadelpen te rijden. Ga je jouw elektrische fiets gebruiken om langere tochten te maken op oneffen wegen? Test dan vooral een fiets met een verende voorvork en/of zadepen. Een verende voorvork en zadelpen zorgen ervoor dat je zeer comfortabel op de fiets zit wanneer je over hobbelige wegen rijdt.                 

Type versnelling

Er zijn drie typen versnellingen: een naafversnelling, een derailleurversnelling en een traploze naafversnelling. Een naafversnelling heeft een kleiner schakelbereik dan een derailleurversnelling, maar heeft daarentegen wel minder onderhoud nodig. Een ander groot verschil is dat je bij een naafversnelling kunt schakelen wanneer je stilstaat, bij een derailleurversnelling kan dit niet. Fiets je dagelijks korte afstanden in de stad? Kies dan voor een fiets met een naafversnelling.

Fiets je wat vaker langere afstanden over heuvelachtig terrein? Dan past een fiets met een derailleurversnelling beter bij jou. Als laatste is er de traploze naafversneling. Met een simpele draai aan de knop kun je kiezen tussen oneindig veel versnellingen, zo trap je altijd in het juiste verzet. De zogenaamde "sprongetjes" tussen de verschillende versnellingen zijn verleden tijd. Met een traploze naafversnelling kun je heel geleidelijk je verzet aan passen.

Het hebben van meer versnellingen is niet altijd beter. Voor de e-bike is de Shimano Nexus 5 versnelling ideaal. Een elektrische fiets hoeft over het algemeen niet veel versnellingen te hebben. Vaak gebruikt men slechts 2 of 3 versnellingen, omdat de krachtige motor ervoor zorgt dat je al snel tussen de 20 en 25 km per uur fietst. Doordat de onderdelen van de Nexus 5 sterker en robuuster zijn gemaakt, is de Nexus 5 versnellingsnaaf een stuk duurzamer dan andere versnellingsnaven. 

type versnelling elektrische fiets

Rotatiesensor of krachtsensor

Een elektrische fiets kan twee soorten sensoren hebben; een rotatiesensor en een krachtsensor. Een krachtsensor meet de kracht die je op je pedalen levert. Wanneer je meer kracht levert zal de motor meer ondersteuning bieden, waardoor het fietsen erg natuurlijk aanvoelt. Ideaal voor als je wind tegen hebt of een heuvel op fietst! Een rotatiesensor meet alleen het aantal omwentelingen. Wanneer je in een laag verzet veel kracht levert en het aantal omwentelingen niet toeneemt, zal de motor geen grotere ondersteuning bieden. Een rotatiesensor voelt dus iets minder natuurlijk aan. 

Koppel

Elke fiets heeft een andere motor met een ander koppelvermogen. Hoe groter de koppel hoe sneller je kunt optrekken. Gebruik jij je elektrische fiets vooral in de stad, dan is een koppel van 25 tot 40 Nm vaak genoeg. Rijd je lange toertochten op bergachtig terrein, dan heb je al gauw een koppel van 70+ Nm nodig. Wil je dus snel kunnen optrekken en niet al te veel terug schakelen wanneer je een helling oprijdt? Dan heb je een elektrische fiets nodig met een hoge koppel. Vind je het niet nodig om snel te kunnen optrekken en schakel je netjes en rustig? Dan heb je aan een elektrische fiets met een lage koppel genoeg. 

Plaats van de motor

Ook de plaats van de motor is belangrijk bij het testen van een e-bike. Er zijn drie verschillende plaatsen waar de motor zich kan bevinden; in het achterwiel, in het midden van het frame en in het voorwiel. Elk heeft zo zijn eigen voordelen. De middenmotor zorgt voor stabiel rijgedrag en een soepele ondersteuning, maar maakt meer geluid dan de wielmotoren. De voorwielmotor is vaak voordelig geprijsd, terwijl de achterwielmotor zeer stil is en een natuurlijk aanvoelende ondersteuning biedt.

Daarnaast voel je ook verschil tussen de verschillende motoren. Een voorwielmotor voelt bijvoorbeeld heel anders aan dan een middenmotor. Een voorwielmotor stuurt een stuk zwaarder, omdat het gewicht anders is verdeeld dan bij een middenmotor. Bovendien heb je een grotere kans om te slippen. Wil je wat meer weten over de plaats van de motor? Bekijk dan het blog over de ideale plek van de motor bij een e-bike.

Plaats van de motor op een e-bike

Waar let je op bij het kopen van een e-bike?

Nu je de fiets getest hebt kun je de verschillen tegen elkaar af gaan wegen om een juiste beslissing te maken. We hebben echter nog niet alle belangrijke punten behandeld. De actieradius kun je bijvoorbeeld niet testen, maar is wel erg belangrijk om rekening mee te houden bij de aanschaf van een e-bike. Hetzelfde geldt voor de plaats van de accu.

Actieradius

De actieradius is voor veel mensen erg belangrijk. Als je lange tochten wilt fietsen is het handig als je een grote accu hebt. Met een accu van 500 Wh kun je 60 tot 120 kilometer rijden, terwijl je met een accu van 400 Wh 45 tot 75 kilometer kunt rijden. Staar je echter niet blind op de actieradius. De actieradius is niet alleen afhankelijk van de grootte van de accu, maar ook van het wegdek, je eigen gewicht, de leeftijd van de accu en van hoe vaak je de ondersteuning inschakelt. Wanneer je in de bergen rijdt heb je een grotere accu nodig om dezelfde hoeveelheid kilometers af te leggen in vergelijking met vlakke ondergrond. Afhankelijk van het type gebruik kies je dus de grootte van de accu. 

Plaats van de accu

De plaats van de accu kan ook verschillen. Bij de ene e-bike vind je de accu onder de bagagedrager en bij de ander in of op het frame. Door het relatief zware gewicht van de accu beïnvloedt de plaats van de accu het rijgedrag. Tijdens een proefrit kun je testen wat je persoonlijke voorkeur is. Ons assortiment bestaat voornamelijk uit fietsen met uitneembare accu's. Een e-bike met een uitneembare accu is de beste keuze wanneer je je fiets niet in de buurt van een stopcontact kunt stallen. Daarnaast is het beter voor de accu om bewaard te blijven bij kamertemperatuur. Het stallen van je fiets in de schuur in de winter zal de accu niet veel goeds doen. 

Plaats van de accu bij een e-bike

Handige tips

Wanneer je e-bike hapert of andere problemen heeft, vergeet dan vooral niet gebruik te maken van de service en garantie. Ook na jouw aankoop staan we voor je klaar! Kom na een aantal maanden langs voor een onderhoudsbeurt zodat jij verzekerd blijft van fietsplezier! Daarnaast is het handig om een verzekering af te sluiten en om een extra slot aan te schaffen. De elektrische fietsen zijn namelijk erg populair onder de dieven.

€ 2799
Waardering:
93%
Luma Insteekketting Universeel 140 cm
Luma Insteekketting Universeel 140 cm
€ 2795
AXA Block ULC Insteekketting Universeel
AXA Block ULC Insteekketting Universeel
AXA Block ULC Insteekketting Universeel
AXA Block ULC Insteekketting Universeel
€ 2999
Waardering:
96%
AXA RLC Insteekketting 140cm
AXA RLC Insteekketting 140cm
AXA RLC Insteekketting 140cm
AXA RLC Insteekketting 140cm
AXA RLC Insteekketting 140cm
AXA RLC Insteekketting 140cm
AXA RLC Insteekketting 140cm
AXA RLC Insteekketting 140cm
AXA RLC Insteekketting 140cm
AXA RLC Insteekketting 140cm
€ 3999 € 4399
Waardering:
89%
AXA RLC Insteekketting met zadeltas 140cm
AXA RLC Insteekketting met zadeltas 140cm
AXA RLC Insteekketting met zadeltas 140cm
AXA RLC Insteekketting met zadeltas 140cm
AXA RLC Insteekketting met zadeltas 140cm
AXA RLC Insteekketting met zadeltas 140cm

Meer weten? 

Heb jij naar aanleiding van deze blog vragen? Stel ze gerust!
Mail: [email protected]  / Bel: 0182-621850  

Volg ons op social media!

facebook 12go biking instagram 12go biking twitter 12go biking stravaclub 12go biking

Gerelateerde berichten

Koopgids: Beste elektrische fietsen onder de €2000,-
Koopgids: Fietskleding voor e-bikers
Hoe bescherm ik mijn e-bike tegen diefstal?
De juiste framemaat voor je mountainbike kiezen