Advies van een expert?
Bel 0182-621850, whatsapp of stel je vraag via e-mail
De ondersteuning van een voorwielmotor voelt aan alsof je vooruit wordt getrokken en is daarom vooral fijn voor gebruik in de stad en niet voor lange tochten. Elektrische fietsen met een voorwielmotor behoren tot het instapsegment en hebben een goede prijs-kwaliteitverhouding.
Bekijk direct: E-bike keuzehulp | E-bikes met Achterwielmotor | E-bikes met Middenmotor | E-bikes met Bosch motor
Lees verder...Zoals de naam al aangeeft, bevindt de voorwielmotor zich in het voorste wiel van de fiets. Tegenwoordig zie je steeds vaker elektrische fietsen met een middenmotor of elektrische fietsen met een achterwielmotor, maar de voorwielmotor is ook zeker niet buiten beeld geraakt. De voorwielmotor komt vooral voor op elektrische stadsfietsen en transportfietsen in het voordeligere segment. De voorwielmotor behoort namelijk tot het instapsegment van de elektrische fietsen.
De voorwielmotor vereist over het algemeen minder onderhoud dan de middenmotor of achterwielmotor. Een voorwielmotor bevat namelijk minder slijtagegevoelige onderdelen. Elektrische fietsen met voorwielmotor zijn vaak voorzien van Shimano Nexus versnellingen die ook onderhoudsvrij zijn. Daardoor vereisen de fietsen weinig onderhoud. Daarnaast zijn voorwielmotoren een stuk lichter waardoor het totale gewicht van de e-bikes lager ligt.
De voorwielmotor staat er verder om bekend direct koppel te leveren bij het wegfietsen vanuit stilstand. Dit houdt in dat de motor direct koppel beschikbaar heeft om ondersteuningskracht te genereren. Dat is heel fijn voor het wegfietsen vanuit stilstand, bijvoorbeeld bij stoplichten, en als je veel bagage op je fiets hebt, wat bij elektrische transportfietsen vaak het geval is.
Dit komt doordat elektrische fietsen met voorwielmotoren ook enkele nadelen hebben.. Zo is de gewichtsverdeling minder goed dan bij bijvoorbeeld middenmotoren. Dit resulteert in verminderde stabiliteit van de fietsen. Het sturen met een voorwielmotor gaat ook lastiger omdat er meer gewicht aan het stuur hangt. Verder geeft de voorwielmotor minder natuurlijke ondersteuning doordat je het gevoel hebt dat je getrokken wordt. Ten slotte hebben elektrische fietsen met een voorwielmotor over het algemeen moeite met het beklimmen van bergen of heuvels. Dit vormt echter geen probleem, aangezien elektrische fietsen met voorwielmotoren niet bedoeld zijn voor lange toertochten.
Model
Herenfiets: Fietsen met hoge stang. Opstappen op deze fietsen doe je door een been over het zadel te zwaaien
Damesfiets: Fietsen zonder hoge stang. Ze worden ook veel door heren gekozen, door de makkelijke in- en uitstap.
Lage instap: Vergelijkbaar met damesfietsen, maar dan extra lage instap.
Trapeze frame: Deze fietsen worden ook wel trapezemodellen genoemd. Ze hebben een extra diagonale stang in het frame.
Uitgelicht
Tijdelijke actie: De beste acties die binnenkort aflopen.
Duurzaam: Deze producten zijn duurzaam geproduceerd.
Outlet: De laatste stuks voor een voordelige prijs.
Nieuwe collectie: Deze producten zijn recent aan ons assortiment toegevoegd.
Tweedekans: Deze producten zijn reeds gebruikt maar zijn goed bevonden om aan te bieden. Ze zijn dus 100% in orde en je hebt er de volledige garantie op.
Motor type
Motoren bieden een lichte tot sterke trapondersteuning. Hoe hoger het aantal NM, hoe sterker de ondersteuning van de motor. Elektrische stadsfietsen zijn vaak uitgerust met een geruisloze motor die een lichte ondersteuning biedt (t/m 50 NM). Op sportieve fietsen zit vaak een sterke motor met een hoog piekvermogen (50 tot 95 NM).
Actieradius
De stelregel hierbij is dat je per 100 wattuur gemiddeld zo'n 15-25 kilometer kan fietsen, afhankelijk van motorstand en andere externe factoren.
De vuistregel die je kunt aanhouden is:
300 Wh: 35 - 60 km
400 Wh: 45 - 75 km
500 Wh: 60 - 120 km
600+ Wh: 75 - 150 km.
Kijk voor een uitgebreide uitleg over de actieradius van e-bikes in dit blog.
Aantal Wh accu
Het aantal Wh, ofwel Wattuur, geeft een indicatie van hoeveel inhoud de accu heeft. Met een groter aantal Watturen kun je langer doorfietsen. De grootte van de accu's verschilt per type motor en vaak heb je keuze uit verschillende accugroottes.
Een grotere accu geeft, zoals genoemd, een grotere actieradius, waardoor je er verder mee kunt fietsen. Het is echter wel zo, dat een grotere accu iets zwaarder is dan een kleinere.
Type aandrijving
Ketting: De klassieke aandrijving die we kennen op fietsen.
Riemaandrijving: Je fiets wordt aangedreven door middel van een riem. Een riem heeft als grootste voordeel dat je hem nauwelijks hoeft te onderhouden. In ons blog vind je alles over riemaandrijving.
Versnellingen
Aanduiding hoeveel versnellingen er op de fiets zitten.
Naafversnelling: De versnellingen zitten alleen in de achternaaf, er wordt één getal gebruikt om het aantal versnellingen aan te duiden.
Derailleurversnelling: Je schakelt over verschillende tandwielen. Er wordt gebruik gemaakt van een 'x' aanduiding. Het getal voor de x is het aantal tandwielen bij de crank, het getal achter de x het aantal versnellingen dat je op de cassette hebt.
Versnellingsgroep
Het verschil tussen de verschillende versnellingsgroepen zit in duurzaamheid, kwaliteit en gewicht. Duurdere versnellingsgroepen zijn lichter, duurzamer en schakelen beter onder belasting.
In onze blogs vind je alles over de verschillende merken en groepen.
Shimano racefietsgroepen
Shimano MTB groepen
Sram racefietsgroepen
Sram MTB groepen
Shimano naafversnellingen
Type rem
Velgremmen worden voornamelijk gebruikt op racefietsen en op (elektrische) stads- en hybride fietsen.
Mechanische schijfremmen hebben meer remvermogen in slechte omstandigheden dan velgremmen. Ze zijn niet zo goed te doseren als hydraulische schijfremmen.
Hydraulische schijfremmen hebben de meeste remkracht en zijn het best te doseren. Deze remmen presteren goed onder alle omstandigheden.
Nog niet zeker welke remmen je wil op je nieuwe racefiets? Lees er alles over in ons blog Kies je racefiets: Schijfrem of velgrem!