Feedback

Klopt er iets niet of heb je een verbeterpunt voor deze pagina, dan kun je dat hier aan ons doorgeven.

Als we nog vragen hebben kunnen wij je hierop bereiken

Toggle Nav
Winkelwagen

Racefiets versnellingsgroepen: SRAM vs Shimano

Racefiets versnellingsgroepen: SRAM vs Shimano

Wanneer je op zoek bent naar een nieuwe racefiets, misschien wel je eerste, is een versnellingsgroep een belangrijk deel van de fiets om rekening mee te houden. Deze versnellingsgroepen worden ook wel 'groepset' of 'groep' genoemd. Shimano en SRAM zijn de grootste producenten van versnellingsgroepen, maar wat zijn de verschillen? Wat zijn de voor- en nadelen van SRAM ten opzichte van Shimano? En welke versnellingsgroep past bij mij? Dat leggen we je in dit blog uit.

Wat is een versnellingsgroep?

Wanneer men het over een groep, groepset of versnellingsgroep heeft worden daarmee alle onderdelen van de fiets bedoeld die voor de aandrijving en het remmen zorgen. Dit zijn de volgende onderdelen:

Racefiets groepset Shimano

Shimano of SRAM: wat zijn algemene verschillen?

Al jaren zijn de meeste racefietsen voorzien van een versnellingsgroep van het Japanse merk Shimano dat in 1921 werd opgericht. Al snel na de oprichting volgde het eerste product; een achtertandwiel met vrijloop. Die techniek wordt nog steeds gebruikt om de benen stil te kunnen houden terwijl de wielen draaien. Wil je meer weten? Lees dan ons blog over Shimano racefiets groepen!

SRAM is een jonger bedrijf en werd in 1987 opgericht. In 2006 bracht het Amerikaanse bedrijf pas de eerste racefietsversnellingsgroep op de markt. Inmiddels is het uitgegroeid tot de grootste concurrent van Shimano. Wil je meer weten? Lees dan ons blog over SRAM racefiets groepen!

Kwaliteitsniveaus van Shimano en SRAM groepen naast elkaar. 

Verschillen in technologie tussen Shimano en SRAM

Kettingbladvertandingen en cassettes

Wat opvalt in tussen de twee merken zijn de vertandingen van de kettingbladen en cassettes. Waar we bij Shimano vaak een 50x34T, 52x36T of 54x40T (optioneel voor de Dura Ace-groepset) vertanding zien, komen we bij SRAM vaker een 46x33T of 48x35T crank tegen (50x37T is optioneel). Het voordeel van deze verhouding van SRAM, is dat er een rechtere kettinglijn ontstaat, wat kettingstabiliteit verbetert en daarmee de duurzaamheid ten goede komt. 

De cassettes van Shimano zijn verkrijgbaar vanaf 12-25T tot en met 11-36T, bij SRAM zijn de cassettes van 10-26 tot en met 10-36. In theorie kan je bij SRAM dus zowel lichter als zwaarder trappen in vergelijking met Shimano door de verhoudingen van kettingbladen en cassettes. Door de XD-Body van SRAM kan er een cassette met als kleinste kransje 10T gemonteerd worden. De race-cassettes van SRAM zijn tegenwoordig allemaal 12-speed, bij Shimano zijn cassettes van 8 tot en met 12 kransjes verkrijgbaar horende bij de verschillende groepsets.

Shifters

Shimano heeft zowel mechanische- als elektronische groepsets en dus ook shifters. De mechanische shifters hebben op elke hendel twee knoppen waarmee je de voor- óf achterderailleur op- en afschakelt (links is voorderailleur, rechts is achterderailleur). De elektronische shifters hebben vier (105 Di2) of zes (Ultegra Di2 en Dura Ace Di2) knoppen op de shifters die in de e-tube app naar wens zijn in te stellen. De elektronische shifters zijn via Bluetooth te koppelen aan bijvoorbeeld je fietscomputer van Wahoo of Garmin, hierdoor kan je zonder je handen van het stuur af te halen door de verschillende pagina's van je fietscomputer bladeren. De elektronische shifters van Shimano zijn zowel bedraad als draadloos te koppelen.

De shifters van SRAM (eTap en AXS) hebben een innovatief ontwerp met een knop op elke hendel waarmee je eenvoudig schakelt. Met de linkerhendel schakel je de achterderailleur naar een lichter verzet, terwijl je met de rechterhendel naar een zwaardere versnelling schakelt. Door beide knoppen tegelijk in te drukken, bedien je de voorderailleur. De elektronische shifters werken volledig draadloos, wat zorgt voor een opgeruimde cockpit. Bij de nieuwe SRAM RED E1-groep zijn de shifters verder verbeterd met een extra knop aan de binnenkant van de hoods. Deze knoppen zijn volledig naar wens in te stellen via de SRAM AXS-app, waardoor je de bediening geheel kunt personaliseren.

Cranksets

Shimano heeft crankstellen die gemaakt zijn met de Hollowtech technologie. Dit is een technologie waarbij het crankstel bestaat uit twee aan elkaar geschakelde helften met een holle binnenkant, waarbij de crankarm van aluminium is gemaakt. Door deze technologie behoudt de crankarm zijn stijfheid, terwijl het gewicht aanzienlijk wordt verlaagd doordat de binnenkant hol is.

De crankstellen van SRAM bestaan uit carbon. Dit materiaal is erg goed voor de kwaliteit van de crankstellen van SRAM, omdat het stijver is. Carbon is een lichter materiaal dan aluminium, maar carbon is ook kwetsbaarder dan aluminium. Dit kan een probleem zijn bij een val: carbon zal eerder kapot gaan dan aluminium.

Unieke technologieën

SRAM

SRAM Yaw Technologie

Deze technologie zorgt ervoor dat de voorderailleur roteert wanneer je schakelt. Hierdoor komt de voorderailleur automatisch beter in lijn te liggen met de ketting, waardoor deze niet meer tegen je voorderailleur aan zal lopen. Deze technologie zit op elke groepset behalve de SRAM Apex. 

Sram YAW technologie zit op alle Sram voorderailleurs

SRAM X-Glide

Als je schakelt naar een zwaardere versnelling, beweegt de ketting naar een groter kettingblad. Met traditionele kettingbladen staat de ketting in een schuine hoek, wat meer slijtage kan veroorzaken. X-Glide lost dit probleem op door de kettingbladen niet helemaal plat te maken, maar lichtjes naar buiten te kantelen. Daardoor is er minder slijtage en heb je minder kans op een ketting die loslaat. De technologie zit op alle SRAM racefietsgroepen. 

Shimano

Shimano Hyperglide Technologie

Shimano’s Hyperglide is standaard te vinden op alle 12-speed aandrijfsystemen van Shimano en maakt onmiddellijk schakelen mogelijk. Dat wil zeggen dat als je met de shifter schakelt, de ketting heel snel op de nieuwe versnelling ligt. Dankzij de naadloze schakelwerking ervaren rijders dat ze soepeler kunnen trappen. Hierdoor hoeven ze zich minder zorgen over het schakelen te maken en zo kunnen fietsers hun aandacht beter op de fietstocht richten.

Shimano Hyperglide Technologie

Shimano Ice Technologie

Ice Technologies wordt in het hele remsysteem toegepast en houdt de remmen koel en het remgevoel constant. Een kern van aluminium tussen twee lagen roestvrij staal helpt de hitte weg te voeren bij de remschijven, waardoor de remmen afkoelen. 

Shimano Ice Technologie

Shimano Synchro shifting

Shimano Synchro shifting (enkel beschikbaar voor de elektronische groepsets) is een functie waarbij de voorderailleur automatisch meeschakelt als je de achterderailleur schakelt. Wanneer de voorderailleur meeschakelt kan je eenvoudig instellen in de e-Tube app van Shimano.

Synchro shifting bestaat in twee opties: Semi-Synchro en Full-Synchro.
Bij Semi-Synchro zal je de voorderailleur zélf moeten schakelen, de achterderailleur schakelt vervolgens automatisch mee zodat je in ongeveer hetzelfde verzet blijft trappen.
Bij Full-Synchro zal de voorderailleur automatisch schakelen wanneer je de achterderailleur op een licht of juist zwaar kransje schakelt. Wanneer de voorderailleur schakelt kan je zelf instellen in de e-Tube app. Als de voorderailleur schakelt zal ook in deze optie de achterderailleur meeschakelen zodat je in ongeveer hetzelfde verzet blijft trappen.

Verschil in schakelgevoel

SRAM-groepssets, staan erom bekend dat het schakelen wat directer gaat. Je voelt beter dat de ketting op het kransje wordt gelegd. Als we dit vergelijken met een Shimano-groep, schakelt een Shimano-groep wat soepeler. Je merkt dat er geschakeld wordt, maar het voelt wat minder schokkerig dan bij een SRAM groep, omdat het zo snel gaat. Als je schakelt gaat de ketting soepel over op de volgende versnelling, maar dit gaat zoals gezegd wel heel erg snel.

Kun je met SRAM versnellingen net zo hard sprinten als met Shimano?

In de sprint kan je bij SRAM met een 48T kettingblad+ 10T cassette kransje een snelheid van maximaal 66,4 km per uur behalen met 110 omwentelingen per minuut. Bij Shimano met een 52T kettingblad + 11T cassette kransje kan je in de sprint een snelheid van maximaal 65,4 km per uur behalen. Dit geldt voor de cadans van 110. Dit is een verschil van 1 km per uur en dus kun je met SRAM in theorie harder sprinten, maar het verschil is erg klein. Mocht deze topsnelheid nóg te laag liggen voor je kan je bij beide groepsets een groter kettingblad monteren waardoor je nóg harder kan sprinten (mocht je de pedalen nog rond krijgen).

Als we de vergelijking maken voor de grootste kettingbladen die beschikbaar zijn voor beide groepsets zie je een vergelijkbaar verschil.
Het zwaarst mogelijke verzet bij SRAM is 50x10T, met 110 omwentelingen haal je hiermee een snelheid van 69,1 km per uur. Bij Shimano kan je een snelheid bereiken van 67,9 km per uur als je 110 omwentelingen trapt met de 54x11T.

Naamvoering groepsets Shimano en SRAM

Elke Shimano groepset heeft zijn eigen naam en als er een elektronische variant beschikbaar is staat er 'Di2' achter die naam. Alle groepen met 'GRX' in de naam zijn speciaal voor gravelbikes ontwikkeld. 

Net als Shimano heeft ook elke groep van SRAM zijn eigen naam, maar ligt de naamgeving van elektronische groepen anders. SRAM heeft namelijk 2 elektronische technologieën: eTap en AXS. eTap was de eerste elektronische schakelgroep van SRAM en vind je daarom nog maar op weinig racefietsen terug. AXS elektronisch schakelen vind je terug op de nieuwste groepsets en bevat ook een aantal nieuwe technologieën ten opzichte van eTap. Een voorbeeld is de compatibiliteit met bluetooth en daarmee je mobiel zodat je makkelijk aanpassingen aan de groepset kunt doen. Sommige groepen bevatten alleen AXS onderdelen en andere bevatten een combinatie van eTap en AXS onderdelen, in het laatste geval staat de naam van beide technologieën in de naam van de groepset. De nieuwste groepsets van SRAM beschikken enkel over AXS, dit zie je dan ook terug in de naam van de groepset.

SRAM groepen die specifiek ontwikkeld zijn voor gravelbikes zijn gekenmerkt door 'XPLR' in de naam, oftewel explore. 

Shimano Claris en Sora (instap)

Shimano biedt twee versnellingsgroepen aan in dit segment: Shimano Claris en Shimano Sora. Fietsen met Shimano Claris hebben 2x8 versnellingen en de prijzen van fietsen met deze groepset variëren van 900 tot 1200 euro. De Shimano Sora versnellingsgroep heeft 2x9 versnellingen en de prijzen van fietsen met Shimano Sora variëren van 1100 tot 1300 euro. Deze versnellingsgroepen zijn uitstekend geschikt voor de beginnende wielrenner en staan garant voor vele betrouwbare kilometers. SRAM heeft geen vergelijkbaar alternatief voor het instapsegment. Bekijk hieronder de populairste racefietsen met Shimano Claris of Sora.

Populaire racefietsen met Shimano Claris of Sora

Shimano Tiagra vs SRAM Apex (AXS) - instap tot gevorderd

Voor veeleisende beginners of gevorderde recreatieve wielrenners biedt Shimano de Tiagra versnellingsgroep aan. Dit is ook de categorie waarin SRAM de eerste groepset aanbiedt: SRAM Apex. De onderdelen van beide groepsets zijn duurzamer dan de beide instap versnellingsgroepen van Shimano en schakelen met name onder spanning iets strakker. Fietsen met Shimano Tiagra hebben 2x10 versnellingen (vanaf 1100 euro).

Shimano Tiagra op de Trek Domane AL 4 Disc 2022

Populaire racefietsen met Shimano Tiagra

SRAM Apex is in twee soorten te verkrijgen: Apex en Apex AXS XPLR. Alle Apex groepen zijn 1x-speed dus hebben ze één kettingblad zonder voorderailleur. Dit is vooral voordelig met onderhoud, omdat er simpelweg minder onderdelen zijn. Daarnaast bespaar je gewicht doort een ontbrekend kettingblad en voorderailleur. De reguliere Apex is mechanisch en niet speciaal voor gravelbikes ontwikkeld, terwijl deze wel alleen maar op gravelbikes te vinden is.  De SRAM Apex AXS XPLR is wel speciaal voor gravelbikes ontwikkeld (te zien aan XPLR in de naam) en schakelt tevens elektronisch (te zien aan AXS in de naam). Bekijk hier gravelbikes met SRAM Apex (vanaf 1500 euro) of gravelbikes met SRAM Apex AXS XPLR (vanaf 2200 euro). 

Sram Apex op de Cervélo Áspero gravelbike met Apex 1

Populaire raceifetsen met SRAM Apex of Apex AXS XPLR

SRAM Rival eTap AXS vs Shimano 105 (Di2) - gevorderd

De Shimano 105 versnellingsgroep staat al sinds jaar en dag bekend als de versnellingsgroep met de beste prijs-kwaliteitverhouding. Het biedt alles wat je als gevorderde wielrenner nodig heeft: een groot bereik aan versnellingen door de 2x12 versnellingen (enkel de nieuwste versie, de vorige versie heeft nog 2x11 versnellingen), duurzame onderdelen en degelijke schakelprestaties. Door slimme technieken te gebruiken uit de duurdere versnellingsgroepen met goedkopere onderdelen, is er een groepset ontstaan die voor een groot publiek geschikt is voor een aantrekkelijke prijs. Shimano 105 is ook de eerste groep die als elektronische 'Di2' variant beschikbaar is. Fietsen met Shimano 105 zijn al verkrijgbaar vanaf 900 euro en vanaf 2500 euro beschik je over een racefiets met Shimano 105 Di2

Populaire racefietsen met Shimano 105 en 105 Di2

Concurrent SRAM zet hier de SRAM Rival eTap AXS versnellingsgroep tegenover. Het grootste verschil met de 105 groep is dat de Rival groep alleen elektronisch beschikbaar is. Tevens is de groep volledig draadloos, in tegenstelling tot de Shimano 105 Di2, die (deels) bedraad is. Een ander verschil is dat de Rival groep iets zwaarder is dan de 105 Di2 groep. Verder kenmerkt deze versnellingsgroep zich door een uitstekende prijs-kwaliteitverhouding en fijne schakelprestaties. Fietsen met SRAM Rival eTap AXS zijn verkrijgbaar met zowel 1x12 als 2x12 versnellingen vanaf 3500 euro. Deze versnellingsgroep is een combinatie van de elektronische technologieën van eTap en AXS, vandaar de dubbele naamgeving. 

Populaire racefietsen met SRAM Rival eTap AXS

Shimano Ultegra (Di2) vs SRAM Force AXS - gevorderd tot professioneel

Voor de veeleisende wielrenner of de wielrenner die wedstrijden rijdt heeft Shimano de Ultegra versnellingsgroep. Deze 2x12 groepset (oudere versie heeft nog 2x11 versnellingen) is ook uitstekend geschikt voor wedstrijdgebruik. De onderdelen zijn licht, duurzaam en waar nodig stijf voor een betere krachtoverbrenging. Ook bij deze groep heeft Shimano slim de technieken gebruikt van zijn duurdere broertje voor fantastische schakelprestaties voor een aantrekkelijke prijs. Tot slot is de nieuwste versie van de Ultegra groepset enkel elektronisch (Di2) beschikbaar. De Ultegra Di2 groep is deels draadloos, de shifters werken namelijk draadloos maar de derailleurs zijn bekabeld aangesloten aan de batterij. Fietsen met Shimano Ultegra zijn verkrijgbaar vanaf 2000 euro, waar fietsen met Ultegra DI2 verkrijgbaar zijn vanaf 3500 euro. 

Populaire racefietsen met Shimano Ultegra of Ultegra Di2

De SRAM Force AXS groep behoort tot één van de lichtste groepen op de markt, vrijwel net zo licht als de Ultegra Di2. Net als bij de andere versnellingsgroepen van SRAM is de Force groepset naast de 2x12 versnellingsgroep ook beschikbaar met één kettingblad voor, een 1x12 versnellingsgroep. Met de SRAM Force AXS versnellingsgroep schakel je niet alleen elektronisch, maar ook draadloos. Daarnaast kun je de groepset in de AXS app op je mobiel naar wens instellen: van schakelgedrag tot het aanpassen van de functies van de knoppen op je fiets. Tot slot is hij ook verkrijgbaar met een ingebouwde vermogensmeter. Fietsen met SRAM Force AXS zijn verkrijgbaar vanaf 4000 euro, hij is ook verkrijgbaar als XPLR versie voor de gravelbike. De nieuwste SRAM Force groepen zijn volledig AXS, oudere modellen kunnen nog een combinatie tussen eTap en AXS elektronsich schakelen bevatten, dat staat dan aangegeven in de naam van de groepset. 

In de SRAM AXS App kun je alle instellingen van je groepset personaliseren.

Populaire racefietsen met SRAM FORCE (eTap) AXS

SRAM Rival eTap AXS vs Ultegra Di2

Ondanks dat de Ultegra Di2 groep van Shimano een stap omhoog is in de orde ten opzichte van de Rival groep, die meer vergelijkbaar is met Shimano 105 Di2 groepset, vragen veel mensen zich af hoe de twee groepsets zicht tegenover elkaar verhouden. De schakelprestaties van beide varianten verschillen niet heel veel, maar over het algemeen zijn configuraties van de Ultegra Di2 groep een stuk lichter dan die van de Rival eTap AXS groep. 

Shimano Dura-Ace Di2 vs SRAM Red AXS - professioneel

Voor wie echt het maximale uit zijn fiets wil halen heeft Shimano de Dura-Ace versnellingsgroep op de markt gezet. Bij deze versnellingsgroep is er wat minder hard gewerkt om de prijs te drukken. Shimano heeft alle focus op de prestaties en kwaliteit van de groepset gezet. Uiteraard is dit ook terug te zien in het resultaat. De Dura-Ace groepset is werkelijk een geoliede machine die onder de zwaarste belasting nog steeds fantastisch schakelt. Het is de lichtste en kwalitatief beste groepset van Shimano en wordt ook door professionele wielrenners gebruikt. Hij is alleen verkrijgbaar als elektronsiche groep. Fietsen met Dura-Ace Di2 zijn verkrijgbaar vanaf 5000 euro.

Shimano Dura Ace Di2 op de Cannondale SystemSix Hi-Mod Dura-Ace Di2 2022

Populaire racefietsen met Shimano Dura Ace Di2

In het topsegment biedt SRAM de SRAM Red AXS versnellingsgroep aan. Net als bij zijn goedkopere broertjes geeft dit je middels de AXS-app de mogelijkheid om de versnellingsgroep naar je eigen wensen aan te passen. Het is de lichtste versnellingsgroep ooit van SRAM, en daarmee ook lichter dan de Dura-Ace groep van Shimano. Daarnaast is hij verkrijgbaar met of zonder een ingebouwde vermogensmeter. De Red groep beschikt over een 12-speed cassette met de mogelijkheid voor één of twee voorbladen. Onder hoge druk bezwijkt deze groepset niet dus hij voorziet je altijd van de beste, meest precieze en snelste schakelprestaties. Fietsen met SRAM Red AXS zijn verkrijgbaar vanaf 7300 euro. Net als andere SRAM elektronische groepsets zijn de oudere racefiets modellen voorzien van een combinatie tussen de eTap en AXS technologieën en de nieuwste zijn volledig AXS uitgerust. 

SRAM Red AXS E1

Populaire racefietsen met SRAM Red (eTap) AXS

De grootste fietsenwinkel van Nederland

12GO Biking is de grootste fietsenwinkel van Nederland en België. Alles voor jouw fietsplezier, zoals fietsen, accessoires en kleding zijn in de winkel. Jouw nieuwe fiets kun je testen op de grootste indoor testbaan van de Benelux. En er is een service center met topmonteurs en je kunt een broodje eten in het lunchcafé.

Bikes4Africa wordt gesteund door gedoneerde fietsen van klanten op te knappen en te verkopen. Wil je werken bij de grootste fietsenwinkel van Nederland en België? Kijk dan op werkenbij.12gobiking.nl

Volg ons ook op social media.

   

Gerelateerde berichten

Top 5 winterbanden voor op de racefiets Top 5 winterbanden voor op de racefiets
Mountainbike afmontage: Shimano groepen en versnellingen voor de MTB Mountainbike afmontage: Shimano groepen en versnellingen voor de MTB
Beste fietsverlichting voor de racefiets en mountainbike Beste fietsverlichting voor de racefiets en mountainbike
1x groepset voor jouw fiets: Alles wat je moet weten 1x groepset voor jouw fiets: Alles wat je moet weten