2 juli: Dé 12GO Biking toertocht ›

Toggle Nav
Winkelwagen

Racefiets versnellingsgroepen: SRAM vs. Shimano

Wanneer je op zoek bent naar een nieuwe racefiets, misschien wel je eerste, is een versnellingsgroep een belangrijk deel van de fiets om rekening mee te houden. Deze versnellingsgroepen worden ook wel 'groepset' of 'groep' genoemd. Veel mensen kennen de versnellingsgroepen van Shimano, maar de laatste jaren zien we ook steeds meer versnellingsgroepen van SRAM verschijnen op de racefietsen. Wat zijn de verschillen? Wat zijn de voor- en nadelen van SRAM ten opzichte van Shimano? En welke versnellingsgroep past bij mij? In dit blog vind je meer informatie en worden de verschillende versnellingsgroepen met elkaar vergeleken.

Wat is een versnellingsgroep?

Wanneer men het over een groep, groepset of versnellingsgroep heeft worden daarmee alle onderdelen van de fiets bedoeld die voor de aandrijving en het remmen zorgen. Dit zijn de volgende onderdelen:

Shimano tegenover SRAM: wat zijn de verschillen?

Al jaren zijn de meeste racefietsen voorzien van een versnellingsgroep van het Japanse merk Shimano. In 1921 werd Shimano opgericht. Al snel volgde het eerste product. Dit was een achtertandwiel met vrijloop. Die techniek wordt nog steeds gebruikt om de benen stil te kunnen houden terwijl de wielen draaien. 

SRAM is een jonger bedrijf en werd in 1987 opgericht. In 2006 bracht het Amerikaanse bedrijf pas de eerste racefietsversnellingsgroep op de markt. Inmiddels is het uitgegroeid tot de grootste concurrent van Shimano.

Wat opvalt in het algemeen tussen de twee versnellingsgroepen zijn de vertandingen van de kettingbladen en cassettes. Waar we bij Shimano vaak een 50x34T, 52x36T of 53x39T vertanding zien, komen we bij SRAM geregeld een 46x33T crank tegen. Het voordeel van deze verhouding is dat er over het algemeen een rechtere kettinglijn ontstaat, wat de duurzaamheid ten goede komt. Door de XD-Body van SRAM kan er een cassette worden gemonteerd met een zwaarste versnelling van 10 tandjes. Dit compenseert het kleine kettingblad op de crank. 

Zowel SRAM als Shimano stellen hoge eisen aan de kwaliteitscontroles. Of je nu een racefiets koopt met een instap versnellingsgroep of de fiets gebruikt op professioneel niveau, bij beide merken kun je altijd een versnellingsgroep vinden die bij je past. Beide merken doen dit door de versnellingsgroepen in te delen in verschillende prijs-kwaliteitsgroepen. Een overzicht hiervan vind je in de onderstaande afbeelding: 

Waar zit het verschil in technologieën van de onderdelen tussen SRAM en Shimano?

Shifters

Shimano en SRAM gebruiken verschillende hendelontwerpen om te kunnen schakelen. Shimano gebruikt twee STI-shifters, waarmee je kunt op- en terugschakelen. SRAM doet het anders. Waar Shimano gebruik maakt van twee hendels, maakt SRAM gebruik van slechts één hendel, ookwel het DoubleTap-systeem genoemd.

Cranksets

Shimano heeft crankstellen die gemaakt zijn met de Hollowtech technologie. Dit is een technologie waarbij het crankstel bestaat uit twee aan elkaar geschakelde helften met een holle binnenkant, waarbij de crankarm van aluminium is gemaakt. Door deze technologie behoud de crankarm zijn stijfheid, terwijl het gewicht aanzienlijk wordt verlaagd doordat de binnenkant hol is.

De crankstellen van SRAM bestaan uit carbon. Dit materiaal is erg goed voor de kwaliteit van de crankstellen van SRAM, omdat het stijver is. Carbon is een lichter materiaal dan aluminium, maar carbon is ook kwetsbaarder dan aluminium. Dit kan een probleem zijn bij een val: carbon zal eerder kapot gaan dan aluminium.

Unieke technologieën

SRAM

Er zijn een aantal unieke technologieën die alleen door SRAM worden toegepast bij de groepsets voor de racefiets: DoubleTap en Yaw. Deze zullen wij hieronder dan ook even kort toelichten.

SRAM DoubleTap Technologie

De shifters van SRAM voor de racefiets zijn uitgerust met een unieke technologie: DoubleTap. Deze technologie zorgt ervoor dat je kunt op- en afschakelen met één hendel en niet met twee aparte, zoals bijvoorbeeld bij Shimano het geval is. Wanneer je de hendel kort indrukt zorgt dit ervoor dat je opschakelt, en wanneer je hem verder indrukt schakel je terug. Het maakt hierbij ook niet uit of je de hendel voor het schakelen naar je toe trekt, want zelfs dan is het nog steeds mogelijk om te schakelen. Bij de eTap AXS shifters zit deze technologie ook geïntegreerd. 

Sram DoubleTap Technologie

Ook op de elektronische SRAM Shifters is de DoubleTap technologie gebruikt.

SRAM Yaw Technologie

Ook dit is een unieke technologie die je terugvindt in de groepsets van SRAM, uitgezonderd de SRAM Apex groep. Deze technologie zorgt ervoor dat de voorderailleur roteert wanneer je schakelt. Hierdoor komt de voorderailleur automatisch beter in lijn te liggen met de ketting, waardoor deze niet meer tegen je voorderailleur aan zal lopen.

Sram YAW technologie zit op alle Sram voorderailleurs

Shimano

Naast SRAM heeft Shimano natuurlijk ook een aantal onderscheidende unieke technologieën, deze worden hieronder beschreven.

Shimano Hyperglide Technologie

Shimano’s Hyperglide is standaard te vinden op alle 12-speed aandrijfsystemen van Shimano en maakt onmiddellijk schakelen mogelijk. Dat wil zeggen dat als je met de shifter schakelt, de ketting heel snel op de nieuwe versnelling ligt. Dankzij de naadloze schakelwerking ervaren rijders dat ze soepeler kunnen trappen. Hierdoor hoeven ze zich minder zorgen over het schakelen te maken en zo kunnen fietsers hun aandacht beter op de fietstocht richten.

Shimano Hyperglide Technologie

Shimano Linkglide Technologie

Linkglide-aandrijftechnologie biedt uniek geprofileerde cassettetanden voor soepel, naadloos schakelen en een comfortabelere fietservaring. De tandprofielen zijn geoptimaliseerd en afgestemd op de kettinggeometrie, waardoor er minder schokbewegingen zijn bij het trappen tijdens het schakelen.

Shimano Linkglide Technologie

Ice Technologie

Ice Technologies wordt in het hele remsysteem toegepast en houdt de remmen koel en het remgevoel constant. Een kern van aluminium tussen twee lagen roestvrij staal helpt de hitte weg te voeren bij de remschijven, waardoor de remmen afkoelen. 

Shimano Ice Technologie

Verschil in schakelgevoel

Het schakelgevoel is een belangrijk gegeven om verschillen te beschrijven tussen SRAM en Shimano. Het schakelgevoel op de fiets is iets wat goed moet zijn en wat je fijn moet vinden.

Om te beginnen met het schakelgevoel van een SRAM-groep. SRAM-groepssets, staan erom bekend dat het schakelen wat directer gaat. Je voelt beter dat de ketting op het kransje wordt gelegd. Als we dit vergelijken met een Shimano-groep, schakelt een Shimano-groep wat soepeler. je merkt dat er geschakeld wordt, maar het voelt wat minder schokkerig dan bij een SRAM groep, omdat het zo snel gaat. Als je schakelt gaat de ketting soepel over op de volgende versnelling, maar dit gaat zoals gezegd wel heel erg snel.

Kun je met SRAM versnellingen net zo hard sprinten als met Shimano?

Bij het wielrennen draait het om snelheid. De vraag die dan naar voren komt is of je met een SRAM-set met dezelfde omwentelingen als een Shimano-set je dezelfde snelheid kan bereiken?

In de sprint kan je bij de SRAM 46T crank + 10T cassette tandwiel in de zwaarste versnelling een snelheid van maximaal 65 km per uur behalen met 110 omwentelingen per minuut. Bij een Shimano 53T + 11T kan je in de zwaarste versnelling in de sprint een snelheid van maximaal 68 km per uur behalen. Dit geldt voor de cadans van 110. Dit is een verschil van 3 km per uur. Dit verschil is natuurlijk erg klein, maar er zit dus wel een verschil tussen SRAM en Shimano.

Instap versnellingsgroepen

Wanneer je op zoek bent naar een racefiets in het instapsegment is dit de categorie versnellingsgroep waar je op uitkomt. Shimano biedt twee versnellingsgroepen aan in dit segment: Shimano Claris en Shimano Sora. Fietsen met Shimano Claris hebben 2x8 versnellingen en de prijzen van fietsen met deze groepset variëren van 800 tot 1200 euro. De Shimano Sora versnellingsgroep heeft 2x9 versnellingen en de prijzen van fietsen met Shimano Sora variëren van 950 tot 1400 euro. Deze versnellingsgroepen zijn uitstekend geschikt voor de beginnende wielrenner en staan garant voor vele betrouwbare kilometers.

Op zoek naar een racefiets in ons instapsegment? Lees hier alles over racefietsen onder de €1000,-

Instap / gevorderde versnellingsgroepen

Voor veeleisende beginners of gevorderde recreatieve wielrenners biedt Shimano de Tiagra R4700 versnellingsgroep aan. Dit is ook de categorie waarin SRAM de eerste groepset aanbiedt: SRAM Apex. De onderdelen van beide groepsets zijn duurzamer dan de beide instap versnellingsgroepen van Shimano en schakelen met name onder spanning iets strakker. Fietsen met Shimano Tiagra hebben 2x10 versnellingen en zijn verkrijgbaar vanaf 1000 euro.

Shimano Tiagra op de Trek Domane AL 4 Disc 2022

SRAM Apex kenmerkt zich met de optie van een '1x groepset'. Dit betekent dat de fiets maar één kettingblad heeft en geen voorderailleur. Dit is vooral voordelig met onderhoud, omdat er geen vuil in de voorderailleur kan ophopen. Daarnaast bespaar je natuurlijk ook gewicht wanneer er een kettingblad en voorderailleur ontbreekt. Fietsen met SRAM Apex zijn dan ook voornamelijk cyclocrossers en gravelbikes.

Sram Apex op de Cervélo Áspero gravelbike met Apex 1

Gevorderde versnellingsgroepen: Shimano 105 vs SRAM Rival

De Shimano 105 R7000 versnellingsgroep staat al sinds jaar en dag bekend als de versnellingsgroep met de beste prijs-kwaliteitverhouding. De versnellingsgroep biedt alles wat je als gevorderde wielrenner nodig hebt: een groot bereik aan versnellingen door de 2x11 versnellingen, duurzame onderdelen en uitstekende schakelprestaties. Door slim de technieken te gebruiken uit de duurdere versnellingsgroepen van Shimano is een groepset ontstaan die voor een groot publiek geschikt is voor een aantrekkelijke prijs: fietsen met Shimano 105 zijn al verkrijgbaar vanaf 1200 euro en zijn ook beschikbaar op racefietsen met een carbon frame.

Concurrent SRAM zet in dit segment de SRAM Rival versnellingsgroep hier tegenover. Ook deze versnellingsgroep kenmerkt zich door een uitstekende prijs-kwaliteitverhouding en fijne schakelprestaties. Fietsen met SRAM Rival eTap zijn verkrijgbaar met zowel 1x12 als 2x12 versnellingen. Bovendien is dit de eerste groepset die gebruik maakt van elektronisch schakelen, waardoor je nooit mis zult schakelen. Een racer met Rival eTap heb je al vanaf 3000 euro.

Gevorderde versnellingsgroepen: Shimano Ultegra vs SRAM Force

Voor de veeleisende wielrenner of de wielrenner die wedstrijden rijdt heeft Shimano de Ultegra R8000 versnellingsgroep. Deze 2x11 groepset is ook uitstekend geschikt voor wedstrijdgebruik. De onderdelen zijn licht, duurzaam en waar nodig stijf voor een betere krachtoverbrenging. Ook bij deze groep heeft Shimano slim de technieken gebruikt van zijn duurdere broertje voor fantastische schakelprestaties voor een aantrekkelijke prijs.

Elektronisch schakelen is ook mogelijk, met de Shimano Ultegra Di2 groep schakel je nog preciezer en hoeven de kabels na slijtage niet vervangen of opnieuw afgesteld te worden. Bovendien beschik je met de nieuwe Ultegra R8100 groep over 2x12 versnellingen in plaats van 2x11. Fietsen met Shimano Ultegra zijn verkrijgbaar vanaf 2000 euro, waar fietsen met Ultegra DI2 verkrijgbaar zijn vanaf 4000 euro. 

Net als bij de andere versnellingsgroepen van SRAM is de SRAM Force groepset naast de 2x12 versnellingsgroep ook beschikbaar met één kettingblad voor, een 1x12 versnellingsgroep. Met elektronisch schakelen gaat SRAM een stap verder dan Shimano. Met de SRAM Force eTap AXS versnellingsgroep schakel je niet alleen elektronisch, maar ook draadloos. De versnellingsgroep maakt gebruik van een Bluetooth verbinding om hem te kunnen koppelen met je telefoon. In de AXS app kun je alles naar wens instellen: van schakelgedrag tot het aanpassen van de functies van de knoppen op je fiets. Fietsen met SRAM Force eTap AXS zijn verkrijgbaar vanaf 5000 euro.


In de SRAM AXS App kun je alle instellingen van je groepset personaliseren.

Professionele versnellingsgroepen: Shimano Dura-Ace vs SRAM Red

Voor wie echt het maximale uit zijn fiets wil halen heeft Shimano de Dura-Ace versnellingsgroep op de markt gezet. Bij deze versnellingsgroep is er wat minder hard gewerkt om de prijs te drukken. Shimano heeft alle focus op de prestaties en kwaliteit van de groepset gezet. Uiteraard is dit ook terug te zien in het resultaat. De Dura-Ace R9200 groepset is werkelijk een geoliede machine die onder de zwaarste belasting nog steeds fantastisch schakelt. De versnellingsgroep is ook lichter en stijver dan de Shimano Ultegra groepset. Fietsen met Dura-Ace Di2 zijn verkrijgbaar vanaf 9000 euro.

Shimano Dura Ace Di2 op de Cannondale SystemSix Hi-Mod Dura-Ace Di2 2022

In het topsegment biedt SRAM de SRAM Red eTap AXS versnellingsgroep aan. Net als bij zijn goedkopere broertje geeft dit je middels de AXS-app de mogelijkheid om de versnellingsgroep naar je eigen wensen aan te passen. In het begin kan het even zoeken zijn naar de instellingen die je fijn vindt, maar eenmaal de juiste instellingen gevonden heb je een fiets die altijd fantastisch schakelt; ook onder de zwaarste omstandigheden met veel spanning op de pedalen. Fietsen met SRAM Red eTap AXS zijn verkrijgbaar vanaf 7500 euro. 

Sram Red eTap AXS op de Cube Litening C:68X SL 2022

SRAM en Shimano groepen

599,- 654,-
490,- 543,-

Meer weten? 

Heb jij naar aanleiding van dit blog vragen? Stel ze gerust.

Mail: [email protected] / Bel: 0182-621850  

Volg ons op social media.

   

Blog footer

Bikes4africa

Gerelateerde berichten

Top 5 winterbanden voor op de racefiets Top 5 winterbanden voor op de racefiets
Mountainbike afmontage: SRAM groepen voor de MTB Mountainbike afmontage: SRAM groepen voor de MTB
Mountainbike afmontage: Shimano groepen en versnellingen voor de MTB Mountainbike afmontage: Shimano groepen en versnellingen voor de MTB
1x11 en 1x12 versnellingsgroepen: Alles wat je moet weten 1x11 en 1x12 versnellingsgroepen: Alles wat je moet weten