Datum:
10 oktober 2018
Door:
Joas
Delen

Voor elke track de perfecte fiets: de vier belangrijkste types mountainbike

Voor de beginnende mountainbiker is het vrij makkelijk om een fiets uit te kiezen: je wilt een fiets om lekker mee door het bos te crossen en je wilt vermoedelijk niet teveel geld uitgeven aan een dure full suspension fiets. Daarmee kom je eigenlijk vanzelf uit bij wat we in het wereldje een cross country hardtail noemen. Maar wanneer je net even wat meer budget hebt voor je nieuwe fiets kom je ineens in een doolhof van vaktaal en keuzemogelijkheden terecht… Dit blog bespreekt de verschillende mountainbikes waar je uit kunt kiezen en legt je uit welke mountainbike  past bij welk gebruik.

Demping, wielmaat, banden en geometrie

Op de Nederlandse single tracks zul je vooral heel veel hardtail mountainbikes aantreffen: mountainbikes met een geveerde voorvork, maar zonder achterdemper. Dit heeft twee redenen: instapmountainbikes zijn doorgaans hardtail modellen én op de vaak snelle Nederlandse mountainbikeparcoursen kun je meestal goed met een hardtail uit de voeten. Tegelijk zien we dat ook in Nederland de full suspension mountainbike bezig is aan een opmars. Fietsers eisen meer van hun materiaal en zijn ook steeds meer bereid om wat meer te betalen voor een fiets die beter bij hun wensen past, of het nu gaat om een racefiets, e-bike, of mountainbike.

Een belangrijk verschil tussen types mountainbikes zit hem in de geometrie van de fiets. Dit springt wat minder in het oog dan een achterdemper of de dikte van de banden, maar het is van enorm belang. Geometrie bepaalt niet alleen hoe jij op de fiets zit, maar ook hoe de fiets zich gedraagt: hoe strak hij stuurt, hoeveel controle je hebt op een technische trail, hoe makkelijk je klimt en snelheid vasthoudt. In het plaatje hieronder vallen de verschillen goed op:

vier types mtb

Vier types mountainbike van Trek met alle vier een eigen geometrie: links boven: cross country 29er | rechst boven: trail 29er | links onder: 27,5" enduro | rechts onder: 27,5" downhill

Nieuwe mountainbikes maken standaard gebruik van 29” wielen op xc modellen. Op de kleinere maten kun je vaak 27,5" wielen verwachten, zodat de verhoudingen en rij-eigenschappen van de fiets goed blijven. Bij mountainbikes die zijn ontworpen voor het zwaardere werk kun je vaak kiezen tussen 27,5” en 29” wielen. Sommige merken bieden een model aan in twee opties. Andere merken bieden vergelijkbare modellen met verschillende wielmaten onder een andere naam. Lees ook ons blog over de verschillende wielmaten bij mountainbikes.

Wanneer je zelf wat experimenteert met verschillende types banden, bandbreedtes en bandenspanning ga je merken dat je de rijeigenschappen van je fiets nog behoorlijk kunt aanpassen aan jouw specifieke wensen. Daarmee hoeft ook het verschil tussen bijvoorbeeld een full suspension cross country fiets en een wat snellere trail bike niet altijd heel groot te zijn. De geometrie van het frame en de gebruikte vering bepalen echter wel het uitgangspunt van de fiets en de ruimte voor een afstelling op maat.

Cross country (XC) Mountainbikes

Op enkele uitzonderingen na (zoals de Trek Full Stache) kun je ervan uitgaan dat een hardtail mountainbike een cross country mountainbike is. XC mountainbikes worden ontwikkeld met één doel: snelheid. Dit zijn de lichtgewicht fietsen onder de mountainbikes, de topmodellen wegen maar zo’n 8 tot 9 kg. Deze fietsen zijn bedoeld om mee te klimmen, om hard mee over de single tracks te knallen en strak en efficiënt te sturen.

Naast het gewicht hebben XC mountainbikes een aantal specifiek technische kenmerken die ze onderscheiden van andere types. Allereerst hebben deze fietsen een agressieve geometrie: je zit relatief ver voorover, zodat je, net als op de racefiets, een aerodynamisch voordeel pakt. Bovendien is je gewichtsverdeling door deze houding optimaal om snel door een bocht te kunnen sturen en goed je snelheid vast te houden in bochten en over obstakels.

Omdat het gewicht zo belangrijk is hebben veel XC mountainbikes geen achterdemper. Een achterdemper voegt zo 2 kilo toen aan het totaalgewicht van de fiets. De voorvork van een XC mtb heeft daarom vaak een relatief korte veerweg, vaak tussen de 80 en 120 mm. Tegelijk zien we dat de cross country single tracks voor het professionele wedstrijdcircuit én voor recreanten steeds technischer worden. Als gevolg hiervan is de xc mountainbike mét achterdemper sterk in opkomst.

xc

Trail Mountainbikes

Veel recreatieve mountainbikers rijden rond op een cross country mountainbike. Op zich begrijpelijk, maar als je er wat beter over nadenkt ook een beetje vreemd. Want cross country modellen zijn vanwege hun strakke geometrie, korte veerweg en ontbrekende of strakke achterdemper niet de makkelijkste fietsen. Het zijn in de basis wedstrijdfietsen, die een stukje comfort en controle opofferen in het streven naar pure de snelheid.

De trail mountainbike is een fiets die hier andere keuzes maakt. Waar cross country fietsen zijn ontworpen met het oog op efficiëntie en snelheid hebben fietsenbouwers bij het ontwikkelen van trail modellen juist meer aandacht voor comfort en controle. Eigenschappen die voor de recreatieve fietser eigenlijk relevanter zijn dan de pure performance…

Trail mtb’s hebben naast een geveerde voorvork met een veerweg tussen de 120 en 160 mm ook een achterdemper voor extra comfort en controle. Dankzij de extra vering én de vaak net even wat dikkeren banden volgt de fiets wat makkelijker dan een xc model het terrein waarover je fietst. Zo houdt je meer grip en meer controle. Ook de geometrie van deze fietsen is meer ontspannen. De stuurbuis heeft een grotere hoek, waardoor je meer controle hebt over de fiets: hij stuurt wat makkelijker en wat minder nerveus.

Een trail mountainbike is daarmee een ideale fiets voor de recreatieve mountainbiker die een toegankelijke allround fiets zoekt. Daarnaast is het een goede keuze voor de meer ervaren mountainbiker die zwaarder terrein opzoekt en ook de meest technische parcours niet uit de weg gaat.

trail

Enduro Mountainbikes

Een stapje heftiger dan de Trail bike zijn de zogenaamde Enduro of All-Mountain mtb’s, die speciaal worden ontwikkeld voor gebruik in zogenaamde Enduro wedstrijden/tochten (over bergachtig terrein, waarbij vaak alleen op de afdalingen een tijdmeting is) en voor recreatief gebruik op de zwaarste trails door bergachtig gebied. Deze full-suspension mountainbikes hebben een extra grote veerweg van 140 mm of meer, dikke banden en een geometrie ontwikkeld voor controle. Vaak zijn deze fietsen ook voorzien van een zogenaamde dropper post: een zadelpen die je naar beneden kunt laten zakken in een afdaling. De nadruk ligt bij een Enduro fiets op zwaar en technisch parcours, vaak met relatief meer afdaling dan klimmen.

Wanneer je deze fiets als allrounder gebruikt loop je ook tegen beperkingen aan: door de grote veerweg, het extra sterke frame en de dikke banden zijn de fietsen vrij zwaar om mee te klimmen. Het kan wel, maar hij is er niet specifiek voor ontwikkeld. Een Enduro mountainbike is daarom voor gebruik in Nederland in principe een beetje ‘overkill’, meer dan je nodig hebt. Zoek je (in het buitenland) graag de zwaarste single tracks op en maak je op vakantie graag lange tochten door de bergen? Dan is dit een fiets met een flinke meerwaarde.

enduro

Downhill Mountainbikes

De downhill mountainbike is gemaakt voor één ding: van bergen en heuvels af door het bos naar beneden knallen. De fietsen hebben extra veel veerweg en dikke banden zodat je de controle houdt over je fiets. Daarnaast hebben de fietsen een extra sterk frame en superstevige wielen om al het geweld aan te kunnen. Hierdoor zijn deze beestjes wel zwaar. Tel daarbij op dat deze fietsen ook geen klimversnelling hebben. Ze zijn enkel bedoeld voor downhill gebruik. Je kunt er daarom niet heel goed mee uit de voeten zodra je het downhill park verlaat. Een fiets voor de specialist.

downhill

Meer weten? 

Heb jij naar aanleiding van deze blog vragen? Stel ze gerust!
Mail: info@12gobiking.nl  / Bel: 0182-621850  / Whatsapp: 06-19922445

Volg ons ook op social media.
Facebook: @12gobikingbv / Instagram: @12go_biking / Strava: @12GO Biking

 

Meer Lezen ?