Onze winkel is open

Menu

Met een E-bike testcenter, professionele werkplaats en een voorraad van ruim 8000 fietsen ben jij bij 12GO Biking aan het juiste adres voor een flinke dosis fietsplezier!

Top 5 onmisbare fietsgereedschappen

Datum:
29 september 2017
Door:
Joas

We snappen het heel goed als je liever niet aan je bottom bracket zit, of geen zin hebt om zelf de lagers in je assen te vervangen, maar veel onderhoud aan je fiets kun je gemakkelijk zelf doen. Voordelig en wel zo makkelijk. In dit blog bespreken we daarom vijf onmisbare gereedschappen voor vijf eenvoudige klusjes die eigenlijk iedereen zelf kan doen en laten we je een aantal goede opties zien van het bekende Nederlandse onderdelenmerk BBB.

1. Inbussleutels

Het absolute basisgereedschap van de fietsenmaker. Of het nou gaat om het plaatsen van een bidonhouder, het lager zetten van je stuur, verversen van je schoenplaatjes of vervangen van je remkabels, er zijn weinig klusjes aan je sportfiets waar je geen inbussleutel voor nodig hebt. Aan de andere kant heb je ook voor veel klusjes aan een inbussleutel genoeg.

Veel mensen hebben wel een set inbussleutels in huis, maar hier is het oppassen geblazen: de ene inbussleutel is de andere niet en met goedkope troep kun je jezelf lelijk in de nesten werken. Een goede en duurzame set inbussleutels is een bescheiden investering en voorkomt een hoop ellende, zoals dolgedraaide boutjes die je zonder grof geweld nooit meer los krijgt.

Je kunt kiezen uit de eenvoudige klassieke sleutels, sleutels met een handvat, of een drie-in-één sleutel met de meest gebruikte maten.

2. Momentsleutel

Bij de meeste aan te draaien boutjes aan je racefiets of mountainbike staat aangegeven met hoeveel kracht je ze moet aandraaien om aan de ene kant losraken en aan de andere kant beschadiging van je frame te voorkomen. Dit is uitgedrukt in newtonmeters, of Nm. Voor een aluminium fiets kun je dit als een indicatie nemen en de boutjes vastdraaien volgens het principe 'vast is vast': zorgen dat het vast zit zonder overdreven veel kracht te zetten.

Als je een fiets met carbon frame hebt is het raadzaam om iets voorzichtiger te zijn. Je kunt je frame flink beschadigen met een te strak aangedraaide bout... Dit doemscenario kun je voorkomen met het gebruik van een momentsleutel. Deze sleutel kun je afstellen op het juiste aantal newtonmeters, zodat je altijd de aanbevolen hoeveelheid kracht gebruikt. Er zijn ook goedkopere sleutels met een vaste instelling in Nm.

3. Kettingpons en missinglinktang

Elke zoveelduizend kilometer (afhankelijk van de ketting zelf, het gebruik en het onderhoud) moet je ketting vervangen worden. Dit voorkomt dat je duurdere cassette erg snel slijt, en natuurlijk dat je geparkeerd komt te staan in de polder met een gebroken ketting. Je kunt het vaak wel merken als je ketting aan vervanging toe is, hij maakt herrie en loopt gewoon minder mooi. Je kunt ook een kettingmeter gebruiken om te controleren hoe het ervoor staat.

Kan je niet vinden wat je zoekt? Laat het ons weten via [email protected] of 0182-621850 dan helpen we je graag verder!

Om je ketting te vervangen heb je een kettingpons nodig en eventueel een missinglinktang. Als je een klassieke ketting monteert heb je aan de kettingpons genoeg om je oude ketting te verwijderen en om de nieuwe in te korten en te plaatsen. Wanneer je een missing-link-schakel gebruikt kun je met behulp van de bijpassende tang je ketting in een handomdraaid losmaken en met de tang of door vooruit te trappen even makkelijk weer vastmaken. Je hebt nog wel een kettingpons nodig om je nieuwe ketting in te korten op de juiste maat. Missing links zijn los te koop en worden ook standaard meegeleverd bij een KMC ketting.

4. Kettingzweep en cassetteafnemer

Er zijn in principe twee redenen om je cassette te vervangen: hij is versleten, of je wilt je een cassette met andere vertanding monteren. Dit is een klusje dat je gemakkelijk zelf kunt doen met een kettingzweep en cassettesleutel.

Je merkt vaak dat je cassette aan vervanging toe is nadat je ketting is vervangen: de versleten ketting en cassette werkten nog aardig samen, maar de nieuwe ketting heeft onvoldoende grip op je versleten cassette, waardoor hij zal overslaan op de versnellingen die je juist het meest gebruikt.

Naast vervanging vanwege slijtage kan het ook fijn zijn om twee verschillende cassettes te hebben voor gebruik in de polder en voor gebruik in de bergen. Zo is bijvoorbeeld een 11-23t cassette met kleinere stapjes tussen de versnellingen en een grote maximale versnelling fijn bij tegenwind in de polder en in de bordjessprint met je vrienden. Aan de andere kant is een 12-28t of zelfs een 12-30t cassette fijn in de Ardennen en de Alpen, omdat je kleinste versnelling een stuk lichter trapt ten opzichte van een 11-23t of 11-25t cassette.

5. Multitool

Ook als je zelf liefst zo min mogelijk aan je fiets wilt sleutelen, kun je eigenlijk niet om dit gereedschap heen. Een multitool is bedoeld om onderweg kleine noodreparaties uit te voeren. Gaat je ketting niet meer naar het kleine blad? Met de schroevendraaier in je multitool kun je het bereik van je voorderailleur bijstellen. Rammelt je bidonhouder? Met de inbussleutel draai je hem weer vast. Ben je op zoek naar de ideale positie van je zadel? Met de inbussleutel kun je je zadel onderweg afstellen.

Al met al zul je een multitool als het goed is vrijwel nooit gebruiken. Maar de momenten dat je er toch een nodig hebt, ben je blij dat ie in je zadeltasje zit.

Als je voor een uitgebreidere multitool met kettingpons kiest en een missinglink meeneemt op je tochten kun je zelfs bij een gebroken ketting of afgebroken derailleur (wij hebben het weleens meegemaakt) je fiets tijdelijk ombouwen naar een single speed, zodat je toch nog thuis komt. Hoe je dat doet zie je in de onderstaande video.

Meer weten? 

Heb jij naar aanleiding van deze blog vragen? Stel ze gerust!
Mail: [email protected]  / Bel: 0182-621850  

Volg ons ook op social media.
Facebook: @12gobikingbv

Instagram: @12go_biking 

Strava: @12GO Biking