Tegenwoordig is er een enorme hoeveelheid aan verschillende binnenbanden te verkrijgen. Dit zorgt soms voor verwarrende situaties, want welke heb je nu precies nodig wanneer je zelf een lekke band hebt? Hiervoor is het belangrijk om aandacht te besteden aan twee zaken: de maat en het ventiel van de band. Aangezien er voor beide zaken verschillende standaarden worden gehanteerd, leggen we deze in dit blog graag beter aan je uit! Allereerst bespreken we de verschillende maatvoeringen en standaarden voor de buitenband en vervolgens richten we ons op de binnenband en de bijbehorende ventieltypes.
Welke maat buitenband heb ik?
De maatvoering van een buitenband bestaat uit de volgende drie onderdelen:
- Diameter
- Breedte
- Hoogte
Een van de meest gebruikte onderdelen is de diameter van een band. Deze maat wordt gebaseerd op de diameter van je buitenband en is in de meeste gevallen dan ook gewoon terug te vinden op de wang van je buitenband. Naast de diameter dien je echter ook rekening te houden met de breedte en (in sommige gevallen) de hoogte van een buitenband. Om het nog verwarrender te maken, worden er ook nog eens verschillende standaarden gebruikt om al deze maten aan te geven. Deze standaarden; de klassieke maatvoering, de ETRTO-maatvoering en de Franse maatvoering, leggen we hieronder uitvoerig aan je uit.
Bekijk hier ons complete assortiment buitenbanden
De ETRTO-maatvoering
De European Tyre and Rim Technical Organisation (ETRTO) is een internationaal instituut en heeft als doel om bandenmaten internationaal te standaardiseren. Deze maatvoeringen zijn een stuk nauwkeuriger dan de klassieke maatvoering, aangezien de ETRTO-maatvoering is gebaseerd op de diameter van de velg en niet op de diameter van de buitenband. Een voorbeeld om deze maatvoering te verduidelijken is de bandenmaat 42-622. Daarbij is het eerste getal representatief voor de breedte en hoogte van de band (in millimeters) en het tweede getal voor de diameter van de velg (in millimeters).
Deze bandenmaat is sinds een aantal jaren de nieuwe standaard en wordt voor zowel stadsfietsen, elektrische fietsen, racefietsen als mountainbikes gebruikt. In onderstaande video leggen we de ERTRO-maat in heldere taal uit.
De klassieke maatvoering
De klassieke maatvoering presenteert de eerder besproken onderdelen – diameter, breedte en hoogte – altijd in inches. In de meeste gevallen dien je alleen rekening te houden met de diameter en de breedte van de band, maar het kan voorkomen dat ook de hoogte van de band wordt vermeld. Om deze maatvoering te verduidelijken maken we gebruik van een tweetal voorbeelden:
- 28 x 1 ½
- 28 x 1 ½ x 1 ¾
Uit beide voorbeelden blijkt dat de buitendiameter van de band altijd als eerste wordt vermeld. In dit geval betreft het een buitendiameter van 28 inch, maar deze maat kan afwijken wanneer het een kinderfiets of mountainbike betreft. In deze gevallen kan het voorkomen dat er bijvoorbeeld een diameter van 26, 27,5 of 29 inch op de buitenband staat vermeld. Daarnaast blijkt uit de twee voorbeelden dat de overige onderdelen van de maatvoering, de breedte en de hoogte van een band, gezamenlijk of afzonderlijk vermeld kunnen worden. In het eerste voorbeeld zijn de breedte en de hoogte van de buitenband identiek aan elkaar en worden deze gezamenlijk vermeld. In het tweede voorbeeld zijn de breedte en hoogte echter niet identiek aan elkaar en worden deze afzonderlijk van elkaar vermeld. Daarbij betreft het tweede getal de breedte van de buitenband en het derde getal de hoogte.
Franse maatvoering
De Franse maatvoering lijkt sterk op het ETRTO-systeem, maar wordt eigenlijk alleen nog maar gebruikt bij racefietsen. Bij deze maatvoering wordt, net als bij de klassieke maatvoering, gebruik gemaakt van de diameter van de buitenband. Dit resulteert bijvoorbeeld in de volgende maat: 700 x 25C. Daarbij is het eerste getal representatief voor de buitendiameter van de band (in millimeter) en het tweede getal voor de breedte van de band (in millimeters).
Welke binnenband heb ik nodig?
De maatvoering van een binnenband laat zich een stuk gemakkelijker bepalen nu je bekend bent met de verschillende maatvoeringen van een buitenband. Deze komen namelijk altijd overeen. Het is echter niet zo dat er voor iedere maat buitenband een unieke binnenband bestaat. Dit komt doordat een binnenband gemakkelijk uitrekt en hierdoor geschikt is voor meerdere buitenbandmaten tegelijk. Op de verpakking kun je zien voor welke buitenbandmaten de binnenband precies geschikt is. Let er goed op dat de juiste maat wordt aangeschaft, want het gebruik van een te brede of te smalle binnenband verhoogt het risico op een eventuele klapband. Heb je geen zin meer in het lekrijden en vervangen van je binnenband? Tubeless rijden, fietsen zonder binnenband, wordt bij veel fietsen populairder. Vooral bij racefietsen en gravelbikes. Wil je nu meer informatie over tubeless fietsen? Neem even een kijkje bij onze blog over tubeless rijden.
Bekijk hier ons complete assortiment binnenbanden
Welke maat binnenband voor jouw fiets/racefiets?
Eigenlijk is het heel eenvoudig; de meeste fietsen zijn namelijk voorzien van een 28 inch buitenband. Het enige waar je dan nog naar moet kijken, is de breedte van de band. De merken Schwalbe en Continental zijn betrouwbare en bekende merken als het gaat om binnenbanden. De Tour All 28" Presta binnenband of de DV17 Dunlop binnenband zijn veelgekochte binnenbanden als het gaat om stads-, hybride- en elektrische fietsen met een 28 inch maat.
Wanneer je niet weet welke maat binnenband je nodig hebt, dan kun je eenvoudig de maat van de buitenband aflezen. Je hoeft dan alleen een binnenband te kopen die geschikt is voor die maat.
Alle drie de maatvoeringen staan meestal wel aangegeven op de verpakking van de binnenband. Meestal staan sowieso de buitenmaten op de doos, soms zelfs alle geschikte buitenbandmaten. Zo vind je makkelijk een binnenband die past in jouw buitenband.
Verschillende materialen binnenbanden
Er zijn drie populaire soorten binnenbanden: butyl, latex en TPU.
Butyl (rubber) binnenbanden
Dit is de “standaard” zwart rubberen binnenband die de meeste mensen wel kennen. Hij is dikker en zwaarder in vergelijking met de andere twee soorten en daardoor goedkoper te produceren. Voor de “gewone” fietser die gewoon comfortabel wil fietsen, is deze band ideaal door de betaalbaarheid en degelijkheid.
Latex binnebanden
Een latex binnenband is lichter dan een band van normaal, wat hem populair maakt bij wielrenners die hun fiets zo licht mogelijk willen maken. Latex is bovendien wat dikker dan TPU en biedt dus ook net wat meer zekerheid dan TPU. Je zult dus iets minder snel lekrijden.
TPU-binenbanden
De TPU-binnenband is de lichtste optie, ideaal voor wielrenners die zonder tubeless setup hun fiets zo licht mogelijk willen maken. Een TPU-binnenband weegt gemiddeld slechts 35 gram. Een nadeel van deze band is dat hij duurder is door de productiekosten en iets kwetsbaarder, waardoor hij sneller lek kan raken.
Ventielen
Naast de maatvoering dien je rekening te houden met het soort ventiel. Bekijk eerst het ventiel van je oude binnenband voordat je deze weggooit en vergelijk deze bijvoorbeeld met onderstaande afbeelding. Hierin staan alle verschillende soorten ventielen vermeld.
Presta / Frans / Race Ventielen
Dit ventiel kent verschillende benamingen, maar is vooral geschikt voor smalle (race)velgen. Dit komt doordat dit type ventiel 2 millimeter smaller is dan de andere ventielsoorten. Wanneer je een binnenband met een Presta ventiel aangeschaft is het van belang om rekening te houden met de hoogte van je velg. Aangezien deze ventielen verkrijgbaar zijn in verschillende lengtes, is het van belang om rekening te houden met de hoogte van je velg wanneer je een binnenband met Presta ventiel aanschaft.
Auto / Schrader Ventielen
Zoals de naam al doet vermoeden, worden deze ventielen niet alleen gebruikt in de fietswereld. Ook autobanden maken gebruik van dit type ventiel. Bij fietsen vind je dit type ventiel voornamelijk terug bij mountainbikes. Belangrijk om te vermelden is dat niet iedere pomp geschikt is om deze ventielen op te pompen. Eventueel kun je hiervoor een verloopnippel aanschaffen.
Dunlop / Klassieke Ventielen
Dunlop ventielen worden meestal gebruikt bij elektrische fietsen, stadsfietsen en hybrides en zijn hierdoor een van de meest bekende ventielen op de markt.
Kies de juiste ventiellengte
Er zijn ook verschillende ventiellengtes beschikbaar, wat vooral belangrijk is bij racefietsen met hoge velgen. Bij deze fietsen past de standaardmaat van 48 mm vaak niet. Voor hogere velgen heb je doorgaans een ventiel van 60 mm of zelfs 80 mm nodig.
Populaire binnenbanden race:
Populaire binnenbanden MTB:
Populaire banden voor de stadsfiets: