Balhoofdlagers vervangen: welke lagers heb ik nodig?
De balhoofdlagers zijn een vaak vergeten onderdeel van je fiets. Dit is onterecht, want deze lagers bepalen hoe soepel het stuur draait en dus de mate van controle die jij hebt over je fiets.
Stuurt je fiets niet helemaal makkelijk meer of voelt het draaien van je stuur een beetje rauw? Dan is het tijd om je lagers te vervangen. Omdat er vele verschillende soorten en maten balhoofdlagers zijn leggen wij je uit hoe je kan bepalen welk type lager je nodig hebt.
Bekijk hier ons complete assortiment balhoofdlagers.
Verschillende typen balhoofden
Om te weten welk balhoofdlager je nodig hebt moet je eerst weten welke type balhoofdsysteem er in je fiets zit. Er zijn grofweg drie verschillende typen balhoofdsystemen in omloop; het traditionele systeem, het semi-geïntegreerde systeem en het geïntegreerde systeem. Gelukkig zijn de verschillende systemen makkelijk te herkennen.
Traditioneel systeem
Het traditionele balhoofdsysteem is te herkennen aan de lagercups die buiten het balhoofd liggen. De complete balhoofset (cups inclusief lagers) is met een speciale tool in het frame geperst.
Traditioneel balhoofd
Semi-geïntegreerd systeem
Bij het semi-geïntegreerde systeem liggen de cups in het balhoofdbuis, deze moeten ook eerst in het frame worden geperst. Vervolgens kunnen er eenvoudig industrielagers in de cups gelegd worden.
Semi-geïntegreerd balhoofd
Geïntegreerd systeem
Het geïntegreerde systeem maakt geen gebruik van aparte cups voor de lagers. De lagers kunnen direct in het frame gelegd worden.
Geïntegreerd balhoofdsysteem zonder en met lager
Gecombineerde systemen
Een balhoofd maakt gebruik van een lager aan de bovenkant en een lager aan de onderkant. Het kan gebeuren dat voor het onderlager een ander systeem gebruikt wordt dan voor het bovenlager, bijvoorbeeld een semi-geïntegreerd systeem boven en een traditioneel systeem onder.
Semi-geïntegreerd systeem boven en traditioneel systeem onder
Balhoofd opmeten
Naast het type balhoofdsysteem moet je ook rekening houden met de fysieke afmetingen van je balhoofd en je voorvork. Er wordt door de fietsfabrikanten gebruik gemaakt van vele verschillende formaten, deze zal je dus specifiek voor jouw fiets moeten opmeten.
Binnenmaat balhoofdbuis
De eerste afmetingen welke je nodig hebt zijn de binnendiameters van het balhoofdbuis. Je hebt deze nodig van zowel de bovenkant van de balhoofdbuis als van de onderkant. Meet dit apart op, deze diameters kunnen namelijk van elkaar afwijken.
Binnendiameter balhoofdbuis
Buitenmaat vorkbuis
De volgende afmetingen die je nodig hebt zijn de buitendiameters van de vorkbuis. Ook deze heb je nodig van de boven- en onderkant van de vorkbuis. De onderkant van de vorkbuis meet je zo dicht mogelijk tegen de kroon van de voorvork aan.
Buitendiameter vorkbuis
S.H.I.S. - Standardized Headset Identification System
Het type balhoofsysteem en de afmetingen van je balhoofdbuis heb je nodig om de S.H.I.S.-code te bepalen. S.H.I.S. is dé standaard maataanduiding voor balhoofden en wordt door alle grote fabrikanten gebruikt. Door middel van een serie van letters en getallen wordt het type en de maat van het balhoofd aangegeven.
Het mooie hiervan is; als jij de juiste S.H.I.S. code weet, kan je met een gerust hart een passend lager of balhoofdset bestellen.
S.H.I.S. bepalen
De S.H.I.S. code bestaat uit twee letters en twee keer een getal gescheiden door een schuine streep. Bijvoorbeeld: IS42/28.6 of ZS56/30
Het type balhoofd wordt aangeduid me de twee letters. Dit kunnen zijn:
- EC = Traditioneel Systeem
- ZS =Semi-Geïntegreerd Systeem
- IS = Geïntegreerd Systeem
Vervolgens komen er twee getallen. Het eerste getal staat voor de binnendiameter van de balhoofdbuis, het tweede getal staat voor de buitendiameter van de vorkbuis.
Je boven- en onderlager hebben dus in de meeste gevallen een aparte S.H.I.S. code. Ben je op zoek naar een compleet balhoofdset heb je dus de twee aparte codes nodig.
S.H.I.S. voorbeeld
Om alles een beetje duidelijker te maken, hebben we een voorbeeld uitgewerkt.
Om te beginnen we deze gegevens nodig:
- Type balhoofd boven
- Binnendiameter balhoofd boven
- Buitendiameter vorkbuis boven
- Type balhoofd onder
- Binnendiameter balhoofd onder
- Buitendiameter vorkbuis onder
Dus een frame met:
- Een semi-geïntegreerd balhoofdsysteem boven
- 44 mm interne diameter bovenkant van de balhoofdbuis
- 28,6 mm externe diameter van de vorkbuis aan de bovenkant
- Een semi-geïntegreerd balhoofdsysteem onder
- 56 mm interne diameter onderkant van de balhoofdbuis
- 30 mm externe diameter van de vorkbuis
Heeft S.H.I.S. code ZS44/28.6 voor de bovenkant en ZS56/30 voor de onderkant.
Gebruik deze nummers voor het zoeken naar nieuwe onderdelen en je zit gegarandeerd goed.
Meer weten?
Heb jij naar aanleiding van dit blog vragen? Stel ze gerust.
Mail: [email protected] / Bel: 0182-621850
Volg ons op social media.
Gerelateerde berichten
In dit blog wordt in 7 stappen uitgelegd hoe je zelf een voorderailleur kan afstellen. Het is verstandig om eerst de achterderailleur af te stellen en daarna de voorderailleur.