Verschillende maten balhoofdlagers half op elkaar

De balhoofdlagers zijn een vaak vergeten onderdeel van je fiets. Dit is onterecht, want deze lagers bepalen hoe soepel het stuur draait en dus de mate van controle die jij hebt over je fiets. Stuurt je fiets niet helemaal makkelijk meer of voelt het draaien van je stuur een beetje rauw? Dan is het tijd om je lagers te vervangen. Omdat er vele verschillende soorten en maten balhoofdlagers zijn, leggen wij je uit hoe je kan bepalen welk type lager je nodig hebt.

BBB Cycling BHP-180 Balhoofdlager
11,99
Op voorraad
BBB Cycling BHP-182 Balhoofdlager
11,99
Op voorraad
BBB Cycling BHP-181 Balhoofdlager
11,99
Op voorraad
BBB Cycling BHP-185 Balhoofdlager
17,99
Op voorraad

Bekijk hier ons complete assortiment balhoofdlagers

Verschillende balhoofden van racefietsen op een expo van Trek met een banner van de Project One op de achtergrond

Verschillende typen balhoofden

Om te weten welk balhoofdlager je nodig hebt, moet je eerst weten welk type balhoofdsysteem er in je fiets zit. Er zijn grofweg drie verschillende typen balhoofdsystemen in omloop: het traditionele systeem, het semi-geïntegreerde systeem en het geïntegreerde systeem. Gelukkig zijn de verschillende systemen makkelijk te herkennen. 

Traditioneel systeem

Het traditionele balhoofdsysteem is te herkennen aan de lagercups die buiten het balhoofd liggen. De complete balhoofset (cups inclusief lagers) is met een speciale tool in het frame geperst.  

Traditioneel balhoofd op een fiets met blauw frame Traditioneel balhoofd

Semi-geïntegreerd systeem

Bij het semi-geïntegreerde systeem liggen de cups in de balhoofdbuis; deze moeten ook eerst in het frame worden geperst. Vervolgens kunnen er eenvoudig industrielagers in de cups gelegd worden.

Illustratie van een semi-geïntegreerd balhoofd met cups in de voorbuis van een frame en voorvork Semi-geïntegreerd balhoofd

Geïntegreerd systeem

Het geïntegreerde systeem maakt geen gebruik van aparte cups voor de lagers. De lagers kunnen direct in het frame gelegd worden. 

Illustratie van een geïntegreerd balhoofd zonder cups in de voorbuis van een frame en voorvork Geïntegreerd balhoofdsysteem zonder en met lager

Gecombineerde systemen

Een balhoofd maakt gebruik van een lager aan de bovenkant en een lager aan de onderkant. Het kan gebeuren dat voor het onderlager een ander systeem gebruikt wordt dan voor het bovenlager, bijvoorbeeld een semi-geïntegreerd systeem boven en een traditioneel systeem onder.

Balhoofd van een groen met rood frame waarbij gebruik gemaakt wordt van een semi-geïntegreerd lagersysteem boven en traditioneel lagersysteem onder Semi-geïntegreerd systeem boven en traditioneel systeem onder

Balhoofd opmeten

Naast het type balhoofdsysteem moet je ook rekening houden met de fysieke afmetingen van je balhoofd en je voorvork. Er wordt door de fietsfabrikanten gebruikgemaakt van vele verschillende formaten; deze zal je dus specifiek voor jouw fiets moeten opmeten.

Binnenmaat balhoofdbuis

De eerste afmetingen die je nodig hebt, zijn de binnendiameters van de balhoofdbuis. Je hebt deze nodig van zowel de bovenkant van de balhoofdbuis als van de onderkant. Meet dit apart op; deze diameters kunnen namelijk van elkaar afwijken. 

Meten van de binnendiameter van het balhoofdbuis aan boven- en onderkant Binnendiameter balhoofdbuis

Buitenmaat vorkbuis

De volgende afmetingen die je nodig hebt, zijn de buitendiameters van de vorkbuis. Ook deze heb je nodig van de boven- en onderkant van de vorkbuis. De onderkant van de vorkbuis meet je zo dicht mogelijk tegen de kroon van de voorvork aan.

Meten van de buitendiameter van de vorkbuis aan boven- en onderkant Buitendiameter vorkbuis

S.H.I.S. - Standardized Headset Identification System 

Het type balhoofdsysteem en de afmetingen van je balhoofdbuis heb je nodig om de S.H.I.S.-code te bepalen. S.H.I.S. is dé standaard maataanduiding voor balhoofden en wordt door alle grote fabrikanten gebruikt. Door middel van een serie van letters en getallen wordt het type en de maat van het balhoofd aangegeven.
Het mooie hiervan is: als jij de juiste S.H.I.S.-code weet, kan je met een gerust hart een passende lager- of balhoofdset bestellen.

S.H.I.S. bepalen

De S.H.I.S.-code bestaat uit twee letters en twee keer een getal, gescheiden door een schuine streep. Bijvoorbeeld: IS42/28.6 of ZS56/30

Het type balhoofd wordt aangeduid met de twee letters. Dit kunnen zijn:

  • EC = Traditioneel Systeem
  • ZS =Semi-Geïntegreerd Systeem
  • IS = Geïntegreerd Systeem

Vervolgens komen er twee getallen. Het eerste getal staat voor de binnendiameter van de balhoofdbuis, het tweede getal staat voor de buitendiameter van de vorkbuis.
Je boven- en onderlager hebben dus in de meeste gevallen een aparte S.H.I.S.-code.  Ben je op zoek naar een complete balhoofdset, dan heb je dus de twee aparte codes nodig.

S.H.I.S. voorbeeld

Om alles een beetje duidelijker te maken, hebben we een voorbeeld uitgewerkt. 

Om te beginnen hebben we deze gegevens nodig:

  1. Type balhoofd boven
  2. Binnendiameter balhoofd boven
  3. Buitendiameter vorkbuis boven
  4. Type balhoofd onder
  5. Binnendiameter balhoofd onder
  6. Buitendiameter vorkbuis onder

Dus een frame met:

  1. Een semi-geïntegreerd balhoofdsysteem boven
  2. 44 mm interne diameter bovenkant van de balhoofdbuis 
  3. 28,6 mm externe diameter van de vorkbuis aan de bovenkant 
  4. Een semi-geïntegreerd balhoofdsysteem onder
  5. 56 mm interne diameter onderkant van de balhoofdbuis
  6. 30 mm externe diameter van de vorkbuis

Heeft S.H.I.S.-code ZS44/28.6 voor de bovenkant en ZS56/30 voor de onderkant. 

Heb je een vorkbuis met draad? Dan wordt de juiste maat aangegeven met het aantal "tpi", oftewel Threads (draad) Per Inch. Bijvoorbeeld EC30/25.4-24tpi. Nagenoeg alle fietsen met draad op de voorvork zullen de S.H.I.S.-naam hebben 25.4-24tpi. Een uitzondering hiervan zijn fietsen die uit de jaren 90 komen. 

Gebruik deze nummers voor het zoeken naar nieuwe onderdelen en je zit gegarandeerd goed.

Balhoofdlagers vervangen

Als het goed is, weet je nu precies wat voor balhoofdlagers jij nodig hebt voor jouw fiets. Nu alleen nog even de juiste balhoofdlagers bestellen en dan kun je ze zelf vervangen. Dan heb jij eindelijk weer een stuur dat ook echt soepel stuurt, zodat je weer met overtuiging door die bochten kan knallen. Neem een kijkje bij ons ruime assortiment aan balhoofdlagers en wellicht heb je ze de volgende dag al in huis.