Direct contact met een bike expert?
Bel naar 0182-621850 of je stuur je vraag via e-mail
Gravelbikes zijn op dit moment enorm populair en dat is niet zonder reden. Met deze veelzijdige fietsen kun je moeiteloos schakelen tussen asfalt en prachtige onverharde paden. Maar zodra je onverhard gaat rijden, krijg je te maken met verschillende ondergronden, zoals droog gravel, modder, schelpenpaden of rotsen. Geen rit is hetzelfde en daarom is het belangrijk dat jouw fiets optimaal presteert op al deze terreinen. De juiste gravelbanden spelen daarbij een cruciale rol. Maar hoe kies je de banden die het beste bij jou passen? In dit blog helpen we je op weg met tips en advies om de perfecte gravelbanden te vinden!
Bekijk direct alle gravelbanden!
De standaardbreedte van gravelbanden is de afgelopen jaren steeds breder geworden. Bredere gravelbanden hebben namelijk een lagere rolweerstand op hobbelige ondergronden en meer grip in bochten dan smallere gravelbanden. Dit komt doordat een bredere band oneffenheden in de grond beter opvangt en meer contactoppervlakte heeft. Sommige competitieve rijders hebben alsnog graag een smallere band. Een smallere gravelband is namelijk lichter en aerodynamischer.
Het ligt uiteraard ook aan de omstandigheden. Fiets je veel over verharde paden of asfalt, kan je met een 34 mm gravelband prima uit de voeten, terwijl paden met mul zand vragen om een brede 45 mm gravelband. Let wel op de maximale breedte die in jouw fiets past. Hoewel de trend is om steeds breder te rijden, is dit nog lang niet op alle gravelbikes mogelijk.
Het spectrum van gravelbandbreedtes varieert als volgt:
Er bestaat geen enkel bandprofiel dat perfect is voor elke gravelrit, omdat het terrein en de omstandigheden telkens verschillen. Daarom is het verstandig om een profiel te kiezen dat het beste past bij het grootste deel van je rit. Over het algemeen kun je kiezen uit drie soorten profielen: glad, gemengd en noppen.
Gladde gravelbanden, ook wel slicks genoemd, zijn ideaal voor stevige en verharde ondergronden, zoals asfalt en hard gravel. Ze bieden minimale rolweerstand, waardoor je snel en soepel kunt rijden. Dit maakt ze bijzonder geschikt voor fietsers die veel kilometers op asfalt afleggen met af en toe een uitstapje naar een licht onverhard pad. Bovendien zijn slicks vaak lichter dan andere bandtypes.
Gemengde gravelbanden combineren het beste van beide werelden. Deze banden hebben een glad profiel in het midden, waardoor ze snel rollen op rechte, harde stukken, en noppen aan de zijkanten voor extra grip in bochten of op zachtere ondergronden. Dit profiel is perfect voor veelzijdige ritten waarbij je zowel asfalt, gravel als licht technisch terrein tegenkomt. Daarnaast zijn gemengde banden vaak wat steviger en beter bestand tegen lekrijden dan slicks, wat ze populair maakt bij allround gravelrijders.
Noppenbanden bieden maximale grip op uitdagende en ruigere ondergronden. Hoe grover en hoger de noppen, hoe beter de band presteert in modder, los zand of op rotsachtig terrein. Het nadeel is dat de rolweerstand toeneemt op vlakke, verharde wegen, waardoor je minder snelheid maakt. Deze banden zijn ideaal voor gravelritten waarin je veel technische secties, modderige paden of zware trails verwacht en grip belangrijker is dan snelheid.
De verschillende profielen, v.l.n.r. glad, gemengd en noppen.
Gravelbanden worden gebruikt door veel verschillende soorten fietsers, van avontuurlijke toerders tot competitieve gravelracers. De keuze voor de beste gravelbanden hangt sterk af van het type terrein waarop je rijdt en jouw persoonlijke rijstijl.
Recreatieve gravelrijders, die voornamelijk langere tochten maken over een mix van asfalt en licht onverharde paden, hebben vaak baat bij gravelbanden met een glad profiel en lage rolweerstand. Deze banden bieden voldoende snelheid op verharde wegen, terwijl ze toch genoeg grip geven op grind en harde zandpaden. Voor deze groep fietsers zijn de beste gravelbanden vaak een combinatie van comfort en veelzijdigheid.
Competitieve gravelracers, die vooral snelheid nastreven, kiezen vaak voor gravelbanden met een gemengd profiel dat snelheid combineert met grip. Zij hebben banden nodig die licht en snel zijn, maar tegelijkertijd voldoende tractie bieden in scherpe bochten en op losse ondergrond. Voor hen zijn de beste gravelbanden gericht op prestaties, met een focus op lage rolweerstand en grip in bochten.
Voor de avontuurlijke rijders die zich graag wagen aan uitdagende trails met modder, los zand of rotsachtige ondergronden, zijn gravelbanden met een grof profiel en grotere noppen de beste keuze. Deze banden bieden maximale grip en stabiliteit, zelfs op de meest technische stukken. Als jij regelmatig dit soort terrein opzoekt, zijn de beste gravelbanden voor jou die met robuuste noppen en een duurzame constructie.
Steeds meer gravelrijders kiezen voor een tubeless setup en dat is niet zonder reden. Bij een tubeless setup rijdt je zonder binnenband, omdat de banden rechtstreeks luchtdicht worden gemaakt op de velg. Een vloeibare latexsealant dicht eventuele kleine gaatjes en lekken direct, waardoor je minder snel stil komt te staan met een lekke band. Dit biedt veel voordelen, zeker voor gravelritten waar je te maken krijgt met wisselende en uitdagende ondergronden.
Een van de grootste voordelen van tubeless rijden is de drastische vermindering van lekrijden. Scherpe stenen, doornen of schelpenpaden kunnen gaatjes veroorzaken, maar dankzij de latexsealant worden kleine gaten direct afgedicht. Dit geeft je veel meer zekerheid tijdens je rit, vooral op ruig gravel.
Bij een tubeless setup kun je met een lagere bandenspanning rijden zonder risico op een stootlek, oftewel een lekke band door een doorgeslagen binnenband. Dit zorgt voor extra comfort en meer grip op onverharde wegen, omdat de banden beter kunnen meebewegen met het terrein. Op ruigere paden biedt dit aanzienlijk meer tractie en je behoudt controle over de fiets.
Tubeless banden hebben minder wrijving omdat er geen binnenband tegen de buitenband schuurt. Dit resulteert in een lagere rolweerstand, wat betekent dat je efficiënter rijdt en minder energie verliest. Vooral tijdens wedstrijden of op langere graveltochten is dit een groot voordeel.
Een tubeless setup vereist wat meer tijd en aandacht bij de eerste installatie. De velg moet tubeless ready zijn en goed afgedicht worden met tubeless tape. Vervolgens monteer je de band, voeg je sealant toe en pomp je de band met een hoge druk op om hem goed in de velg te laten "ploppen". Voor het onderhoud is het belangrijk om regelmatig te controleren of er nog voldoende sealant in de band zit, omdat de vloeistof na enkele maanden kan opdrogen.
Door gravelbanden op een racefiets te monteren, maak je je fiets geschikt voor meer dan alleen strak asfalt. Dit biedt de mogelijkheid om probleemloos lichte gravelpaden, schelpenwegen of slecht onderhouden wegen te verkennen, zonder direct te hoeven investeren in een nieuwe gravelbike. We leggen je uit welke gravelbanden op een racefiets passen en waar je rekening mee moet houden.
De breedte van de banden is het meest bepalend bij het kiezen van een gravelband op een racefiets. Niet elke racefiets heeft ruimte voor bredere banden. Bij standaard racefietsen is de maximale bandbreedte vaak 28 tot 32 mm, terwijl moderne endurance racefietsen, die ontworpen zijn voor meer comfort en lichte gravelritten, banden tot wel 38 mm kunnen hebben. Controleer dus de maximale bandenruimte bij jouw frame en voorvork.
Wil je gravelbanden op je racefiets zetten voor af en toe een uitstapje naar onverharde paden? Kies dan voor een breedte van 32 mm met een gemengd profiel. Deze banden rollen nog steeds soepel op asfalt, maar bieden voldoende grip voor lichte gravelwegen. Voor rijders die vaak op slecht asfalt of ruigere paden fietsen, zijn gravelbanden met een grover profiel en een breedte van 32 mm of iets meer een goede optie.
De Trek Domane kan gravelbanden tot wel 38 mm hebben, waardoor je hem ook kan omtoveren tot gravelbike.
Voor ieder type gravelfietser hebben we een passende band gezocht. Onze favoriete banden voor het fietsen over gravelpaden, niet alleen voor de avontuurlijke racefietser, maar ook voor de vakantiegangers onder ons!
Voor glad en effen gravelpaden, met relatief veel stukken asfalt tussen de paden raden wij de Schwalbe G-One Allround Raceguard aan. Deze band heeft een lage rolweerstand en met de 35 mm breedte past deze gravelband ook in de meeste nieuwere endurance racefietsen. Ook heeft deze band een goede anti-lek bescherming. Wel zo handig op gravelpaden.
Wil je iets grovere paden rijden, dan raden wij de Vredestein Aventura TLR Tricomp aan. Dit is een echte allrounder! Het profiel met medium/grote nopjes zorgt dat je op de meeste gravelpaden voldoende grip hebt. De gravelband heeft nog wel een relatief lage rolweerstand voor stukken asfalt.
De Pirelli Cinturato Mixed is een pure gravelband voor de ruwere paden. De band is lekker breed voor extra grip en comfort en heeft dankzij de bruine wangen een fraaie uitstraling op jouw gravelbike. Bovendien is de band lekker soepel en voorzien van een sterke anti-leklaag. Zo kun je op alle paden gewoon vertrouwen op jouw band!
Zit jouw favoriete band er niet tussen? Bekijk hier alle gravelbanden!
De grootste fietsenwinkel van Nederland
12GO Biking is de grootste fietsenwinkel van Nederland en België. Alles voor jouw fietsplezier, zoals fietsen, accessoires en kleding zijn in de winkel. Jouw nieuwe fiets kun je testen op de grootste indoor testbaan van de Benelux. En er is een service center met topmonteurs en je kunt een broodje eten in het lunchcafé.
Bikes4Africa wordt gesteund door gedoneerde fietsen van klanten op te knappen en te verkopen. Wil je werken bij de grootste fietsenwinkel van Nederland en België? Kijk dan op werkenbij.12gobiking.nl
Volg ons ook op social media.