Advies van een expert?
Bel 0182-621850, whatsapp of stel je vraag via e-mail
De Trek Domane Racefietsen zijn ontworpen voor degenen die lange afstanden willen afleggen met maximaal comfort en prestaties. Het innovatieve IsoSpeed decoupler systeem, zowel voor- als achteraan, absorbeert oneffenheden in de weg, waardoor vermoeidheid wordt verminderd en je langer comfortabel kunt blijven rijden. Het lichtgewicht carbon frame zorgt voor stijfheid en responsiviteit, terwijl de endurance-geometrie een stabiele en ontspannen rijpositie biedt. Met hoogwaardige componenten en betrouwbare remmen bieden de Trek Domane Racefietsen vertrouwen en controle, zelfs op ruig terrein.
Bekijk direct: Trek Racefietsen | Carbon Racefietsen
Lees verder...De Trek Domane racefietsen laten zich kenmerken door het hoge comfort dat je ervaart tijdens de rit. De Trek Domane heeft een comfortabele geometrie met een relatief hoge stack en een kleine reach. Hierdoor zit je rechterop op de fiets en zul je het tijdens de rit langer vol kunnen houden. Deze Trek racefiets is ook een echte endurance fiets. De hoge mate van comfort wordt voornamelijk bereikt door de toevoeging van IsoSpeed aan de Trek Domane Carbon modellen, waardoor de bovenbuis en de zitbuis onafhankelijk van elkaar kunnen bewegen, wat zorgt voor de mogelijkheid om schokken te kunnen absorberen.
Het verlies in prestaties door het comfortabeler maken van deze endurance fiets heeft Trek bij de Domane opgelost door hier aerodynamische verbeteringen door te voeren. De vorm van de buizen zorgt ervoor dat je ondanks de minder agressieve zithouding toch dezelfde prestaties kunt blijven leveren als andere vergelijkbare endurance modellen.
De Trek Domane modellen zijn te onderscheiden in drie categorieën, die dezelfde eigenschappen hebben die hierboven benoemd zijn maar die opgebouwd zijn uit verschillende onderdelen en daardoor een hogere kwaliteit kunnen hebben. Deze serie Domane fietsen wordt onderverdeeld in de AL, SL en SLR modellen. De toevoeging van deze letters aan de Domane laat zien wat voor soort modellen het zijn. De AL modellen hebben een Aluminium frame, de SL en de SLR modellen hebben beide een Carbon frame. De Carbon frames uit de SLR serie zijn hoogwaardiger, stijver en lichter dan de Carbon frames uit de SL serie.
Type racefiets
Allround: Zoals de naam al zegt, racefietsen met een gemiddelde geometrie. Dus niet aero of endurance
Klimfiets: Deze fietsen zijn licht van gewicht (onder de 8,5 kg) en zijn gemaakt om de bergen of heuvels soepel mee door te komen.
Aero: Racefietsen met een aerodynamische zithouding en ontwerp.
Endurance: Racefietsen met een zithouding die wat vriendelijker is voor het lichaam. Daardoor beter geschikt voor het maken van langere ritten.
Gravelbike: Deze fietsen houden de middenweg tussen een racefiets en een cyclocrosser.
Cyclocrosser: Een soort racefiets die speciaal is ontworpen om mee te veldrijden. De ideale afwisseling in het winterseizoen!
Framemateriaal
Aluminium: Het meest gebruikte materiaal. Er zijn verschillende soorten aluminium, het ene frame is daardoor lichter dan het ander.
Carbon: Lichter en stijver dan aluminium. Verkrijgbaar in veel verschillende soorten die zorgen voor andere rijeigenschappen. Zo zijn er vrij harde carbon frames maar er zijn ook modellen die juiste gericht zijn op meer comfort. Wil je meer weten over Carbon frames? Zie onze blog over carbon frames.
Versnellingen
Aanduiding hoeveel versnellingen er op de fiets zitten.
Naafversnelling: De versnellingen zitten alleen in de achternaaf, er wordt één getal gebruikt om het aantal versnellingen aan te duiden.
Derailleurversnelling: Je schakelt over verschillende tandwielen. Er wordt gebruik gemaakt van een 'x' aanduiding. Het getal voor de x is het aantal tandwielen bij de crank, het getal achter de x het aantal versnellingen dat je op de cassette hebt.
Versnellingsgroep
Het verschil tussen de verschillende versnellingsgroepen zit in duurzaamheid, kwaliteit en gewicht. Duurdere versnellingsgroepen zijn lichter, duurzamer en schakelen beter onder belasting.
In onze blogs vind je alles over de verschillende merken en groepen.
Shimano racefietsgroepen
Shimano MTB groepen
Sram racefietsgroepen
Sram MTB groepen
Shimano naafversnellingen
Schakeling
Mechanisch schakelen
Bij mechanisch schakelen wordt door middel van een kabel de voor- of achterderailleur in beweging gezet.
Elektrisch schakelen
Bij elektrisch schakelen vindt de mechanische beweging niet plaats, de derailleurs zijn voorzien van een kleine accu waardoor ze elektrisch aangestuurd kunnen worden.
Type rem
Velgremmen worden voornamelijk gebruikt op racefietsen en op (elektrische) stads- en hybride fietsen.
Mechanische schijfremmen hebben meer remvermogen in slechte omstandigheden dan velgremmen. Ze zijn niet zo goed te doseren als hydraulische schijfremmen.
Hydraulische schijfremmen hebben de meeste remkracht en zijn het best te doseren. Deze remmen presteren goed onder alle omstandigheden.
Nog niet zeker welke remmen je wil op je nieuwe racefiets? Lees er alles over in ons blog Kies je racefiets: Schijfrem of velgrem!