a >Meer informatie< a
a >Meer informatie< a
Datum:
26 juli 2019
Door:
Tim
Delen

Technische tips: het vervangen van je kettingbladen

Kettingbladen behoren tot de groep slijtagedelen van een fiets en dienen dan ook na verloop van tijd te worden vervangen. Het vervangen van je kettingbladen kun je gemakkelijk zelf doen, maar er zijn wel een paar belangrijke punten waar je op dient te letten bij de aanschaf en montage van nieuwe kettingbladen. In dit blog bespreken wij deze punten en geven we daarnaast een aantal tips voor het vervangen van je kettingbladen. Dit blog is onderdeel van een aantal technische blogs waarin we uitleg geven over verschillende componenten en hoe je deze het beste zelf kunt vervangen. Deze aflevering: het vervangen van je kettingbladen.

Aanschaf nieuwe kettingbladen

Voordat je kunt beginnen met het vervangen van je oude kettingbladen dien je eerst nieuwe kettingbladen aan te schaffen. Op onze site zijn verschillende filters toegevoegd om de zoektocht naar het juiste kettingblad gemakkelijker te maken. Het is hierbij van belang om op de volgende punten te letten: het aantal versnellingen, de Bolt Circle Diameter (BCD) en de tandwielverhouding.

Aantal versnellingen

Het aantal versnellingen van je fiets is van invloed op de dikte van een kettingblad. Dit wordt veroorzaakt door het feit dat – vanwege de beperkte ruimte – een fiets met een groter aantal versnellingen gebruik maakt van een smallere ketting. Om alles zo goed mogelijk op elkaar aan te laten sluiten is het kettingblad van een 8-speed hierdoor anders gevormd dan het kettingblad van een 11-speed.

aandrijflijn
Een 10-speed aandrijflijn (130mm BCD)

Bolt Circle Diameter (BCD)

De Bolt Circle Diameter wordt ook wel ‘de steek’ van een kettingblad genoemd. Het betreft de horizontale afstand van het ene bladbout gat naar het andere bladbout gat. Het type crankstel – single, dubbel, compact of triple – van je fiets is bepalend voor de Bolt Circle Diameter (BCD) van het kettingblad. Let er dus goed op wat voor type crankstel je hebt bij de aanschaf van nieuwe kettingbladen. De meest voorkomende BCD maten zetten we hieronder ter info voor je op een rij:

  • Dubbel: 130mm
  • Compact: 110mm
  • Triple: 104mm

Bovenstaande maten kan je als richtlijn gebruiken voor de bepaling van het juiste kettingblad. Een aantal nieuwe crankstellen maakt namelijk gebruik van een 4-arms constructie in plaats van de traditionele 5-arms constructie. Hierdoor is het mogelijk om kettingbladen met dezelfde Bolt Circle Diameter (BCD) te gebruiken voor zowel compact als dubbel.

Tandwielverhouding

Voor verschillende kettingbladen, met name de nieuwere versies, wordt er een specifieke tandwielverhouding geadviseerd. Dit wordt gedaan om problemen met het voorderailleur te voorkomen en de schakelprestaties te optimaliseren. Voorderailleurs hebben namelijk een maximale schakelcapaciteit van 16 tanden. Hierdoor is het bijvoorbeeld niet mogelijk om een 53-tands buitenblad met een 34-tands binnenblad te combineren. De meest voorkomende tandwielverhoudingen zijn: 53/39 – 52/36 – 50/34 – 46/36.

Bekijk hier al onze kettingbladen.

Kettingbladen vervangen

Wanneer je de juiste kettingbladen hebt aangeschaft kan je je oude kettingbladen gaan vervangen. Om beschadigingen aan je frame te voorkomen en de bladbouten gemakkelijker los te draaien is het handig om je crankstel allereerst te demonteren. In ons blog over het (de)monteren van een Shimano crankstel  geven we je hier meer informatie over.

Gereedschap en smeermiddelen

Om je kettingbladen te kunnen vervangen is het handig om in het bezit te zijn van het volgende gereedschap en smeermiddelen.

Een bladboudsleutel is alleen benodigd wanneer het crankstel van je fiets een iets ouder model betreft. In dit blog richten wij ons op de nieuwere type crankstellen, waarbij de kettingbladen aan het crankstel worden gemonteerd door een bout in het crankstel vast te draaien. Hiervoor is dus ook geen bladboudsleutel benodigd.

(De)montage kettingbladen

Zoals eerder vermeld bespreken wij in deze blog het (de)monteren van de kettingbladen van de nieuwere typen (Shimano) crankstellen. Afhankelijk van het model worden deze ge(de)monteerd met behulp van een 4-tal of 5-tal torx-bouten. Het is daarbij handig om de volgende stappen te volgen:

1. Draai met behulp van een Torx-sleutel de bladbouten los. Deze bouten zitten soms goed vast en het kan dus zijn dat er aardig wat kracht voor moet worden gebruikt. Let er in dit geval dan ook goed op op dat de Torx-sleutel goed aangrijpt op de bout.

Kettingblad

2. Verwijder op deze manier alle bouten en vervolgens het gewenste kettingblad. Het is nu ook mogelijk om beide kettingbladen te verwijderen.

3. Plaats het nieuwe kettingblad op het crankstel. Let er hierbij op dat het puntje aan de binnenring van het kettingblad achter de crankarm valt. Dit zorgt er namelijk voor dat de ketting niet vast kan komen te zitten tussen de crankarm en het kettingblad.

4. Draai de bouten weer vast. Smeer hiervoor eventueel wat montagepasta op de bouten. Check vervolgens of alle inbusbouten goed vastzitten.

Meer weten? 

Heb jij naar aanleiding van deze blog vragen? Stel ze gerust!
Mail: info@12gobiking.nl  / Bel: 0182-621850 

Volg ons ook op social media.
Facebook: @12gobikingbv / Instagram: @12go_biking / Strava: @12GO Biking

Meer Lezen ?