Feedback
Toggle Nav
Winkelwagen

Technische tips: het vervangen van een crankstel

Technische tips: het vervangen van een crankstel

Kennis van het (de)monteren van je crankstel is niet alleen heel erg handig wanneer je deze dient te vervangen, maar ook voor het schoonmaken van je fiets, het onderhouden van je trapaslager en het vervangen van je kettingbladen. Daarom leggen we in dit blog graag aan je uit hoe je je crankstel op een zo veilig mogelijke manier kunt (de)monteren. Dit blog is onderdeel van een aantal technische blogs waarin we uitleg geven over verschillende componenten en hoe je deze het beste zelf kunt vervangen. Deze keer: het vervangen van een crankstel.

Navigeer direct naar:

Shimano crankstel vervangen

In dit stuk richten wij ons op het (de)monteren van een Shimano Hollowtech crankstel. Dit crankstel komt namelijk het meeste voor op de racefietsen en mountainbikes die wij verkopen en is daarnaast redelijk gemakkelijk te (de)monteren. Verderop in dit blog leggen we nog uit hoe een SRAM DUB crankstel vervangen wordt. Het kan natuurlijk altijd voorkomen dat je fiets is voorzien van een ander crankstel. Neem gerust contact met ons op wanneer dit het geval is, we helpen je graag verder!

Benodigdheden

Om een Shimano crankstel te kunnen (de)monteren is het handig om in het bezit te zijn van het volgende gereedschap en smeermiddelen:

Stap 1: Voorbereiding

  • Zet de fiets stabiel in een montagestandaard.
  • Schakel de ketting op het kleinste voorblad om spanning te verminderen.

  • Indien nodig: Verwijder de pedalen met een pedaalsleutel als je het volledige crankstel vervangt.


Stap 2: Crankbouten en sluitring verwijderen

  • Gebruik een inbussleutel om de crankbouten aan beide zijden los te draaien.

  • Verwijder de crankdop met een cranksleutel.


Stap 3: Linker crankarm verwijderen

  • Controleer of de borgpin (klein plastic plaatje) goed loszit. Dit voorkomt dat de crankarm blijft klemmen.

  • Trek de linker crankarm (non-drive side) voorzichtig van de trapas af. Gebruik indien nodig lichte kracht, maar voorkom beschadiging.

Stap 4: Rechter crankarm verwijderen

  • Til de ketting van het kleine kettingblad en leg deze op de as of laat deze hangen.
  • Trek de rechter crankarm (drive-side) uit het trapaslager.


Stap 5: Crankstel en trapas reinigen

  • Gebruik een droge doek om vuil en vetresten van het crankstel en het trapaslager te verwijderen.
  • Gebruik geen water om beschadiging van de lagers te voorkomen.

Stap 6: Nieuwe smeermiddelen aanbrengen

  • Smeer een dunne laag lagervet op de binnen- en buitenkant van het trapaslager om slijtage te voorkomen.


Stap 7: Rechter crankarm plaatsen

  • Schuif de rechter crankarm (drive-side) terug in het trapaslager.

Terugplaatsen crankarm

  • Leg de ketting meteen om de as en plaats deze weer op het kleine kettingblad.

Stap 8: Linker crankarm monteren

  • Breng montagepasta aan op de asuiteinden voor een betere passing.

terugplaatsen linker crankarm

  • Plaats de linker crankarm (non-drive side) tegenover de rechter crankarm.

Stap 9: Crankdop en borgpin vastzetten

  • Monteer de crankdop en zorg dat de borgpin goed op zijn plaats zit.

crankbout

  • Geef indien nodig een paar zachte tikken op de rechter crankarm om de borging correct te laten vallen.

Stap 10: Crankbouten aandraaien

  • Draai de crankbouten gelijkmatig aan, zodat de krachtverdeling optimaal blijft.
  • Gebruik een momentsleutel en draai de bouten vast op 12-14Nm om speling of schade te voorkomen.

moment crank


Stap 11: Pedalen terugplaatsen (indien verwijderd)

  • Breng een dunne laag montagevet aan op de schroefdraad van de pedalen.
  • Draai de pedalen stevig vast met een pedaalsleutel.

pedalen invetten


SRAM DUB crankstel vervangen

In dit stuk richten wij ons op het (de)monteren van een SRAM DUB crankstel. Dit crankstel komt voornamelijk voor op dure racefietsen en mountainbikes die wij verkopen en is redelijk gemakkelijk te (de)monteren. 

Benodigdheden

Stap 1: Preload Adjuster Losmaken

  • Gebruik een 2 mm inbussleutel om de preload adjuster op de linker crankarm los te draaien.
  • Draai de preload adjuster tegen de klok in totdat deze volledig loskomt.

Stap 2: Rechter crankarm verwijderen

  • Gebruik een 8 mm inbussleutel om de drive-side crankarm (rechterkant) los te draaien.
  • Trek de rechter crankarm voorzichtig van de as af zodra deze volledig los is.

Stap 3: Spacers verwijderen en bewaren

  • Verwijder eventuele spacers en leg ze apart. Let op de volgorde, zodat ze later correct teruggeplaatst kunnen worden.

Stap 4: Linker crankarm verwijderen

  • Trek de linker crankarm uit het bottom bracket.

Stap 5: Schoonmaken van de onderdelen

  • Gebruik een droge doek om vuil en vetresten van het crankstel, de trapas en het bottom bracket te verwijderen.
  • Gebruik geen water om te voorkomen dat lagers aangetast worden of gaan roesten.

Stap 6: Nieuwe smeermiddelen aanbrengen

  • Smeer lagervet op de binnen- en buitenkant van het trapaslager voor een soepele rotatie.
  • Breng een dunne laag vet aan op de linker crankarm, op de plek waar de rechter crankarm vastkomt.

Stap 7: Linker crankarm plaatsen

  • Steek de linker crankarm door het bottom bracket totdat deze volledig door de trapas heen zit.

Stap 8: Rechter crankarm monteren

  • Plaats de rechter crankarm op de as en draai deze vast met een 8 mm momentsleutel op 54 Nm.
  • Geef een paar tikken met een rubberen hamer op de crankarm richting de linkerzijde om deze goed op zijn plek te krijgen.

Stap 9: Preload Adjuster Afstellen

  • Draai de preload adjuster vast totdat er geen speling meer op de crankset zit.
  • Let op: zodra je weerstand voelt, zit de preload adjuster goed vast en hoef je niet verder te draaien.
  • Bevestig de preload adjuster door de 2 mm inbusbout weer vast te draaien.

Stap 10: Controle en Test

  • Controleer of de crankset goed vastzit door stevig druk uit te oefenen op een crankarm.
  • Draai de cranks rond en controleer of ze soepel draaien zonder speling.

 

De grootste fietsenwinkel van Nederland

12GO Biking is de grootste fietsenwinkel van Nederland en België. Alles voor jouw fietsplezier, zoals fietsen, accessoires en kleding zijn in de winkel. Jouw nieuwe fiets kun je testen op de grootste indoor testbaan van de Benelux. En er is een service center met topmonteurs en je kunt een broodje eten in het lunchcafé.

Bikes4Africa wordt gesteund door gedoneerde fietsen van klanten op te knappen en te verkopen. Wil je werken bij de grootste fietsenwinkel van Nederland en België? Kijk dan op werkenbij.12gobiking.nl

Volg ons ook op social media.

   

Gerelateerde berichten

Top 5 winterbanden voor op de racefiets Top 5 winterbanden voor op de racefiets
In 6 stappen zelf je achterderailleur afstellen In 6 stappen zelf je achterderailleur afstellen
In 7 stappen zelf je voorderailleur afstellen! In 7 stappen zelf je voorderailleur afstellen!
Mountainbike afmontage: Shimano groepen en versnellingen voor de MTB Mountainbike afmontage: Shimano groepen en versnellingen voor de MTB