Kennis van het (de)monteren van je crankstel is niet alleen heel erg handig wanneer je deze dient te vervangen, maar ook voor het schoonmaken van je fiets, het onderhouden van je trapaslager en het vervangen van je kettingbladen. Daarom leggen we in dit blog graag aan je uit hoe je je crankstel op een zo veilig mogelijke manier kunt (de)monteren. Dit blog is onderdeel van een aantal technische blogs waarin we uitleg geven over verschillende componenten en hoe je deze het beste zelf kunt vervangen. Deze keer: het vervangen van een crankstel.
In dit stuk richten wij ons op het (de)monteren van een Shimano Hollowtech crankstel. Dit crankstel komt namelijk het meeste voor op de racefietsen en mountainbikes die wij verkopen en is daarnaast redelijk gemakkelijk te (de)monteren. Verderop in dit blog leggen we nog uit hoe een SRAM DUB crankstel vervangen wordt. Het kan natuurlijk altijd voorkomen dat je fiets is voorzien van een ander crankstel. Neem gerust contact met ons op wanneer dit het geval is, we helpen je graag verder!
Benodigdheden
Om een Shimano crankstel te kunnen (de)monteren is het handig om in het bezit te zijn van het volgende gereedschap en smeermiddelen:
Breng een dunne laag montagevet aan op de schroefdraad van de pedalen.
Draai de pedalen stevig vast met een pedaalsleutel.
SRAM DUB crankstel vervangen
In dit stuk richten wij ons op het (de)monteren van een SRAM DUB crankstel. Dit crankstel komt voornamelijk voor op dure racefietsen en mountainbikes die wij verkopen en is redelijk gemakkelijk te (de)monteren.
Gebruik een 2 mm inbussleutel om de preload adjuster op de linker crankarm los te draaien.
Draai de preload adjuster tegen de klok in totdat deze volledig loskomt.
Stap 2: Rechter crankarm verwijderen
Gebruik een 8 mm inbussleutel om de drive-side crankarm (rechterkant) los te draaien.
Trek de rechter crankarm voorzichtig van de as af zodra deze volledig los is.
Stap 3: Spacers verwijderen en bewaren
Verwijder eventuele spacers en leg ze apart. Let op de volgorde, zodat ze later correct teruggeplaatst kunnen worden.
Stap 4: Linker crankarm verwijderen
Trek de linker crankarm uit het bottom bracket.
Stap 5: Schoonmaken van de onderdelen
Gebruik een droge doek om vuil en vetresten van het crankstel, de trapas en het bottom bracket te verwijderen.
Gebruik geen water om te voorkomen dat lagers aangetast worden of gaan roesten.
Stap 6: Nieuwe smeermiddelen aanbrengen
Smeer lagervet op de binnen- en buitenkant van het trapaslager voor een soepele rotatie.
Breng een dunne laag vet aan op de linker crankarm, op de plek waar de rechter crankarm vastkomt.
Stap 7: Linker crankarm plaatsen
Steek de linker crankarm door het bottom bracket totdat deze volledig door de trapas heen zit.
Stap 8: Rechter crankarm monteren
Plaats de rechter crankarm op de as en draai deze vast met een 8 mm momentsleutel op 54 Nm.
Geef een paar tikken met een rubberen hamer op de crankarm richting de linkerzijde om deze goed op zijn plek te krijgen.
Stap 9: Preload Adjuster Afstellen
Draai de preload adjuster vast totdat er geen speling meer op de crankset zit.
Let op: zodra je weerstand voelt, zit de preload adjuster goed vast en hoef je niet verder te draaien.
Bevestig de preload adjuster door de 2 mm inbusbout weer vast te draaien.
Stap 10: Controle en Test
Controleer of de crankset goed vastzit door stevig druk uit te oefenen op een crankarm.
Draai de cranks rond en controleer of ze soepel draaien zonder speling.
De grootste fietsenwinkel van Nederland
12GO Biking is de grootste fietsenwinkel van Nederland en België. Alles voor jouw fietsplezier, zoals fietsen, accessoires en kleding zijn in de winkel. Jouw nieuwe fiets kun je testen op de grootste indoor testbaan van de Benelux. En er is een service center met topmonteurs en je kunt een broodje eten in het lunchcafé.
Bikes4Africa wordt gesteund door gedoneerde fietsen van klanten op te knappen en te verkopen. Wil je werken bij de grootste fietsenwinkel van Nederland en België? Kijk dan op werkenbij.12gobiking.nl