Feedback

Klopt er iets niet of heb je een verbeterpunt voor deze pagina, dan kun je dat hier aan ons doorgeven.

Als we nog vragen hebben kunnen wij je hierop bereiken

Toggle Nav
Winkelwagen

Technische tips: het (de)monteren van een Shimano crankstel

Technische tips: het (de)monteren van een Shimano crankstel

Kennis van het (de)monteren van je crankstel is niet alleen heel erg handig wanneer je deze dient te vervangen, maar ook voor het schoonmaken van je fiets, het onderhouden van je trapaslager en het vervangen van je kettingbladen. Daarom leggen we in dit blog graag aan je uit hoe je je Shimano crankstel op een zo veilig mogelijke manier kunt (de)monteren. Dit blog is onderdeel van een aantal technische blogs waarin we uitleg geven over verschillende componenten en hoe je deze het beste zelf kunt vervangen. Deze aflevering: het (de)monteren van een Shimano crankstel.

Shimano crankstel

In dit blog richten wij ons op het (de)monteren van een Shimano crankstel. Dit crankstel komt namelijk het meeste voor op de fietsen die wij verkopen en is daarnaast redelijk gemakkelijk te (de)monteren. Het kan natuurlijk altijd voorkomen dat je fiets is voorzien van een ander crankstel. Neem gerust contact met ons op wanneer dit het geval is, we helpen je graag verder!

Gereedschap en smeermiddelen

Om een Shimano crankstel te kunnen (de)monteren is het handig om in het bezit te zijn van het volgende gereedschap en smeermiddelen:

(De)monteren van het crankstel

Allereerst zal het crankstel gedemonteerd moeten worden. Vervolgens is het verstandig om alle onderdelen goed schoon te maken en opnieuw in te vetten alvorens je het (nieuwe) crankstel weer monteert. Deze handelingen zullen we hieronder uitvoerig bespreken:

Demontage van het crankstel

1. Verwijder de pedalen met behulp van de pedaalsleutel. Dit is alleen nodig wanneer je van plan bent om het gehele crankstel te vervangen. Wanneer dit niet het geval is kun je ze gewoon laten zitten.

2. Schakel de ketting op het kleine kettingblad

3. Draai de linker- en rechtercrankbout los met behulp van een inbussleutel

4. Verwijder vervolgens de sluitring met behulp van de cranksleutel

4. Er is een borging aangebracht om ervoor te zorgen dat het crankstel niet zomaar van de as afglijdt. Dit is een klein plastic plaatje (borgpin) dat door de 2 crankbouten wordt vastgeklemd. Wanneer deze pin los zit is het mogelijk om de linker crankarm (non-drive side) van de as te verwijderen

5. Om de linker crankarm (non-drive side) te verwijderen is soms wel wat kracht nodig. Het is geen probleem om hier wat extra kracht op uit te oefenen, maar blijf altijd voorzichtig te werk gaan om eventuele beschadigingen te voorkomen.

6. Wanneer de linker crankarm (non-drive side) is verwijderd kan de rechterzijde (drive side) van de crank uit de trapas worden geschoven. Tijdens het verwijderen dien je de ketting van het kleine blad af te halen. In sommige gevallen is het mogelijk om de ketting op de as te leggen

Schoonmaken en invetten

1. Nu het gehele crankstel is verwijderd kunnen de verschillende onderdelen en het frame gemakkelijk schoongemaakt worden. Gebruik hier een droge doek voor en verwijder het vuil van het crankstel en het trapaslager.

2. Gebruik geen water voor het verwijderen van het vuil. Dit kan namelijk je lagers aantasten en ervoor zorgen dat deze gaan roesten.

3. Smeer de binnen- en buitenkant van het trapaslager opnieuw in met schoon lagervet

Montage van het (nieuwe) crankstel

1. Schuif de rechterzijde (drive-side) van het crank terug in het trapaslager. Let er op dat je de ketting hierbij direct om de as heen legt en vervolgens weer op het kleine kettingblad Terugplaatsen crankarm

2. Smeer wat montagepasta op het uiteinde van de as en plaats vervolgens de linker crankarm (non-drive side) om de as heen. Dit kan slechts op één manier: tegenovergesteld van de rechterzijde (drive side) terugplaatsen linker crankarm

3. Vervolgens kun je de crankmoer, inclusief wat montagepasta, in de as terugplaatsen. Geef een paar ferme tikken tegen de rechterzijde (drive-side) van de crank zodat de borgpin weer goed op zijn plek zit en draai de crankmoer zo strak mogelijk aan crankbout

4. Als laatste kunnen de crankbouten worden vastgedraaid. Hierbij is het van groot belang dat beide kanten gelijkmatig worden vastgezet. Wanneer eerst de linker crankbout wordt vastgedraaid en vervolgens pas de rechter is de druk ongelijkmatig verdeeld en zit de crankarm niet goed vast!

5. Controleer met behulp van een momentsleutel of de crankbouten op het juiste moment zijn vastgedraaid. Voor een Shimano crankstel is dit 12-14Nm moment crank

6. Mocht je de pedalen hebben verwijderd kun je deze vervolgens weer vastzetten met behulp van de pedaalsleutel. Smeer eerst wat montagevet op de pedalen voordat je deze terugplaatst pedalen invetten

54,99
Waardering:
95%
9% korting
29,99
33% korting
22,99
35% korting

De grootste fietsenwinkel van Nederland

12GO Biking is de grootste fietsenwinkel van Nederland en België. Alles voor jouw fietsplezier, zoals fietsen, accessoires en kleding zijn in de winkel. Jouw nieuwe fiets kun je testen op de grootste indoor testbaan van de Benelux. En er is een service center met topmonteurs en je kunt een broodje eten in het lunchcafé.

Bikes4Africa wordt gesteund door gedoneerde fietsen van klanten op te knappen en te verkopen. Wil je werken bij de grootste fietsenwinkel van Nederland en België? Kijk dan op werkenbij.12gobiking.nl

Volg ons ook op social media.

   

Gerelateerde berichten

In 6 stappen zelf je achterderailleur afstellen! In 6 stappen zelf je achterderailleur afstellen!
In 7 stappen zelf je voorderailleur afstellen! In 7 stappen zelf je voorderailleur afstellen!

In dit blog wordt in 7 stappen uitgelegd hoe je zelf een voorderailleur kan afstellen. Het is verstandig om eerst de achterderailleur af te stellen en daarna de voorderailleur.

Mountainbike afmontage: Shimano groepen en versnellingen voor de MTB Mountainbike afmontage: Shimano groepen en versnellingen voor de MTB
1x11 en 1x12 versnellingsgroepen: Alles wat je moet weten 1x11 en 1x12 versnellingsgroepen: Alles wat je moet weten