Onze winkel is open

Menu

Met een E-bike testcenter, professionele werkplaats en een voorraad van ruim 8000 fietsen ben jij bij 12GO Biking aan het juiste adres voor een flinke dosis fietsplezier!

Hoe kies je de juiste fietshelm?

Datum:
14 maart 2019
Door:
Steven L

Een helm is een van de belangrijkste accessoires wanneer je op de fiets stapt, of je nou het bos ingaat op de mountainbike of vol gas over het asfalt raast. Bij een val vermindert het dragen van een helm de kans op ernstig hoofdletsel enorm. De helmen van tegenwoordig zijn ook nog eens licht van gewicht en goed geventileerd, je merkt bijna niet dat hij op je hoofd zit. Geen enkele reden om geen helm te dragen dus.

Bekijk ons complete assortiment fietshelmen

Waarom een fietshelm dragen?

Fietsen is een geweldige sport, maar helaas niet helemaal zonder risico. Je behaalt op de racefiets en op de mountainbike flinke snelheden, maar als er iets gebeurt ga je ook hard onderuit. Je kunt natuurlijk zelf het risico op een ongeluk verkleinen door voorzichtig te fietsen en in het verkeer goed te anticiperen op andere weggebruikers, maar niet elk ongeluk is te voorkomen. Daarom is het van groot belang om altijd een helm te dragen op de fiets, zowel op de racefiets als op de mountainbike. Een goede helm kan bij een valpartij waarbij jouw hoofd een tik krijgt het verschil maken tussen verder fietsen met alleen een geschaafde knie of zes weken door een hersenschudding uitgeschakeld zijn.

Het dragen van een helm is met afstand de meest effectieve veiligheidsmaatregel is die je zelf kunt nemen op de fiets. Dat is niet alleen een kwestie van gezond verstand, ook recent statistisch onderzoek bevestigt de effectiviteit van het gebruik van een fietshelm. Fietshelmen zijn bovendien de laatste vijftien jaar in razend tempo verbeterd, met onder andere de introductie van slimme technologieën die niet alleen een direct klap op je hoofd, maar ook de draaiende krachten die bij een valpartij op je hoofd kunnen vrijkomen veel beter absorberen.

Waar moet je op letten bij de aanschaf van een helm?

Welke maat fietshelm?

Het belang van een helm mag duidelijk zijn, maar dit wil nog niet zeggen dat iedere helm dezelfde veiligheid biedt. Een helm geeft pas bescherming wanneer hij goed op je hoofd zit. Dat wil zeggen, niet te groot zodat hij niet te lost zit, en niet te klein zodat hij niet te hoog op je hoofd zit en gaat klemmen. Helmen zijn daarom meestal in meerdere maten te verkrijgen, let bij een unisize maat helm daarom goed op dat deze dus goed aansluit op je hoofd, zit deze te strak of los kijk dan naar een andere helm. Let hier dus goed op wanneer je een helm koopt.

De geschikte helmmaat kun je bepalen door de omtrek van je hoofd net boven je wenkbrauwen op te meten. Met deze omtrek kun je op zoek naar de juiste maat helm. Op onze site staan bij iedere helm de beschikbare maatvoeringen inclusief passende hoofdomtrek vermeld, waardoor je altijd de juiste keuze maakt.

Wanneer zit een fietshelm goed?

Als je een helm past let er dan op dat je hem echt recht op je hoofd zet. De helm moet dus niet te ver voorover gekanteld zijn, maar ook zeker niet te ver achterop je hoofd zitten. Als richtlijn kan je aanhouden dat de voorkant van de helm ongeveer 1 á 2 cm boven je wenkbrauw moet zitten, en de helm vervolgens horizontaal vlak boven je oren doorloopt naar achter. Merk je dat de helm vanzelf naar voren of naar achter kantelt, dan is de pasvorm van de helm misschien niet helemaal geschik voor de vorm van jouw hoofd.

Een tweede goede vuistregel is dat de helm goed moet blijven zitten als je met de helm op voorover bukt (met de bandjes los, maar het stelmechanisme confortabel aangedraaid).

Hoe moet je een fietshelm afstellen?

Draai voor je de helm opzet het stelmechanisme helemaal open. Zet vervolgens de helm op je hoofd en draai het stelmechanisme weer aan, buig dan naar voren en ga met je kin naar je borst. Blijft de helm zitten? Dan heb je de goede maat te pakken. Nu kan je de helm af gaan stellen op je hoofd. Zorg dat de helm niet te strak zit en dat hij knelt, hier ga je tijdens het fietsen last van krijgen, vervolgens kan je de bandjes af gaan stellen. Het is de bedoeling dat de onderste driekhoekpunt vlak onder je oorlel zit zonder dat de bandjes over je oor lopen.

De kinband moet vervolgens goed aansluiten zodat de helm niet van je hoofd kan schuiven. Je weet dat deze goed zit als je dit bandje niet over je kin heen kan doen. Als je deze stappen volgt weet je zeker dat je de juiste maat hebt en de helm goed afstelt. 

Veiligheid

De pasvorm is zoals gezegd belangrijk voor de veiligheid van een helm, maar ook de gebruikte techniek in de helm zelf is erg belangrijk. Er zijn gelukkig strenge Europese eisen waarmee de kwaliteit van fietshelmen gewaarborgd wordt. Alle helmen in ons assortiment voldoen aan deze eisen. Zo kan je met een gerust hart gaan fietsen met je nieuwe helm. 

Met of zonder MIPS?

Een veelgebruikte term als het gaat om fietshelmen en veiligheid is MIPS. Dit staat voor "Multi-directional Impact Protection System" en is meer dan een marketingterm. MIPS is bedacht door een Zweedse neuroloog, gespecialiseerd in hoofd- en hersentrauma, die wat wilde doen tegen de vele fietsgerelateerde hoofdblessures die hij in zijn werk tegenkwam. Daarbij concludeerde hij dat veel hersenschuddigingen en andere blessures niet worden veroorzaakt door de direct impact van een valpartij, maar door de draaiende krachten die op het hoofd vrijkomen als het hoofd met snelheid tegen het wegdek klapt. 

Eenvoudige fietshelmen bestaan uit een dunne harde polycarbonaat buitenkant met daarin een dikkere laag geëxpandeerd polystyreen (beter bekend als EPS of piepschuim). Dit werkt relatief goed tegen directe schokken recht op de helm, bijvoorbeeld als je niet oplet en tegen de achterkant van een geparkeerd PostNL busje aanfietst... De meeste valpartijen zijn echter niet zo netjes: je valt niet recht naar benedenen, maar schuin en 9 van de 10 keer met een draaiende beweging.

Om de roterende schok die daarbij vrijkomt op je hoofd beter te kunnen opvangen is een helm met MIPS voorzien van een dunne kunststof binnenschaal die bij een valpartij los kan draaien van de buitenste schaal. Zo vangt de helm deze zijwaartse schok op en niet jouw hoofd. Wanneer je een helm met MIPS opzet zul je direct voelen dat je hem met je handen een beetje heen en weer kunt wiebelen op je hoofd, ook als hij goed vast zit (een klassieke helm kun je alleen zo bewegen als hij te groot is of te los zit...).

Helmen die uitgerust zijn met MIPS technologie zijn iets duurder dan soortgelijke helmen zonder MIPS, maar het prijsverschil is lang niet zo groot als toen de eerste MIPS helmen op de markt kwamen. Een MIPS helm is te koop vanaf zo'n 60 tot 70 euro.

Nieuwe helmtechnologie van Trek/Bontrager: WaveCel

WaveCel is het nieuwe veiligheidssysteem van Bontrager, op de markt gebracht in 2019. Net als MIPS is dit systeem erop gericht om de hersenen te beschermen tegen andere dan directe impact op het hoofd. Het WaveCel systeem bestaat een binnenlaag in de helm die is gemaakt van speciale kunststof cellen. Bij een valpartij op het hoofd kunnen de cellen van het WaveCel-materiaal onafhankelijk van elkaar bewegen. Het Wavecel absorbeert daardoor ook zijwaartse schokken die een EPS helm niet zou opvangen (waardoor je hoofd een zijwaartse schok krijgt). Wavecell helmen kunnen daardoor buigen, kreuken en schuiven op een manier die ook roterende schokken goed absorberen. De klappen worden zo van het hoofd weggeleid. WaveCel is volgens onafhankelijk onderzoek in opdracht van Trek maar liefst 48 keer effectiever in het voorkomen van hersenschuddingen bij veel voorkomende fietsongevallen dan standaard EPS-schuim!

MIPS vs WaveCel

Toen Bontrager in maart 2019 WaveCel op de markt bracht als 'de grootste fietsinnovatie in dertig jaar' werd daar al met enig scepticisme op gereageerd in de vakmedia. Inmiddels zijn er al een aantal onafhankelijke tests gedaan door verschillende academische instellingen en overheidsinstanties en wordt dat beeld wel bevestigd. Wavecel boekt in deze test vergelijkbare resultaten als helmen met MIPS. Dat doet echter niet af aan het feit dat WaveCel heel veel veiliger is dan een klassieke helm van alleen EPS. Twijfel jij tussen een helm met WaveCel en een helm met MIPS? Je kunt je beslising in dit geval het beste baseren op andere aspecten van de helm, zoals pasvorm, ventilatie, gewicht, looks en garantie/crash replacement.

Wanneer moet je een helm vervangen?

De fabrikanten adviseren een helm na 3-5 jaar te vervangen. Impact en blootstelling van regen, zon en andere weersomstandigheden zorgen dat de materialen van de helm minder worden en zo dus minder veilig worden. Het blijft dus verstandig om je helm na enige tijd te vervangen. 

Na een valpartij of aanrijding waar je helm een klap heeft opgevangen is hij niet meer bruikbaar. Ook als de buitenkant er nog helemaal goed uitziet, is de binnenkant van de helm vaak wel beschadigd en zal hij niet nog een keer een klap kunnen absorberen. Een aantal merken geeft in het geval van een valpartij binnen een bepaalde periode na aanschaf een korting op de vervangende helm. Bontrager heeft de beste voorwaarden: heb je binnen een jaar na aaanschaf een valpartij waarbij je op de helm valt? Dan krijg je gratis een vervangende helm.

Wat zijn de verschillen?

Prijs

Helmen zijn in vele verschillende uitvoeringen verkrijgbaar. Allemaal voldoen ze aan de juiste veiligheidseisen, maar toch variëren de prijzen van €50 tot soms wel meer dan €300. Deze prijsverschillen worden veroorzaakt door het gewicht, de ventilatie en de afwerking van een helm. Duurdere helmen zijn een stuk lichter, hebben meer en grotere ventilatiegaten en zijn kwalitatief beter afgewerkt. Dit draagt allemaal bij aan het comfort, maar zorgt er niet voor dat een helm ook veiliger is.

Racehelmen en mountainbikehelmen

Ook wordt er verschil gemaakt tussen mountainbike- en racehelmen. Allebei zijn ze even veilig, maar er zijn wel verschillen. Mountainbikehelmen hebben een klepje op de voorkant om je ogen te beschermen tegen takken en om de zon uit je ogen te houden bij wisselende inval in het bos. Ook lopen mountainbikehelmen wat verder door op het achterhoofd om je bij een valpartij te beschermen (op de racefiets zul je in niet snel op je achterhoofd vallen). Racehelmen zijn ten opzichte van MTB-helmen vaak een stukje lichter binnen dezelfde prijsklasse. Voor de racefiets worden ook speciale aero-helmen gemaakt om de luchtweerstand tot een minimum te beperken. Er zijn ook racehelmen met een verwijderbaar klepje, die je ook goed op de mountainbike kunt gebruiken.

Kinderhelmen

Ook als je net leert fietsen is veiligheid natuurlijk erg belangrijk. Ook al zijn de snelheden vaak nog niet zo hoog een ongelukje zit in een klein hoekje, dan is het wel zo fijn dat je weet dat je kind beschermd is. Voor kinderen is dit vaak even wennen, maar de leuke kleuren en bekende (Disney) figuren maken vaak een hoop goed. Juist ook bij kinderen is het belangrijk de hoofdomtrek te meten en af te stellen zoals ook bij een normale helm is uitgelegd hierboven. Veel kinderen fietsen rond met een veel te grote helm die bij een val maar beperkt effectief zal beschermen.

Speed Pedelec E45 helm

Vanaf 2017 is het verplicht om een speciale helm te dragen voor deze fietsen. Dit is logisch met een maximum snelheid van 45 km/u. Met deze fietsen mag je op de openbare weg rijden wat extra gevaren met zich meebrengt, daarom gelden er strenge eisen voor de helmen die bij deze fietsen. Je hebt hierbij twee opties of je kiest voor een “normale” bromfietshelm  (ECE 22.05-norm) of je kiest voor een speciale speed-pedelec-helm (NTA 8776:2016-norm). Het advies is om een speciale Speed Pedelec helm te gebruiken aangezien deze hier speciaal voor gemaakt en ontwikkeld zijn. 

Meer weten? 

Heb jij naar aanleiding van deze blog vragen? Stel ze gerust!
Mail: [email protected]  / Bel: 0182-621850  

Volg ons ook op social media.
Facebook: @12gobikingbv

Instagram: @12go_biking 

Strava: @12GO Biking