Onze winkel is open

Menu

Met een E-bike testcenter, professionele werkplaats en een voorraad van ruim 8000 fietsen ben jij bij 12GO Biking aan het juiste adres voor een flinke dosis fietsplezier!

De juiste sportvoeding voor het fietsen

Datum:
26 januari 2018
Door:
Tim

Het is algemeen bekend dat je lichaam meer energie verbruikt wanneer je je inspant dan wanneer je stilzit. Om je lichaam van voldoende energie te voorzien tijdens het fietsen is het daarom van essentieel belang om goede voeding tot je te nemen. Het gebruik van specifieke sportvoeding kan hier enorm bij helpen. We leggen je daarom ook graag uit wat het nut van deze specifieke sportvoeding is, welke soorten er zijn en op welke manier je dit het beste kunt gebruiken!

Het nut van sportvoeding

Wat is nu eigenlijk het nut van specifieke sportvoeding? Een boterham of krentenbol geeft toch ook voldoende energie? Dit is zeker waar, maar bij dit soort voedingsmiddelen duurt het vaak langer voordat de energie daadwerkelijk door je spieren gebruikt kan gaan worden. Dit komt door de complexe koolhydraten die deze producten bevatten. Deze moeten eerst tot 'kleinere' koolhydraten afgebroken worden om je spieren van energie te kunnen voorzien. Specifieke sportvoeding daareentegen is zo ontwikkeld dat het de juiste mix van koolhydraten bevat om jouw lichaam tijdens inspanning zo goed mogelijk van energie te kunnen voorzien!

Daarnaast is specifieke sportvoeding ideaal om mee te nemen tijdens een rit op de fiets. Aangezien je meestal toch al een bidon meeneemt tijdens het fietsen, is het erg gemakkelijk om hier direct een sportdrank aan toe te voegen die jou voorziet van energie. Ook de energierepen zijn compact verpakt zodat ze weinig ruimte innemen in je achterzak of zadeltas! Hierdoor is het niet langer nodig om onderweg te rommelen met een boterham of krentenbol die je hebt verpakt in een plastic zakje.

Welke soorten sportvoeding zijn er?

Er is een enorm aanbod van verschillende producten sportvoeding op de markt. Wij hebben de producten van onder andere Etixx, SiS, Born en Nutrixxion in ons assortiment. Ons gehele assortiment sportvoeding vind je hier. Al deze producten zijn grofweg te verdelen in 4 verschillende soorten: energierepen, sportdranken, energiegels en hersteldranken en -repen. Deze hebben we hieronder voor je in een overzicht gezet, waarbij we uitleggen waar ze uit bestaan en wanneer je ze het beste kunt gebruiken.

complete assortiment

Energierepen

Dit is de meest vaste vorm van sportvoeding die er op de markt is. Energierepen bevatten een grote hoeveelheid energie, maar zijn toch erg compact en hierdoor gemakkelijk mee te nemen tijdens het fietsen. Waar je rekening mee moet houden bij het gebruik van een energiereep is dat niet iedere reep dezelfde samenstelling heeft. Zo zijn er energierepen die meer vetten en vezels bevatten, oftewel de complexe koolhydraten, maar ook energierepen die vooral snelle koolhydraten bevatten. Energierepen met complexe koolhydraten zijn vooral bedoeld voor lange, rustige ritten op de fiets, terwijl de energierepen met snelle koolhydraten bedoeld zijn voor intensieve ritten zoals wedstrijden. Ondanks de snellere koolhydraten van sommige energierepen zal je lichaam enige tijd nodig hebben om de energie uit deze repen naar je spieren te transporteren. Dit betekent dat het eten van een energiereep wanneer je een hongergevoel begint te krijgen meestal al te laat is!

Bekijk hier ons complete assortiment energierepen

energierepen

Sportdranken

Tijdens het fietsen verlies je veel vocht door transpiratie. Omdat vocht belangrijk is voor het transport van voedingstoffen en afvalstoffen door het lichaam, is het van belang om genoeg vocht tot je te blijven nemen. Met een sportdrank sla je 2 vliegen in 1 klap. Sportdranken zorgen er namelijk voor dat vocht beter opgenomen wordt, maar ook direct voor een aanvulling van je energievoorraden. Hiermee voorkom je eventuele spierkrampen of het feit dat je ineens heel nodig naar de wc moet tijdens het fietsen. Er zijn 3 soorten sportdranken: hypotone sportdranken, isotone sportdranken en hypertone sportdranken. Hypotone en isotone sportdranken zijn ideaal om te gebruiken tijdens trainingen en/of wedstrijden. Deze sportdranken liggen namelijk niet zwaar op de maag, omdat deze sportdranken net zoveel of minder koolhydraten en mineralen bevatten dan het eigen lichaamsvocht. Dit zorgt ervoor dat de voedingstoffen goed opgenomen kunnen worden door het lichaam. Een hypertone sportdrank bevat juist méér koolhydraten en mineralen dan het eigen lichaamsvocht, waardoor het vocht minder snel opgenomen wordt en hierdoor vaak zwaar op de maag liggen. Een hypertone sportdrank wordt dan ook wel vaker een energiedrank genoemd en is vooral ideaal voor het aanvullen van je energievoorraden na een training of wedstrijd.

sportdrank

Energiegels

Wanneer je je lichaam snel van nieuwe energie wil voorzien, kun je het beste gebruik maken van energiegels. Energiegels zijn namelijk zo ontwikkeld dat ze je spieren direct van energie kunnen voorzien, omdat ze vloeibaar zijn en daarnaast veel snelle koolhydraten bevatten. Ideaal dus om te gebruiken tijdens intensieve inspanningen! Energiegels zijn verkrijgbaar in verschillende diktes en smaken, waarbij iedereen natuurlijk een andere voorkeur heeft. Onze tip is dan ook om verschillende soorten uit te proberen en te kijken wat het beste voor jou werkt.

Bekijk hier ons complete assortiment energiegels

energiegels

Hersteldranken -en repen

De eerste 2 uur na een inspanning is het essentieel om je energievoorraden snel weer op peil te brengen. Dit zorgt er namelijk voor dat je lichaam sneller en beter kan herstellen, waardoor je de volgende keer weer harder en verder kunt fietsen. Zoals je eerder al kon lezen kun je gebruik maken van een hypertone sportdrank om je energievoorraden weer snel op peil te krijgen, maar het is nóg beter om gebruik te maken van een hersteldrank of herstelreep. De koolhydraten zijn in deze producten namelijk aangevuld met eiwitten, een onmisbare voedingstof voor de opbouw en het herstel van spieren in het lichaam. Een hersteldrank of herstelreep is net zo effectief, alleen aan een hersteldrank moet je meestal nog water toevoegen. Hierdoor is het soms gemakkelijker om een herstelreep mee te nemen, omdat je deze altijd direct na je inspanning kunt gebruiken!

Bekijk hier ons complete assortiment sportvoeding voor na je inspanning

herstel

Meer weten? 

Heb jij naar aanleiding van deze blog vragen? Stel ze gerust!
Mail: [email protected]  / Bel: 0182-621850  

Volg ons ook op social media.
Facebook: @12gobikingbv

Instagram: @12go_biking 

Strava: @12GO Biking