Feedback

Klopt er iets niet of heb je een verbeterpunt voor deze pagina, dan kun je dat hier aan ons doorgeven.

Als we nog vragen hebben kunnen wij je hierop bereiken

Toggle Nav
Winkelwagen

Technische tips: het onderhouden van je schijfremmen

Technische tips: het onderhouden van je schijfremmen

Schijfremmen zijn een essentieel onderdeel van moderne fietsen, bekend om hun krachtige en consistente remprestaties in alle weersomstandigheden. Om deze prestaties te behouden en de levensduur van je remmen te verlengen, is regelmatig onderhoud cruciaal. Dit blog is onderdeel van een aantal technische blogs waarin we uitleg geven over verschillende componenten en hoe je deze het beste zelf kunt onderhouden. 

Onderhoud aan je schijfremmen

Het onderhoud van schijfremmen kan onderverdeeld worden in 3 onderdelen: het vervangen van de remblokken, het onderhouden van de remklauw en het ontluchten van de remset.

Houd er rekening mee dat het onderhoud aan je schijfremmen van invloed is op het uiteindelijke remvermogen van je fiets. Wanneer dit onderhoud verkeerd wordt uitgevoerd kan dit leiden tot onveilige situaties voor jezelf en andere weggebruikers. Daarnaast is deze vorm van onderhoud zeer technisch en bestaat de kans dat bij een eventuele fout meerdere onderdelen vervangen dienen te worden. We hebben geprobeerd de stappen zo uitgebreid mogelijk te omschrijven, maar kunnen niet garant staan voor het risico op schade en eventueel letsel als gevolg van zelf uitgevoerde werkzaamheden. Neem dan ook gerust contact met ons op wanneer je ergens over twijfelt. We helpen je graag verder en daarnaast kun je ook altijd een afspraak maken als je het onderhoud toch liever door een van onze professionals uit wil laten voeren.

Remblokken vervangen

Waarom is het belangrijk?

Slijtage van je remblokken is afhankelijk van verschillende factoren, waaronder het weer, de intensiteit en frequentie waarmee je remt. Hierdoor is het erg lastig om precies te zeggen na hoeveel kilometer je remblokken aan vervanging toe zijn. Een indicatie van versleten remblokken wordt gegeven door het erg ver in kunnen knijpen van je remhendel of een piepend geluid bij het remmen. Het is dan ook zeker aan te raden om af en toe een blik te werpen op je remblokken en deze tijdig te vervangen. Wanneer je hier te lang mee wacht bestaat de kans dat je op het metaal van het remblok komt te remmen en je de remschijf beschadigt.

Typen remblokken

Wanneer je remblokken aan vervanging toe zijn heb je de keuze uit 2 verschillende typen remblokken: metallic of Resin. Het verschil tussen beide typen is de hardheid van het gebruikte materiaal. Metallic remblokken zijn gemaakt van een hardere materiaalsoort dan Resin remblokken. Metallic remblokken zijn hierdoor beter bestand tegen de warmteontwikkeling en remmen daardoor beter op hoge(re) snelheden. Daarnaast zijn ze een stuk duurzamer wanneer je bijvoorbeeld veel in natte en vuile omstandigheden fietst. Een Resin remblok is vanwege de zachtere materiaalsoort minder goed bestand tegen warmteontwikkeling en slijt hierdoor harder wanneer je vaak lang en hard remt. Aan de andere kant leveren deze remblokken een directer remvermogen en produceren ze minder geluid dan metallic remblokken.

Bekijk hier al onze remblokken voor schijfremmen.

Remblokken

Hoe vervang je remblokken van schijfremmen?

Benodigdheden verzamelen:

1. Voorbereiding:

  • Plaats de fiets op een stabiele standaard.

2. Verwijder het wiel:

  • In het geval van het achterwiel: schakel naar de kleinste versnelling om de ketting te ontspannen.
  • Maak de snelspanner of steekas los en verwijder het wiel voorzichtig.

3. Verwijder de oude remblokken:

  • Verwijder de borgpen of -clip die de remblokken op hun plaats houdt met een kruiskopschroevendraaier of inbussleutel.
  • Trek de remblokken voorzichtig uit de remklauw.

4. Controleer en reinig de remklauw:

  • Inspecteer de remklauw op vuil en slijtage.
  • Reinig de binnenkant van de remklauw met remmenreiniger en een schone doek.

5. Druk de zuigers terug:

  • Gebruik een remblokspreider of platte schroevendraaier om de zuigers voorzichtig terug in de remklauw te duwen, zodat er ruimte is voor de nieuwe, dikkere remblokken.

6. Installeer de nieuwe remblokken:

  • Plaats de nieuwe remblokken in de remklauw, zorg ervoor dat ze correct zijn gepositioneerd.
  • Bevestig de borgpen of -clip om de remblokken op hun plaats te houden.

7. Herplaats het wiel:

  • Plaats het wiel terug in de uitvaleinden of steekas.
  • Zorg ervoor dat het wiel recht in het frame zit en draai de snelspanner of steekas stevig vast.

8. Test de remmen:

  • Knijp meerdere keren in de remhendel om de remblokken op hun plaats te zetten en controleer of de remmen correct functioneren.
  • Maak een korte testrit om te controleren of de remmen naar behoren werken.

Belangrijke tip: Raak de remoppervlakken van de remblokken en remschijven niet aan met blote handen om vervuiling te voorkomen.

Inremmen

Na het plaatsen van nieuwe remblokken is het inremmen van nieuwe remblokken essentieel voor optimale remprestaties en een langere levensduur van zowel de remblokken als de remschijven. Tijdens dit proces wordt een dunne laag materiaal van de remblokken gelijkmatig over de remschijven verdeeld, wat zorgt voor een consistent contactoppervlak. Dit verbetert de remkracht, vermindert het risico op piepende remmen en voorkomt vroegtijdige slijtage. Door nieuwe remblokken zorgvuldig in te remmen, verzeker je jezelf van veilige en efficiënte remprestaties.

Hoe?

  1. Veilige omgeving: Zoek een rustige, vlakke weg zonder verkeer.

  2. Herhaalde remacties: Versnel tot ongeveer 30 km/u en rem vervolgens af tot een lage snelheid, zonder volledig tot stilstand te komen. Herhaal dit proces 10 tot 15 keer.

  3. Afkoelen: Laat de remmen na het inremmen afkoelen door enkele minuten rustig te fietsen zonder te remmen.

Remklauw onderhouden

Waarom moet je de remklauw onderhouden?

De remklauw – ook wel caliper genoemd – zorgt ervoor dat de kracht die wordt uitgeoefend op de remhendel daadwerkelijk wordt omgezet in remkracht. Dit is mogelijk doordat de zuigers in de remklauw de remblokken tegen de schijf aandrukken wanneer er druk wordt uitgeoefend op de hydraulische remleiding. Na verloop van tijd kunnen de remklauw en bijbehorende zuigers vuil worden, waardoor de zuigers minder goed naar hun originele positie terugkeren en het remblok hierdoor tegen de schijf aan blijft schuren. Het is dan ook aan te raden om de remklauw en de bijbehorende zuigers af en toe eens goed schoon te maken voor maximale prestaties. 

Remklauw

Hoe onderhoud je de remklauwen?

1. Benodigdheden verzamelen:

2. Voorbereiding:

  • Plaats de fiets op een stabiele standaard.
  • Draag handschoenen om je handen te beschermen en vervuiling van de remonderdelen te voorkomen.

3. Verwijder het wiel:

  • Schakel naar de kleinste versnelling om de ketting te ontspannen.
  • Maak de snelspanner of steekas los en verwijder het wiel voorzichtig.

4. Verwijder de remblokken:

  • Verwijder de borgpen of -clip die de remblokken op hun plaats houdt met een kruiskopschroevendraaier of inbussleutel.
  • Trek de remblokken voorzichtig uit de remklauw.

5. Inspecteer de remklauw:

  • Controleer de remklauw op vuil, stof en remstofophoping.
  • Let op eventuele lekkages of beschadigingen aan de zuigers en afdichtingen.

6. Reinig de remklauw:

  • Spuit remmenreiniger op een schone doek en veeg de binnen- en buitenkant van de remklauw grondig schoon.
  • Vermijd het direct spuiten van reiniger op de zuigers om beschadiging van de afdichtingen te voorkomen.

7. Controleer de zuigers:

  • Druk de zuigers voorzichtig terug met een remblokspreider of platte schroevendraaier.
  • Controleer of de zuigers soepel bewegen; stroefheid kan wijzen op vervuiling of beschadiging.

8. Smeer de zuigers (indien nodig):

  • Als de zuigers stroef bewegen, breng dan een kleine hoeveelheid remzuigerpasta aan op de zichtbare delen van de zuigers.
  • Beweeg de zuigers enkele keren in en uit om de pasta gelijkmatig te verdelen.

9. Herplaats de remblokken:

  • Plaats de remblokken terug in de remklauw en bevestig de borgpen of -clip om ze op hun plaats te houden.

10 .Herplaats het wiel:

  • Plaats het wiel terug in de uitvaleinden of steekas.
  • Zorg ervoor dat het wiel recht in het frame zit en draai de snelspanner of steekas stevig vast.

11. Test de remmen:

  • Knijp meerdere keren in de remhendel om de remblokken op hun plaats te zetten en controleer of de remmen correct functioneren.
  • Maak een korte testrit om te controleren of de remmen naar behoren werken.

Ontluchten van je remset

Waarom moeten remmen ontlucht worden?

Na verloop van tijd is het mogelijk dat er luchtbellen ontstaan in een hydraulische remleiding. Hierdoor ontstaat er speling op je remhendel en zal deze minder direct reageren. Wanneer dit het geval is dient de hydraulische remleiding te worden ontlucht. Dit proces, ook wel bekend als het ‘bleeden’ van je remset, zorgt ervoor dat deze luchtbellen uit de hydraulische remleiding worden verwijderd en je remhendel weer naar behoren functioneert. Omdat de aanpak voor het ontluchten van een schijfremset per merk verschilt, hebben wij ervoor gekozen om ons in deze uitleg te richten op een van de meest voorkomende schijfremsets: de MTB schijfremset van Shimano. 

Remmen ontluchten

Hoe moet je remmen ontluchten?

1. Benodigdheden verzamelen:

2. Voorbereiding:

  • Plaats de fiets in een montagestandaard voor stabiliteit.
  • Verwijder het wiel en de remblokken om te voorkomen dat er remvloeistof op komt.
  • Plaats een bleedblok in de remklauw om de zuigers op hun plaats te houden.

3. Remhendel positioneren:

  • Draai de remhendel zo dat het ontluchtingspunt het hoogste punt is, meestal onder een hoek van 45 graden.

4. Ontluchtingspoort openen:

  • Verwijder de ontluchtingsschroef op de remhendel en bevestig de trechter of spuit uit de ontluchtingsset.

5. Remvloeistof toevoegen:

  • Vul de trechter met de aanbevolen remvloeistof.

6. Ontluchten:

  • Knijp herhaaldelijk in de remhendel om luchtbellen naar boven te laten komen.
  • Blijf dit doen totdat er geen luchtbellen meer verschijnen.

7. Afsluiten:

  • Verwijder de trechter en plaats de ontluchtingsschroef terug op de remhendel.
  • Reinig eventuele gemorste remvloeistof grondig met remreiniger.

8. Remblokken en wiel terugplaatsen:

  • Verwijder het bleedblok en plaats de remblokken terug.
  • Monteer het wiel en controleer of de remmen correct functioneren.

Hoe vaak moet ik mijn schijfremmen onderhouden?

Het regelmatig onderhouden van je schijfremmen is essentieel voor optimale prestaties en veiligheid. Hier is een eenvoudig schema om je remmen in topconditie te houden:

  • Wekelijks: Visuele inspectie van remschijven en remblokken.
  • Maandelijks: Reiniging van remklauwen en controle op slijtage.
  • Halfjaarlijks: Volledige ontluchting van het remsysteem.

Zelf schijfremmen onderhouden? Bekijk ons assortiment!

De grootste fietsenwinkel van Nederland

12GO Biking is de grootste fietsenwinkel van Nederland en België. Alles voor jouw fietsplezier, zoals fietsen, accessoires en kleding zijn in de winkel. Jouw nieuwe fiets kun je testen op de grootste indoor testbaan van de Benelux. En er is een service center met topmonteurs en je kunt een broodje eten in het lunchcafé.

Bikes4Africa wordt gesteund door gedoneerde fietsen van klanten op te knappen en te verkopen. Wil je werken bij de grootste fietsenwinkel van Nederland en België? Kijk dan op werkenbij.12gobiking.nl

Volg ons ook op social media.

   

Gerelateerde berichten

Top 5 winterbanden voor op de racefiets Top 5 winterbanden voor op de racefiets
In 6 stappen zelf je achterderailleur afstellen! In 6 stappen zelf je achterderailleur afstellen!
In 7 stappen zelf je voorderailleur afstellen! In 7 stappen zelf je voorderailleur afstellen!

In dit blog wordt in 7 stappen uitgelegd hoe je zelf een voorderailleur kan afstellen. Het is verstandig om eerst de achterderailleur af te stellen en daarna de voorderailleur.

Mountainbike afmontage: Shimano groepen en versnellingen voor de MTB Mountainbike afmontage: Shimano groepen en versnellingen voor de MTB