Direct contact met een bike expert?
Bel naar 0182-621850 of je stuur je vraag via e-mail
Het gebruik van schijfremmen zorgt ervoor dat je zelfs in regenachtige situaties over voldoende remvermogen beschikt en daarnaast je remkracht beter kunt doseren. Het is dan ook niet zonder reden dat steeds meer fietsen worden uitgerust met schijfremmen. Om deze positieve eigenschappen zo lang mogelijk te behouden is het van belang om je schijfremmen goed te onderhouden. In dit blog leggen wij aan je uit hoe je dit doet en welk gereedschap hiervoor benodigd is. Dit blog is onderdeel van een aantal technische blogs waarin we uitleg geven over verschillende componenten en hoe je deze het beste zelf kunt onderhouden. Deze aflevering: het onderhouden van je schijfremmen.
Het onderhoud van schijfremmen kan onderverdeeld worden in 3 onderdelen: het vervangen van de remblokken, het onderhouden van de remklauw en het ontluchten van de remset. Om deze verschillende vormen van onderhoud zelf uit te kunnen voeren is het van belang om in het bezit te zijn van het volgende gereedschap:
Houd er rekening mee dat het onderhoud aan je schijfremmen van invloed is op het uiteindelijke remvermogen van je fiets. Wanneer dit onderhoud verkeerd wordt uitgevoerd kan dit leiden tot onveilige situaties voor jezelf en andere weggebruikers. Daarnaast is deze vorm van onderhoud zeer technisch en bestaat de kans dat bij een eventuele fout meerdere onderdelen vervangen dienen te worden. We hebben geprobeerd de stappen zo uitgebreid mogelijk te omschrijven, maar kunnen niet garant staan voor het risico op schade en eventueel letsel als gevolg van zelf uitgevoerde werkzaamheden. Neem dan ook gerust contact met ons op wanneer je ergens over twijfelt. We helpen je graag verder en daarnaast kun je ook altijd een afspraak maken als je het onderhoud toch liever door een van onze professionals uit wil laten voeren.
Slijtage van je remblokken is afhankelijk van verschillende factoren, waaronder het weer, de intensiteit en frequentie waarmee je remt. Hierdoor is het erg lastig om precies te zeggen na hoeveel kilometer je remblokken aan vervanging toe zijn. Een indicatie van versleten remblokken wordt gegeven door het erg ver in kunnen knijpen van je remhendel of een piepend geluid bij het remmen. Het is dan ook zeker aan te raden om af en toe een blik te werpen op je remblokken en deze tijdig te vervangen. Wanneer je hier te lang mee wacht bestaat de kans dat je op het metaal van het remblok komt te remmen en je de remschijf beschadigt.
Wanneer je remblokken aan vervanging toe zijn heb je de keuze uit 2 verschillende typen remblokken: Sintered of Resin. Het verschil tussen beide typen wordt veroorzaakt door de hardheid van het gebruikte materiaal. Sintered remblokken zijn gemaakt van een hardere materiaalsoort dan Resin remblokken. Sintered remblokken zijn hierdoor beter bestand tegen de warmteontwikkeling en remmen daardoor beter op hoge(re) snelheden. Daarnaast zijn ze een stuk duurzamer wanneer je bijvoorbeeld veel in natte en vuile omstandigheden fietst. Een Resin remblok is vanwege de zachtere materiaalsoort minder goed bestand tegen warmteontwikkeling en slijt hierdoor harder wanneer je vaak lang en hard remt. Aan de andere kant leveren deze remblokken een directer remvermogen en produceren ze minder geluid dan Sintered remblokken.
Bekijk hier al onze remblokken voor schijfremmen.
De remklauw – ook wel caliper genoemd – zorgt ervoor dat de kracht die wordt uitgeoefend op de remhendel daadwerkelijk wordt omgezet in remkracht. Dit is mogelijk doordat de zuigers in de remklauw de remblokken tegen de schijf aandrukken wanneer er druk wordt uitgeoefend op de hydraulische remleiding. Na verloop van tijd kunnen de remklauw en bijbehorende zuigers vuil worden, waardoor de zuigers minder goed naar hun originele positie terugkeren en het remblok hierdoor tegen de schijf aan blijft schuren. Het is dan ook aan te raden om de remklauw en de bijbehorende zuigers af en toe eens goed schoon te maken voor maximale prestaties. Hoe je dit precies doet leggen we hieronder graag aan je uit:
Na verloop van tijd is het mogelijk dat er luchtbellen ontstaan in een hydraulische remleiding. Hierdoor ontstaat er speling op je remhendel en zal deze minder direct reageren. Wanneer dit het geval is dient de hydraulische remleiding te worden ontlucht. Dit proces, ook wel bekend als het ‘bleeden’ van je remset, zorgt ervoor dat deze luchtbellen uit de hydraulische remleiding worden verwijderd en je remhendel weer naar behoren functioneert. Omdat de aanpak voor het ontluchten van een schijfremset per merk verschilt, hebben wij ervoor gekozen om ons in deze uitleg te richten op een van de meest voorkomende schijfremsets: de MTB schijfremset van Shimano. Hieronder vind je een uitleg over het ontluchten van deze schijfremset:
Schijfremmen onderhouden? Bekijk ons assortiment!
De grootste fietsenwinkel van Nederland
12GO Biking is de grootste fietsenwinkel van Nederland en België. Alles voor jouw fietsplezier, zoals fietsen, accessoires en kleding zijn in de winkel. Jouw nieuwe fiets kun je testen op de grootste indoor testbaan van de Benelux. En er is een service center met topmonteurs en je kunt een broodje eten in het lunchcafé.
Bikes4Africa wordt gesteund door gedoneerde fietsen van klanten op te knappen en te verkopen. Wil je werken bij de grootste fietsenwinkel van Nederland en België? Kijk dan op werkenbij.12gobiking.nl
Volg ons ook op social media.
In dit blog wordt in 7 stappen uitgelegd hoe je zelf een voorderailleur kan afstellen. Het is verstandig om eerst de achterderailleur af te stellen en daarna de voorderailleur.