Meer items toegevoegd aan kledingoutlet ›

Toggle Nav
Winkelwagen

Technische tips: het onderhouden van je schijfremmen

Het gebruik van schijfremmen zorgt ervoor dat je zelfs in regenachtige situaties over voldoende remvermogen beschikt en daarnaast je remkracht beter kunt doseren. Het is dan ook niet zonder reden dat steeds meer fietsen worden uitgerust met schijfremmen. Om deze positieve eigenschappen zo lang mogelijk te behouden is het van belang om je schijfremmen goed te onderhouden. In dit blog leggen wij aan je uit hoe je dit doet en welk gereedschap hiervoor benodigd is. Dit blog is onderdeel van een aantal technische blogs waarin we uitleg geven over verschillende componenten en hoe je deze het beste zelf kunt onderhouden. Deze aflevering: het onderhouden van je schijfremmen.

Verschillende vormen van onderhoud

Het onderhoud van schijfremmen kan onderverdeeld worden in 3 onderdelen: het vervangen van de remblokken, het onderhouden van de remklauw en het ontluchten van de remset. Om deze verschillende vormen van onderhoud zelf uit te kunnen voeren is het van belang om in het bezit te zijn van het volgende gereedschap:

Houd er rekening mee dat het onderhoud aan je schijfremmen van invloed is op het uiteindelijke remvermogen van je fiets. Wanneer dit onderhoud verkeerd wordt uitgevoerd kan dit leiden tot onveilige situaties voor jezelf en andere weggebruikers. Daarnaast is deze vorm van onderhoud zeer technisch en bestaat de kans dat bij een eventuele fout meerdere onderdelen vervangen dienen te worden. We hebben geprobeerd de stappen zo uitgebreid mogelijk te omschrijven, maar kunnen niet garant staan voor het risico op schade en eventueel letsel als gevolg van zelf uitgevoerde werkzaamheden. Neem dan ook gerust contact met ons op wanneer je ergens over twijfelt. We helpen je graag verder en daarnaast kun je ook altijd een afspraak maken als je het onderhoud toch liever door een van onze professionals uit wil laten voeren.

Remblokken vervangen

Slijtage van je remblokken is afhankelijk van verschillende factoren, waaronder het weer, de intensiteit en frequentie waarmee je remt. Hierdoor is het erg lastig om precies te zeggen na hoeveel kilometer je remblokken aan vervanging toe zijn. Een indicatie van versleten remblokken wordt gegeven door het erg ver in kunnen knijpen van je remhendel of een piepend geluid bij het remmen. Het is dan ook zeker aan te raden om af en toe een blik te werpen op je remblokken en deze tijdig te vervangen. Wanneer je hier te lang mee wacht bestaat de kans dat je op het metaal van het remblok komt te remmen en je de remschijf beschadigd.

Typen remblokken

Wanneer je remblokken aan vervanging toe zijn heb je de keuze uit 2 verschillende typen remblokken: Sintered of Resin. Het verschil tussen beide typen wordt veroorzaakt door de hardheid van het gebruikte materiaal. Sintered remblokken zijn gemaakt van een hardere materiaalsoort dan Resin remblokken. Sintered remblokken zijn hierdoor beter bestand tegen de warmteontwikkeling en remmen daardoor beter op hoge(re) snelheden. Daarnaast zijn ze een stuk duurzamer wanneer je bijvoorbeeld veel in natte en vuile omstandigheden fietst. Een Resin remblok is vanwege de zachtere materiaalsoort minder goed bestand tegen warmteontwikkeling en slijt hierdoor harder wanneer je vaak lang en hard remt. Aan de andere kant leveren deze remblokken een directer remvermogen en produceren ze minder geluid dan Sintered remblokken.

Bekijk hier al onze remblokken voor schijfremmen.

Je remblokken vervangen

  1. Om de oude remblokken te kunnen verwijderen dient eerst het wiel (voor of achter) gedemonteerd te worden. Let er vervolgens goed op dat je na het verwijderen van het wiel de remhendel niet meer aanraakt, omdat dit ervoor kan zorgen dat de zuigers van de remklauw naar buiten zullen komen. Dit maakt het verwijderen en plaatsen van de remblokken erg lastig
  2. Verwijder vervolgens de splitpen of borgveer uit de remklauw
  3. Demonteer de remblokken en controleer de remklauw op eventuele beschadigingen
  4. Monteer de nieuwe remblokken en plaats de splitpen of borgveer terug. Wanneer de nieuwe remblokken zich lastig laten monteren bestaat de mogelijkheid dat de zuigers alsnog naar buiten zijn gekomen. Druk deze dan eerst met behulp van een (in een doek gewikkelde) platte schroevendraaier of steeksleutel terug op hun plaats
  5. Plaats vervolgens het wiel weer terug en controleer of alles naar behoren functioneert

Remklauw onderhouden

De remklauw – ook wel caliper genoemd – zorgt ervoor dat de kracht die wordt uitgeoefend op de remhendel daadwerkelijk wordt omgezet in remkracht. Dit is mogelijk doordat de zuigers in de remklauw de remblokken tegen de schijf aandrukken wanneer er druk wordt uitgeoefend op de hydraulische remleiding. Na verloop van tijd kunnen de remklauw en bijbehorende zuigers vuil worden, waardoor de zuigers minder goed naar hun originele positie terugkeren en het remblok hierdoor tegen de schijf aan blijft schuren. Het is dan ook aan te raden om de remklauw en de bijbehorende zuigers af en toe eens goed schoon te maken voor maximale prestaties. Hoe je dit precies doet leggen we hieronder graag aan je uit:

  1. Allereerst dient het wiel (voor of achter) gedemonteerd te worden
  2. Verwijder de splitpen of borgveer met behulp van een punttang en demonteer de remblokken. Wanneer je remblokken versleten zijn kun je deze eventueel ook gelijk   vervangen.
  3. Op dit moment zijn de zuigers nog niet zichtbaar en kunnen deze ook niet onderhouden worden. Deze worden zichtbaar wanneer je de remhendel een aantal keer inknijpt.
  4. Spuit de zuigers (wanneer zichtbaar) in met ontvetter en verwijder de vuile restanten met een schone doek
  5. Laat het geheel even goed drogen en smeer vervolgens (alleen!) de buitenrand van de zuigers opnieuw in met siliconenvet
  6. Druk de zuigers met behulp van een grote platte schroevendraaier goed terug in de remklauw. Om ervoor te zorgen dat de zuigers niet beschadigd raken is het van belang om de schroevendraaier in een doek te wikkelen wanneer de zuigers terug in de remklauw worden geduwd
  7. Monteer de remblokken en plaats de splitpen of borgveer terug
  8. Plaats vervolgens het wiel weer terug en controleer of alles naar behoren functioneert

Ontluchten van de remset

Na verloop van tijd is het mogelijk dat er luchtbellen ontstaan in een hydraulische remleiding. Hierdoor ontstaat er speling op je remhendel en zal deze minder direct reageren. Wanneer dit het geval is dient de hydraulische remleiding te worden ontlucht. Dit proces, ook wel bekend als het ‘bleeden’ van je remset, zorgt ervoor dat deze luchtbellen uit de hydraulische remleiding worden verwijderd en je remhendel weer naar behoren functioneert. Omdat de aanpak voor het ontluchten van een schijfremset per merk verschilt, hebben wij ervoor gekozen om ons in deze uitleg te richten op een van de meest voorkomende schijfremsets: de MTB schijfremset van Shimano. Hieronder vind je een uitleg over het ontluchten van deze schijfremset:

  1. Allereerst dient het wiel (voor of achter) gedemonteerd te worden
  2. Verwijder de splitpen of borgveer met behulp van een punttang en demonteer de remblokken. Ook hier geldt: wanneer je remblokken versleten zijn kun je deze eventueel ook gelijk vervangen. Plaats vervolgens gelijk de remblokspreider in de remklauw
  3. Haal met behulp van een inbussleutel je remhendel los en plaats deze horizontaal op   het stuur. Draai deze vervolgens (in de horizontale positie) weer vast
  4. Draai de ontluchtingsnippel op de remhendel los en monteer vervolgens het reservoir uit de Shimano ‘bleeding kit’ op deze opening. Haal hierbij direct de stopper uit het reservoir
  5. Vul de spuit met minerale olie en verwijder de ontluchtingsnippel op de remklauw. Plaats vervolgens de spuit met minerale olie op de ontluchtingsnippel. Let er hierbij goed op dat er geen lucht in de spuit komt wanneer deze op het ontluchtingsnippel wordt geplaatst
  6. Om ervoor te zorgen dat nieuwe olie in de remleiding kan worden aangebracht dient de inbusbout aan de bovenzijde van de remklauw iets losgedraaid te worden
  7. Spuit vervolgens de olie zeer geleidelijk en langzaam de leiding in. Knijp hierbij 2 keer kort in de remhendel om ervoor te zorgen dat alle luchtbellen daadwerkelijk zijn verwijderd
  8. Draai de inbusbout aan de bovenzijde van de remklauw weer vast en verwijder vervolgens het reservoir en de spuit van de betreffende ontluchtingsnippel
  9. Verwijder de remblokspreider en monteer de remblokken terug in de remklauw. Zet deze vervolgens weer vast met de eerder verwijderde splitpen of borgveer
  10. Plaats het wiel terug en controleer of alles naar behoren functioneert.

Schijfremmen onderhouden? Bekijk ons assortiment!

€ 949 € 1350
Waardering:
80%
Cyclon Bionet Ontvetter 1L
Cyclon Bionet Ontvetter 1L
30% korting
€ 2499
Juice Lubes Dirt Juice Double Pack
Juice Lubes Dirt Juice Double Pack
Juice Lubes Dirt Juice Double Pack
Juice Lubes Dirt Juice Double Pack
€ 1699
Waardering:
100%
Juice Lubes Dirt Juice Super Gnarl
Juice Lubes Dirt Juice Super Gnarl
€ 1599
Waardering:
87%
Juice Lubes Brake Juice
Juice Lubes Brake Juice

Meer weten? 

Heb jij naar aanleiding van deze blog vragen? Stel ze gerust!
Mail: [email protected]  / Bel: 0182-621850  

Volg ons op social media!

   

Gerelateerde berichten

Technische tips: het vervangen van je ketting en cassette
Technische tips: het vervangen van je kettingbladen
Technische tips: het (de)monteren van een Shimano crankstel
Racefiets afstellen: vier gouden tips van onze bikefitters