Direct contact met een bike expert?
Bel naar 0182-621850 of je stuur je vraag via e-mail
Schijfremmen zijn een essentieel onderdeel van moderne fietsen, bekend om hun krachtige en consistente remprestaties in alle weersomstandigheden. Om deze prestaties te behouden en de levensduur van je remmen te verlengen, is regelmatig onderhoud cruciaal. Dit blog is onderdeel van een aantal technische blogs waarin we uitleg geven over verschillende componenten en hoe je deze het beste zelf kunt onderhouden.
Het onderhoud van schijfremmen kan onderverdeeld worden in 3 onderdelen: het vervangen van de remblokken, het onderhouden van de remklauw en het ontluchten van de remset.
Houd er rekening mee dat het onderhoud aan je schijfremmen van invloed is op het uiteindelijke remvermogen van je fiets. Wanneer dit onderhoud verkeerd wordt uitgevoerd kan dit leiden tot onveilige situaties voor jezelf en andere weggebruikers. Daarnaast is deze vorm van onderhoud zeer technisch en bestaat de kans dat bij een eventuele fout meerdere onderdelen vervangen dienen te worden. We hebben geprobeerd de stappen zo uitgebreid mogelijk te omschrijven, maar kunnen niet garant staan voor het risico op schade en eventueel letsel als gevolg van zelf uitgevoerde werkzaamheden. Neem dan ook gerust contact met ons op wanneer je ergens over twijfelt. We helpen je graag verder en daarnaast kun je ook altijd een afspraak maken als je het onderhoud toch liever door een van onze professionals uit wil laten voeren.
Waarom is het belangrijk?
Slijtage van je remblokken is afhankelijk van verschillende factoren, waaronder het weer, de intensiteit en frequentie waarmee je remt. Hierdoor is het erg lastig om precies te zeggen na hoeveel kilometer je remblokken aan vervanging toe zijn. Een indicatie van versleten remblokken wordt gegeven door het erg ver in kunnen knijpen van je remhendel of een piepend geluid bij het remmen. Het is dan ook zeker aan te raden om af en toe een blik te werpen op je remblokken en deze tijdig te vervangen. Wanneer je hier te lang mee wacht bestaat de kans dat je op het metaal van het remblok komt te remmen en je de remschijf beschadigt.
Wanneer je remblokken aan vervanging toe zijn heb je de keuze uit 2 verschillende typen remblokken: metallic of Resin. Het verschil tussen beide typen is de hardheid van het gebruikte materiaal. Metallic remblokken zijn gemaakt van een hardere materiaalsoort dan Resin remblokken. Metallic remblokken zijn hierdoor beter bestand tegen de warmteontwikkeling en remmen daardoor beter op hoge(re) snelheden. Daarnaast zijn ze een stuk duurzamer wanneer je bijvoorbeeld veel in natte en vuile omstandigheden fietst. Een Resin remblok is vanwege de zachtere materiaalsoort minder goed bestand tegen warmteontwikkeling en slijt hierdoor harder wanneer je vaak lang en hard remt. Aan de andere kant leveren deze remblokken een directer remvermogen en produceren ze minder geluid dan metallic remblokken.
Bekijk hier al onze remblokken voor schijfremmen.
Benodigdheden verzamelen:
1. Voorbereiding:
2. Verwijder het wiel:
3. Verwijder de oude remblokken:
4. Controleer en reinig de remklauw:
5. Druk de zuigers terug:
6. Installeer de nieuwe remblokken:
7. Herplaats het wiel:
8. Test de remmen:
Belangrijke tip: Raak de remoppervlakken van de remblokken en remschijven niet aan met blote handen om vervuiling te voorkomen.
Na het plaatsen van nieuwe remblokken is het inremmen van nieuwe remblokken essentieel voor optimale remprestaties en een langere levensduur van zowel de remblokken als de remschijven. Tijdens dit proces wordt een dunne laag materiaal van de remblokken gelijkmatig over de remschijven verdeeld, wat zorgt voor een consistent contactoppervlak. Dit verbetert de remkracht, vermindert het risico op piepende remmen en voorkomt vroegtijdige slijtage. Door nieuwe remblokken zorgvuldig in te remmen, verzeker je jezelf van veilige en efficiënte remprestaties.
Hoe?
Veilige omgeving: Zoek een rustige, vlakke weg zonder verkeer.
Herhaalde remacties: Versnel tot ongeveer 30 km/u en rem vervolgens af tot een lage snelheid, zonder volledig tot stilstand te komen. Herhaal dit proces 10 tot 15 keer.
Afkoelen: Laat de remmen na het inremmen afkoelen door enkele minuten rustig te fietsen zonder te remmen.
Waarom moet je de remklauw onderhouden?
De remklauw – ook wel caliper genoemd – zorgt ervoor dat de kracht die wordt uitgeoefend op de remhendel daadwerkelijk wordt omgezet in remkracht. Dit is mogelijk doordat de zuigers in de remklauw de remblokken tegen de schijf aandrukken wanneer er druk wordt uitgeoefend op de hydraulische remleiding. Na verloop van tijd kunnen de remklauw en bijbehorende zuigers vuil worden, waardoor de zuigers minder goed naar hun originele positie terugkeren en het remblok hierdoor tegen de schijf aan blijft schuren. Het is dan ook aan te raden om de remklauw en de bijbehorende zuigers af en toe eens goed schoon te maken voor maximale prestaties.
Hoe onderhoud je de remklauwen?
1. Benodigdheden verzamelen:
2. Voorbereiding:
3. Verwijder het wiel:
4. Verwijder de remblokken:
5. Inspecteer de remklauw:
6. Reinig de remklauw:
7. Controleer de zuigers:
8. Smeer de zuigers (indien nodig):
9. Herplaats de remblokken:
10 .Herplaats het wiel:
11. Test de remmen:
Waarom moeten remmen ontlucht worden?
Na verloop van tijd is het mogelijk dat er luchtbellen ontstaan in een hydraulische remleiding. Hierdoor ontstaat er speling op je remhendel en zal deze minder direct reageren. Wanneer dit het geval is dient de hydraulische remleiding te worden ontlucht. Dit proces, ook wel bekend als het ‘bleeden’ van je remset, zorgt ervoor dat deze luchtbellen uit de hydraulische remleiding worden verwijderd en je remhendel weer naar behoren functioneert. Omdat de aanpak voor het ontluchten van een schijfremset per merk verschilt, hebben wij ervoor gekozen om ons in deze uitleg te richten op een van de meest voorkomende schijfremsets: de MTB schijfremset van Shimano.
Hoe moet je remmen ontluchten?
1. Benodigdheden verzamelen:
2. Voorbereiding:
3. Remhendel positioneren:
4. Ontluchtingspoort openen:
5. Remvloeistof toevoegen:
6. Ontluchten:
7. Afsluiten:
8. Remblokken en wiel terugplaatsen:
De grootste fietsenwinkel van Nederland
12GO Biking is de grootste fietsenwinkel van Nederland en België. Alles voor jouw fietsplezier, zoals fietsen, accessoires en kleding zijn in de winkel. Jouw nieuwe fiets kun je testen op de grootste indoor testbaan van de Benelux. En er is een service center met topmonteurs en je kunt een broodje eten in het lunchcafé.
Bikes4Africa wordt gesteund door gedoneerde fietsen van klanten op te knappen en te verkopen. Wil je werken bij de grootste fietsenwinkel van Nederland en België? Kijk dan op werkenbij.12gobiking.nl
Volg ons ook op social media.
In dit blog wordt in 7 stappen uitgelegd hoe je zelf een voorderailleur kan afstellen. Het is verstandig om eerst de achterderailleur af te stellen en daarna de voorderailleur.