Advies van een expert?
Bel 0182-621850, whatsapp of stel je vraag via e-mail
Full-suspension e-MTB's bieden goede controle over ruige en technische MTB-trails dankzij de extra achtervering. Een veerweg tot 150 mm is genoeg voor toeren en relatief vlakke afdalingen. Voor enduro of downhill mountainbikers raden we een grotere veerweg van 160 tot 190 mm aan. Verder kies je een grote accu van 600+ Wh als je lange afstanden met veel hoogteverschillen gaat fietsen. Voor korte ritjes of weinig hoogteverschillen volstaat een kleinere accu.
Handige informatie: Alles over elektrische mountainbikes | e-MTB keuzehulp
Bekijk direct: Elektrische Mountainbikes | Elektrische Hardtail Mountainbikes | Enduro e-MTB's
Lees verder...De vertaling van full-suspension is volgeveerd, en dat is precies wat een full-suspension mountainbike is. Waar een normale (of hardtail) elektrische mountainbike alleen een geveerde voorvork heeft, is een full-suspension (of fully) ook uitgerust met een achtervering. In combinatie met de elektrische ondersteuning maakt dat een elektrische full-suspension mountainbike.
De dubbele vering zorgt voor een betere grip op de grond, waardoor de banden contact blijven maken met de ondergrond. Dit geeft je meer controle over de fiets en vermindert het risico op uitglijden en vallen op ruige en gladde paden.
De vering dempt de impact van hobbels en kuilen, waardoor je een comfortabelere rit hebt, zelfs tijdens lange ritten. Hierdoor kun je langer op de fiets blijven en meer van de natuurlijke schoonheid om je heen genieten.
De elektrische trapondersteuning op een full-suspension e-MTB helpt je bij het overbruggen van steile beklimmingen met minder inspanning. Aan de andere kant biedt de vering een soepelere afdaling, waardoor je sneller en met meer vertrouwen kunt rijden.
Een e-fully mountainbike is minder geschikt voor het fietsen over vlakke ondergronden, zoals asfalt. Door de vering zijn de fietsen allesbehalve stijf, dus moet je veel kracht zetten om vooruit te komen in vergelijking met een hardtail bijvoorbeeld. Als je een e-fully mountainbike zoekt én op het asfalt wil fietsen, moet je op zoek naar een achtervering met lock-out, zodat je de vering vast kan zetten als je over vlak terrein wil fietsen.
Met een elektrische full-suspension mountainbike kan vrijwel op elke trail fietsen: of je nu in de Alpen of op de Utrechtse Heuvelrug gaat fietsen: een elektrische full-suspension is er geschikt voor. Dat komt doordat de goede vering voor uitstekende controle zorgt en je daardoor steile en technische trails kan pakken. In Nederland zijn de trails relatief vlak en minder technisch, dus dat is een makkie voor een elektrische fully mountainbike.
Het grootste verschil tussen full-suspension e-MTB’s is de grootte van de veerweg. Over het algemeen geldt: hoe groter de veerweg, hoe meer de mountainbike aankan. E-MTB’s met een veerweg rond de 140 zijn geschikt voor toeren en vloeiende trails. Voor de enduro racers onder ons die zo snel mogelijk naar beneden willen op technisch terrein heb je meer veerweg nodig. Dan moet je kijken naar een veerweg van 160 tot 190 mm. Of bekijk hier enduro e-MTB's.
Je vindt de wielmaten 27,5 en 29 inch terug op full-suspension e-MTB’s. De grotere 29 inch wielen rollen beter bij hoge snelheden en zijn daardoor geschikt voor langere ritten en kunnen ook prima afdalen. 27,5 inch wielen zijn wat kleiner en daardoor meer geschikt voor wendbaar rijgedrag, zoals technische afdalingen. Het rolgedrag is dan weer wat minder goed, maar de verschillen zijn niet enorm. Tegenwoordig zie je ook beide wielmaten op e-MTB’s voorbijkomen (27,5 inch achter en 29 inch voor). Die e-MTB’s bieden het beste van beide werelden.
Verder hebben ondersteuning en accu ook invloed op de prijs. Over het algemeen geldt: hoe krachtiger de motor en hoe groter de accu, hoe hoger de prijs. Het voordeel van een grote accu is een grotere actieradius of de mogelijkheid om meer te vragen van je motor bij steile beklimmingen. De meeste e-MTB’s zijn verder uitgerust met een Bosch Performance Line CX-motor of een vergelijkbare versie van andere motorfabrikanten.
Net als bij gewone mountainbikes zijn er ook e-fully mountainbikes van aluminium of carbon. Hoewel het gewicht minder uitmaakt bij e-MTB’s, heeft het nog steeds invloed. Een motor en accu zijn namelijk al zwaar en door te kiezen voor een carbon frame kan je het hoge gewicht enigszins compenseren. Daarnaast absorbeert carbon trillingen wat beter dan aluminium, maar aangezien er al aardige dosis vering op full-suspensions zit, merk je daar niet heel veel van op korte afstanden. Op langere afstanden kan het wel een rol spelen in de vermoeidheid van je armen en benen. Tot slot betaal je meer voor aluminium fully’s vergeleken met carbon fully’s.
Uitgelicht
Tijdelijke actie: De beste acties die binnenkort aflopen.
Duurzaam: Deze producten zijn duurzaam geproduceerd.
Outlet: De laatste stuks voor een voordelige prijs.
Nieuwe collectie: Deze producten zijn recent aan ons assortiment toegevoegd.
Tweedekans: Deze producten zijn reeds gebruikt maar zijn goed bevonden om aan te bieden. Ze zijn dus 100% in orde en je hebt er de volledige garantie op.
Type mountainbike
Hardtail: heeft alleen vering in de voorvork. Dit type is lichter en stijver dan een fully, maar biedt wel minder controle op ruiger terrein.
Full Suspension: naast geveerde voorvork ook vering voor het achterwiel. Met een "fully" heb je meer controle over de mountainbike, al is dit type wel iets zwaarder dan een hardtail.
Fatbike: Een nieuw type mountainbike. Geschikt voor de avonturier die het strand, een dik pak sneeuw of grote modderpoel opzoekt.
Mountainbike gebruik
Cross Country
Cross Country (XC) fietsen zijn gericht op pure snelheid en efficiëntie. XC-parcours bestaan uit singletracks van niet meer dan 60 cm breedte en hebben relatief weinig hoogteverschil.
Trail
Trail rijden is iets avontuurlijker dan Cross country. Je komt iets grotere obstakels tegen en je bent niet vies van een klimmetje, zolang de afdaling maar voldoende spanning met zich meebrengt.
Enduro
Enduro ritten gaan voornamelijk bergaf. De fietsen zijn een stuk minder gericht op trapefficiëntie door de lange veerweg, maar blinken uit in de technische en uitdagende afdalingen. Enduro rijden gebeurt veel in hiervoor ingerichte bikeparks met gave sprongen en enorm snelle bochten.
Downhill
De fiets is speciaal ontworpen voor de meest gevaarlijke en steile afdalingen.
Merk motor
Motoren bieden een lichte tot sterke trapondersteuning. Hoe hoger het aantal NM, hoe sterker de ondersteuning van de motor. Elektrische stadsfietsen zijn vaak uitgerust met een geruisloze motor die een lichte ondersteuning biedt (t/m 50 NM). Op sportieve fietsen zit vaak een sterke motor met een hoog piekvermogen (50 tot 95 NM).
Kracht motor
De kracht van de motor wordt uitgedrukt in Newtonmeters (Nm). Dit geeft een indicatie van hoe snel je elektrische fiets optrekt. Een krachtigere e-bike trekt sneller op.
Normaal: Dit zijn de motoren die gewoon doen wat ze moeten doen. Onder normaal verstaan we motoren tot 45 Nm.
Krachtig: Deze motoren trekken al een stukje sneller op dan normale motoren en bieden wat meer power op hellingen. Krachtige motoren hebben tussen de 45 en 75 Nm koppel.
Zeer krachtig: De aller sterkste motoren. Deze zorgen dat je iedere helling op kunt en ook met gemak over onverharde wegen kunt rijden. Alle motoren met meer dan 75 Nm vallen onder "zeer krachtig"
Aantal versnellingen
Aanduiding hoeveel versnellingen er op de fiets zitten.
Naafversnelling: De versnellingen zitten alleen in de achternaaf, er wordt één getal gebruikt om het aantal versnellingen aan te duiden.
Derailleurversnelling: Je schakelt over verschillende tandwielen. Er wordt gebruik gemaakt van een 'x' aanduiding. Het getal voor de x is het aantal tandwielen bij de crank, het getal achter de x het aantal versnellingen dat je op de cassette hebt.
Versnellingsgroep
Het verschil tussen de verschillende versnellingsgroepen zit in duurzaamheid, kwaliteit en gewicht. Duurdere versnellingsgroepen zijn lichter, duurzamer en schakelen beter onder belasting.
In onze blogs vind je alles over de verschillende merken en groepen.
Shimano racefietsgroepen
Shimano MTB groepen
Sram racefietsgroepen
Sram MTB groepen
Shimano naafversnellingen
Framemateriaal
Aluminium: Het meest gebruikte materiaal. Er zijn verschillende soorten aluminium, het ene frame is daardoor lichter dan het ander.
Carbon: Lichter en stijver dan aluminium. Verkrijgbaar in veel verschillende soorten die zorgen voor andere rijeigenschappen. Zo zijn er vrij harde carbon frames maar er zijn ook modellen die juiste gericht zijn op meer comfort. Wil je meer weten over Carbon frames? Zie onze blog over carbon frames.
Actieradius
De stelregel hierbij is dat je per 100 wattuur gemiddeld zo'n 15-25 kilometer kan fietsen, afhankelijk van motorstand en andere externe factoren.
De vuistregel die je kunt aanhouden is:
300 Wh: 35 - 60 km
400 Wh: 45 - 75 km
500 Wh: 60 - 120 km
600+ Wh: 75 - 150 km.
Kijk voor een uitgebreide uitleg over de actieradius van e-bikes in dit blog.