Je hebt een mooie mountainbike of racefiets en je wilt gaan fietsen, maar je achterderailleur schakelt niet goed en de ketting wil wel eens van de cassette af vliegen. Hoe kan je dit oplossen zodat je je versnelling weer goed kunt gebruiken? In dit blog worden 5 verschillende achterderailleurs besproken en wordt er telkens in 6 stappen uitgelegd hoe je zelf deze achterderailleur kan afstellen. Het is verstandig om eerst de achterderailleur af te stellen en daarna de voorderailleur.
Op de meeste achterderailleurs zijn drie stelschroeven te vinden die in-of uitgedraaid kunnen worden. Bij twee van deze stelschroeven staat vaak de letter L (Low) of H (High). Deze stelschroeven zorgen ervoor dat de achterderailleur grenzen heeft waarin de ketting kan bewegen en daardoor niet van de cassette valt. Met de derde stelschroef ook wel de B-schroef genoemd, kan de hoogte van de achterderailleur aangepast worden. In de afbeelding hieronder zie je van beneden naar boven de 'L' stelschroef, de 'H' stelschroef en de ‘B’ stelschroef om de hoogte van de derailleur mee aan te passen.
Stap 1: Benodigdheden
Schroevendraaier of inbussleutel (2, 2,5 of 3 mm, afhankelijk van de derailleur)
Stelnippel aan de kabel (bij de derailleur of schakelaar)
Op de meeste achterderailleurs zitten drie stelschroeven:
H-stelschroef (High limit) – bepaalt de uiterste stand op het kleinste tandwiel.
L-stelschroef (Low limit) – bepaalt de uiterste stand op het grootste tandwiel.
B-stelschroef (B-tension) – regelt de afstand tussen de derailleur en cassette.
Stap 2: Afstellen van de H-stelschroef (High-limit)
Doel: Voorkomen dat de ketting van het kleinste tandwiel valt.
Zet de ketting achter op het kleinste tandwiel en voor op het grootste voorblad.
Draai de H-stelschroef om de derailleur recht onder het kleinste tandwiel te positioneren:
Indraaien → derailleur beweegt naar binnen.
Uitdraaien → derailleur beweegt naar buiten.
Controleer of de ketting soepel op het kleinste tandwiel schakelt en niet van de cassette afvalt.
Opmerking: Als de ketting überhaupt niet op het kleinste tandwiel komt, is de kabelspanning mogelijk te hoog. Gebruik de stelnippel om de kabelspanning aan te passen:
Rechtsom draaien → minder kabelspanning.
Linksom draaien → meer kabelspanning.
Stap 3: Indexering en kabelspanning controleren
Doel: Zorgen voor soepel schakelen tussen de tandwielen.
Schakel vanaf het kleinste tandwiel steeds een tandwiel omhoog en let op de reactie van de ketting.
Indien nodig, pas de kabelspanning aan:
Schakelt de ketting niet omhoog? → Verhoog de kabelspanning met de stelnippel.
Slaat de ketting tandwielen over? → Verlaag de kabelspanning.
Controleer of de ketting soepel alle tandwielen bereikt.
Opmerking: Als de derailleur niet goed af te stellen is, kan de derailleurpad krom zijn. Controleer en vervang of richt deze indien nodig.
Stap 4: Afstellen van de derailleurhoogte (B-stelschroef)
Doel: De juiste afstand tussen de derailleur en cassette instellen.
Zet de ketting achter op het grootste tandwiel.
Controleer of er ongeveer één vingerbreedte ruimte is tussen het bovenste derailleurwiel en het grootste tandwiel van de cassette.
Pas de B-stelschroef aan om de afstand te optimaliseren:
Indraaien → derailleur beweegt dichter naar de cassette.
Uitdraaien → derailleur beweegt verder van de cassette af.
Opmerking:
Staat de derailleur te dicht bij de cassette, dan schakelt hij niet goed naar het grootste tandwiel.
Staat de derailleur te ver van de cassette, dan schakelt hij slecht over de hele cassette.
Stap 5: Afstellen van de L-stelschroef (Low-limit)
Doel: Voorkomen dat de ketting van het grootste tandwiel valt.
Zet de ketting achter op het grootste tandwiel en voor op het kleinste voorblad.
Draai de L-stelschroef om de derailleur precies onder het grootste tandwiel te positioneren:
Indraaien → derailleur beweegt naar binnen.
Uitdraaien → derailleur beweegt naar buiten.
Controleer of de ketting soepel op het grootste tandwiel schakelt en niet van de cassette afvalt.
Stap 6: Controle en testrit
Schakel door alle versnellingen om te controleren of de derailleur goed werkt.
Let op soepel schakelen en geen afwijkende geluiden.
Pas indien nodig de kabelspanning nog een klein beetje aan met de stelnippel.
Uitlegvideo voor het afstellen van je mechanische achterderailleur
SRAM AXS achterderailleur afstellen
Op de deze achterderailleurs zijn drie stelschroeven te vinden die in- of uitgedraaid kunnen worden. Bij twee van deze stelschroeven staat vaak de letter L (Low) of H (High). Deze stelschroeven zorgen ervoor dat de achterderailleur grenzen heeft waarin de ketting kan bewegen en daardoor niet van de cassette valt. Met de derde stelschroef ook wel de B-schroef genoemd, kan de hoogte van de achterderailleur aangepast worden.
Stap 1: Benodigdheden
2,5 mm of 3 mm inbussleutel
SRAM AXS-app
SRAM Chain Gap Tool (indien meegeleverd)
Stap 2: Afstellen van de H-stelschroef (High-limit)
Doel: Voorkomen dat de ketting van het kleinste tandwiel valt.
Zet de ketting achter op het kleinste tandwiel en voor op het grootste voorblad.
Draai de H-stelschroef om de derailleur precies onder het kleinste tandwiel te positioneren:
Indraaien → derailleur beweegt naar binnen.
Uitdraaien → derailleur beweegt naar buiten.
Controleer of de ketting soepel op het kleinste tandwiel schakelt en niet van de cassette afvalt.
Stap 3: Indexering (fijnafstelling) via de SRAM AXS-app
Ga naar instellingen > aandrijflijn > MicroAdjust.
Schakel omhoog vanaf het kleinste tandwiel en controleer de schakeling:
Gaat de ketting niet omhoog? ➝ Gebruik het pijltje naar links om de derailleur iets richting de spaken te verplaatsen.
Slaat de ketting tandwielen over? ➝ Gebruik het pijltje naar rechts om de derailleur iets naar buiten te verplaatsen.
Opmerking: Als de derailleur niet goed af te stellen is, kan de derailleurpad krom zijn. Controleer en vervang of richt deze indien nodig.
Stap 4: Afstellen van de derailleurhoogte (B-stelschroef)
Doel: De juiste afstand tussen de derailleur en cassette instellen.
Zet de ketting achter op het grootste tandwiel.
Gebruik de SRAM Chain Gap Tool (indien meegeleverd) en plaats deze op het grootste tandwiel of bovenste derailleurwiel.
Draai de B-stelschroef om de hoogte aan te passen:
Indraaien → derailleur beweegt naar de cassette toe.
Uitdraaien → derailleur beweegt verder van de cassette af.
Zorg ervoor dat de derailleur exact op de juiste hoogte staat volgens de tool.
Stap 5: Afstellen van de L-stelschroef (Low-limit)
Doel: Voorkomen dat de ketting van het grootste tandwiel valt.
Zet de ketting achter op het grootste tandwiel en voor op het kleinste voorblad.
Draai de L-stelschroef om de derailleur precies onder het grootste tandwiel te positioneren:
Indraaien → derailleur beweegt naar binnen.
Uitdraaien → derailleur beweegt naar buiten.
Controleer of de ketting soepel op het grootste tandwiel schakelt en niet van de cassette afvalt.
Stap 6: Controle en testrit
Schakel door alle versnellingen om te controleren of de derailleur goed werkt.
Let op soepel schakelen en geen afwijkende geluiden.
Pas indien nodig de micro-afstelling via de SRAM AXS-app nog een klein beetje aan.
Shimano 12-sp Di2 achterderailleur afstellen
Op deze achterderailleurs zijn drie stelschroeven te vinden die in-of uitgedraaid kunnen worden. Bij twee van deze stelschroeven staat de letter L (Low) of H (High). Deze stelschroeven zorgen ervoor dat de achterderailleur grenzen heeft waarin de ketting kan bewegen en daardoor niet van de cassette valt. Met de derde stelschroef ook wel de B-schroef genoemd, kan de hoogte van de achterderailleur aangepast worden.
Stap 1: Benodigdheden
2 mm inbussleutel (voor de H-, L- en B-stelschroeven)
Je hebt een SRAM Eagle Transmission aandrijving, maar merkt dat de derailleur niet optimaal schakelt of dat de ketting meer geluid maakt dan zou moeten? Geen zorgen! We leggen je uit hoe je de afstelling eenvoudig kunt verbeteren.
Geen stelschroeven meer nodig
SRAM Transmission maakt afstellen makkelijker dan ooit. De derailleur is direct verbonden met het frame, waardoor je geen derailleurpad of kabels hoeft af te stellen. De fijnafstelling gebeurt volledig elektronisch via de SRAM AXS-app.
Stap 1: Verbind de fiets met de SRAM AXS-app
Open de SRAM AXS-app en verbind je fiets.
Ga naar de instellingen van de aandrijflijn en klik op “MicroAdjust”.
Stap 2: MicroAdjust instellen
Met de MicroAdjust-functie pas je de derailleurpositie aan om soepeler te schakelen:
Gebruik het pijltje naar links, als de derailleur moeite heeft om op te schakelen naar een groter tandwiel.
Gebruik het pijltje naar rechts, als de derailleur niet soepel terugschakelt naar een kleiner tandwiel.
Extra tips voor de beste afstelling
Test de afstelling tijdens het fietsen – de schakeling voelt soms anders aan wanneer de fiets op een montagestandaard hangt.
Let op kettinggeluid – een goed afgestelde derailleur schakelt soepel en stil.
Controleer je kettinglijn – een verkeerde kettinglijn kan ook invloed hebben op de schakelprestaties.
De grootste fietsenwinkel van Nederland
12GO Biking is de grootste fietsenwinkel van Nederland en België. Alles voor jouw fietsplezier, zoals fietsen, accessoires en kleding zijn in de winkel. Jouw nieuwe fiets kun je testen op de grootste indoor testbaan van de Benelux. En er is een service center met topmonteurs en je kunt een broodje eten in het lunchcafé.
Bikes4Africa wordt gesteund door gedoneerde fietsen van klanten op te knappen en te verkopen. Wil je werken bij de grootste fietsenwinkel van Nederland en België? Kijk dan op werkenbij.12gobiking.nl