Onze winkel is open

Menu

Met een E-bike testcenter, professionele werkplaats en een voorraad van ruim 8000 fietsen ben jij bij 12GO Biking aan het juiste adres voor een flinke dosis fietsplezier!

In 6 stappen zelf je achterderailleur afstellen!

Datum:
3 augustus 2020
Door:
Erik

Je hebt een mooie mountainbike  of racefiets en je wilt gaan fietsen, maar je achterderailleur schakelt niet goed en de ketting wil wel eens van de cassette af vliegen. Hoe kan je dit oplossen en je versnelling weer goed gaan gebruiken? In dit blog wordt in 6 stappen uitgelegd hoe je zelf een achterderailleur kan afstellen. Het is verstandig om eerst de achterderailleur af te stellen en daarna de voorderailleur.

Bekijk hier de video met Luuk legt 't uit

Na aanschaf van een nieuwe fiets

Wanneer je een fiets nieuw aanschaft wordt de derailleur altijd van tevoren goed afgesteld. Bij nieuwe fietsen zit er echter nog wat rek op de kabels, waardoor het kan gebeuren dat je fiets na een paar ritjes niet meer schakelt zoals je zou willen. Wanneer dit het geval is raden wij aan om niet aan de schroefjes te gaan draaien. In plaats daarvan kun je de kabelspanning afstellen door te draaien aan de stelnippel op je shifter of derailleur. 

Wanneer je zelf een derailleur monteert

Wanneer je zelf een derailleur monteert komt er iets meer bij kijken dan bij een voorgemonteerde. Hier lichten we daarom stap voor stap uit wat je moet doen.

Benodigdheden

  • Kruiskopschroevendraaier
  • Inbussleutel 2

Bekijk hier ons gereedschap assortiment

De achterderailleur afstellen

De achterderailleur zorgt ervoor dat de ketting soepel kan schakelen van het ene tandwiel naar het andere tandwiel. Daarnaast zorgt de achterderailleur ervoor dat de ketting de juiste spanning heeft en houd.

Op de meeste achterderailleurs zijn drie stelschroeven te vinden die in-of uitgedraaid kunnen worden. Bij twee van deze stelschroeven staat vaak de letter L (Low) of H (High). Deze stelschroeven zorgen ervoor dat de achterderailleur grenzen heeft waarin de ketting kan bewegen en daardoor niet van de cassette valt. Met de derde stelschroef kan de hoogte van de achterderailleur aangepast worden. In de afbeelding hieronder zie je van beneden naar boven de 'L' stelschroef, de 'H' stelschroef en de stelschroef om de hoogte van de derailleur mee aan te passen.

Stap 1

Zet de ketting achter op het kleinste tandwiel en voor op het grootste tandwiel (voorblad).

Stap 2

Positioneer de achterderailleur midden onder het kleinste tandwiel. Door de ‘H’ stelschroef in te draaien gaat de derailleur naar binnen en door de ‘H’ stelschroef uit te draaien gaat de derailleur naar buiten. De ketting valt van de cassette af als de H’ stelschroef te ver is uitgedraaid en de ketting gaat niet meer op het kleinste tandwiel als de stelschroef te ver is ingedraaid.

Opmerking: Als je de ketting niet op het kleinste tandwiel krijgt dan is waarschijnlijk de kabelspanning van de versnelling te hoog. Deze kabelspanning kan je veranderen met de stelnippel, naar rechts draaien = minder kabelspanning en naar links draaien = meer kabelspanning.


Stap 3

Schakel vanaf het kleinste tandwiel steeds een tandwiel omhoog. Als de ketting niet op het volgende tandwiel gaat dan moet je de kabelspanning met de stelnippel verhogen. Als de ketting een tandwiel overslaat dan moet je de kabelspanning verlagen.

Opmerking: Het is mogelijk dat de derailleurpad krom is. Hierdoor is het niet mogelijk om de achterderailleur goed af te stellen. De derailleurpad moet dan vervangen worden of rechtgezet worden. 

Stap 4

Controleer of er tussen het bovenste derailleurtandwiel het grootste tandwiel van de cassette ongeveer een vinger tussen zit. De hoogte van de achterderailleur kan je veranderen door de derde stelschroef in- en uit te draaien.

Opmerking: De goede hoogte van de achterderailleur kan verschillen per soort fiets. Als de achterderailleur te dicht tegen de cassette aan staat dan schakelt de derailleur niet goed naar het grootste tandwiel. Als de achterderailleur te ver van de cassette staat zoals in de afbeelding hieronder dan schakelt de derailleur bij de meeste tandwielen niet goed. 

Stap 5

Zet de ketting achter op het grootste tandwiel en voor op het kleinste tandwiel. 

Stap 6

Positioneer de achterderailleur midden onder het grootste tandwiel. Door de ‘L’ stelschroef in te draaien gaat de derailleur naar binnen en door de ‘L’ stelschroef uit te draaien gaat de derailleur naar buiten. 

De ketting valt van de cassette af als de L’ stelschroef te ver is uitgedraaid en de ketting gaat niet meer op het grootste tandwiel als de stelschroef te ver is ingedraaid.

Na het volgen na deze 6 stappen zou je achterderailleur weer als een zonnetje moeten schakelen!

Ben je ook benieuwd hoe je zelf je voorderailleur kan afstellen, in dit blog lees je er alles over!

Meer weten? 

Heb jij naar aanleiding van deze blog vragen? Stel ze gerust!
Mail[email protected]  / Bel0182-621850  

Volg ons op social media!