Herenfiets: Fietsen met hoge stang. Opstappen op deze fietsen doe je door een been over het zadel te zwaaien
Damesfiets: Fietsen zonder hoge stang. Ze worden ook veel door heren gekozen, door de makkelijke in- en uitstap.
Lage instap: Vergelijkbaar met damesfietsen, maar dan extra lage instap.
Trapeze frame: Deze fietsen worden ook wel trapezemodellen genoemd. Ze hebben een extra diagonale stang in het frame.
Derailleurversnelling: geschikt voor een lichte fiets met veel versnellingen.
Naafversnelling: Minder onderhoud nodig en robuuster dan een derailleur.
Enviolo: Traploze versnellingsnaven waarmee je altijd de juiste weestand vindt om comfortabel te fietsen.
Hardtail: heeft alleen vering in de voorvork. Dit type is lichter en stijver dan een fully, maar biedt wel minder controle op ruiger terrein.
Full Suspension: naast geveerde voorvork ook vering voor het achterwiel. Met een "fully" heb je meer controle over de mountainbike, al is dit type wel iets zwaarder dan een hardtail.
Fatbike: Een nieuw type mountainbike. Geschikt voor de avonturier die het strand, een dik pak sneeuw of grote modderpoel opzoekt.
Het type elektrische fiets is bepalend voor wat voor gebruik de fiets geschikt is.
Stadsfiets: Deze e-bikes zijn perfect voor gebruik in de stad. Ze zijn robuust, wendbaar en onderhoudsvriendelijk.
Hybride fiets: Dit zijn sportievere elektrische fietsen die daardoor geschikt is voor langere afstanden.
Speed Pedelec: De ideale vervanger van de auto. Met deze e-bikes kun je namelijk 45 km per uur!
Mountainbike: De e-bike voor de mountainbiker die af en toe een extra steuntje in de rug kan gebruiken.
Gravelbike: Wanneer je op de gravelstroken net dat beetje harder wilt gaan, of juist je gravelritten nog langer wilt maken!
Moederfiets: De ideale fiets voor alledaags gebruik met de kinderen. Geschikt voor kinderzitjes, voorzien van een stuurslot en twee-poot standaard.
Longtail: Deze fietsen worden ook wel cargo e-bikes genoemd en hebben een ''staart''. Die zet je in voor het vervoer van kids, het doen van boodschappen en nog veel meer.
De accu kan op drie verschillende manieren gepositioneerd worden op de e-bike.
In de bagagedrager: De voordeligste en bekendste optie. De accu zit onder de bagagedrager. Het zwaartepunt ligt wel iets hoger, wat de e-bike iets minder stabiel maakt.
Aan het frame: De accu zit zichtbaar aan het frame bevestigd. Het zwaartepunt is hierdoor lager dan met een drageraccu.
Geïntegreerd in het frame: De accu zit vrijwel onzichtbaar in het frame weggewerkt. Hierdoor is je accu goed beschermd en ziet de fiets er fraai uit.
Ketting: De klassieke aandrijving die we kennen op fietsen.
Riemaandrijving: Je fiets wordt aangedreven door middel van een riem. Een riem heeft als grootste voordeel dat je hem nauwelijks hoeft te onderhouden. In ons blog vind je alles over riemaandrijving.
Aanduiding hoeveel versnellingen er op de fiets zitten.
Naafversnelling: De versnellingen zitten alleen in de achternaaf, er wordt één getal gebruikt om het aantal versnellingen aan te duiden.
Derailleurversnelling: Je schakelt over verschillende tandwielen. Er wordt gebruik gemaakt van een 'x' aanduiding. Het getal voor de x is het aantal tandwielen bij de crank, het getal achter de x het aantal versnellingen dat je op de cassette hebt.