Datum:
22 mei 2019
Door:
Thomas
Delen

Hoe bepaal ik de juiste bandenspanning voor mijn racefiets?

Bandenspanning lijkt op het oog heel eenvoudig. Hoe hoger de spanning, hoe minder rolweerstand dus hoe harder je gaat. Ja en nee. Een hogere bandenspanning zorgt inderdaad voor een lagere rolweerstand, maar wanneer je spanning te hoog wordt ga je stuiterend over het wegdek bij ieder hobbeltje. Een te lage bandenspanning wil je vanzelfsprekend ook niet, maar wat is dan wél de juiste bandspanning? Je moet hierbij rekening houden met een aantal belangrijke factoren. In dit blog lichten wij deze factoren uit en helpen wij je bij het bepalen van jouw bandenspanning!

Eigen gewicht

De ideale bandenspanning voor je racefiets hangt in de eerste plaats samen met je eigen gewicht. Wanneer je weinig druk in je band pompt, terwijl je zelf wel wat zwaarder bent wordt de band te veel ingedrukt, waardoor je de kans op stootlekken aanzienlijk vergroot. Aan de andere kant geldt ook, als je de band heel hard oppompt terwijl je zelf wat lichter bent gaat je fiets over het wegdek stuiteren bij ieder hobbeltje, waardoor je de controle over je fiets al gauw verliest.

Wat wordt aangehouden als vuistregel voor de bandenspanning is je eigen lichaamsgewicht, delen door 10. Als je bijvoorbeeld 75 kilo weegt, houd je een bandenspanning van 7,5 bar aan. Mocht dit gevoelsmatig nog te hoog zijn, is het altijd nog mogelijk om de druk met een halve bar te verlagen. Daarnaast is je gewicht niet evenredig verdeeld: Het meeste gewicht leunt op je achterwiel. Daarom raden wij ook aan om je achterband iets harder op te pompen dan je voorband. Voor een berijder van 75 kilo geldt dan dat de bandenspanning van de achterband 7,5 bar is en van de voorband 7 bar. De "ideale" bandenspanning varieert echter ook per bandbreedte, in de tabel is precies te zien welke spanning wij aanraden.

Tabel bandenspanning race

Let bij het oppompen van je banden wel op de maximale bandenspanning. Op bijna alle banden staat een maximale spanning, vaak is dit 8 tot 8,5 bar. Wanneer je de banden te hard oppompt verhoog je aanzienlijk de kans op lekrijden. Ook wil je de banden niet te zacht hebben. Voor gewone wegen raden wij een minimale druk van 5,5 bar aan, wanneer je minder dan 60 kilo weegt. Bij te zachte banden loop je namelijk het risico op stootlekken.

Maximale bandenspanningGa vooraf goed na wat de maximale bandenspanning van de band is

Ondergrond

Naast je eigen gewicht, speelt ook de ondergrond waar je op rijdt een rol bij het bepalen van je bandenspanning. Over gewoon asfalt is de bovengenoemde berekening perfect, omdat oneffenheden in dat geval minimaal zijn.

Ga je over klinkers rijden, worden de oneffenheden al wat meer. Voor extra comfort is het dan verstandig om de bandenspanning met een halve bar te verlagen. Maar klinkers vallen al met al nog wel mee. Wanneer je de kasseien op gaat wordt het pas echt interessant. Op de kasseien wil je zo min mogelijk hobbelen. Banden met een breedte van 28 mm zijn dan al een goed begin, maar je bent er dan nog niet.

Ons advies is dan ook om je bandenspanning op kasseien minimaal te houden, om te voorkomen dat je fiets alle kanten op stuitert. Vaak zal dit dan neerkomen op ongeveer 5 tot 6 bar. Een schoolvoorbeeld hiervan is de touretappe Parijs Roubaix van 2013. In 2013 won Fabian Cancellara deze etappe op 27 mm brede banden, met een spanning van slechts 5 bar op het voorwiel en 6 op het achterwiel, terwijl hij 81 kg woog. Hij reed een gemiddelde snelheid van 45 kilometer per uur. Dit toont aan dat de juiste bandenspanning je een enorm voordeel op kan leveren.

Fabian Cancellara 2013 Parijs RoubaixFabian Cancellara tijdens Parijs Roubaix in 2013.

Omstandigheden

Je bandenspanning pas je dus aan, aan je gewicht en aan de ondergrond. Maar er is nog één andere factor die een rol speelt bij het bepalen van de bandenspanning. Het weer. Bij droog weer kun je de vuistregel aanhouden: Aantal bars = Lichaamsgewicht / 10.

Wanneer het regent, of recent heeft geregend gaat dit echter niet helemaal op. De wegen worden glad door al het water. Vooral putdeksels en strepen op de weg zijn vaak de daders van glijpartijen op een natte dag. Voor extra grip in zulke omstandigheden is het raadzaam om de bandenspanning een halve bar te verlagen. Hierdoor heb je een iets breder contactoppervlak, waardoor je meer grip hebt op het gladde wegdek.

Banden oppompen

Nu is het tijd om je band op de juiste spanning te brengen. Weest hierbij niet bang om wat te experimenteren, Hier heb je echter wel de juiste pomp voor nodig. Wat is dan de juiste pomp? Ons advies is een vloerpomp met een nauwkeurige drukmeter, zodat je eenvoudig je band op de juiste spanning kunt brengen. Let ook op de maximale druk die een pomp kan overbrengen, zodat je niet een pomp aanschaft die een te lage maximale druk biedt.

Onze favoriete vloerpompen om eenvoudig je bandenspanning op de juiste druk te krijgen:

BFP-22 Airstorm Vloerpomp

BBB BFP-22 Airstorm Vloerpomp

<p>Stalen vloerpomp, pompt tot 10 bar / 145 psi. Met Dualhead-pompkop, geschikt voor alle ventielen.&nbsp;</p>

€ 39,99
Joeblow Sport III Vloerpomp

Topeak Joeblow Sport III Vloerpomp

<p>De JoeBlow Sport III is een hoge kwaliteit pomp waarmee het oppompen van zowel race en MTB-banden een stuk makkelijker is.</p>

€ 42,99
Dual Charger Vloerpomp

Bontrager Dual Charger Vloerpomp

<p>De Bontrager Dual Charger garandeerd door de stalen constructie een lange levensduur. De automatische kop past op zowel Presta- als Schrader-ventielen. Op de stabiele voet bevind zich een manometer waarbij je makkelijk kan aflezen hoeveel druk er in de band zit. Daarnaast zit er een knop op de voet waarmee je kan omschakelen tussen hoog volume en hoge druk.</p>

€ 59,99
Airstep Voetpomp

SKS Airstep Voetpomp

<p>Met de Airstep Voetpomp heb je nooit meer last van verzuurde armen of een pijnlijke rug door het oppompen van je banden. De Airstep wordt namelijk met de voet bediend, waardoor het een stuk minder belastend voor het lichaam is dan een normale vloerpomp. Door de innovatieve techniek gaat het pompen van de eerste tot de laatste slag zeer soepel.</p>

€ 59,99

Meer Lezen ?