Outlet | tot wel 50% korting! ›

Toggle Nav
Winkelwagen

Steekassen voor de racefiets: de huidige standaard

Een aantal jaar geleden werden alle racefietsen standaard voorzien van velgremmen en een wielset met snelspanners. De afgelopen jaren is deze trend flink veranderd en worden steeds meer racefietsen voorzien van schijfremmen en steekassen, dit is ook duidelijk te zien als je bij ons in de winkel komt. Deze verandering is geleidelijk doorgevoerd en daardoor zijn er meerdere soorten assen op de markt. Hierdoor is het niet helemaal duidelijk meer welke soorten en maten er nu allemaal zijn. Daarom zetten wij in dit blog alle ontwikkelingen en verschillende assen voor je op een rij. Daarnaast geven we ook tips hoe je erachter kunt komen welke as jij op dit moment hebt, zodat jij precies weet waar je de volgende keer op moet letten! 

Ontwikkelingen

De snelspanner

Laten we allereerst even teruggaan naar het moment dat er enkel racefietsen waren met velgremmen. In deze periode werd iedere racefiets voorzien van een wielset met snelspanners. De assen die hiervoor werden gebruikt hadden een lengte van 100mm (voorwiel) en 135mm (achterwiel), waarbij de diameter van de snelspanner 5mm bedroeg. Ondanks de diameter van 5mm worden deze assen meestal aangeduid als 100x9mm en 135x9mm, omdat de buitendiameter van deze as 9mm bedraagt.

  • Voorwiel: 100 x 9 mm
  • Achterwiel: 135 x 9 mm

De eerste steekassen

Om ervoor te zorgen dat de eerste schijfremmen soepel geïntroduceerd konden worden werd in eerste instantie gebruik gemaakt van quick release assen oftewel de snelspanner. Dit bleek echter niet ideaal, omdat de as bij schijfremmen zwaarder wordt belast en de wielen nauwkeuriger geplaatst moeten worden vanwege de kleinere ruimte tussen het remblok en de schijf. Om dit probleem op te lossen werden in eerste instantie alleen de voorwielen voorzien van steekassen met een diameter van 15mm. Later werden ook de achterwielen voorzien van steekassen met een diameter van 12mm. De steekassen zorgen ervoor dat er een stijver geheel ontstaat, waarbij de krachten die vrij komen beter overgebracht kunnen worden. Hedendaags kom je deze combinatie nauwelijks nog  tegen in de fietsenwinkel.

  • Voorwiel: 100 x 15 mm
  • Achterwiel: 135 x 12 mm

De huidige standaard Steekas

De maatvoering van die eerste steekassen bleek helaas toch niet ideaal. Er was meer ruimte nodig om de remmen goed te positioneren. Achterwielen werden voorzien van een steekas met een lengte van 142mm en voorwielen met een steekas van 12mm doorsnede. Deze assen worden nagenoeg in alle  nieuwe modellen gebruikt en je mag er dan ook vanuit gaan dat deze maatvoering de komende jaren de standaard blijft voor de racefiets.

Naast dat het veiliger is, kun je meer klemkracht uitoefenen op een steekas, dit zorgt voor een stijvere verbinding tussen het wiel en het frame. Een veel gehoorde klacht is dat de fiets veel zwaarder wordt door het gebruik van schijfremmen.  Maar een gevolg van die stijvere verbinding is dat er op andere plaatsen minder materiaal nodig is om tot een goed frame te komen. Op deze manier kunnen de fietsfabrikanten frames over het algemeen lichter maken dankzij de steekas. Hierdoor worden fietsen met schijfrem qua gewicht bijna net zo licht als de fietsen met velgremmen en snelspanners.

Steekassen voor de racefiets zijn nu dus vrijwel gestandaardiseerd op 100 mm lang bij 12 mm breed voor het voorwiel en dit is voor het achter wiel 142 mm lang en 12 mm breed.

  • Voorwiel: 100 x 12 mm
  • Achterwiel: 142 x 12 mm

Bekijk hier al onze racefiets wielen voor schijfremmen met de huidige standaard

499,99 649,-
23% korting
649,99
Waardering:
93%
389,- 424,99
8% korting
699,99 826,-
15% korting

Welke maat heeft de as van mijn fiets?

Hoewel de standaardisatie van steekassen voor racefietsen met 12 x 100 mm voor en 12 x 142 mm achter geweldig klinkt, is het niet nog niet gedaan met de verschillen. Er zijn nog een tal van compatibiliteitsproblemen met de assen voor racefietsen.

De gemakkelijkste manier om erachter te komen welke maat as jouw fiets heeft is de maat aflezen die op de as vermeld staat. Mocht deze er niet op staan, kun je aan de slag gaan met behulp van een schuifmaat. Hiermee is het namelijk mogelijk om zowel de lengte en diameter van de as nauwkeurig te bepalen. Verwijder hiervoor beide wielen uit het frame en vervolgens ook de snelspanner of steekas uit het wiel zelf.

Voordat je alles druk begint te meten is het goed om te weten dat enkele maten altijd vast staan. Zo heeft de as van het voorwiel altijd een lengte van 100mm, heeft iedere as met een snelspanner (quick release) een diameter van 5mm (9mm) en heeft de steekas van een achterwiel altijd een diameter van 12mm.

De lengte van de steekas bepalen

Het lastige van zelf meten is om te bepalen welke punten je moet gaan meten. De 100mm of 142mm verwijst namelijk naar de breedte tussen de binnenste vlakken, oftewel de ruimte tussen het frame.  Je neemt de sluiting en het schroefdraad dus niet mee! In onderstaand voorbeeld zie je 3 lengtes staan. De 168mm van de complete steekas, de 161 mm het deel zonder de sluiting maar wel inclusief schroefdraad en de 19mm schroefdraad. De 161 mm minus de 19 mm laat ons in dit geval zien dat we het hier hebben over een 142 mm as. Nogmaals, er zijn verschillende specificaties, afhankelijk van het fiets- en steekasmerk.

Lengte steekas

De maat van je schroefdraad bepalen

Echter het wordt nog ingewikkelder. Dit komt doordat er gebruik wordt gemaakt van verschillende maten schroefdraad. Het schroefdraad wordt gebruikt om de as vast te schroeven in het frame. De frame leverancier bepaalt dus welk type draad er wordt gebruikt in jouw fiets. De draad op een steekas kan 1,0 mm, 1,5 mm of 1,75 mm zijn. Een grovere draad betekent dat er minder bochten nodig zijn om de as te verwijderen, waardoor wielvervanging sneller gaat. Echter is een fijnere draad weer sterker waardoor je steekas minder snel aan vervanging toe is.

Schroefdraad steekas

Verschillende maten schroefdraad steekas

Het goede is dat, in tegenstelling tot snelspanners (quick release) de steekassen deel uitmaken van het frame en geen onderdeel is van de wielset. Steekassen hoeven bijna nooit vervangen te worden, mits je ze niet kwijtraakt of toch een keer vernielt. Mocht dit toch gebeuren of wil jij gewoon graag een reserve set hebben liggen? Dan hebben veel steekassen hun aslengte, breedte en draadmaat op de steekas geplaatst. Zo wordt het een stuk makkelijker om een steekas te vinden. Mocht dit niet het geval zijn, bekijk dan de site eens van het Robert Axle Project, hier vindt je voor nagenoeg van elke fiets welke maat steekas er is gebruikt.

Verschillende type steekassen

Het voordeel van steekassen is dus dat ze stijver zijn dan de quick release / snelsluiters. In eerste instantie betekent dit dat er minder kans is dat de assen breken. Dat de steekas stijver is betekent ook dat er minder energie die jij levert verloren gaat, kortom een directere overbrenging.  We weten inmiddels veel over de maat, maar we zijn er nog niet helemaal. Je hebt echter ook nog vele keuze in het type sluiting.  

Steekassen hebben vaak een hendel ingebouwd, waardoor je gereedschapsvrij je steekas kan verwijderen wanneer je jouw fiets meeneemt of een keer lek rijdt. In sommige gevallen kan je de hendel verwijderen/verplaatsen, dus je hebt er maar één nodig, om zowel je voor als achterwiel eruit te halen, DT Swiss maakt gebruik van dit systeem.

Sommige hendels zijn voorzien van een quick-release mechanisme, dat gesloten is om dat laatste beetje klemkracht uit te oefenen, maar de druk ook snel weghaalt waardoor je de steekas los kunt draaien. Dit lijkt op een snelspanner, echter is het een echte steekas.

In andere gevallen moet je een inbussleutel of multi-tool gebruiken om het wiel te verwijderen, omdat er geen hendel op de as zit. Het leidt tot een schonere uitstraling en minder luchtweerstand, maar je zult wel je inbussleutel mee moeten nemen tijdens jouw fietstocht.

Verschillende steekassen

Snellere steekassen

Een veel gehoorde klacht is dan nog dat de steekassen een stuk trager zijn om te wisselen. Echter staan de wielen wel altijd direct goed gecentreerd. In de praktijk valt de tijdswinst van de ouderwetse snelspanner (quick release) dus reuze mee. Toch hebben sommige leveranciers pogingen gedaan om het verwijderen van steekassen te versnellen met behulp van een eigen systeem.

Een gepatenteerd systeem is dat van Focus. Het RAT-systeem is gebaseerd op de steekassen met draad, alleen in plaats van een draadeind hebben deze steekassen een T-vormige kop die in de uitval steekt. Wanneer je deze 90 graden draait, klikt hij vast in het systeem. Je hoeft hem vervolgens alleen nog dicht te klikken volgens het principe van een snelspanner.  Naast Focus fietsen vind je RAT-steekassen op sommige Merida modellen.

RAT systeem

Adapters

Vanwege het grote aantal verschillende assen is het niet vanzelfsprekend dat een wielset automatisch in jouw frame past. Verschillende adapters maken dit in de meeste gevallen wel mogelijk. Deze adapters dienen eventueel los aangeschaft te worden, maar worden in sommige gevallen ook met een nieuwe wielset meegeleverd. Mocht dit het geval zijn dan staat dit vermeld op onze website.

Meer weten? 

Heb jij naar aanleiding van dit blog vragen? Stel ze gerust.

Mail: [email protected] / Bel: 0182-621850  

Volg ons op social media.

   

Gerelateerde berichten

Top 5 winterbanden voor op de racefiets Top 5 winterbanden voor op de racefiets
Fietsverlichting: LED Lampen voor de racefiets of MTB Fietsverlichting: LED Lampen voor de racefiets of MTB
12GO's Keuzehulp: Racefietsen onder de €1000 12GO's Keuzehulp: Racefietsen onder de €1000
Hoe bepaal ik de juiste bandenspanning voor mijn racefiets? Hoe bepaal ik de juiste bandenspanning voor mijn racefiets?