Direct contact met een bike expert?
Bel naar 0182-621850 of je stuur je vraag via e-mail
Voor het maximale plezier en voor maximale prestaties tijdens het mountainbiken is het belangrijk dat je voorvork en achterdemper correct zijn afgesteld. Met een juist afgestelde voorvork en achterdemper heb je meer controle over je mountainbike, doordat de impact van de trails perfect geabsorbeerd wordt. Vaak wordt er gedacht dat het afstellen van je voorvork en achterdemper een lastig klusje is, maar dat is helemaal niet zo. Het enige wat je nodig hebt is een vorkpompje. Als je dat hebt kun je heel eenvoudig zelf je dempers afstellen.
In dit blog willen we duidelijk maken wat het belang is van de juiste afstelling op je dempers en daarnaast uitleggen hoe je eenvoudig zelf je luchtgeveerde voorvork en achterdemper kunt afstellen. Dit is namelijk een klusje dat iedereen gewoon thuis kan doen. Het enige wat je hierbij nodig hebt is een vorkpomp.
Navigeer direct naar:
Het gebeurt maar al te vaak dat een demper te hard wordt opgepompt. Veel mensen zijn bang dat de dempers met minder druk te diep zullen veren. De dempers van een mountainbike zijn echter zo ontworpen dat ze bij de juiste druk ver genoeg veren om alle oneffenheden op te vangen, zonder dat je door de vering heen slaat. Op de voorvork is vaak een tabel te vinden met de juiste luchtdruk voor jouw gewicht. Gebruik hiervoor je gewicht inclusief je fietskleding. Wanneer de tabel niet op de vork staat, is deze ook altijd online te vinden, op de website van de fabrikant. Voor de achterdemper is de vuistregel om het aantal psi gelijk te laten zijn aan twee keer je lichaamsgewicht.
Vaak wordt ook gedacht is dat meer druk in de dempers minder energieverlies betekent. Het compleet tegenovergestelde is echter het geval. Te veel druk zorgt ervoor dat je niet de volledige veerweg van je mountainbike gebruikt en daardoor zal de fiets alle kanten op stuiteren omdat oneffenheden niet goed opgevangen kunnen worden. Met de juiste luchtdruk in de voorvork en achterdemper heb je meer controle over de fiets op oneffen ondergronden en ervaar je ook gelijk meer comfort. Met een juiste afstelling op pad gaan is dus een win-win.
Het afstellen van je voorvork is niet moeilijk. In 4 stappen kun je in ongeveer 10 minuten je voorvork afstellen. Zo kan je weer optimaal genieten je mountainbike en de trails. Het enige gereedschap dat je nodig hebt is een vorkpompje. Voor alle merken voorvorken zijn de stappen hetzelfde. Het enige wat kan verschillen is waar het ventiel zich op de demper bevindt.
Op basis van je eigen gewicht (inclusief kleding, helm, en eventuele bepakking) kun je bepalen hoeveel druk er in de voorvork moet. Hiervoor staat op de achterkant van de voorvork vaak tabel. Staat er geen tabel? Raadpleeg dan de website van de fabrikant voor de juiste vorkdruk.
Om je voorvork op de juiste druk te brengen hebben we onze vorkpomp nodig. Zorg dat je er eentje hebt die goed afleesbaar is, zodat je nauwkeurig de luchtdruk kunt bepalen.
Het ventiel van de voorvork zit vaak goed beschermd onder een kapje. Draai deze los en draai de vorkpomp om het ventiel vast. Nu kun je de voorvork op de juiste druk brengen.
De sag, ofwel negatieve veerweg, is het belangrijkste referentiepunt waarmee je na kunt gaan of je voorvork de juiste druk heeft. De sag is de ingedrukte veerweg als je gewoon op de mountainbike zit. Met de juiste hoeveelheid sag kan de voorvork uitveren als je bijvoorbeeld door een kuiltje rijdt, waardoor de fiets contact houdt met de ondergrond, terwijl je lichaam zelf niet omlaag schokt. Je wilt daarom dat de sag ongeveer 20% van de totale veerweg is. Heb je een mountainbike met 100 mm veerweg, wil je dus dat de sag 20 mm is.
Op veel voorvorken zit een rubberen ringetje, waarmee je makkelijk kunt controleren hoe groot de sag is. Ga voorzichtig op de mountainbike zitten en schuif het ringetje helemaal naar beneden. Stap daarna weer voorzichtig van de fiets af en kijk hoe diep de voorvork ingedrukt was. Is het te weinig? Dan is de luchtdruk te hoog. Andersom geldt natuurlijk ook, als je voorvork te diep geveerd is dan is de druk te laag.
Zit er geen rubber ringetje (meer) om de veerbuis? Dan kun je ook een tie-wrap gebruiken. Doe hem echter niet te strak en wees voorzichtig met het verwijderen, je wilt natuurlijk niet de veerbuis beschadigen.
Nu je de juiste druk in je voorvork hebt is het tijd om de rebound in te stellen. De rebound wordt vaak over het hoofd gezien bij het afstellen van de voorvork. De rebound bepaalt hoe snel de voorvork terug veert naar de originele positie. Hoe stugger je de rebound instelt, hoe langzamer je voorvork terugveert. Natuurlijk geldt dan ook, hoe lichter, hoe sneller. Als de rebound te snel staat krijg je een soort pogo-stick effect, waardoor je voorwiel alle kanten op stuitert. Staat je rebound te langzaam, dan is je voorvork nog niet uitgeveerd wanneer je bij het volgende obstakel komt. Daarom is de rebound zo belangrijk voor de afstelling van je voorvork.
De rebound is in stellen aan de hand van een draaiknop. Deze is bijna altijd onderop de demper te vinden. Om de rebound in te stellen, zet je deze eerst in de snelste stand. Laat de voorvork inveren door op het stuur te hangen en haal de druk er snel af door het stuur los te laten. Komt het voorwiel los van de grond? Dan is de rebound te snel. Zet hem een slagje langzamer en herhaal de stap tot je voorwiel niet meer loskomt. Je hebt nu de snelste rebound mogelijk, zonder dat je fiets verandert in een pogo-stick.
Het afstellen van je achterdemper is eigenlijk net zo eenvoudig, en misschien zelfs nog makkelijker, als het afstellen van je voorvork. Ook nu is het enige wat je nodig hebt een vorkpompje.
Een vuistregel die je aan kunt houden voor de luchtdruk van je achterdemper is: Het aantal psi is het dubbele van je lichaamsgewicht. Weeg je dus 70 kilo, dan moet de luchtdruk 140 psi zijn. Dit is echter slechts een vuistregel. Voor de exacte druk is het belangrijk om stap 3 te volgen.
Net als met je voorvork kun je op de achterdemper via een ventiel de luchtdruk instellen. Schroef het beschermdopje los, en schroef de vorkpomp op het ventiel. Met het vorkpompje kun je nu de juiste hoeveelheid druk in de demper aanbrengen.
Net als met de voorvork is het belangrijk om op je achterdemper de sag te hebben. Dit is vaak de beste indicatie of je te veel, te weinig of precies genoeg druk op je demper hebt. Net als bij de voorvork moet de sag ongeveer 20% tot 25% van de totale veerweg zijn. Dit test je op dezelfde manier als met de voorvork. Schuif het rubber bandje helemaal tegen de onderkant van de demper. Ga op de fiets zitten en stap weer rustig af. Je kunt nu aan de hand van het bandje zien hoe ver de demper ingeveerd is.
Ben je tevreden? Dan ben je klaar om op pad te gaan! Wil je toch iets meer of minder sag? Speel dan nog even met een hogere of lagere druk tot je de gewenste sag hebt gevonden.
Nu je zowel je voorvork als achterdemper helemaal naar wens hebt afgesteld hoef je ze alleen nog te finetunen. Om helemaal te finetunen kun je een ritje rijden over de parkeerplaats. Rij een aantal stoprandjes op en af en test hoe de voorvork en achterdemper zich gedragen. Let hierbij op of je voorvork of achterdemper gaan deinen als je bijvoorbeeld van een stoepje af rijdt of even wat druk op de dempers geeft. Voel je de dempers deinen, moet de rebound toch een tandje sneller. Heb je geen last van deiningen? Dan ben je klaar voor het echte werk!
Om het beste te voelen hoe je voorvork nu veert moet je er gewoon mee op pad gaan. Tijdens de rit kun je eenvoudig je rebound een tandje sneller of stugger draaien, afhankelijk van de aard van de route en persoonlijke voorkeur. Neem ook de eerstvolgende rit je vorkpompje mee, zodat je ook eventueel de luchtdruk aan kunt passen als dit nodig blijkt te zijn.
Nu je de dempers helemaal naar wens hebt ingesteld kun je weer maximaal genieten van je mountainbike! Je kunt nu ook meer gaan experimenteren per route. Heb je een route die heel hobbelig is, kun je spelen met een snellere rebound, of je kunt een langzamere proberen op routes die minder oneffen zijn. Vergeet niet af en toe de luchtdruk te controleren, want je voorvork verliest net als je banden langzaam luchtdruk.
De grootste fietsenwinkel van Nederland
12GO Biking is de grootste fietsenwinkel van Nederland en België. Alles voor jouw fietsplezier, zoals fietsen, accessoires en kleding zijn in de winkel. Jouw nieuwe fiets kun je testen op de grootste indoor testbaan van de Benelux. En er is een service center met topmonteurs en je kunt een broodje eten in het lunchcafé.
Bikes4Africa wordt gesteund door gedoneerde fietsen van klanten op te knappen en te verkopen. Wil je werken bij de grootste fietsenwinkel van Nederland en België? Kijk dan op werkenbij.12gobiking.nl
Volg ons ook op social media.