Garantie

Soms gaat er iets stuk. Een stiknaad, een lasnaad of een accu. Je hoopt er niet op, maar soms gebeurt het helaas. Gelukkig hebben alle producten die 12GO Biking verkoopt garantie. Je krijgt bij ons de volle garantietermijn zoals vastgesteld is door de fabrikant. De garantievoorwaarden zijn verschillend per fabrikant. De fabrikant is altijd de partij die bepaald of een defect wel of niet onder garantie valt.

Lees hieronder de veelgestelde vragen of kijk hier voor uitgebreide informatie over garantie bij onderdelen, fietsen, en voorvorken.


Veelgestelde vragen


Mijn fiets is stuk en het is jullie schuld. Wat nu?

Het snelste is om de fiets langs te brengen in de werkplaats. Dan kan één van onze servicemonteurs meteen beoordelen wat er met de fiets moet gebeuren en of dit onder garantie valt. Is het niet mogelijk om langs te komen, dan is het mogelijk om een mail te sturen naar werkplaats@12gobiking.nl. Geef hierin duidelijk aan wat het defect is (ondersteund door een foto of filmpje). Om de informatie direct zo compleet mogelijk te hebben moeten de volgende dingen vermeld worden:

  • Foto van het framenummer van de fiets
  • Kopie of foto van het aanschaf bewijs
  • Foto van het defect
  • Foto van de gehele fiets
  • Aanschafdatum
  • Je naam, telefoonnummer en adresgegevens

Vervolgens nemen wij zo snel mogelijk contact met je op om een passende oplossing te vinden. Garantieprocedures kunnen soms lang duren. Dit komt doordat de fiets soms naar de fabrikant (en weer terug) gestuurd moet worden. Natuurlijk houden we je zo goed mogelijk op de hoogte.

Hoe lang heb ik garantie op mijn fiets?

Dit is afhankelijk van het onderdeel en het merk van de fabrikant. Kijk onderaan deze pagina voor een overzicht per merk en onderdeel. Schade als gevolg van onjuist gebruik en valschade vallen buiten de garantie. Arbeidskosten vallen buiten garantie, in sommige gevallen zijn wij genoodzaakt deze te berekenen.

En hoe zit het met mijn voorvork/achterdemper?

Voorvorken van Fox, RockShox en SR Suntour hebben een afwijkende garantietermijn. Het is hierbij erg belangrijk dat de voorvork het juiste onderhoud heeft gehad. Alles over het onderhoud van voorvorken en dempers is onderaan deze pagina te vinden. Op de voorvorken van Fox, Suntour en RockShox zit 2 jaar garantie.

Mijn band is lek. Dat is toch zeker wel garantie?

Op slijtageonderdelen wordt geen garantie gegeven, tenzij het een productiefout is van de fabrikant. Slijtageonderdelen zijn binnen- en buitenbanden, ketting, kettingbladen, achtertandwielen, kabels en remblokken.

Wat is de garantieprocedure voor kleding, accessoires of onderdelen?

Je kan langskomen in de winkel en je melden bij de informatiebalie. Zij zullen je product in ontvangst nemen en de garantieclaim aanmaken. Vervolgens zal je product naar de fabrikant gaan. Die gaat bepalen of het inderdaad een garantiegeval is. Als de claim wordt toegekend stuurt de fabrikant een vervangend product op of repareert het defecte product. Ben je niet in de gelegenheid om langs te komen? Neem dan even contact op met de afdeling bestellingen. Zij zullen je dan alle informatie geven om de garantieprocedure zo snel mogelijk te laten verlopen.


Garantie onderdelen en accessoires

Bij kleding, accessoires en het merendeel van de onderdelen werkt het eigenlijk heel simpel. Je kan langskomen in de winkel en je melden bij de informatiebalie. Zij zullen je product in ontvangst nemen en de garantieclaim aanmaken. Vervolgens zal je product naar de fabrikant gaan. Die gaat bepalen of het inderdaad een garantiegeval is. Als de claim wordt toegekend stuurt de fabrikant een vervangend product op of repareert het defecte product.

Ben je niet in de gelegenheid om langs te komen? Neem dan even contact op met de afdeling bestellingen. Zij zullen je dan alle informatie geven om de garantieprocedure zo snel mogelijk te laten verlopen.

Bij sommige onderdelen, voorvorken en fietsen werkt het net iets anders. Op slijtageonderdelen zoals banden, ketting, kettingbladen, achtertandwielen, kabels en remblokken wordt geen garantie gegeven, tenzij er sprake is van constructie- en/of materiaalfouten. Als je hier over twijfelt kan je langskomen of even contact opnemen met de klantenservice.


Garantieprocedure fiets

Bij aanschaf van een fiets krijg je in 99% van de gevallen een 12GO Biking serviceboekje en een boekje van de fabrikant mee. In het boekje van de fabrikant staan de garantievoorwaarden. Deze garantievoorwaarden zijn ook terug te vinden op de websites van de fabrikant. Als je denkt dat je fiets recht heeft op de garantie kan je langskomen in de werkplaats. Is het niet mogelijk om langs te komen, dan is het mogelijk om een mail te sturen naar werkplaats@12gobiking.nl. Geef hierin duidelijke aan wat het defect is (ondersteund door een foto of filmpje). Om de informatie direct zo compleet mogelijk te hebben moeten de volgende dingen vermeld worden:

  • Foto van het framenummer van de fiets
  • Kopie of foto van het aanschaf bewijs
  • Foto van het defect
  • Foto van de gehele fiets
  • Aanschafdatum
  • Je naam, telefoonnummer en adresgegevens

Vervolgens nemen wij zo snel mogelijk contact met je op om een passende oplossing te vinden. Garantieprocedures soms lang kunnen duren. Dit komt doordat de fiets soms naar de fabrikant (en weer terug) gestuurd moet worden. Natuurlijk houden we je zo goed mogelijk op de hoogte over de status. Hou bij het aanvragen van een garantie ook rekening met onderstaande zaken:

  • Bij een garantieaanvraag is de aankoopdatum te allen tijde leidend
  • Garantie is niet overdraagbaar en dus uitsluitend voor de eerste eigenaar van toepassing.
  • De fabrikant heeft het recht om het product op twee manieren weer naar functioneren te krijgen; herstellen of vervangen.
  • Als een fabrikant het frame vergoedt gaat de garantietermijn niet opnieuw in, tenzij dit anders staat aangegeven.
  • De fabrikant staat het vrij om een gelijkwaardig model in een andere kleur of specificatie aan te bieden.
  • De eerste drie jaar wordt de ombouw vergoed door de fabrikant of 12GO Biking. Na 3 jaar word de ombouw in rekening gebracht. De kosten hiervoor zijn €150,- voor een frame met externe bekabeling en €200,- voor een frame met interne bekabeling.
  • Schade als gevolg van onjuist gebruik en valschade vallen buiten de garantie.

Hoe lang heb ik garantie op mijn fiets?

Dit is afhankelijk van het onderdeel en het merk van de fabrikant. Hieronder hebben we een overzicht staan van de garantie per merk (vanaf modeljaar 2015). Fabrikanten passen hun garantievoorwaarden geregeld aan. Wij proberen deze lijst zo up-to-date mogelijk te houden.

Alpina

  • Frames: 5 jaar
  • Starre voorvorken: 5 jaar
  • Verende voorvorken: 2 jaar
  • Voor- en achterdragers: 2 jaar
  • Overige onderdelen: 2 jaar

Batavus

  • Frames: 10 jaar
  • Starre voorvorken: 10 jaar
  • Verende voorvorken: 2 jaar
  • Lakwerk: 2 jaar
  • Overige onderdelen: 2 jaar
  • Accu’s: 2 jaar (met Xtra garantie 5 jaar)

Bulls

  • Frames: 2 jaar
  • Lakwerk: 1 jaar
  • Starre voorvorken: 2 jaar
  • Verende voorvorken: 2 jaar (of voorwaarden Fox, RockShox en Suntour)
  • Overige onderdelen: 2 jaar

Cannondale

  • Frames: Levenslang na garantie op de Cannondale website. Anders 2 jaar.
  • Frame van downhill MTB's: 3 jaar
  • Lak en stickers: 1 jaar

Colnago

  • Frames: 2 jaar garantie (3 jaar bij registratie op de website van Colnago binnen 10 dagen na aankoop)
  • Lakwerk: 1 jaar
  • Overige onderdelen: garantietermijn van de fabrikant

Cortina

  • Frames: 5 jaar
  • Starre voorvorken: 5 jaar
  • Verende voorvorken: 2 jaar
  • Voor- en achterdragers: 2 jaar
  • Overige onderdelen: 2 jaar

Cube

  • Aluminium frames: 6 jaar
  • Carbon frames: 3 jaar
  • Alu-Carbon frames: 3 jaar
  • Downhil en dirtbike frames: 2 jaar
  • Bosch modellen: 2 jaar garantie
  • Starre voorvorken: aluminium 6 jaar, carbon 3 jaar
  • Verende voorvorken: 2 jaar (of voorwaarden Fox, RockShox en Suntour)

Flyer

  • Frame: 2 jaar
  • Motor: 5 jaar
  • Accu: 2 jaar
  • E-bike's met Bosch of Shimano: 2 jaar
  • E-MTB's met Bosch: 3 jaar

Focus

  • Aluminium frames: 2 jaar
  • Carbon frames: 6 jaar (na registratie op de website van Focus)
  • Starre voorvorken: aluminium 2 jaar, carbon 6 jaar (na registratie)
  • Verende voorvorken: 2 jaar (of voorwaarden Fox, RockShox en Suntour)

Frog

  • Frames: 2 jaar
  • Vorken: 2 jaar
  • Onderdelen: 2 jaar

Gazelle

  • Frames: 10 jaar
  • Starre voorvorken: 10 jaar
  • Verende voorvorken: 5 jaar
  • Lakwerk frame en vork: 5 jaar
  • Overig chroom- en lakwerk: 2 jaar
  • Overige onderdelen: 2 jaar
  • Accu’s: 2 jaar (Impulse en Panasonic Innergy)

Haibike

  • Frames: 5 jaar op aluminium
  • Overige onderdelen: 2 jaar

Kalkhoff

  • Frames: 2 jaar
  • Frames elektrische fietsen (m.u.v E45): 10 jaar (na registratie op de website van Kalkhoff)
  • Overige onderdelen: 2 jaar

Koga

  • Ongeveerde frames: Levenslang
  • Geveerde frames: 3 jaar
  • Starre voorvorken: Levenslang
  • Verende voorvorken: 2 jaar
  • Carbon frames: 10 jaar
  • Carbon voorvorken: 10 jaar
  • Gebruikt in wedstrijden: 2 jaar
  • Lakwerk frame en ongeveerde vork: 10 jaar
  • Lakwerk verchroomde onderdelen en geveerde vorken: 2 jaar
  • Overige onderdelen: 2 jaar
  • Accu’s: 2 jaar (ongeacht aantal ladingen)

Merida

  • Aluminium frames: levenslang
  • Carbon frames: levenslang
  • Verende voorvorken: 2 jaar (of voorwaarden Fox, RockShox en Suntour)

Pegasus

  • Frames: 2 jaar
  • Onderdelen: 2 jaar

Pinarello

  • Frames: 2 jaar garantie (3 jaar bij registratie op de website van Pinarello)
  • Overige onderdelen: 2 jaar
  • Na vervanging van het frame gaat na registratie van het frame de garantietermijn opnieuw in.

Ridley

  • Frames: 5 jaar
  • Lakwerk: 2 jaar (m.u.v fluokleuren)
  • Overige onderdelen: garantietermijn van de fabrikant

Scott

  • Frames: 5 jaar
  • Verende voorvorken: 2 jaar (of voorwaarden Fox, RockShox en Suntour)
  • Overige onderdelen: 2 jaar
  • Garantie bij Scott is uitsluitend mogelijk bij vertoon jaarlijkse onderhoudsbewijzen bij erkende fietsenmakers.

Sensa

  • Aluminium frames:5 jaar
  • Carbon frames: 3 jaar
  • Ongeveerde vorken: 5 jaar
  • Lakwerk: 2 jaar
  • Onderdelen: 2 jaar

Sparta

  • Frames: 10 jaar
  • Ongeveerde vorken: 10 jaar
  • Geveerde vorken: 2 jaar
  • Overige onderdelen: 2 jaar
  • Accu’s: 2 jaar

Stromer

  • Frame: 2 jaar* (ST 2 S + ST 5: 3 jaar
  • Lak: 2 jaar
  • Accu: 2 jaar (60% van de capaciteit) of 1.000 volledige laadcycli
  • *Bij vervanging gaat de garantietermijn opnieuw in.

Trek

  • Frames: Levenslang, m.u.v.
    • Session: 2 jaar,
    • Scratch, Slash en Ticket: 3 jaar
  • Onderdelen: 2 jaar (e-bikes of 600 keer opladen)
  • Starre vorken: 2 jaar
  • Verende voorvorken: 2 jaar (of voorwaarden Fox, RockShox en Suntour)
  • Lak en stickers: 1 jaar

Willier

  • Aluminium frames: 2 jaar
  • Carbon frames: 5 jaar (na registratie op de website van Willier binnen 10 dagen na aankoop)
  • Lakwerk: 2 jaar

Garantie op Voorvorken en dempers

Voorvorken van Fox, RockShox en SR Suntour hebben een afwijkende garantietermijn. Het is hierbij erg belangrijk dat de voorvork het juiste onderhoud heeft gehad. Op de voorvorken van Fox, Suntour en RockShox zit 2 jaar garantie.

Bij Fox is het verplicht om de vork binnen 1 jaar na aanschaf een servicebeurt te geven bij Fox zelf. Dit betekent dat je de vork bij ons in moet leveren, zodat wij deze kunnen doorsturen naar Fox. Reken er op dat je de vork ongeveer 3 weken kwijt bent. Doe je dit niet, dan vervalt de garantie een jaar na aanschaf.

Bij RockShox is het niet verplicht de vork binnen 1 jaar na aanschaf een servicebeurt te geven voor het behoud van de garantie. Wij raden het wel aan, want als je na een jaar een probleem krijgt met de vork is het lastiger om aanspraak te maken op de garantie. Bij RockShox ben je de vork ongeveer 3 dagen kwijt.

Bij Suntour gelden dezelfde garantieregels als bij RockShox. Een servicebeurt is niet verplicht maar wel aan te raden in verband met de garantie. Bij Suntour ben je de vork ongeveer 2 tot 3 weken kwijt.

Het wordt aangeraden om de voorvork ieder jaar een onderhoudsbeurt te geven. In de fabriek worden de vorken dan weer helemaal uit elkaar gehaald en opnieuw opgebouwd. Hierdoor gaat de vork veel langer mee en doet deze het vooral veel beter.

Voor al je technische vraagstukken kan je terecht bij onze werkplaats op 0182-621850. Ze zijn ook bereikbaar per mail via werkplaats@12gobiking.nl. Je kunt natuurlijk ook gewoon even langs bij de werkplaats.