Direct contact met een bike expert?
Bel naar 0182-621850 of je stuur je vraag via e-mail
In de wielerwereld is het steeds makkelijker om een fiets te vinden die precies past bij jouw wensen. Dan moet je wel weten wat het verschil is tussen verschillende soorten fietsen en welke fiets bij welke wensen past. Hoewel de racefiets, gravelbike en cyclocrossfiets uit hetzelfde hout zijn gesneden, zitten er toch grote verschillen tussen die je duidelijk kan merken tijdens het fietsen. In dit blog leggen wij uit wat het verschil is tussen deze drie typen fietsen.
Lees direct: Verschillende doeleinden | Geometrieën | Verschillende banden | Verschil in schakelbereik | Alle verschillen bij elkaar
Allereerst is het belangrijk om te weten waar de verschillende fietsen voor gemaakt zijn. De racefietsen zijn gemaakt om vooral op het asfalt te rijden en om dit zo hard mogelijk te doen. Er zijn verschillende varianten, maar het hoofddoel is snelheid. Bij cyclocrossfietsen geldt het andere uiterste. Deze fietsen zijn wel gericht op snelheid, maar dan op onverharde paden in plaats van asfalt. De gravelbikes hebben als voornaamste doel om avonturen te beleven, op onverharde en verharde wegen. Lange ritten en veel kilometers is iets waar deze fietsen voor gemaakt zijn.
De geometrie van deze drie soorten fietsen is verschillend. Vanwege de focus op snelheid hebben racefietsen vaak een agressievere geometrie, waardoor je explosief kunt aanvallen. Binnen de categorie racefietsen heb je uiteraard ook nog verschillende soorten geometrie, van endurance fietsen tot aerobikes.
Een cyclocrossfiets heeft een volledig andere geometrie, waar het puur is gericht op de explosiviteit en de agressiviteit om de wedstrijd te kunnen winnen. Dit resulteert onder andere in een korter frame zodat de fiets wendbaarder is en er korter kan worden gestuurd. Door het kortere frame zit je ook iets rechterop; het is bij veldrijden minder belangrijk om aerodynamisch op je fiets te zitten. Daarnaast is de trapas van een veldritfiets altijd hoger van de grond dan bij een racefiets of gravelbike. Hierdoor kun je makkelijker over takken en boomstronken heen fietsen zonder klem te komen zitten. Cyclocrossfietsen hebben vaak een platte bovenbuis, waardoor het tillen van de fiets comfortabeler is dan met een ronde buis.
De gravelbikes hebben weer een compleet andere geometrie, waar de nadruk voornamelijk ligt op een ontspannen en stabiele houding waarin jij het heel lang vol kunt houden. Het frame is over het algemeen wat langer en dus minder wendbaar, maar wel heel comfortabel en stabiel. Het gaat niet zozeer om kracht, maar wel om uithoudingsvermogen. Een comfortabele zithouding helpt hier goed bij. Gravelbikes zijn stabieler dan de race- en de cyclocrossfiets vanwege de langere wielbasis.
Een ander groot verschil tussen deze drie typen fietsen is de bandenkeuze. Bij een racefiets gaat het zoals eerder gezegd om snelheid, dus smalle banden hebben hier de voorkeur. Racefietsbanden hebben een maximum breedte van 28 mm. De banden worden vaak op ongeveer 8 bar druk gezet, om zo de rolweerstand te verminderen.
Bij cyclocrossfietsen is de maximale bandenbreedte 33 mm vanwege de regelgeving van de UCI. Dit betekent dus ook de dat voor- en achtervork wat breder zijn opgezet. Bij gravelbikes heb je de mogelijkheid om zeer brede banden te monteren. 40 mm brede banden is op een gravelbike helemaal niet gek.
Omdat het bij de gravelbikes meer om comfort gaat, worden er vaak bredere banden gemonteerd. De rolweerstand wordt dan wel wat hoger, maar het comfort gaat zeker omhoog. Gravelbikes hebben daardoor vaak meer grip, waardoor ze voor meer verschillende terreinen geschikt zijn.
Bekijk hier de volgende soorten buitenbanden: Gravelbanden | Racefietsbanden | Cyclocross banden
Een ander aandachtspunt is het type remmen dat gemonteerd wordt op de fietsen. Op de racefiets wordt er nog gevarieerd tussen velgremmen en schijfremmen. De meeste fietsen gaan allemaal over op schijfremmen, maar nog niet alle fietsen beschikken hierover. Bij gravelfietsen zie je eigenlijk altijd schijfremmen.
Waar er bij racefietsen vanwege gewicht nog aan velgremmen wordt gedacht, heb je dat bij gravelfietsen niet. Daar zie je vanwege de betrouwbare remprestaties en het optimale remcomfort eigenlijk alleen nog maar schijfremmen. De cyclocrossfietsen waren iets later met de schijfremmen vanwege het hogere gewicht, maar ook bijna alle cyclocrossfietsen zijn uitgerust met schijfremmen. Voor de optimale remprestaties kies je voor hydraulische schijfremmen in plaats van mechanische schijfremmen.
Op de racefiets wordt altijd een raceverzet gemonteerd. Het gaat hier om de vertanding waar je ook met hoge snelheden nog steeds flink door kunt trappen. Aan de voorkant worden twee bladen gemonteerd, bijvoorbeeld 52-36. Aan de achterkant heb je gemiddeld genomen een bereik van 11-32. Hier kan een gemiddelde fietser iedere berg mee opklimmen, maar ook meedraaien in de waaier op de dijk.
Bij cyclocrossfietsen is dat wel anders. Daar zie je juist dat er niet extreem veel bereik in de vertanding zit, maar dat je binnen dit bereik wel altijd het juiste blad kunt vinden. Een standaard verzet op een veldritfiets is bijvoorbeeld 46-36 voor en 11-34 achter. Ook zie je tegenwoordig steeds meer cyclocrossfietsen met een 1x aandrijflijn. Het ‘gemis’ van een extra voorblad en de voorderailleur zorgt voor een vermindering in gewicht en minder kettingen die van de bladen afvliegen tijdens het racen. Minder onderhoud en minder slijtage behoren ook tot de voordelen.
Bij gravelbikes zie je juist dat er een groot bereik wordt gemonteerd. Doordat de gravelbike voor zo'n divers terrein is gemaakt kan het zijn dat je een hele steile klim op moet fietsen, maar dat je ook zomaar een lang stuk asfalt met wind mee kunt fietsen. Met dit grote bereik kan je alles aan en zo zorg je ervoor dat geen avontuur je te gek is. In ons assortiment vind je gravelbikes met zowel 1x als 2x aandrijflijnen.
In het overzicht hieronder zie je in één oogopslag welke eigenschappen deze fietsen hebben.
Ben je op zoek naar een fiets waarmee jij keihard over het asfalt kunt vlammen? Dan is een racefiets de beste keuze voor jou. Ben je op zoek naar een fiets waarmee jij keihard over onverharde paden kunt knallen en waarmee jij ook nog eens prijzen kunt pakken? Ben jij niet bang om explosief te rijden en risico te nemen? Dan is een cyclocrossfiets wat voor jou. Ben jij op zoek naar een veelzijdige fiets die klaar is voor offroad avonturen en die de nadruk legt op comfort? Dan is een gravelbike wat voor jou.
In onderstaand overzicht vind je onze favorieten:
De grootste fietsenwinkel van Nederland
12GO Biking is de grootste fietsenwinkel van Nederland en België. Alles voor jouw fietsplezier, zoals fietsen, accessoires en kleding zijn in de winkel. Jouw nieuwe fiets kun je testen op de grootste indoor testbaan van de Benelux. En er is een service center met topmonteurs en je kunt een broodje eten in het lunchcafé.
Bikes4Africa wordt gesteund door gedoneerde fietsen van klanten op te knappen en te verkopen. Wil je werken bij de grootste fietsenwinkel van Nederland en België? Kijk dan op werkenbij.12gobiking.nl
Volg ons ook op social media.
De fietslampen van merken zoals Bontrager, BBB en Lezyne bieden allemaal uitstekende verlichting waarmee je moeiteloos in de donkere dagen je buitentrainingen voort kan zetten. Door de laatste technologische ontwikkelingen op het gebied van LED en accu's zijn er steeds meer krachtige en felle lampen op de markt voor een zeer schappelijke prijs.