Verschillen afbeeldingen van professionele racefietsers en cyclocrossers waarbij de ene man veel viezer is dan de andere 3

In de wielerwereld is het steeds makkelijker om een fiets te vinden die precies past bij jouw wensen. Dan moet je wel weten wat het verschil is tussen verschillende soorten fietsen en welke fiets bij welke wensen past. Hoewel de racefiets, gravelbike en cyclocrosser uit hetzelfde hout zijn gesneden, zitten er toch grote verschillen tussen die je duidelijk kan merken tijdens het fietsen. In dit blog leggen wij uit wat het verschil is tussen deze drie typen fietsen. 

Wat is het verschil tussen een gravelbike, racefiets en cyclocrosser?

Allereerst is het belangrijk om te weten waar de verschillende fietsen voor gemaakt zijn. De racefietsen zijn gemaakt om vooral op het asfalt te rijden en om dit zo hard mogelijk te doen. Er zijn verschillende varianten, maar het hoofddoel is snelheid. Bij cyclocrossers geldt het andere uiterste. Deze fietsen zijn wel gericht op snelheid, maar dan op onverharde paden in plaats van asfalt. De gravelbikes hebben als voornaamste doel om avonturen te beleven, op onverharde en verharde wegen. Lange ritten en veel kilometers zijn iets waar deze fietsen voor gemaakt zijn.  

Drie afbeeldingen van een gravelbike (achterkant), cyclocrosser (midden) en racefiets (voorkant) door elkaar verwerkt

Geometrie van een racefiets, gravelbike of cyclocrosser

De geometrie van deze drie soorten fietsen is verschillend. Vanwege de focus op snelheid hebben racefietsen vaak een agressievere geometrie, waardoor je explosief kunt aanvallen. Binnen de categorie racefietsen heb je uiteraard ook nog verschillende soorten geometrie, van endurance fietsen tot aerobikes.

Een cyclocrosser heeft een volledig andere geometrie, die puur is gericht op de explosiviteit en de agressiviteit om de wedstrijd te kunnen winnen. Dit resulteert onder andere in een korter frame, zodat de fiets wendbaarder is en er korter kan worden gestuurd. Door het kortere frame zit je ook iets rechterop; het is bij veldrijden minder belangrijk om aerodynamisch op je fiets te zitten. Daarnaast is de trapas van een veldritfiets altijd hoger van de grond dan bij een racefiets of gravelbike. Hierdoor kun je makkelijker over takken en boomstronken heen fietsen zonder klem te komen zitten. Cyclocrossers hebben vaak een platte bovenbuis, waardoor het tillen van de fiets comfortabeler is dan met een ronde buis.

Vrouw tilt met een hand de Cannondale cyclocrosser op de rug mee naar een stuk weg of pad wat wel te berijden is

De gravelbikes hebben weer een compleet andere geometrie, waar de nadruk voornamelijk ligt op een ontspannen en stabiele houding waarin jij het heel lang vol kunt houden. Het frame is over het algemeen wat langer en dus minder wendbaar, maar wel heel comfortabel en stabiel. Het gaat niet zozeer om kracht, maar wel om uithoudingsvermogen. Een comfortabele zithouding helpt hier goed bij. Gravelbikes zijn stabieler dan de racefiets en de cyclocrosser vanwege de langere wielbasis.

Verschil in banden tussen een racefiets, cyclocrosser en gravelbike.

Een ander groot verschil tussen deze drie typen fietsen is de bandenkeuze. Bij een racefiets gaat het, zoals eerder gezegd om snelheid, dus smalle banden hebben hier de voorkeur. Racefietsbanden hebben vaak een maximum breedte van 28 mm. De banden worden op ongeveer 5 tot 8 bar druk gezet, om zo de rolweerstand te verminderen.

Bij cyclocrossers is de maximale bandenbreedte 33 mm vanwege de regelgeving van de UCI. Dit betekent dus ook dat de voor- en achtervork wat breder zijn opgezet. Ook zit er iets meer ruimte tussen de vork om te zorgen dat modder niet aan het frame blijft hangen, en daarmee ook het wiel klem komt te zitten.

Vergelijking van bandenbreedtes en profielen van een gravelbike links, cyclocrosser midden en racefiets rechts in de showroom van 12GO Biking

Omdat het bij de gravelbikes meer om comfort gaat, worden er vaak bredere banden gemonteerd. 40 mm brede banden is op een gravelbike helemaal niet gek en veel gravelbikes hebben zelfs de mogelijkheid om 45 mm brede banden te monteren. De rolweerstand wordt wel wat hoger, maar het comfort gaat zeker omhoog. Verder hebben de banden vaak ook iets meer profiel, zodat je op verschillende ondergronden voldoende grip hebt.

Bekijk hier de volgende soorten buitenbanden: Gravelbanden | Racefietsbanden | Cyclocrossbanden

Versnellingsbereik

Op de racefiets wordt altijd een raceverzet gemonteerd. Het gaat hier om de vertanding waar je ook met hoge snelheden nog steeds flink door kunt trappen. Aan de voorkant worden twee bladen gemonteerd, bijvoorbeeld 52-36T. Aan de achterkant heb je gemiddeld genomen een bereik van 11-32T. Hier kan een gemiddelde fietser iedere berg mee opklimmen, maar ook meedraaien in de waaier op de dijk.

Man rijdt op zwarte Cannondale cyclocrosser een heuvel met veel stenen en stof naar beneden met veel gesteente op de achtergrond

Bij cyclocrossers is dat wel anders. Daar zie je juist dat er niet extreem veel bereik in de vertanding zit, maar dat je binnen dit bereik wel altijd het juiste blad kunt vinden. Een standaardverzet op een veldritfiets is bijvoorbeeld 46-36T voor en 11-34T achter. Ook zie je tegenwoordig steeds meer cyclocrossers met een 1x-aandrijflijn. Het ‘gemis’ van een extra voorblad en de voorderailleur zorgt voor een vermindering in gewicht en minder kettingen die van de bladen afvliegen tijdens het racen. Minder onderhoud en minder slijtage behoren ook tot de voordelen.

Bij gravelbikes zie je juist dat er een groot bereik wordt gemonteerd. Doordat de gravelbike voor zo'n divers terrein is gemaakt, kan het zijn dat je een hele steile klim op moet fietsen, maar dat je ook zomaar een lang stuk asfalt met wind mee kunt fietsen. Met dit grote bereik kan je alles aan en zo zorg je ervoor dat geen avontuur je te gek is. In ons assortiment vind je gravelbikes met zowel 1x- als 2x-aandrijflijnen.

In het overzicht hieronder zie je in één oogopslag welke eigenschappen deze fietsen hebben.

Racefiets vs gravelbike vs cyclocrosser

Cyclocrosser, gravelbike of racefiets kopen?

Ben je op zoek naar een fiets waarmee jij keihard over het asfalt kunt vlammen? Dan is een racefiets de beste keuze voor jou. Ben je op zoek naar een fiets waarmee jij keihard over onverharde paden kunt knallen en waarmee jij ook nog eens prijzen kunt pakken? Ben jij niet bang om explosief te rijden en risico te nemen? Dan is een cyclocrosser wat voor jou. Ben jij op zoek naar een veelzijdige fiets die klaar is voor offroadavonturen en die de nadruk legt op comfort? Dan is een gravelbike wat voor jou.

In onderstaand overzicht vind je onze favorieten:

Racefietsen

Bianchi Bianchi Oltre Race 105 Di2 2026
12GO's keuze
Bianchi Oltre Race 105 Di2 2026
2.999,99 Adviesprijs 3.989,99
Op voorraad
Cube Attain SLX 2026
1.399,99
Op voorraad
Sensa Sensa Modena LTD 105 Disc 2025
12GO's keuze
Sensa Modena LTD 105 Disc 2025
1.399,99 Adviesprijs 1.999,99
Op voorraad
Cube Agree C:62 One 2025
2.499,99 Adviesprijs 2.799,99
Op voorraad

Cyclocrossers

Stevens Stevens Vapor 1x11
Eindejaarssale
Stevens Vapor 1x11
999,99 Adviesprijs 2.239,99
Op voorraad
Cannondale SuperX 3 2025
3.999,99 Adviesprijs 4.499,99
Op voorraad
Trek Boone 5 2026
3.499,99
Op voorraad

Gravelbikes

Sensa Sensa Toscane SE GRX
Eindejaarssale
Sensa Toscane SE GRX
1.699,99 Adviesprijs 2.499,99
Op voorraad
Cube Nuroad Pro 2026
1.099,99
Op voorraad
Stevens Stevens Vapor 1x11
Eindejaarssale
Stevens Vapor 1x11
999,99 Adviesprijs 2.239,99
Op voorraad
Cube Nuroad Race 2026
1.499,99
Op voorraad